Svar till Devoir [Gå till post]:
Fast utilitarister är överlag rätt bajs i huvudet,
Varför det? Motivera gärna.
så dem behöver vi inte ens bekymra oss om eftersom de ur någon irrationell (eller åtminstone ickekompatibel med utilitarismens grundtankar) egoism begränsar utilitarismen för att gynna en grupp de själva tillhör.
Kan du gärna komma med belägg? Peter Singer talar ju exempelvis om artism och förespråkar veganism samt att man ska donera en betydande andel av sin inkomst till välgörenhet.
Varför skulle en konsekvensetiker anse just detta (kan inte konsekvensen av att ett människoliv upphör vara en tillräckligt stor negativ motvikt)
En konsekvensetiker måste inte, men det brukar väl vara så baserat på de konsekvensetiska teorier jag känner till. Naturligtvis så kan man dock anse att människa har ett värde i sig och att konsekvensen därför vore oönskbar, men då måste man ju även motivera varför människolivet nödvändigtvis skulle ha ett värde.
när anser en konsekvensetiker att rätten till abort i så fall försvinner?
Konsekvensetik är alldeles för brett för att prata om det i absoluta termer. Det hela beror på vilka konsekvenser som eftersträvas och huruvida de anser att man bör maximera något eller ej.
Barnet självt lär ju inte bry sig så jävla mycket förrän det är typ två, tre, kanske rentav fyra år gammalt, så om man ändå mest tänker på vad föräldrarna vill så borde ju konsekvensetikern få abortera rätt så absurt länge.
Det hela beror på vad man värdesätter och hur konsekvensetiken är utformad. Hedonistiska utilitarister skulle ju mena på att man inte behöver ta hänsyn till barnet fram till dess att det innehar förmågan att känna smärta eller lycka.
Vad händer om pliktetikern säger att fostret är en människa i vardande och utifrån detta ger fostret en okränkbar status då?
Jag vet inte vad vardande betyder, du får gärna precisera.
Fast utilitarister är överlag rätt bajs i huvudet,
Varför det? Motivera gärna.
så dem behöver vi inte ens bekymra oss om eftersom de ur någon irrationell (eller åtminstone ickekompatibel med utilitarismens grundtankar) egoism begränsar utilitarismen för att gynna en grupp de själva tillhör.
Kan du gärna komma med belägg? Peter Singer talar ju exempelvis om artism och förespråkar veganism samt att man ska donera en betydande andel av sin inkomst till välgörenhet.
Varför skulle en konsekvensetiker anse just detta (kan inte konsekvensen av att ett människoliv upphör vara en tillräckligt stor negativ motvikt)
En konsekvensetiker måste inte, men det brukar väl vara så baserat på de konsekvensetiska teorier jag känner till. Naturligtvis så kan man dock anse att människa har ett värde i sig och att konsekvensen därför vore oönskbar, men då måste man ju även motivera varför människolivet nödvändigtvis skulle ha ett värde.
när anser en konsekvensetiker att rätten till abort i så fall försvinner?
Konsekvensetik är alldeles för brett för att prata om det i absoluta termer. Det hela beror på vilka konsekvenser som eftersträvas och huruvida de anser att man bör maximera något eller ej.
Barnet självt lär ju inte bry sig så jävla mycket förrän det är typ två, tre, kanske rentav fyra år gammalt, så om man ändå mest tänker på vad föräldrarna vill så borde ju konsekvensetikern få abortera rätt så absurt länge.
Det hela beror på vad man värdesätter och hur konsekvensetiken är utformad. Hedonistiska utilitarister skulle ju mena på att man inte behöver ta hänsyn till barnet fram till dess att det innehar förmågan att känna smärta eller lycka.
Vad händer om pliktetikern säger att fostret är en människa i vardande och utifrån detta ger fostret en okränkbar status då?
Jag vet inte vad vardande betyder, du får gärna precisera.