Svar till kalven [
Gå till post]:
http://www.speedyshare.com/files/22047794/config.cfgTesta min config...
FPS har mycket med alla inställningar, du kanske inte bara kan ställa in dem så bra...
Alla tror att det ska vara 25000 i rate, och 101 i cmd_rate, osv... Det är helt fel, det är olika, från dator till dator, uppkoppling till uppkoppling.
Testa med min, om det inte fungerar fortfarande har jag en guide åt dig:
-OBS, MYCKET TEXT!
Visa spoiler
Detta är en mycket bra guide om Loss, choke och rates. Förklarar vad det är, hur det funkar och hur det kanske kan åtgärdas.
Hur kollar jag mina choke/loss?
- öppnar du console i spelet, skriv "netgraph 3". Så kommer det upp en massa siffror nere i högra hörnet. Där ser du FPS, choke/loss, samt. upload/download speed. För att stänga av netgraph, tryck fram console, skriv "netgraph 0".
Jag vill att ni föreställer er detta:
Tänk er att informationen mellan er dator och servern transporteras i en vattenslang, större vattenslang är med andra ord en fetare uppkoppling. Informationen i sig är små paket med vatten, vattenballonger säger vi.
Loss
Servern vill skicka dig 10 vattenballonger varje sekund, men du kan bara ta emot 7st vattenballonger i sekunden. Du kommer då inte att se vad som händer i de tre sista vattenballongerna förrän senare. Servern kommer att skicka dessa tre sista till dig så fort den får chansen att skicka dem, det kan vara direkt efter men hur som helst kan det vara för sent då. Du har alltså 3 i choke. Detta medför att du kan ha missat något som hänt på servern. Med Loss missar du egentligen inget utan ballongerna från servern kommer fram senare bara. Detta kan bero på din vattenslang, den kan vara för smal eller full med hål. Med andra ord din Internetleverantör har slarvat bort tre ballonger för dig. Det kan oxå bero på dina inställningar.
Choke
Du vill skicka 10st vattenballonger i sekunden till servern för att tala om att du precis har skjutit iväg 15 skott mot en fiende som du sett, men servern kan bara ta emot 7st ballonger i sekunden. Det som fanns i dina tre ballonger som nu är borta kommer därför fram senare och då har du troligen dött. Du upplever det då som konstigt att du inte träffade och dödade din fiende men det som egentligen hände var att dina skott aldrig kom fram med ditt första utskick utan kom fram senare, då han din fiende döda dig. Detta kan bero på din vattenslang, den kan vara för smal eller full med hål. Med andra ord din Internetleverantör har slarvat bort tre ballonger för dig. Det kan oxå bero på dina inställningar.
Jag ska gå igenom hur du ställer in dessa efter ditt eget behov. Detta har varit ett problem hos många CS spelare eftersom många bara litar på att någon annan ska ha bättre inställningar på något forum. De vill helt enkelt vara lata och kopiera någons inställningar. Det kan fungera bra men varför inte göra det själv? Då vet du att du får dina inställningar till din dators behov. Jag ska förklara hur du ställer in värdena på dessa tre kommandon här nedan och samtidigt passa på att berätta vad varje kommando gör. Fortsätt att ha föreställningen om vattenballonger i huvet. Då kommer ni förstå att vilket kommando som gör vad och ni kan enkelt åtgärda problemet ni har på olika servrar via consolen.
cl_updaterate
Detta kommando hanterar alla vattenballonger som servern vill skicka till dig, det påverkar alltså din Choke/Loss. Det här värdet kommer du att få ändra lite beroende vilken server du spelar på. Det huvudsakliga är att du provar dig fram, höj detta värde tills du får Choke/Loss och backa därefter lite. Ju högre du kan ha desto bättre är det. Men håll dig mellan 30 och 101.
cl_cmdrate
Det är det här kommandot som hanterar alla vattenballonger som din dator vill skicka till servern. Det påverkar alltså din Choke. För att ställa in detta på ett bra sätt ska du titta på din FPS, du ska sätta detta värde på samma som din normala FPS. Ligger du normalt på 60 FPS så sätt detta värde på 60.
Rate
Det här kommandot talar om vilken storlek vattenballongerna ska vara, ju större vattenballonger ju större slang behövs. Med det vill jag säga att högre värde på denna betyder snabbare lina. Du måste hitta ett bra värde för dig. Du kan höja detta till max 20 000, vissa säger att du ska ha det på 25 000 om du har bredband men det kan du ignorera, CS 1,6 kapar allt över 20 000 så det är max. Detta värde brukar vara liknande för folk med samma uppkoppling. Jag till exempel har Telia ADSL och jag har detta värde på 20 000 och jag kan hantera det. Jag föreslår att ni gör detsamma om ni har ADSL. Har du till exempel ett modem på 56k så bör du ha detta mellan 2500 - 4000
Minns att detta beror totalt vilket spel man spelar. Det är olika rates för olika spel, olika rates för olika datorer, connections. Men man kan förbättra FPS, Choke, Ping med andra sätt än bara med rates.
Choke kan också bli fixad med: net_maxfragments (default är på någonting 1200-1280)
För packetloss så kan man använda: cl_cmdbackup (kabel använder normallt vid 500)
cl_cmdrate är hur mycket du upploadar, så man måste tänka hur mycket du upploadar och sedan med cl_updaterate hur mycket du downloadar. Kan även ha 45 cmdrate, och 45 updaterate som gör rate 1.0 (väl 0.98) Men detta beror lite på. Man säger 100 på båda om man har kabel. Du kan ändra på demhär från 0 till 999.
cl_rate är urmm... hur ska jag förklara denna på svenska.. hur mycket byte du skickar åt server... alltså hur mycket du uploadar. Recommended till kabel är mellan 7500-10000
rate är hur mycket byte servern skickar åt dig.. alltså hur mycket du downloadar.... kabel recommendation är 10000-25000
Och någonting som fixar att spela på tickrate 66 , 33, servrar.... cl_interpolate men om du vet inte mycket om dessa saker skulle jag säga inte ändra på denna. Denna hjälper att "korrektera" hitboxes. Så när du skjuter i huvud, så träffar du huvud. Men om dina inställningar är inte rätt så kan det orsaka väldigt mycket hoppande för dig. "Lag" eller "knöck".
Men det är inte bara med update och download rates. Det gör stor skillnad med commands som fps_max eller liknande. cl_smooth. Det kan vara stor sak att datoren klarar inte av spelet även när connectionet klarar av den perfect.
Så före du ändrar någonting, skulle jag rekommendera att ta backup av inställningar. Många fela ändringar kan orsaka förstörning, och hamnar kanske installera om spelet.
Detta hjälpte mig grymt mycket när jag byggde min config.
Hittat från spelarenan, googlat upp och kopierat från:
http://planetdust.nu/index.php?showtopic=598Poster: Lasse