Detta är seriöst skolarbete, som jag lämnade in till min lärarinna via mail nyss. Var snälla och ge lite extra kritik på grejer jag kan rätta till, om ni vågar er på att att läsa igenom hela.
Ha så kul med att lära er hur man blir bra på pokémon-battles!
Sidenot; I arbetet finns det tonvis med länkar och små sidoförklaringar, och rubriker etc. Är olika stora, i bold och italic etc., så arbetet ser givetvis inte ut såhär äckligt rakt och i samma storlek. Dessutom funkar och bold och italic inom en spoiler-tagg. :(
Visa spoiler
För generation II, III & IV
En guide för alla spelare
(Denna guide är skriven utifrån att du spelat igenom ett av spelen mellan generation II och IV en gång)
Pokémon. En av de saker jag kan koppla till den goda tiden i barndomen, när man spelade “Pokémon Guld” på sin kompis Gameboy Color, för man själv inte hade råd med en och ens förälder ville inte köpa ett. Det intressanta är att jag med åren utvecklat mera taktiska användanden av attacker, pokémon förhållandevis till deras så kallade “stats”, alltså deras kraft i form av olika saker som försvar, attack, special försvar etc., och liknande. Man måste bara gå djupt in i spelet för att förstå hur djupt spelet faktiskt kan bli.
Genom åren har jag långsamt, till och med omedvetet, lärt mig mer och mer om pokémon. Numera håller jag en guide på varje pokémon i pokédexen, och är på nummer 40 under skriven tid (Nionde Februari, 10:14, 2010). Så nu hade jag tänkt mig skriva en guide i det komplexa, underbara stridssystemet Nintendo har givit oss. Jag hade alltså tänkt skriva en lite djupare, men ändå mer överskådande, analys om följande:
* Några få extremt användbara och rekommenderade pokémon
* Teams, alltså lag/grupper, i form av tre pokémon
* Standardproblem i taktiker och hur man undviker dem
* Avancerade attack-set och simpla attack-set beroende på pokémon och situation
Del ett
Hur man skall tänka
Pokémon i sig är ett spel som många spelar utan att gå in något vidare djupt, likt många andra spel. Jag tycker ändå pokémon, ett av världens längsta RPGs (Role-play game, rollspel) som i princip alla känner till, är ett av de bästa spel som finns. Trots detta ser jag bara några få, i form av tiotal, spelare som spelar med strategi och maximal förmåga. Detta sätt att spela borde användas mer:
Längre och mera taktiska strider är riktigt kul om man förstår spelet på riktigt.
Det svåraste med att bli bra på ett spel är att man måste byta tankesätt, speltaktik och känsla. I pokémon ligger det på en helt annan nivå än ett vanligt skjutspel eller ett annat RPG än pokémon. Därför skall vi gå igenom känslan i detta kapitel.
Det vanligaste sättet att spela pokémon på är att skaffa de starkaste attackerna som kan skada, sedan buffla på och köra över fienden. Detta tankesätt är - i överdrivna mått - INTE bra. Jag vill alltså betona att man inte borde bara attackera konstant. Det är farligt, och mot någon som vet hur han skall spela så är det väldigt enkelt att bli totalt krossad. Notera att jag INTE säger att attackera bara inte alltid funkar - det beror helt på hur du spelar. Attackera enbart kan vara lika taktiskt som att ligga lågt och bygga upp försvaret. Tanken är alltså inte att “åh, nu när jag har läst detta ska jag bara ha en attack som skadar och resten som kanske höjer mina stats eller påverkar motståndaren”, utan att “åh, kanske attackera enbart inte är det bästa att göra”. Det är så enkelt att bli lat och inte orka spendera tid på varje strid du går in i, det förstår jag. Jag brukar ofta spela igenom själva spelet med för det mesta attacker som skadar, medan jag efter att jag besegrat sista gymmet fyra-fem gånger, börjar levla upp pokémon med rätt attacker och bra stats.
Det svåra är att övergå från attackera till att börja använda taktiska attacker. Man blir lätt “upphetsad” och gör attackerna för mycket. Det blir lätt så. För mycket av det ena eller det andra kan resultera i mycket irriterande förluster. Man bör alltså börja med att använda de attackerna för lite, istället för att använda dem för mycket. Faktiskt. Det kommer alltid tillfällen där du använder dem för mycket också. Så bli inte besviken om du använder dem för mycket.
Del två
Vilka typer av moves du vill använda
Del tre är även här ett mycket mer generell, precis som del ett. Jag kommer dock rikta in mig lite mer på ett par speciella attacker, nämligen de som kan få plats i de flesta kombinationer av attacker på speciellt gjorda pokémon för att ta emot skada, eller skada mycket. Ett mycket bra exempel, som jag kommer nämna mera, är attacken “Rest” som är en av mina absoluta favoritattacker i pokémon. Med sin otroliga användbarhet och dess taktiska värde för ett team ligger dem som mina topp tre mest favoriserande attacker. Precis som rest, så gillar jag “Confuse Ray” lika mycket. Så användbart och taktiskt, även i simpla skade-sammanhang. Det finns tre attacker till - “Sunny Day”, “Rain Dance” och “Thunderwave” som är återkommande attacker i många set, även om de inte alltid är så använda. Den, dock häftigaste, och mest användbara attacken (givetvis värt att lägga tanken på; alla tycker ju inte det) är “Baton Pass”,
Den viktigaste tanken är att inte se dina pokémon som separata, utan som ett. Åtminstone ett team, för att samarbete är viktigt. Du kanske kommer se samarbete på fel sätt nu - det måste inte betyda att alla attacker är bra sammankopplade och alla gör saker tillsammans. Att en pokémon offrar sig för laget kan vara lika viktigt - en pokémon som bara attackerar kan vara lika bra samarbetande med laget som ett helt team av “Sunny Day”-användande pokémon som alla har attacker som påverkas av det. Det är till och med så att överdrivet lagsamarbete är något av det värsta att ha i pokémon.
Så, med rätt tankesätt kan du bli en riktigt bra spelare på kort tid med mycket övning på den tiden. Lite adekvat fakta lär därför vara erforderlig för att kunna bli en bra spelare; därför går jag nu igenom de ovanstående fyra attackerna. Dessa är “Confuse Ray, Sunny Day, Rain Dance, Baton Pass” samt “Rest”. Det finns fler jag kanske kommer gå igenom, som “Sandstorm”.
Confuse Ray. De pokémon som lär sig detta move skall ALLTID använda det. ALLTID. Så bra är denna attack. Med sin 100% pricksäkerhet, och effekten den ger, samt hur många PPs (PP = “Power Points”, alltså hur många gånger man kan använda attacken. Standard för *unika* och starka attacker är tio-femton, starkaste fem,, mera standard tjugo, vanligaste och svagare 30. Dock varierar detta makabert och det jag nyss sade stämmer inte till fullo, utan är även här ett kort övergrepp på hur det ungefär ligger till) den har, gör det näst intill överdrivet bra. Med ett minimum på att hålla i en rundor, upp till fyra stycken rundor, gör den så motståndaren har 50% chans att slå sig själv, alltså skada sig själv. Vanlig skada gör att den som slår sig själv under förvirring förlorar så mycket liv som om den pokémonen slog sig själv med en 40-kraft (går igenom vad det betyder senare) fysisk attack av livet, men detta kan snabbt övergå till mera HP (Hit-Points, alltså livet du har; den röda baren i strider och utanför) att förlora om du:
o Sänker motståndarens försvar med attacker som “Screech”
o Höjer motståndarens attack med hjälp av attacker som “Swagger” eller om motståndaren höjer sin attack med hjälp av exempelvis “Swords Dance”.
o Så confuse ray är användbar i det sammanhanget att motståndaren får sin stat i försvar sänkt eller att deras stat i attack höjs. Men även utan, så är den skadan av livet väldigt mycket i längden. Så, att göra confuse ray på en pokémon med låg attack, hög special attack och högt försvar är mycket dåligt. Så, ett exempel på en pokémon som man bör göra confuse ray mot är “Snorlax” eller kanske “Hitmonlee”. Men att använda den i det ändamålet att helt enkelt få motståndaren att inte kunna attackera är också bra, dock inte lika effektivt.
o Sunny Day. Gräs-typens hjälte och värsta fiende, eldtypens bästa vän och vattnets största fiende. Ökar skadan med eld-attacker med 50%, sänker vatten-attackers skada med 50%, gör så vissa specifika attacker som ger en liv (“Synthesis”, “Morning Sun” samt “Moonlight”, vilket är ganska ironiskt eftersom moonlight betyder månljus, och vi snackar om en sol-attack) att ge ⅔ av livet istället för ⅓, samt att den otroligt starka gräs-attacken “Solarbeam”, som normalt kräver att man första rundan laddar attacken, andra rundar kan attackera, att attackera utan laddning. Sist, men inte minst, så sänker den attack “Thunders” pricksäkerhet till bara 40% istället för dess normala 75%. Notera nu följande:
o Gräs-typens sjukt bra attacker, nämligen “Synthesis”, samt “Morning Sun” ger tillbaks mer av livet tack vare “Sunny Day”
o “Solarbeam”, med sin överväldigande kraft på 120 och pricksäkerhet på 100%, kräver ingen laddningstid
o Gräs är svagt mot eld, eldattacker får en 50% bonus tack vare “Sunny Day”
o Vatten, som är supereffektivt mot eld, förlorar 50% av sin skada, varpå gräs som är supereffektivt mot vatten gör att vatten skadar 50% mindre på gräs. Nackdelen är dock att ALLA vatten-typer om är rena vattentyper kan lära sig is-attacker, som är supereffektivt mot gräs, därför är “Sunny Day”, en rätt uppskruvad attack
o Så, att använda “Sunny Day” kräver att du förstår konsekvenserna. Fördelar och nackdelar finns alltid, eld får ut mest av “Sunny Day” i längden, eftersom eld-typen är en av de vanligaste typerna, där gräs är en av de minst vanliga och de som är svaga mot eld, medan vatten förlorar massvis med styrka av det, ofta har is-attacker. Is är ju svagt mot eld, så eld får ut mest av “Sunny Day”.
o “Rain Dance” gör EXAKTA motsatsen till vad “Sunny Day” gör. Så jag tänker inte ens gå igenom attacken. Så simpelt är det. Läs om “Sunny Day”-delen, och sedan tänk åt motsatt håll. Eld 50% svagare, gräs-helande attacker helar bara ¼, vatten 50% starkare, “Thunder” får 100% pricksäkerhet istället, det är ungefär allt jag har att säga om “Rain Dance.” Vatten vill använda den attacken mycket för att få ut fördelar. Dock är “Thunder” en av de vanligaste el-attackerna, och även den starkaste, så en nackdel har attacken åtminstone.
o “Baton Pass” är min favorit attack. Det den gör är att föra vidare alla ändringar som gjorts på en pokémon under strid, i form av stats, status-påverkningar som confusion, paralyse, burned och frozen. Så, att höja din attack med “swords dance” och sedan föra vidare det via baton pass höjer den pokémonen du byter tills attack också. Även confusion, paralyse eller burn förs vidare, vilket gör attacken svårare att använda än att göra något emot, vilket kräver att du inte visar att du tänker använda baton pass, därav är det en av mina favorit attacker; för hur svår den är att använda.
o Fördelen är att du kan föra vidare stat-ändringar till pokémon som inte kan lära sig attacker som ändrar stats, men som har bra försvar, attack eller liknande
o Nackdelen är att motståndaren kan använda “Haze” för att ta bort allt ditt arbete med baton pass, och kan även göra din pokémon burned, paralyzed eller confused precis när du gör baton pass, eller innan. Alltså är nackdelarna mycket mer än fördelarna, vilket gör det så sjuuuuuukt svåranvänt.
o Rest. Söver din pokémon för två rundor, och den vaknar upp den tredje rundan, redo att slåss igen. Rest tar bort alla status-påverkningar, och ger ens pokémon fullt liv igen. Tar dock inte bort stats-förändringar, vilket gör attacken så mycket mer användbar. Nackdelarna skriks dock ut:
o Sova i två rundor innebär att motståndaren kan slå på dig hur mycket han vill under dessa två rundor, vilket gör att du måste vara säker på att du överlever samt att det var värt att använda “rest”
o Rest ger dig dock fullt liv, och om du är exempelvis paralyserad, så slipper du dess biverkningar eftersom rest ger dig statusen “Sleeping”, vilket betyder att din pokémon sover, och det kan den vakna upp ifrån.
Jag tycker personligen att rest har mer fördelar än nackdelar i slutändan, om du bara använder rest på rätt typ av pokémon.
Men, varför tog jag upp dessa attacker? Jo, för att de är så team-baserade. Sunny Day håller i fem rundor, och att ha flera gräs och eld-typer i ditt team är en riktigt stor fördel med “Sunny Day”. Samma sak med “Rain Dance”, har du flera el- och vatten typer så är den till stor nytta. Baton Pass hjälper ditt team genom att höja stats på dina pokémon när du använder baton pass, rest ger pokémonen som byts ut via baton pass fullt liv. Dessa är de attacker som du kanske inte måste se som ditt primära mål att ha i ditt team, men som “milstolparna” för att kunna ge stöd åt ditt team istället för att bara attackera och förlora mot exempelvis “confusion” och andra “Sunny Day”-teams. Keep in mind att gräs och eld täcker varandras svagheter, medan el och vatten täcker varandras. Även därför tog jag upp dem, för att se mer och mer fördelar.
Del tre
Rekommenderade pokémon och attack-set
Nu, efter att jag förklarat hur ni skall tänka och lite rekommenderade attacker, samt vilken typ av känsla ni skall hava när ni spelar, är det dags att gå igenom lite attack-set och rekommenderade pokémon utifrån det jag sagt, så jag kommer välja pokémon i form av tre pokémon per team, och välja ut ett team; ett mera taktiskt, uppbyggande team som kräver tid för att bemästra.
Mitt val av pokémon för mitt tre-manna team:
1. Muk
2. Vaporeon
3. Umbreon
Men innan jag går igenom dem har jag en sak att säga först:
Det här med “kraft” och “pricksäkerhet”. 100% pricksäkerhet kommer inte alltid att träffa till 100%, för attacker som “Double Team”, “Sand Attack” och “Mud Slap” sänker pricksäkerheten på attacker/höjer chansen att motståndaren missar din pokémon.
Kraft är, helt enkelt hur mycket en attack kommer skada. En början-attack i låga levlar har runt 40-60 kraft, en attack vid medel-level ligger på runt 70-80, en hög-level attack ligger på 90-150. Det finns såklart alltid undantag, men dem orkar jag icke taga upp. Det jag precis sade är även här ungefärligt, så ta det med en nypa salt. Låg level; 1-25. Medel level; 26-40. Hög level; 41+.
Så där; med det ur vägen kan jag börja. Team ett. Jag tar varje pokémon för sig, sedan dem som ett team tillsammans.
Muk. Min älskade. Med sitt skyhöga HP på upp till 416, underbara special försvar runt 330 samt attack på 340, med ganska coola attacker, är han en unik pokémon Så stark, så stark. Det bästa med Muk är nog hans attacker, inte hans stats. Jag skulle rekommendera, som föremål att hava, “quick claw”. Alternativet skulle nog vara bright powder, men den är mera ämnad för Umbreon i det här fallet. Quick Claw ger en 18,75% chans att vara den som attackerar först - Med Muks speed som är så låg lär han inte hinna före många, men med Quick Claw har han åtminstone 20% chans att hinna före. ⅕ chans att hinna före är rätt mycket när man spelat mycket.
Så, rekommenderade attacker är följande:
1. Sludge Bomb - 90 power, 100% accuracy, 15 PP (generation II & III, generation IV kör på Poison Jab - 70 power, 100% accuracy, 25 PP)
2. Acid Armor - Höjer försvar 2/6 steg varje gång den används, 40 PP
3. Rest - Läs ovanstående förklaring i del två
4. Screech - Sänker försvar 2/6 på motståndaren, 40 PP, 85% accuracy
Sludge Bomb är självklar: Starkaste poison attacken; 90 power. Med STAB (Same-Type-Attack-Bonus; gör du en attack av samma typ som din pokémon blir attacken 50% starkare, så 50% av 90 + 90 = 135, så den får 135 power), med Muks höga attack. Likadant med poison jab, fast 50% av 70 + 70 = 105. Anledningen till att man använder poison jab i generation IV är att sludge bomb blir en special attack, och då kommer den inte alls få lika mycket skada eftersom Muk har betydligt mycket högre attack.
Acid Armor är självklar: De dåliga försvaret Muk har höjs till som högst 999, istället för hans 350. Helt enkelt ett måste för Muk som har dåligt försvar.
Rest är självklar: För att kunna bygga upp acid armor och använda screech på motståndaren måste du kunna ta skada - Rest ger dig tillbaks det livet du förlorat. En vinst i alla situationer.
Screech: För att sänka pokémon med allt för starkt försvars försvar, helt enkelt. Inte mer, inte mindre.
Muk, med sin självklarhet som bra pokémon, glänser som den just nu, enligt mig, bästa poison-typen i spelet med sina attacker och sina stats.
Vaporeon. Bästa vatten-typen enligt mig. Med sina otroliga stats, så är den nog min sekundära favorit, varpå Gyarados går före, trots att Gyarados är så dålig i tidigare generationer på grund av det faktum att han förlorade all sin special attack från generation I i generation II och framåt. Detta görs upp av indelningen på attacker, då vatten attack kunde vara attack-baserade och special-attack baserade. Alltså kan Gyarados från generation IV och framåt använda fysiska vatten attacker, som i tidigare generationer var special attacker, som exempelvis "Waterfall". Nog om Gyarados - Vaporeon i sitt bästa kräver en spelare som väljer rätt attacker förhållandevis till rollen, till skillnad från exempelvis Alakazam som kräver att man totalt kör över motståndaren direkt med special attacker. Och nu skall jag säga vilka attacker samt vilket föremål jag hade använt till min personliga Vaporeon:
Föremål; BrightPowder. BrightPowder. BrightPowder gör så det är en 10,25% chans att motståndaren missar varje gång han/hon gör en attack som påverkar din pokémon - Väldigt mycket när man bygger upp en double-team pokémon som min Vaporeon.
1. Surf
2. Rest
3. Double Team
4. Baton Pass
Det viktiga för mig när jag spelar är att jag känner att mitt team är någorlunda unikt, till skillnad från många vanliga enbart-skada-attacker team som ofta innehåller Snorlax, Alakazam, Gyarados, Gengar med flera. Därför gör jag min Vaporeon så unik som möjligt.
Med surf på sina kraftiga 95 power, och med stab 137,5. Från Vaporeons kraftiga special attack. Mums. Vatten som också är starkt mot väldigt mycket också. Är bara oeffektivt mot den ovanliga dragon-typen, den nästan ännu ovanligare steel-typen och, framför allt, mot vatten och is. Däremot är den effektiv mot de i princip vanligaste typerna:
Rock, ground och fire. Därför valde jag “Surf” framför “Ice Beam”, som är effektivare mot mer typer än vatten samt har mindre svagheter än vatten.
Rest behöver jag inte tala om. Med högt HP, bra special försvar och double team som kräver tid (sex rundor om man gör alla på rad), vilket gör rest till en perfekt attack för en så kallad “tank”-pokémon, som är till för att ta mycket skada.
Double Team. Det finns något i pokémon, som många inte vet om, som heter “evasion”. Double Team höjer ens “evasion”. Double Team höjer ens evasion med +1 steg varje gång, och varje steg för sig höjer följande mer i evasion: x1.5, x2.0, x2.5, x3.0, x3.5, samt x4.0. Alltså blir det en 25% chans att motståndaren träffar dig efter sex double teams. Dock tar detta ett tag, så du kan räkna med att behöva tid.
Baton Pass tänker jag inte gå igenom, så enkelt är det. Beskrivit det en gång, tänker inte göra det igen! Läs “Baton Pass” beskrivningen från kapitel två.
Min Vaporeon är en team-vaporeon. Att kunna ge baton pass till en annan pokémon är grymt hett! GRYMT! Med rest som gör att Vaporeon överlever länge, BrightPowder som gör att Vaporeon lever ÄNNU längre på det, surf som är extremt stark med Vaporeon och double team. Vad mer kan man vilja hava!?
Jo, följande pokémon kan man vilja hava! Nämligen:
UMBREON. Umbreon har bra mycket med HP, bra med försvar, lite sämre med attack, men många unika attacker. Jag tänker gå rakt på sak, och förklara vilket föremål samt vilka attacker jag skulle vilja ha på Umbreon:
Föremål; Leftovers
1. Curse
2. Confuse Ray
3. Baton Pass
4. Shadow Ball (generation IV kör på Feint Attack - Med STAB får den samma kraft/power som Shadow Ball. Problemet är att Shadow Ball blir special och inte fysisk i generation IV.)
Så, dags att gå igenom allt. Leftovers är först, så den tar jag; Leftovers ger tillbaks 1/16 av livet varje runda. Både mycket i längden och mycket i kortare strider. Särskilt med en survival-pokémon som Umbreon.
Med Curse som sänker hastigheten på pokémonen ett steg (steg för sänkning; ⅔, ½, ⅖, ⅓, 2/7, samt ¼) som använder curse, ger den två fördelar:
1. Höjer försvar ett steg
2. Höjer attack ett steg
Detta betyder alltså att Shadow Ball/Feint Attack kommer bli starkare, samtidigt som Umbreon kan taga mer slag på sig, vilket gör att leftovers betalar sig.
Confuse Ray gick jag igenom tidigare. Denna gång använder jag den för att kunna bygga upp min egen pokémons stats, eftersom jag inte har rest på denna Umbreon.
Baton Pass; För att ge bort alla curses du använt på Umbreon, helt enkelt.
Shadow Ball/Feint Attack gick jag igenom lite högre upp. Lika starka; Effektiva mot samma typer (ghost mot ghost och psychic, dark mot psychic och ghost), notera dock följande:
Ghost kan inte träffa “Normal”-typen eller “Fighting”-typen. Fighting är inte så vanlig alltid, men “normal”-typen träffar man på lite från och till. Så om motståndaren hittar svagheten och byter till sin, exempelvis Snorlax, så gör du baton-pass till Muk. En win/win för dig. Detta team baseras då på att du är skicklig nog att hålla din pokémon vid liv. Därför krävs det även att du vet dina gränser för hur mycket du skall använda baton pass, curse, confuse ray, double team, attacker som skadar etc.
Detta är alltså mitt rekommenderade team för dig som vill spela och testa på ett lite svårare team när du spelar online eller mot din kompis!
Användningen för teamet är kort; Höj stats med double team, curse och liknande, låt Muk vara din primära skadare, Vaporeon sekundär och Umbreon sist.
Slutord
--- Enbart grejer som läraren skall läsa ---
You're my boo! ~