Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Religionskritik :)

Skapad av Anonymare, 2009-07-29 21:35 i Livsåskådningar

72 769
941 inlägg
-10 poäng
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Platonov [Gå till post]:
Du frågade efter vad som var orättvist, jag gav ett enkelt exempel på inbyggda "orättvisor", men visst. Ad hominem är bra och friskt såhär på morgonen.
Personligen så har är jag skeptiskt till begrepp som "rättvisa" och "moral", dock så använder jag begreppet i min kritik av de teologiska argumenten, i det här fallet handlar det som teodicéproblemet.
I denna kontext så är faktumet att vissa föds med värdelösa förutsättningar i förhållande till andra en tydlig orättvisa.


Ingen status

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

I denna kontext så är faktumet att vissa föds med värdelösa förutsättningar i förhållande till andra en tydlig orättvisa.

Men varför? Varför?

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Platonov [Gå till post]:
Nu är förvisso det mesta jag skrivit i den här tråden svar till MER, vilket är förklaringen till mina ibland kontextlösa uttalanden,men jag kan ge en kort bakgrund.

http://sv.wiktionary.org/wiki/orättvis
http://sv.wiktionary.org/wiki/rättvis

"som går till på ett sätt som främjar allas välmående (lika mycket)"

Att vissa föds endast för att dö en snabb och plågsam död, och andra föds med utmärkta biologiska förutsättningar, är definitivt att betrakta som en orättvis företeelse.




Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag vill vara tydlig med att jag inte är både agnostiker och ateist, utan agnostisk ateist. Jag är ateist, för att jag förnekar guds existens och tror att det finns goda skäl att inte tro på en eller flera skapare ( i synnerhet den kristna, judiska och islamiska versionen) men jag är också tydlig med att jag inte tror mig kunna ha absolut kunskap om dessa frågor."

Detta är två frågor, först och främst vill jag utifrån hur du förklarat din ställning, påpeka att du visst är agnostiker och inte ateist. Du säger att du inte fått något som bevis för Guds existens och att du därför inte kan vara teist, alltså räknar vi bort teist. Men såvitt jag förstått har du inte fått något bevis för att Gud inte existerar heller, således räknar vi bort ateist också.

Men om vi struntar i det och inriktar oss på ateismen, eftersom du uppenbarligen vill tillhöra den kategorin. Jag är medveten om att du vill kalla dig "agnostisk ateist" och inte "agnostiker/ateist", men du kan inte säga att du vill vara tydlig med det, för det är nämligen otydligt. Kallar jag mig "centerpartistisk vänsterpartist" kommer folk tänka "jaha, han gillar väl centerpartiet lite då", även om jag helt skulle ta avstånd ifrån "centerpartist/vänsterpartist".

Read it out loud: Det finns ingen "agnostisk ateism", det finns ingen "agnostisk teism". Det finns "teism" för dem som aktivt hävdar att Gud finns, det finns "ateism" för dem som aktivt hävdar att Gud inte finns och det finns "agnosticism" för dem som inte aktivt hävdar någotdera, alternativt hävdar att man inte kan veta och därför inte heller ta ställning.

"Jag vill också,ännu en gång, påpeka att detta inte handlar om att omdefiniera eller förkasta gamla användningssätt. Det handlar helt enkelt om att karakterisera en världssyn som är mycket vanlig."

Vanlig var väl att ta i, men enligt uppgift är 2,25% av världens befolkning agnostiker eller ateister, där den klart största delen är agnostiker och den klart största delen av ateisterna egentligen är agnostiker för att de inte insett betydelsen av ordet "ateism", men visst är osäkerheten bland dem stor och därför kan det vara en viktig fråga.

Och jag håller med dig om att det inte handlar om att omdefiniera eller förkasta det gamla - vi har sedan länge här en klar definition som jag givit dig. Denna definition används av mer eller mindre alla insatta och det finns ingen anledning till att ändra den till din, därför gör vi inte det. :)

"Jag ser ingen konflikt mellan min definition och NE:s. Motsvarigheten "agnostisk teist" används också i vissa kretsar."

Visst används dem, liksom folk kallar sig wiccan när de tar på sig en spetsig hatt, satanist när de färgar håret svart och säger "muslim" som synonym med "arab". Men alla insatta vet att detta är långt ifrån rätt använda begrepp. Som språkliberal (i princip det enda jag räknar mig som liberal inom) accepterar jag att språket formas efter användningen och om detta plötsligt skulle te sig bäst för en majoritet finns det ingen anledning att hålla kvar vid en gammal obekväm definition (språket är till för människan och inte tvärt om). Men nu är det väldigt tydligt för alla insatta hur det ligger till, och även för en stor del av de oinsatta. Vi kan därför inte ändra definitionerna för att några okunniga besserwissers kommer och vill bestämma allt utifrån dem själva.

"jag menar helt enkelt att skalan är meningslös om man vill förklara epistemologiska och filosofiska samband på ett adekvat sätt, just för att endast extremerna på skalan faktiskt förklarar ståndpunkter på ett tydligt sätt. Det däremellan delger ingen definierbar information."

So? Du verkar ju bara vilja byta skalorna mot varandra. Vi har en tydligt definierad skala (teist, agnostiker, ateist) som du vill göra flummigare genom att införa grader av säkerhet, och vi har en flummigare skala med säkerhetsgrader (Dawkins) som du vill göra tydligt definierad genom att ta bort graderna av säkerhet?! WTF?

"Jag förstår, och vill poängterar att min poäng är att jag inte sett några argument som talar för att naturläkemedel är överlägset modern medicinsk vetenskap på något sätt."

Vilket du också borde vara mer än väl medveten om att jag aldrig påstått eller ens antytt heller.

"Det är enkelt. Jag behöver bara tänka mig denna värld, utan allt inbyggt lidande.Den mänskliga intelligensen kan enkelt konceputalisera kring saker som inte styrs av denna världs fysiska lagar. Att vår intelligens har begränsningar innebär inte att våra idéer kan innehålla förutsättnignar som denna värld inte har."

Enkelt är det garanterat inte, vilket bekräftar mina farhågor om att du missuppfattat det hela. Hur definierar du exempelvis "lidande"? Garanterat inte utifrån någon slags objektivitet, eller hur? Du är begränsad av denna värld, det är något du måste inse.

"Enligt kristen teologi ( den som jag tagit del av ) så är han allvetande. Alltså visste han precis hur och när alla missfall skulle ske."

Det rör sig visserligen om definitioner - måste en allsmäktig Gud ta del av all information bara för att Gud är allvetande? Givetvis inte, som allsmäktig måste man ingenting.

"Gud skapade världen, men dess fria och deterministiska aktörer, och han visste precis vad som skulle hända. ( Han är allvetande. ) Varenda detalj var känd för honom . Naturligtvis är han skyldig, dock så är de fria aktörerna också skyldiga, men på ett annat plan."

Du får anklaga Gud för det, det finns absolut inget som säger att man inte får vara arg på Gud, men jag tycker mig ha gjort väldigt klart varför man snarare bör vara arg på andra.

"Om han är allvetande, så vet han allt, även detta."

Se ovan.

"För mig spelar det ingen roll om klargörandet gör tillvaron bättre eller ej. Gud visste precis hur "naturens fria gång" ( som du inte definierat ) skulle bete sig, han hade och har total kunskap om allt."

Jag har definierat det, i klart allra möjligaste mån.

"Denna osäkerhet är mycket illustrativ för min stora misstro mot kristen teologi."

Oh boy, du lär hysa en stor misstro mot allt här i världen då, eftersom ingenting är säkert och garanterat inte det vi genom vetenskap säger är säkert.

"Naturligtvis är vår kropp inte optimal."

Intressant hur du upprepade gånger kan uttala dig spiksäkert om en sådan sak, utan märkbar eftertanke. Hur vet du egentligen det? Låt mig börja med en så enkel sak som: Vad är syftet med vår kropp som de nu uppenbarligen inte lever upp till?

"För mig är det ganska enkelt. Jag kan inte tänka mig att tro på något som inte backas upp av ett enda trovärdigt argument eller skäl. Jag har aldrig funnit något skäl att tro på kristendomen, scientologin, Islam eller Judendomen, vilket för mig gör det obegripligt att hålla fast vid någon av dessa doktriner."

Och det respekterar jag, absolut. Du har inte funnit anledning att tro på den kristendom jag tror på och jag har inte funnit anledning att tro på den ateism du tror på.

"För mig verkar det som om du helt enkelt valt din version av kristendom, inte för att den faktiskt är intellektuellt övertygande, utan helt enkelt för att du vill leva på det sättet."

Kanske är det så. Ska man äta choklad eller inte? Någon säger att det är livsfarligt, att man kommer få kärlsjukdomar, diabetes och fula tänder, medan någon annan säger att det hjälper hjärtat, släpper spänningar i kroppen och förlänger livslängden. Är det nyttigt? Jag vill äta det, det är nyttigt för mig.

Låt mig också betona att denna "det känns rätt, då skiter jag i det andra"-inställning på intet sätt tar bort vetenskapliga aspekter av det. Jag gillar nämligen också att diskutera det och lägga fram det jag menar är goda vetenskapliga argument för min ställning.

"Ja naturligtvis, om en allvetande varelse existerar så vet denna varelse allt som finns att veta om min situation. Men jag har aldrig kommit i kontakt med en sådan varelse, inte heller tror jag att en sånda varelse finns."

Självklart inte, därför är du inte teist. Men när du i ett resonemang utifrån ifrån vilka konsekvenser Guds existens får måste du givetvis också utgå ifrån de förutsättningar som skulle följa med det - exempelvis att Gud faktiskt är allsmäktig då.

"Det är dock inte relevant för hur jag mår och hur jag upplever mitt liv. Det som spelar roll är min egen subjektiva upplevelse, oinformerad eller inte. Du har inte framlagt något som övertygar mig om att de flesta är övervägande lyckliga i sitt liv. En av mina invändningar är att det helt enkelt inte stämmer in på mig."

Ingen av oss kan mäta det, du tror att det är övervägande ondska i ditt liv, jag tror att det är övervägande godhet.

"Att vetenskapen inte finns med i själva problemformuleringen betyder inte att vetenskap är irrelevant för provblemet. Jag tycker vetenskap är ett mycket bra sätt att visa hur otillfredsställande svar teologin har gett på just detta problem."

Och jag tycker att teologin är mycket bra på att visa hur otillfredsställande svar andra vetenskaper givit (du glömmer att teologi också är en vetenskap, vilket i detta fall faktiskt förlöjligar ditt eget uttalande - var noggrann i fortsättningen).

"Det besvarar dock inte problemet."

Nej, det besvarar inte problemet, det säger att problemet är omöjligt att besvara. Måste man stava det åt dig?

"Jag talade om de barn som faktiskt föds med dessa defekter."

Som sagt är det inte Gud som sätter någon i rullstol och sedan glatt uttrycker "nu har du världens alla möjligheter!".

"Borde man presentera en definition av lycka som inkluderar svåra plågor i en vecka som leder till oundviklig död? Jag tycker inte du är särskilt tydlig vad du menar när du säger att dessa barn har "strålande" liv."

Jag försöker bara vända dina uttryck tillbaka. Varför säger du att deras liv var dåliga? Var de dåliga för att de inte fick gå på Liseberg? För att de inte skrattade? För att de aldrig fick vara lika friska som du och jag?

"Tycker du verkligen att det är ett seriöst argument?"

Det är i allra högsta grad ett seriöst argument, troligtvis ett av de mer seriösa som presenterats i denna debatt.

"För det första så har fostret knappast medvetande under en lång period, vilket betyder att även om tillvaron faktiskt är "chill", så kan barnet inte ha någon som helst uppfattning om det i början."

Nu svarar du med samma gamla medvetande igen. Ta på dig en labbrock och ett par skyddsglasögon, slå sedan upp i en stor bok huruvida spädbarn är lyckliga eller inte. Du får tro vad du vill om medvetandet i magen, men jag tror det är awesome.

"För det andra så handlar det mest om ditt godtyckliga ordval. Man kan lika gärna säga att det är nio månader av "total instängdhet och isolation" i ett "blött och kletigt mörker" osv."

Optimisten har talat... Som sagt är du fri att tolka det så, och det är lite det som är själva poängen med min anmärkning. Hur vi tolkar lyckan i våra liv beror egentligen bara på två saker; våra referensramar och vår optimism. Det är som i en sån där film där allt precis har gått åt skogen för karaktären och han eller hon kommenterar "äh, det kunde ju ha regnat" (vilket ofta följs av att det faktiskt börjar regna, vilket då skulle symbolisera att botten är nådd).

Ett barn som får leva en vecka i ett krigsdrabbat land fyllt av enbart sådant vi ser som det vidriga i denna värld kan gott vara den som säger "äh, det kunde ju regnat". Förstår du mig? Du får inte tolka detta som att jag tycker att vi alltid ska vara nöjda med tillvaron eller inte jobba på att förbättra den eller nåt sånt.

"Fixat vad? Menar du att han faktiskt har gett alla barn samma förutsättngar?"

Det där med rättvisa har som sagt aldrig riktigt varit min grej, men jag tror Gud gav alla barn förutsättningar till ett underbart liv, absolut!

"Denna värld menar du?"

Japp, den värld du och jag går runt i nu. Kan inte detta vara den där bättre världen du talade om?

"Nu är det förvisso så att jag är jag är relativt övertygad om att kristendomen ( tillsammans med de andra monoteismerna ) inte kan ge ett rationellt svar på denna fråga, men ja."

Okej, om det nu är det svaret du söker så tycker jag du gör rätt i att söka vetenskapligt. Inte för att vetenskapen ger svar på det, utan för att vetenskapen är skapad för att vara den som hade kunnat, om någon hade kunnat, ge ett rationellt svar på det. Om du någon gång vill ställa en annan fråga finns det utmärkta redskap för det, men är du helnöjd med bara rationalitet tycker jag du gör rätt.

"Jag skulle gärna ha en värld utan denna inbyggda ondska."

Okej.

"Visst, men jag hävdar som sagt att jag inte är religiös i något hänseende."

Oj, men det är du.

"Om du ställer en mer specifik fråga så kan jag ge en sådan, även om jag personligen tycker att jag framlagt grunderna."

Då tar jag den så specifik jag kan igen: Hur skulle du ställa upp ekvationen i fråga, snarare än bara besvara att den gäller?
Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Det där är ju en högst subjektiv definition.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

So? Du verkar ju bara vilja byta skalorna mot varandra. Vi har en tydligt definierad skala (teist, agnostiker, ateist) som du vill göra flummigare genom att införa grader av säkerhet, och vi har en flummigare skala med säkerhetsgrader (Dawkins) som du vill göra tydligt definierad genom att ta bort graderna av säkerhet?! WTF?

Skalan är dum, att använda epiteten är dumt. Jag förstår verkligen inte varför alla är så besatta med att sätta en etikett på sin tro/sitt tänkande. Är ni så i behov av gemenskap?

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:

Vad är syftet med vår kropp som de nu uppenbarligen inte lever upp till?

Att leva?

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Fråga till MER: Varför argumenterar du för religion? Du inser väl att genom att argumentera för den och inordna den i ramar av logik och förnimmbara erfarenheter tar du död på religionens, och alla andlighets, väsen, dvs. känslan, livet och upplevelsen?

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Platonov [Gå till post]:
"Skalan är dum, att använda epiteten är dumt. Jag förstår verkligen inte varför alla är så besatta med att sätta en etikett på sin tro/sitt tänkande. Är ni så i behov av gemenskap?"

Ja, vi är alla i behov av gemenskap. Men det är inte jag som i detta fall talar mig varm om dem. Ett tips är att du läser igenom noggrant innan du ger dig in i diskussionen. Ett ännu bättre tips är att du inte ger dig in i diskussionen alls om du bara tänkt plocka ut ord ur sitt sammanhang.

Svar till Platonov [Gå till post]:
"Att leva?"

Och vad vet du om det?
Dessutom, svara i ett inlägg.

Svar till Platonov [Gå till post]:
"Fråga till MER: Varför argumenterar du för religion?"

Det gör jag inte. Jag tycker "religion" är ett riktigt dumt påhitt, men jag är skarp anhängare av teismen, kristendomen och lutherdomen.

"Du inser väl att genom att argumentera för den och inordna den i ramar av logik och förnimmbara erfarenheter tar du död på religionens, och alla andlighets, väsen, dvs. känslan, livet och upplevelsen?"

Nej, det inser jag inte. Inte för att jag någonsin skulle få för mig att "inordna den i ramar av logik".

Fortfarande, skriv aldrig mer än ett inlägg i rad.
Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:

Ja, vi är alla i behov av gemenskap. Men det är inte jag som i detta fall talar mig varm om dem.

Men du accepterar användningen av dem och du använder dem själv.

Och vad vet du om det?.

Hur menar du?

Det gör jag inte. Jag tycker "religion" är ett riktigt dumt påhitt, men jag är skarp anhängare av teismen, kristendomen och lutherdomen.

Vad är skillnaden?


http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Platonov [Gå till post]:
Den måste naturligtvis använda sig av en uppsjö av subjektiva uppfattningar, men språkligt sett ( rent abstrakt ) så är det en relativ objektiv definition. Alla har inte samma förutsättningar och vissa har rent förskräckliga förutsättningar, således så kan våran tillvaro knappast kallas "rättvis"
( Förenklat. )


Ingen status

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Vill gärna se bättre källa än wikipedia på att ovan nämnda definition kan klassas som objektiv.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Platonov [Gå till post]:
Det är bara att ta en titt i vilken ordbok som helst! Menar du att

http://sv.wiktionary.org/wiki/orättvis
http://sv.wiktionary.org/wiki/rättvis

inte stämmer? Vad är du ute efter?





Ingen status

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

som går till på ett sätt som anses moraliskt riktigt är väl den enda delen i definitionen som stämmer, , som går till på ett sätt som främjar allas välmående (lika mycket); är ju ren socialistisk propaganda. Slå upp vilken ordbok som helst och den ger dig en annorlunda definition.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

lutherdomen.

Luther var ju förresten en skön typ. Kastade bajs på djävulen och spred judehat. Hur många pogromer skedde inte till följd av Luthers idioti? Det du.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Platonov [Gå till post]:
Det är inte propaganda, det är en enkel förklaring av ett enkelt ord. NE och SAOl ger samma definitioner. Hur kan det vara intressant?
Jag förstår du inte riktigt vad du är ute efter? Har du någon tes eller idé du vill presentera? Vill du kritisera något?



Ingen status

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:

NE och SAOl ger samma definitioner.

NE säger (kortfattad version):

rättvisa, viktigt begrepp i politik, juridik, filosofi, statskunskap och andra samhällsvetenskaper. Sedan Aristoteles skiljer man mellan distributiv rättvisa och kompensatorisk (kommutativ) rättvisa. Den förra gäller hur resurser ska fördelas och förutsätter motstridande (konkurrerande) intressen. Den senare, som också kallas retributiv eller juridisk rättvisa, avser hur ersättning för ett visst handlande ska bestämmas. För att en handling (ett beslut, en fördelning) ska vara rättvis brukar man kräva att lika fall behandlas lika. Denna princip förutsätter opartiskhet och är enbart formell. Den måste därför kompletteras med materiella principer, som anger vilka fall som är lika eller vilka grunder som är relevanta skäl för särbehandling. Uppmärksammade inlägg i den moderna diskussionen om rättvisa har gjorts av de amerikanska filosoferna John Rawls och Robert Nozick.

min SAOL säger:
rätt|visa .s -n
'
Varför ljuger du?

Jag förstår du inte riktigt vad du är ute efter? Har du någon tes eller idé du vill presentera? Vill du kritisera något?

Du är uppenbarligen mycket dum. Jag hävdar att din definition av rättvisa är högst subjektiv, varför den inte kan anvädas som argument i, för eller mot någonting. Att du inte förstod detta utifrån ovanstående inlägg är ju helt förbluffande.

Nej, jag ljuger. Det är det inte. Det finns många idioter på internet och du är utan tvekan en av dem.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0
Svar till Platonov [Gå till post]:
Härligt med lite energi och ad hominem!

Jag har kollat i både NE: och SAOL och inte hittat något som strider mot den definition jag använder, vilket inte är så konstigt med ett så vanligt och enkelt ord.



Jag talar om något mycket enkelt, nämligen att om en aktör ( Gud i det här fallet ) ger vissa människor goda förutsättningar och ger andra mycket dåliga förutsättningar, så är det ett orättvist handlande.


Härligt att höra att du tycker jag är en idiot! Dra gärna till med något grövre, så framstår du som ännu mer överlägsen!


Ingen status

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:

Jag har kollat i både NE: och SAOL och inte hittat något som strider mot den definition jag använder, vilket inte är så konstigt med ett så vanligt och enkelt ord.

Det strider inte mot eftersom din definition av rättvisa är en av många giltiga. Det är dock inte den objektiva definitionen, eftersom en sådan inte existerar, vilket du påstod. Varken NE eller SAOL stöder heller din definition, vilket du även påstod. Eftersom du inte har någon objektiv grund för din definition av rättvisa kan du inte längre hävda dess allmängiltigthet på det sätt och i de argument du gör. Förstår du, eller behöver jag förenkla?

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Platonov [Gå till post]:
Den är objektiv eftersom att den helt enkelt är i linje med den språkligt sätt objektiva definitionen av ordet.
Och även om jag hade använt en helt annan definition så hade principen kunnat vara allmängiltig.
Jag menar inte att det är det enda sättet att tala om rättvisa, men ett av de vanligaste.

Naturligtvis stödjer de den definition som jag använder, även om de inte formulerar den precis likadant. Det handlar om att dela ut resurser lika,om att följa moraliska principer, om opartiskhet osv. Den rättvisa jag talar om kan klassas som distributiv rättvisa, i den mening att Gud i mitt exempel distribuera initiala förutsättningar till människor. Vad jag ville motbevisa i mitt argument var MERs hävdande att gud ger alla barn goda förutsättningar till ett strålande liv.

Jag förstår inte vad som är problemet med att använda en lättförståelig och erkänd definition av rättvisa i mitt argument, vidare så förstår jag inte hur du lam lägga så stor vikt vid det.


Ingen status

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Den är objektiv eftersom att den helt enkelt är i linje med den språkligt sätt objektiva definitionen av ordet.

Nej och nej. Det finns som sagt ingen objektiv definition.

Och även om jag hade använt en helt annan definition så hade principen kunnat vara allmängiltig.
Jag menar inte att det är det enda sättet att tala om rättvisa, men ett av de vanligaste.


Att den är vanlig innebär inte att den är allmängiltig eller objektiv.

Naturligtvis stödjer de den definition som jag använder, även om de inte formulerar den precis likadant.

Är du verkligen så dum?

Det handlar om att dela ut resurser lika,om att följa moraliska principer, om opartiskhet osv. Den rättvisa jag talar om kan klassas som distributiv rättvisa, i den mening att Gud i mitt exempel distribuera initiala förutsättningar till människor.

Vilket är din subjektiva definition av rättvisa.

Vad jag ville motbevisa i mitt argument var MERs hävdande att gud ger alla barn goda förutsättningar till ett strålande liv.

Att MER är korkad ursäktar inte ditt idiotiska beteende.

Jag förstår inte vad som är problemet med att använda en lättförståelig och erkänd definition av rättvisa i mitt argument, vidare så förstår jag inte hur du lam lägga så stor vikt vid det.

Problemet är att du hävdar din definition som objektiv och allmängiltig utan att kunna styrka det på något sätt. Det enda du har gjort är att hänvisa till NE och SAOL, som snarare styrker min ståndpunkt. Men eftersom du uppenbarligen lider av lässvårigheter verkar du inte inse det.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Platonov [Gå till post]:
Nej och nej. Det finns som sagt ingen objektiv definition.


Det finns många, just för att man kan använda ordet i många olika sammanhang. Jag använder mig av en objektiv version som är relevant för mitt exempel. Att dra in jurudik när man talar om guds skapelse är inte relevant.

Att den är vanlig innebär inte att den är allmängiltig eller objektiv.


Det har jag inte hävdat.

Är du verkligen så dum?


Ad hominem som inte intresserar mig alls.

Vilket är din subjektiva definition av rättvisa.


Jag nämnde egenskaper som finns med i ordböckernas enkla och objektiva definition av ordet.


Att MER är korkad ursäktar inte ditt idiotiska beteende.


Ad hominem som inte intresserar mig alls.

Problemet är att du hävdar din definition som objektiv och allmängiltig utan att kunna styrka det på något sätt. Det enda du har gjort är att hänvisa till NE och SAOL, som snarare styrker min ståndpunkt. Men eftersom du uppenbarligen lider av lässvårigheter verkar du inte inse det.


Jag använder mig av en aspekt av begreppet rättvisa, nämligen den som är relevant för mitt argument. Om du tycker att mitt argument är inkoherent eller ologiskt så framlägg gärna den kritiken. Att orättvisa och rättvisa kan användas på det sättet jag gjort i mitt argument råder det ingen tvivlan om.
Jag lider inte av lässvårigheter, men jag har svårt att förstå din förtjusning för personangrepp.



Ingen status

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:

Det finns många, just för att man kan använda ordet i många olika sammanhang. Jag använder mig av en objektiv version som är relevant för mitt exempel. Att dra in jurudik när man talar om guds skapelse är inte relevant.


Det har jag inte hävdat.

Non sequitur.

Jag nämnde egenskaper som finns med i ordböckernas enkla och objektiva definition av ordet.

Inga ordböcker håller med dig.


Jag använder mig av en aspekt av begreppet rättvisa, nämligen den som är relevant för mitt argument. Om du tycker att mitt argument är inkoherent eller ologiskt så framlägg gärna den kritiken. Att orättvisa och rättvisa kan användas på det sättet jag gjort i mitt argument råder det ingen tvivlan om.

Jo, det gör det ju, det är bara du som inte är förmögen att förstå det.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Platonov [Gå till post]:
Non sequitur.


Jag har som sagt hävdat att jag använder mig av en objektiv definition, vilket jag vidhåller. Vad jag inte hävdat är att "vanlighet" innebär objektivitet eller allmängiltighet.

Inga ordböcker håller med dig.


Jag har använt NE, SAOL samt "våra ord" ( Språkförlaget. )
Det finns många användningsområden för begreppet "rättvisa", det är jag medveten om. Jag har i mitt argument använt främst det som handlar om fördelandet av resurser, eftersom det är relvant för mitt argument om gud.

http://www.ne.se/rättvisa

http://sv.wiktionary.org/wiki/rättvis

Jo, det gör det ju, det är bara du som inte är förmögen att förstå det.



Du har inte förklarat varför du tycker så.


Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Platonov [Gå till post]:
"Men du accepterar användningen av dem och du använder dem själv."

Jag accepterar att vissa vill använda sig av den och kan för deras skull placera ut mig själv, ja absolut. Det betyder inte att jag själv finner något behov av att veta var jag har alla människor på den eller att jag personligen skulle vara fixerad vid den på något sätt. Vad är felet?

"Hur menar du?"

Om jag får förutsätta att det inte var du som skapade livet, hur vet du vad det går ut på?

"Vad är skillnaden?"

Mellan?

Svar till Platonov [Gå till post]:
"Luther var ju förresten en skön typ. Kastade bajs på djävulen och spred judehat. Hur många pogromer skedde inte till följd av Luthers idioti? Det du."

Luther var en erkänt skön typ, ja. Det sägs ju att den största skillnaden mellan Luther och Calvin (och det var väldigt många stora skillnader mellan dem) var att Luther hade varit kul att ta en öl med.

Att Luther spred så mycket antisemitism är ett rykte som uppstod och klart är i alla fall att det är överdrivet. Sen kan jag tänka mig att Luther hade antisemitiska drag (som de flesta kristna på den tiden).

Men Luther är en av de största tänkarna från sin tid och får sällan riktig heder för allt det han gjorde (förutom att "bara" bilda en ny inriktning inom kristendomen)...

Fortfarande: Skriv allt samlat i ett inlägg. Nu samlade du inte ens allt till mig i ett, men du ska samla allt du ska svara på, av det som redan står ofc, i ett inlägg.
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:




Svar till Platonov [Gå till post]:



Värt definitionsfrågor n00bs STFU

Disregard Women, Aquire Currency!

visp
Visningsbild
F Göteborg Hjälte 3 830 inlägg
0
Dom va korkade förr i tiden, hade ingen bra förklaring på något. Hur skapades vi? - Tada, Gud blev uppfunnen. Sen en massa annan jävla bullshit som bara ställer till krig och konflikter. Jag gillar inte religion. Jag gillar inte något som resulterar i att folk dör.

Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Detta är två frågor, först och främst vill jag utifrån hur du förklarat din ställning, påpeka att du visst är agnostiker och inte ateist. Du säger att du inte fått något som bevis för Guds existens och att du därför inte kan vara teist, alltså räknar vi bort teist. Men såvitt jag förstått har du inte fått något bevis för att Gud inte existerar heller, således räknar vi bort ateist också.

Men om vi struntar i det och inriktar oss på ateismen, eftersom du uppenbarligen vill tillhöra den kategorin. Jag är medveten om att du vill kalla dig "agnostisk ateist" och inte "agnostiker/ateist", men du kan inte säga att du vill vara tydlig med det, för det är nämligen otydligt. Kallar jag mig "centerpartistisk vänsterpartist" kommer folk tänka "jaha, han gillar väl centerpartiet lite då", även om jag helt skulle ta avstånd ifrån "centerpartist/vänsterpartist".

Read it out loud: Det finns ingen "agnostisk ateism", det finns ingen "agnostisk teism". Det finns "teism" för dem som aktivt hävdar att Gud finns, det finns "ateism" för dem som aktivt hävdar att Gud inte finns och det finns "agnosticism" för dem som inte aktivt hävdar någotdera, alternativt hävdar att man inte kan veta och därför inte heller ta ställning.


Om du ogillar eller känner att agnostisk ateism är en olycklig eller ineffektiv definition så har jag inget problem med det, dock så tycker jag det är märkligt när du hävdar att den definitionen inte finns över huvud taget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agnostic_atheism
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Flint_(theologian)
http://www.youtube.com/watch?v=S-BQVmvulmQ
http://www.youtube.com/watch?v=9stJ8h2ilZU

Den används och har använts av många just för att den enligt många beskriver deras hållning på ett adekvat sätt, det är meningen med dessa definitioner.
Jag är som sagt en gudsförnekare, som hävdar att gud inte finns, men jag vet också att det finns så oändligt många definitioner av gud, och religiösa system, så jag vidhåller att jag inte kan ha absolut kunskap i frågan.

Och jag håller med dig om att det inte handlar om att omdefiniera eller förkasta det gamla - vi har sedan länge här en klar definition som jag givit dig. Denna definition används av mer eller mindre alla insatta och det finns ingen anledning till att ändra den till din, därför gör vi inte det. :)


Det här kan jag inte se som annat än Argumentum ad verecundiam som faktiskt inte ens refererar till någon enhällig auktoritär källa. agnostisk ateism är inget jag kommit på, det är inget nytt, och det är inte språkligt inkorrekt.

So? Du verkar ju bara vilja byta skalorna mot varandra. Vi har en tydligt definierad skala (teist, agnostiker, ateist) som du vill göra flummigare genom att införa grader av säkerhet, och vi har en flummigare skala med säkerhetsgrader (Dawkins) som du vill göra tydligt definierad genom att ta bort graderna av säkerhet?! WTF?


Jag har inget intresse att göra någon skala flummigare eller mer svårtolkad. jag vill vara tydlig med att jag tror och hävdar att inga gudar finns, samtidigt som jag vill inneha epistemologisk "legitimitet".
De mellanlägen som finns i Dawkins skala är värdelösa och diffusa i mina ögon, men om någon kan motivera sitt användande av den skalan, så visst.

Enkelt är det garanterat inte, vilket bekräftar mina farhågor om att du missuppfattat det hela. Hur definierar du exempelvis "lidande"? Garanterat inte utifrån någon slags objektivitet, eller hur? Du är begränsad av denna värld, det är något du måste inse.


Konceptet är enkelt, detaljerna är många och komplexa. Dock så är grundpoängen att gud med enorm enkelhet och snabbhet hade kunnat skapa en värld fri från ondska och fylld med varelser som alla är oändligt lyckliga, tillfredsställda, fria och kreativa.
"Lidande" är naturligtvis problematiskt, men din fråga ger knappast någon vinst för den teistiska sidan i argumentet.
Vi kan endast ha objektiv kunskap om de fysiska aspekterna av lidande, och en kommunikativ kunskap om den subjektiva upplevelsen.
Men om du kan övertyga mig om att barn som föds skrikande av dysfunktionella organ och aggressiva sjukdomar inte lider, så skulle jag stryka den delen av argumentet.

Det rör sig visserligen om definitioner - måste en allsmäktig Gud ta del av all information bara för att Gud är allvetande? Givetvis inte, som allsmäktig måste man ingenting.


För mig är detta inget annat än en något komisk uppvisning av just hur absurd gud och gudsbegreppet blir när man tillskriver det dessa egenskaper. Menar du att skapade världen, och sedan tvingade sig själv att leva i okunskap om de hemskheter som sedan oundvikligen skulle ske? Varför? Kan du belägga det på något sätt?
Och naturligtvis kvarstår frågan, är han allvetande om han under en period inte visste allt? Kan han pendla mellan allvetande och icke-allvetande? I så fall, varför i hela friden då? Hur kan han vara så oansvarig och lynnig? Varför inte bara se till att ondskan inte kom till från början, när han ändå kan?

Du får anklaga Gud för det, det finns absolut inget som säger att man inte får vara arg på Gud, men jag tycker mig ha gjort väldigt klart varför man snarare bör vara arg på andra.


För mig är han naturligtvis inget annat än ett abstrakt och besynnerligt koncept, så jag kan knappast säga att jag är "arg på gud". Dock så är all ondska till stor del (om inte till 100%) hans fel, om han faktiskt är allsmäktig och allvetande.
Han skapade alla "andra" och visste precis vad alla andra skulle göra med dem som omgav dem. Han gav dem kraften att utföra illdåd, och visste allt redan innan.

Oh boy, du lär hysa en stor misstro mot allt här i världen då, eftersom ingenting är säkert och garanterat inte det vi genom vetenskap säger är säkert.


Som skeptiker är jag just skeptisk mot i princip allt, men teologin är i mina ögon så förvirrad och inkohenerent att jag hyser extra stor skepsis mot den.

Intressant hur du upprepade gånger kan uttala dig spiksäkert om en sådan sak, utan märkbar eftertanke. Hur vet du egentligen det? Låt mig börja med en så enkel sak som: Vad är syftet med vår kropp som de nu uppenbarligen inte lever upp till?


Min eftertanke i denna fråga behöver lyckligtvis inte vara så lång, tack vare alla forskare som ägnar hela sina liv åt att stoppa effekterna av vårt icke-optimala system.
Kroppen har många funktioner som har många olika syften.
Vårt försvar mot sjukdomar är inte optimalt. Vårt matsmältningssystem är inte optimalt. Faktumet att så många individer har synfel, blindtarmsproblem, medfödda defekter och svagheter, samt vår psykiska oförmåga att upprätthålla lugn i våra samhällen är ett par exempel på vår icke-optimala natur.

Och det respekterar jag, absolut. Du har inte funnit anledning att tro på den kristendom jag tror på och jag har inte funnit anledning att tro på den ateism du tror på.


Det finns dock en skillnad, som jag tycker är ganska väsentlig. För att "tro" på den ateism jag "innehar", så behöver du endast sakna skäl att tro på gud. Det är knappast så att du behöver omfamna ett nytt system av dogmerm trossatser och historier. För mig är det svårt att tro på en intelligenst skapare, men ännu svårare att plötsligt börja tro historierna i bibeln utan något som helst rationellt skäl.

Kanske är det så. Ska man äta choklad eller inte? Någon säger att det är livsfarligt, att man kommer få kärlsjukdomar, diabetes och fula tänder, medan någon annan säger att det hjälper hjärtat, släpper spänningar i kroppen och förlänger livslängden. Är det nyttigt? Jag vill äta det, det är nyttigt för mig.

Låt mig också betona att denna "det känns rätt, då skiter jag i det andra"-inställning på intet sätt tar bort vetenskapliga aspekter av det. Jag gillar nämligen också att diskutera det och lägga fram det jag menar är goda vetenskapliga argument för min ställning.


Jag dock inte sett något argument som visar att kristendomen är sann. Även om man faktiskt kunde argumentera övertygande för intelligens design, (vilket jag aldrig stött på någon som kunnat) så innebär det inte att man bevisat kristendomen.

Ingen av oss kan mäta det, du tror att det är övervägande ondska i ditt liv, jag tror att det är övervägande godhet.


I frågan om mitt liv har jag dock all auktoritet, vilket (inte ensamt dock) gör ditt argument svagt i min mening. Jag vill också vara tydlig med att jag vill bestrida din tes att allas liv är "övervägande" goda, och inget annat. Jag hävdar inte att det generellt är övervägande ont. Den kan t.o.m vara så att alla utom jag lever liv som är övervägande goda, även om jag absolut inte tror att så är fallet.

Och jag tycker att teologin är mycket bra på att visa hur otillfredsställande svar andra vetenskaper givit (du glömmer att teologi också är en vetenskap, vilket i detta fall faktiskt förlöjligar ditt eget uttalande - var noggrann i fortsättningen).


Jag tyckte kontexten var klar, men naturligtvis syftade jag på naturvetenskapliga fakta som uppvisar hur ihåliga många teologiska principer är.

Nej, det besvarar inte problemet, det säger att problemet är omöjligt att besvara. Måste man stava det åt dig?


Det väsentliga för mig var att visa att du inte med goda grunder kan hävda att alla barn har ett strålande liv. Det var det intressanta för mig.

Jag försöker bara vända dina uttryck tillbaka. Varför säger du att deras liv var dåliga? Var de dåliga för att de inte fick gå på Liseberg? För att de inte skrattade? För att de aldrig fick vara lika friska som du och jag?


Deras liv var dåliga för att de endast fick leva i en vecka som i sig endast bestod av intensiv smärta och hård medicinering.

Nu svarar du med samma gamla medvetande igen. Ta på dig en labbrock och ett par skyddsglasögon, slå sedan upp i en stor bok huruvida spädbarn är lyckliga eller inte. Du får tro vad du vill om medvetandet i magen, men jag tror det är awesome.


Min tes är inte att alla dessa barn har det hemskt. Jag försöker inte hävda att så är fallet, för att sedan använda det som ammunition i min kritik av guds påstådda godhet och allsmäktighet.
Vad jag vill visa är att det är orimligt att hävda att alla barn har "ett strålande liv" samt att tiden i magen är "awesome" på något sätt.
Jag hävdar också att man med stor säkerhet kan säga att många föds endast för att få leva korta och plågsamma liv, som inte kan betecknas som "strålande".

Optimisten har talat... Som sagt är du fri att tolka det så, och det är lite det som är själva poängen med min anmärkning. Hur vi tolkar lyckan i våra liv beror egentligen bara på två saker; våra referensramar och vår optimism. Det är som i en sån där film där allt precis har gått åt skogen för karaktären och han eller hon kommenterar "äh, det kunde ju ha regnat" (vilket ofta följs av att det faktiskt börjar regna, vilket då skulle symbolisera att botten är nådd).

Ett barn som får leva en vecka i ett krigsdrabbat land fyllt av enbart sådant vi ser som det vidriga i denna värld kan gott vara den som säger "äh, det kunde ju regnat". Förstår du mig? Du får inte tolka detta som att jag tycker att vi alltid ska vara nöjda med tillvaron eller inte jobba på att förbättra den eller nåt sånt.


Jag förstår, men vad som är intressant för mig var just att betona hur orimligt det är att hävda att alla barn får "strålande" liv, när många endast får en vecka intensivvård.


Det där med rättvisa har som sagt aldrig riktigt varit min grej, men jag tror Gud gav alla barn förutsättningar till ett underbart liv, absolut!


Vilket för mig inte är annat än orimligt. Du har inte presenterat något som får mig att tro att så är fallet.

Japp, den värld du och jag går runt i nu. Kan inte detta vara den där bättre världen du talade om?


Mycket i denna värld gör mig lycklig, men alltför mycket är förfärliga och kaotiska hemskheter.

Okej, om det nu är det svaret du söker så tycker jag du gör rätt i att söka vetenskapligt. Inte för att vetenskapen ger svar på det, utan för att vetenskapen är skapad för att vara den som hade kunnat, om någon hade kunnat, ge ett rationellt svar på det. Om du någon gång vill ställa en annan fråga finns det utmärkta redskap för det, men är du helnöjd med bara rationalitet tycker jag du gör rätt.


Jag vill påpeka att du här använder vetenskapen på ungefär det sätt som jag gjorde i ett tidigare stycke, där du hade en invändning. Menar du naturvetenskap? Är jag fel ute?
Jag har dock personligen inget problem med att förstå kontexten här.


Oj, men det är du.


Förklara gärna hur.
http://sv.wiktionary.org/wiki/religiös
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

"En religion är ett trossystem som grundar sig på föreställningar om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen."

Notera att jag naturligtvis är öppen i den här frågan, men har svårt att se hur jag är religiös.

Då tar jag den så specifik jag kan igen: Hur skulle du ställa upp ekvationen i fråga, snarare än bara besvara att den gäller?


Det handlar just om att ta med en mängd olika variabler. Psykologiska, sociologiska och tekniska. Dessa variablers samspel är just vad som konstituerar våran uppfattning om andra människor, och det är därför jag tycker att endast en värdedefinition grundat på det kan ses som användbar i en rationell diskussion.

Man måste ( i min mening ) utgå från alla de subjektiva åsikter som tillsammans i nätverk tillskriver andra individer värde, på olika plan.
Det är inget som görs genom en enkel ekvation, även om man säkert kan lyckas med det genom att reducera alla delar till korta satser.
Jag menar att vi finner det reella människovärdet i antropologin och psykologin, i samspel med naturvetenskapen.



Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Jag måste erkänna att våran lilla dispyt är helt meningslös.




Tillägg av Nallen 2010-07-07 23:59

*vår

Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Alltid sann analys :P

Svar till Nallen [Gå till post]:
"Om du ogillar eller känner att agnostisk ateism är en olycklig eller ineffektiv definition så har jag inget problem med det, dock så tycker jag det är märkligt när du hävdar att den definitionen inte finns över huvud taget."

Nja, den finns givetvis eftersom det finns vissa som använder den (som du).

"Den används och har använts av många just för att den enligt många beskriver deras hållning på ett adekvat sätt, det är meningen med dessa definitioner."

Och jag tycker mig ha visat att den alls inte är adekvat.

"Jag är som sagt en gudsförnekare, som hävdar att gud inte finns, men jag vet också att det finns så oändligt många definitioner av gud, och religiösa system, så jag vidhåller att jag inte kan ha absolut kunskap i frågan."

Okej, här börjar vi förflytta oss. För tidigare har du nöjt dig med att påpeka "jag har inga bevis för Gud, så jag tror inte på Gud", men nu erkänner du alltså att du aktivt tror på avsaknaden av Gud? Du kan påstå "Gud finns inte", du bortser från att du inte har bevis för att Gud inte finns och utgår ifrån det ändå? I så fall är du ateist, absolut.

"Det här kan jag inte se som annat än Argumentum ad verecundiam som faktiskt inte ens refererar till någon enhällig auktoritär källa. agnostisk ateism är inget jag kommit på, det är inget nytt, och det är inte språkligt inkorrekt."

Du gör en miss när du kallar det argumentum ad verecundiam. Eller tja, det är givetvis ett argument som bygger på auktoritet snarare än "bevis" i någon form. Men detta just för att det är en auktoritetsavgörande fråga. Det finns inga "bevis" för att ord betyder det ena eller andra, det handlar om vad vi bestämmer oss för.

"Jag har inget intresse att göra någon skala flummigare eller mer svårtolkad. jag vill vara tydlig med att jag tror och hävdar att inga gudar finns, samtidigt som jag vill inneha epistemologisk "legitimitet".
De mellanlägen som finns i Dawkins skala är värdelösa och diffusa i mina ögon, men om någon kan motivera sitt användande av den skalan, så visst."


Man kan inte ha egentlig epistemologisk legitimitet över huvud taget. Och att du ser dem som värdelösa och diffusa tycker jag är märkligt. Inte för att jag själv ger mycket för dem, utan för att de motsvaras precis av din "agnostiska ateism". Det är PRECIS den skalan som du försöker omvandla teism-ateism till.

"Konceptet är enkelt, detaljerna är många och komplexa. Dock så är grundpoängen att gud med enorm enkelhet och snabbhet hade kunnat skapa en värld fri från ondska och fylld med varelser som alla är oändligt lyckliga, tillfredsställda, fria och kreativa.
"Lidande" är naturligtvis problematiskt, men din fråga ger knappast någon vinst för den teistiska sidan i argumentet."


Min avsikt var inte att "ge vinst", min avsikt var att ifrågasätta hela grejen.

"Vi kan endast ha objektiv kunskap om de fysiska aspekterna av lidande, och en kommunikativ kunskap om den subjektiva upplevelsen.
Men om du kan övertyga mig om att barn som föds skrikande av dysfunktionella organ och aggressiva sjukdomar inte lider, så skulle jag stryka den delen av argumentet."


Jag känner inte att jag vill försöka mig på det eftersom jag vill definiera lidande utifrån vissa ramar som gäller i denna värld.

"För mig är detta inget annat än en något komisk uppvisning av just hur absurd gud och gudsbegreppet blir när man tillskriver det dessa egenskaper. Menar du att skapade världen, och sedan tvingade sig själv att leva i okunskap om de hemskheter som sedan oundvikligen skulle ske? Varför? Kan du belägga det på något sätt?"

Jag försöker på intet sätt skildra hur det ligger till, för det vet jag inte, och jag försöker ännu mindre bevisa att det skulle vara så. Jag försöker visa just absurditeten i att föra ett sådant resonemang utifrån de ytterst begränsade kunskaper vi har.

"Och naturligtvis kvarstår frågan, är han allvetande om han under en period inte visste allt? Kan han pendla mellan allvetande och icke-allvetande? I så fall, varför i hela friden då? Hur kan han vara så oansvarig och lynnig? Varför inte bara se till att ondskan inte kom till från början, när han ändå kan?"

Låt mig besvara det hela med: Ja, Gud kan. Just för att det är allt som spelar roll.

"Som skeptiker är jag just skeptisk mot i princip allt, men teologin är i mina ögon så förvirrad och inkohenerent att jag hyser extra stor skepsis mot den."

Det finns ingen anledning att hysa "extra stor" skepsis mot något alls. Som skeptiker bör du inse den absoluta, totala, fullständiga, oändliga osäkerheten i allt. Ingen oändlighet är större än någon annan oändlighet (åtminstone inte vad vi vet, om vi nu ska se det skeptiskt^^).

"Min eftertanke i denna fråga behöver lyckligtvis inte vara så lång, tack vare alla forskare som ägnar hela sina liv åt att stoppa effekterna av vårt icke-optimala system.
Kroppen har många funktioner som har många olika syften.
Vårt försvar mot sjukdomar är inte optimalt. Vårt matsmältningssystem är inte optimalt. Faktumet att så många individer har synfel, blindtarmsproblem, medfödda defekter och svagheter, samt vår psykiska oförmåga att upprätthålla lugn i våra samhällen är ett par exempel på vår icke-optimala natur."


Ja, och detta då utifrån förutsättningen att det optimala för oss vore en problemfri värld?

"Det finns dock en skillnad, som jag tycker är ganska väsentlig. För att "tro" på den ateism jag "innehar", så behöver du endast sakna skäl att tro på gud."

Inte alls, i så fall hade jag varit agnostiker, vilka jag har betydligt större förståelse för.

"Det är knappast så att du behöver omfamna ett nytt system av dogmerm trossatser och historier. För mig är det svårt att tro på en intelligenst skapare, men ännu svårare att plötsligt börja tro historierna i bibeln utan något som helst rationellt skäl."

Du har en aktiv tro på att Gud inte finns trots att du inte ens sett en googoldel av vad världen har att erbjuda. Att påstå att det inte finns älgar i Sverige för att man inte hittade någon älg i din garderob, i en lägenhet, på en gata, i en stad, i Sverige, kräver ganska mycket tro.

Dessutom (som om inte det vore nog) får man en hel del på köpet. Om inte dogmer, så får du fram att världen ska ha kunnat uppstå utan Gud, att liv ska kunna ha uppstått och mycket mycket annat. Det är detta som gör det hela så ännu mycket mer patetiskt för mig. Okej om man nu seriöst tror på att en sten kan börja leva om den ligger några miljoner år (jag tycker det är konstigt, men om folk nu tror det så...). Men att påstå sig vara säker på att så är fallet och att det dessutom inte finns någon Gud i universum (som vi inte sett en bråkdel av) blir ett helt galet stort påstående.

"Jag dock inte sett något argument som visar att kristendomen är sann. Även om man faktiskt kunde argumentera övertygande för intelligens design, (vilket jag aldrig stött på någon som kunnat) så innebär det inte att man bevisat kristendomen."

Intressant, för jag tycker att till och med de där galna amerikanska idioterna, som påstår att jorden är 6000 år gammal och att gamla testamentet är en historiebok, brukar kunna framlägga intelligent design ganska vetenskapligt. Ta en snubbe som Kent Hovind - man får leta efter större bluffmakare och både du och jag känner oss tryggt övertygade om att han är ute och cyklar. Men för att vara så långt ifrån sanningen använder han väldigt mycket god vetenskap.

"I frågan om mitt liv har jag dock all auktoritet, vilket (inte ensamt dock) gör ditt argument svagt i min mening. Jag vill också vara tydlig med att jag vill bestrida din tes att allas liv är "övervägande" goda, och inget annat. Jag hävdar inte att det generellt är övervägande ont. Den kan t.o.m vara så att alla utom jag lever liv som är övervägande goda, även om jag absolut inte tror att så är fallet."

På vilket sätt skulle du vara en auktoritet menar du? Ponera att du ätit sushi en gång tidigare (men äter inte nu) och jag äter det för första gången nu. Vem av oss är mest kapabel att besvara frågan om sushin jag fick var ovanligt god för att vara sushi? Med din retorik skulle jag vara det, eftersom det är jag som har "auktoriteten" - jag är ju den som smakat på den. Men på samma gång har jag ingen annan gång att jämföra med, vilket betyder att jag inte kan ha någon aning ändå. Fattar du?

"Jag tyckte kontexten var klar, men naturligtvis syftade jag på naturvetenskapliga fakta som uppvisar hur ihåliga många teologiska principer är."

Okej. Och som sagt teologiska fakta som uppvisar hur ihåliga många naturvetenskapliga principer är, då också.

"Det väsentliga för mig var att visa att du inte med goda grunder kan hävda att alla barn har ett strålande liv. Det var det intressanta för mig."

Vadå "goda grunder"? Jag har sagt från början att jag tror det, liksom du tror att det inte är så. Jag har aldrig sagt mig kunna bevisa det, argumentera för det eller backa upp det med fakta av något slag. Det är, som bekant, en fråga varken du eller jag kan ge annat än vår tro till.

"Deras liv var dåliga för att de endast fick leva i en vecka som i sig endast bestod av intensiv smärta och hård medicinering."

Alltså jämfört med hälsan i ditt liv och mitt liv?

"Min tes är inte att alla dessa barn har det hemskt. Jag försöker inte hävda att så är fallet, för att sedan använda det som ammunition i min kritik av guds påstådda godhet och allsmäktighet.
Vad jag vill visa är att det är orimligt att hävda att alla barn har "ett strålande liv" samt att tiden i magen är "awesome" på något sätt.
Jag hävdar också att man med stor säkerhet kan säga att många föds endast för att få leva korta och plågsamma liv, som inte kan betecknas som "strålande"."


Jag måste säga att du misslyckats, vilket jag inte har gjort, trots att vi kommer lika långt åt båda håll ungefär. Jag har nämligen aldrig sagt att detta är någon vetenskaplig slutsats jag kan backa upp, jag har klart och tydligt redogjort att det bara rör sig om tro. Det rör sig om tro för din del också, du har precis lika lite någon aning som jag, men du erkänner inte gärna att du bara religiöst kan anta.

"Jag förstår, men vad som är intressant för mig var just att betona hur orimligt det är att hävda att alla barn får "strålande" liv, när många endast får en vecka intensivvård."

Och åter igen, utifrån vilket perspektiv säger du att det inte är ett strålande liv? Jo, givetvis endast genom ditt eget liv.

"Vilket för mig inte är annat än orimligt. Du har inte presenterat något som får mig att tro att så är fallet."

Vilket jag, som jag närmast tjatat sönder, inte heller känner att jag behöver göra. Jag har aldrig sagt att jag kan bevisa det och jag har inte sagt att jag vill övertyga dig till att tro på det.

"Mycket i denna värld gör mig lycklig, men alltför mycket är förfärliga och kaotiska hemskheter."

Kan dessa ting fylla en mening?

"Jag vill påpeka att du här använder vetenskapen på ungefär det sätt som jag gjorde i ett tidigare stycke, där du hade en invändning. Menar du naturvetenskap? Är jag fel ute?
Jag har dock personligen inget problem med att förstå kontexten här."


Jasså, vad invände jag emot det då? Kanske missförstod jag dig, jag har nämligen lite svårt att förstå hur man kan nöja sig med endast en naturvetenskaplig förklaring. Det är lite som att beskriva människan utifrån endast Vitruvianske Mannen (du vet, den där bilden av da Vinci).

"Förklara gärna hur."

Enkelt; på så vis att du till exempel förutsätter att Gud inte finns.

"Notera att jag naturligtvis är öppen i den här frågan, men har svårt att se hur jag är religiös."

Det gör inget, jag har så oerhört lätt att se det, så det kanske kompenserar.. ;)

"Det handlar just om att ta med en mängd olika variabler. Psykologiska, sociologiska och tekniska. Dessa variablers samspel är just vad som konstituerar våran uppfattning om andra människor, och det är därför jag tycker att endast en värdedefinition grundat på det kan ses som användbar i en rationell diskussion."

Ja, men nu vill jag se hur den objektiva skulle se ut. Om den nu inte grundar sig på den sammanställda subjektiva uträkningen, vad går den istället på? Och om den nu skulle göra det i alla fall, hur vägs olika människor in?

Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Religionskritik :)

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons