0,0,0,
1,1,1,
1,0,1
Så blir 1= Sten, 0 = Gräs.
Jag har gjort en liknande kod för att skapa Rektanglar (För kollision) på alla ettor (så att sten är collidable). Detta skapas inte helt korrekt dock, kollisionen blir jättekonstig, projekt finns om någon skulle behöva se, annars är kod för map skapning + kollisions rektangel skapning nedan:
Ett stycke C#-kod:
//Map'en
for (int y = 0; y < Maps.map1.GetLength(0); y++)
{
for (int x = 0; x < Maps.map1.GetLength(1); x++)
{
spriteBatch.Draw(tiles[Maps.map1[y,x]], new Rectangle(x * tileWidth, y * tileHeight, tileWidth, tileHeight), Color.White);
}
}
Ett stycke C#-kod:
//Kollisionen
for (int y = 0; y < Maps.map1.GetLength(0); y++)
{
for (int x = 0; x < Maps.map1.GetLength(1); x++)
{
if (Maps.map1[y, x] == 1)
{
collisionTiles.Add(new Rectangle(x * tileWidth, y * tileHeight, tileWidth, tileHeight));
}
}
}
Hjälp uppskattas :p
Ingen status