Jag har under en lång tid testat olika strategier inom pokémon. Innan play.pokemonshowdown.com släpptes, eller Nintendo DS, kunde jag bara spela med kompisar IRL - något alla slutade med efter årskurs tre (i grundskolan då - går nu i sista året på gymnasiet). Efter att ha börjat kunna spela pokémon på Nintendo DS och online på datorn, så började jag genast att skriva guides. Nu så skall jag börja skriva riktiga battle-guides igen!
Så, det nya som kommer börja skrivas om i mina pokémonguider:
- Det kommer vara för 6v6 teams
- Det kommer att vara funktionellt för Generation V
- Abilities
- EV och IVs
- Baserade på den enligt mig roligaste regelboken, OU (Over Used) som tillåter allt utom de mest OP pokémonen (Mewtwo, Lugia, Ho-Oh osv)
Det kommer även innehålla det gamla goda:
- Basic facts
- Max stats + Totala stats
- Minst en generation II (Gold, Silver, Crystal) för er som inte vill spela competetive med massor av nya pokémon :3
- Resonering kring varför jag valt just dessa pokémon + movesets och items, samt lite skillnader man kan använda
- Tar även emot frågor på tråden, samt requests
För denna vecka har jag lagt ihop ett lite unikare lag! Jag är inte en favorit av överanvända och tråkiga pokémon, särskilt inte de som inte är så bra utan bara tråkiga. Men för denna vecka så tog jag mig tid att lägga ihop ett lite unikare team ändå! Jag har givetvis mina personliga favoriter.
Jag tänker nämna nu i förväg att jag har ett par pokémon som återkommer nästan hela tiden eller alltid i mina lag, dessa är:
Crawdaunt
Chandelure
Huntail / Gorebyss
Scrafty
Sableye
Exeggutor (inte lika ofta)
Lanturn (om möjligt)
Dessa är mina favoriter av olika anledningar, vilket jag tänker ta upp denna gång!
Så, åter till min guide:
Här är mina pokémons:
Gorebyss
Gengar
Chandelure
Skarmory (tråååååååååkig)
Crawdaunt
Lanturn (OPOPOP <3)
Ni ser några av mina "cores" komma upp, bland annat lanturn, crawdaunt och chandelure samt gorebyss. Detta är därför att de bygger upp en riktigt stark grund för skada, vilket på så sätt blir ens överlevnad (imo). Gorebyss har bra defense och special defense, nog för baton pass + shell smash med white herb. Släng det på Gengar (om du måste), Chandelure eller Crawdaunt och vinn massvis med gott!
SÅ, nu kör vi!
----Grundtankar----
Så, det första man bör tänka på när man spelar pokémon mot andra är:
- Är det pokémon jag anser roliga?
- Funkar laget mot en stor variation av types (exempelvis kan du inte ha enbart fighting- och normalattacker, då ghost är immun mot fighting och normal)
- Hur bra är de pokémon jag vill ha och som jag anser är roliga
Så, hur har jag tänkt?
1. Lanturn kan lära sig Heal Bell. Lanturn, som generellt sett kan ta väldigt mycket damage och ge ut mycket status-moves innan han tas ned, är en perfekt Heal Bell:are och den imo fjärde bästa CC:aren (CC = Crowd Control) i spelet, som även kan lära sig healbell, så
2. Gorebyss klarar av en attack, oavsett pokémon, om de inte har en electric/grass pokémon med 100+ special attack (eller icke electric / grass) med 130+ special attack, vilket de flesta inte har. Skall exempelvis kunna överleva en Psychic av Alakazam
3. Chandelure är antagligen en av de bästa teamwipe:arna i spelet med enormt hög special attack, och en stor variation av attacker
4. Skarmory, dryg som han är, är bra så fort det dyker upp ett läge där ingen kan ta ned honom på snabbare än tre attacker
5. Gengar kan ta ut folk som använder Ninjask eller Shedinja. Så ser du någon som har en Ninjask i ditt lag, använd bara perish song och NJUT medan de baton passar sig till döden eller tvingas byta ut. Rundan efter att du använd baton pass kan du gärna byta till någon med speed och damage-boost moves (Crawdaunt i detta fallet :D) eller Gorebyss -> Chandelure / Crawdaunt, om din motståndare är dum och inte byter ut. Jag skall förklara varför Perish Song är så bra senare, och även haze.
----Basic Facts----
- = negativa delen av pokémonens natur
+ = positiva delen av pokémonens natur
(xxx) är de EVs som skall placeras ut korrekt.
Gorebyss
Type: Water
HP: 252 (4)
Attack: 183 (-)
Defense: 308 (252)
Special Attack: 264
Special Defense: (252+)
Speed: 139
Gengar
Type: Ghost
HP: 262 (4)
Attack: 148 (-)
Defense: 155
Special Attack: 394 (252+)
Special Defense: 186
Speed: 319 (252)
Chandelure
Type: Ghost / Fire
HP: 261 (4)
Attack: 131 (-)
Defense: 215
Special Attack: 427 (252+) (HOLY SHIT VAD MYCKET)
Special Defense: 215
Speed: 258 (252)
Skarmory
Type: Steel / Flying
HP: 334 (252)
Attack: 196
Defense: 315
Special Attack: 103 (-)
Special Defense (252+)
Speed: 176 (4)
Crawdaunt
Type: Water / Dark
HP: 268 (4)
Attack: 372 (252+)
Defense: 206
Special Attack: 194 (-)
Special Defense: 146
Speed: 209 (252)
Lanturn
HP: 454 (252)
Attack: 136 (-)
Defense: 202 (128+)
Special Attack: 188
Special Defense: 220 (128)
Speed: 170
----Moveset, abilities och items----
Gorebyss
Moveset:
Baton Pass
Shell Smash
Ice Beam
Hidden Power (Rock) / Substitute
Ability: Hydration
Item: White Herb
Gengar
Moveset:
Destiny Bond (mumma <3)
Shadow Ball
Haze
Perish Song
Ability: Levitate
Item: Life Orb
Chandelure
Moveset:
Energy Ball
Flamethrower
Psychic
Hidden Power Fighting
Ability: Flash Fire
Item: Life Orb
Skarmory
Moveset:
Brave Bird
Stealth Rock
Whirlwind
Roost
Ability: Sturdy
Item: Leftovers
Crawdaunt
Moveset:
Dragon Dance
Crunch
Crabhammer
Brick Break
Ability: Adaptability
Item: Life Orb
Lanturn
Moveset:
Heal Bell
Thunder Wave
Confuse Ray
Volt Switch
Ability: Volt Absorb
Item: Leftovers
----Förklaring osvosvosv----
Så, det är dags att förklara varför jag valt allt jag valt!
Först och främst vill jag notera att jag inte brutit min regel:
Skarmory, Lanturn och Gengar är alla tre generation II-pokémon! :D
Så, efter att jag sagt det, så återgår jag nu till den riktiga förklaringen…
De tre stora "vinnarna" i detta lag är:
Lanturn
Gengar
Gorebyss
Med dessa tre som "bas" för ditt lag, kan du kontrollera fältet hur mycket du än vill. Inga har någon rätt att göra någonting!
Lanturn - Heal Bell tar bort alla statusar man har i hela laget (så som paralyze, burn, poison osv), har confuse ray och thunder wave vilket är båda mycket starka (notera även att pokémon som är paralyzed förlorar halva sin speed)
Gengar - Haze går igenom substitute, så om någon sitter på en Garchomp med 3x attack eller liknande, så kan du hinna före med att ta bort alla boosts. Destiny Bond går också igenom substitute, så när man dör samma runda som man använt den (om du attackerar sist, så blir det hans attack rundan efter). Perish song, som ger motståndaren och dig själv tre rundor att byta ut din pokémon, går igenom substitute och kan baton passas vidare, vilket helt enkelt counterar pokémon som Shedinja, Ninjask, Gorebyss / Huntail osv!
Gorebyss - Shell Smash och Baton pass, behöver jag säga mer? 2x attack, 2x special attack, 2x speed, white herb tar bort 0.67x defense och special defense, ge till någon som behöver det (1. Chandelure, 2. Crawdaunt, 3. Gengar (om du verkligen måste), 4. Skarmory (inte värt det, ha kvar den på Gorebyss och attackera med honom / henne istället), 5. Lanturn (inte värt det, ha kvar den på Gorebyss och attackera med honom / henne istället)
Jag brukar se såhär på laget:
Om motståndaren har en Ninjask eller annan pokémon som gillar att baton passa, ta ut Gengar… Men även om han / hon försöker sätta upp traps (toxic spikes, stealth rock, spikes osv), ta ut Gengar
Om motståndaren har ett fullt team med bara starka attackers, ut med Gorebyss, shell smash och byt till den som klarar av nästa attack motståndaren gör (som exempel, om motståndaren har en pokémon som kan använda earthquake, ta ut Crawdaunt eftersom Chandelure inte klarar en earthquake i vanliga fall.. Basically, läs din motståndare och välj vilken du skall ta ut)
Om motståndaren har något som gör att du är osäker, använd Lanturn så mycket du bara kan
Skarmory är din last-resort, vet du inte vad du skall göra och motståndaren inte har något starkt mot Skarmory, ta ut honom
Det skall gå snabbt, helst inte över 20 rundor om möjligt (en runda = båda gör ett move / byter pokémon), och man skall inte behöva tänka så mycket. Det krävs att man kan reagera "on the fly", och slå ut motståndaren med precision. Med detta menar jag att du måste läsa din motståndare och ta ut de pokémon som kan göra mest på de rundorna du har dem ute. Exempelvis kan en Chandelure användas effektivt för att ta ut vissa gräs- och steeltyper (som Ferrothorn, en av de vanligaste pokémonen) eller Scizor. Notera att om du har en eldpokémon ute och de har någon som är svag mot den, så kommer de naturligtvis byta pokémon. Använd detta till din fördel genom att utnyttja Chandelure och Crawdaunts "flexibla" movesets till att slå med ett supereffektivt move, eftersom de nästan alltid kommer ta ut den pokémon som är supereffektiv mot Chandelure / Crawdaunt.
De pokémon du kommer få störst problem med är:
Garchomp (instant swords dance är EXTREMT svårt att läsa, eftersom det är ovanligt, så om motståndaren tar ut Garchomp och använd swords dance en gång, kan du förlora direkt, så du måste läsa din motståndare och vara beredd på Garchomp)
Starmie (Som alltid, extremt flexibelt moveset och kan göra mycket damage, så du måste vara beredd på att ta ut Lanturn, eftersom det vanligaste movesettet på Starmie är: Psychic, Thunderbolt, Surf och Recover / Ice Beam / Hidden Power Fighting)
Sableye (kan slå ut din Gorebyss, Lanturn och Gengar med prankster + taunt [taunt gör att din pokémon inte kan använda status-moves, och prankster är en ability som gör att alla status-moves för +1 priority, vilket ignorerar speed om dess priority är högre, då nästan alla attacker har 0 priority (standard))
Dragonite (med en dragon dance + dragon tail så kan du få problem, eftersom abilityn multiscale gör att du gör halva damagen om han har fullt HP, vilket innebär att du i princip inte kan one-shot:a Dragonite)
Det sista jag vill säga är… UNDERSKATTA inte Perish Song. VERKLIGEN inte. Och underskatta VERKLIGEN, VERKLIGEN _VERKLIGEN inte Lanturn. En av de bästa pokémonen i spelet. Du kan byta ut Heal Bell mot Attract och vara en f…. Ja, tänker inte avsluta meningen, men det har jag blivit kalla många gånger förut med det moveset:et :(
----Ending----
Ha så kul med laget! Det bästa sättet att bli bra med laget är att spela och testa ut det ordentligt, för om man gör ett enda misstag kommer man misslyckas brutalt - något jag varit med om väldigt ofta! Practices makes perfect, helt enkelt :D
Gl hf ~
//Oliveran
You’re my boo! ~
You're my boo! ~