Svar till retrodatorn [
Gå till post]:
At lära sig teckna är en kunskap som vilken annan som helst, som att lära sig tex fotboll eller skateboard. Det krävs sjuk engagemang och vilja. Att teckna är en av de svåraste färdigheterna en person kan lära sig därför krävs det extrem repetering. Att teckna är ett muskelminne du behöver göra det varje dag. Animering är en konst och kräver att du har mycket god kunskap inom anatomi, ljus och timing-uppfattning. Detta ska du verkligen inte börja med, jag rekommenderar att du tar kroki kurser antingen fysiska skolor eller online. Det finns mycket på internet där du kan lära dig. Du MÅSTE lära dig ljus, 3d uppfattning och anatomi, det är prio 1 utan det så kommer du aldrig kunna bli traditionell 2D animerare. Nedan är en lista på vad du bör göra för att komma igång.
1. Gör upp ett mål, på vad du ska lära dig inom bas teckning, till exempel huvudform, huvud vinkar, händer eller ansiktsuttryck osv.
Sedan letar du upp massvis med referenser online på människor och poser där du kan lära dig hur kroppen fungerar rent anatomiskt. Detta steget är obligatoriskt ifall du ska bli tecknare och animerare, finns ingen genväg. Bestämmer du dig för att lära dig att rita huvud, så ritar du endast huvud. Fyll flera A4 blad om dagen med endast huvud och olika vinklar på ett huvud, gör detta varje dag tills du lärt dig det hyfsat. Det kommer ta tid, var medveten om det. senare lär du dig en ny kroppsdel eller anatomisk del och ritar varje dag, samma sak om och om igen, och fortsätter så. Du kommer att bli bättre på att rita ju mer du övar, det är ett löfte från mig.
2. När du har grepp om anatomi och gester/poser/kroki, är nästa mål ljus och 3d visualisering. Lär dig hur ljus fungerar. Lär dig hur ljus interakterar med olika material och hur ljus sprider sig på ett föremål med olika former. Vilket leder dig in i form studering som är en annan vesäntlig del i animering och teckning. Ljus är ett måste. Du måste lära dig hur ljus beter sig och vad ljus är, först då kan du börja teckna realistiskt. Detta är ett måste i varje teckningsskola du någonsin kommer gå på.
3. Steg 3 skulle jag rekommendera att du införskaffar dig en billig ritplatta som du kopplar in i din dator, som gör att du kan rita och måla digitalt. Med denna plattan kan du amtidigt börja lära dig grunderna i digital animering i program så som flash eller toon boom studio, etc. Som jag förstår det vill du bli traditionell pappers-animerare, men du måste börja introducera dig själv i allmän animering först. I Flash lär du dig tidslinje och att arbeta med "frames" det vill säga bildrutor, och du lär dig timing och tekniker för att få saker att se levande ut. Plugga detta så länge du kan och sluta aldrig lära dig mer.
4. Börja en utbildning inom bild och animering, på så sätt kommer du in redan förberedd på utbildningen pga dina redan inlärda kunskaper ovan.
5. Ge inte upp!
Att teckna är en MYCKET svår konst, och kräver lång, lång tid att mästra. att teckna slutar du aldrig att lära dig. Professionella tecknare och animerare lär sig fortfarande något nytt varje dag. och studerar det varje dag för att fortsätta avancera inom det.
Detta kommer vara en lång process och kommer ta många år innan du är klar. men är du mycket intresserad av att lära dig det så måste du börja någonstans.
Tips: Du kommer att hata din egen konst i början och du kommer sudda och slänga osv. det är en del av tecknandet. Du kommer alödrig att vara 100% nöjd med dina arbeten, inte ens när du är mästare inom det.
och det viktigaste tipset jag kan ge dig inom själva ritandet, är att tänk inte på detaljer! Lär dig förmer, tänk inte i linjer utan tänk i värden.
6. Kommit så här långt? tack för att du läser i så fall.
Detta är knappt en bråkdel inom konst, vill jag meddela.
Animering är ett av det mest avancerade inom konst och det kommer ta mycket lång tid för dig att lära, men är du viljestark nog så kommer du lyckas. tack för mig.
/Joakim, 23, Tecknare/ hobby-animerare.
Love is just a chemical reaction that compels animals to breed. ~ Rick Sanchez