Svar till Lordkrall [Gå till post]:
Citat från: http://web.telia.com/~u74402809/index.htm#g
"Låt oss nu lämna Paulus och gå tillbaka till de gammaltestamentliga lagtexterna. Vi finner dem i 3 Mos 18:22 och 20:13. Av sammanhanget inser man snart att de inte behöver aktualiseras närmare i dagens debatt. Det är fråga om helighetslagar som i många avseenden inte gäller längre. Följer man förbudet mot homosexualitet så måste man också följa texterna i övrigt och påbjuda polygami (månggifte), förbjuda samlag under kvinnans menstruation, förbjuda tatueringar, förbjuda människor att bära kläder av olika sorters garn o s v. Homosexualitet bör också bestraffas med döden! Man inser snart att det är helt orimligt att följa dessa lagtexter i vår tid."
Citat från: http://web.telia.com/~u74402809/index.htm#g
"Låt oss nu lämna Paulus och gå tillbaka till de gammaltestamentliga lagtexterna. Vi finner dem i 3 Mos 18:22 och 20:13. Av sammanhanget inser man snart att de inte behöver aktualiseras närmare i dagens debatt. Det är fråga om helighetslagar som i många avseenden inte gäller längre. Följer man förbudet mot homosexualitet så måste man också följa texterna i övrigt och påbjuda polygami (månggifte), förbjuda samlag under kvinnans menstruation, förbjuda tatueringar, förbjuda människor att bära kläder av olika sorters garn o s v. Homosexualitet bör också bestraffas med döden! Man inser snart att det är helt orimligt att följa dessa lagtexter i vår tid."
Svar till Fnas [Gå till post]:
Citat från: http://web.telia.com/~u74402809/index.htm#g
Låt oss nu lämna Paulus och gå tillbaka till de gammaltestamentliga lagtexterna. Vi finner dem i 3 Mos 18:22 och 20:13. Av sammanhanget inser man snart att de inte behöver aktualiseras närmare i dagens debatt. Det är fråga om helighetslagar som i många avseenden inte gäller längre. Följer man förbudet mot homosexualitet så måste man också följa texterna i övrigt och påbjuda polygami (månggifte), förbjuda samlag under kvinnans menstruation, förbjuda tatueringar, förbjuda människor att bära kläder av olika sorters garn o s v. Homosexualitet bör också bestraffas med döden! Man inser snart att det är helt orimligt att följa dessa lagtexter i vår tid."
samt:
"I Romarbrevet 1:26-27 skriver Paulus om följderna av att leva gudsfrånvänt. Och då tar han bl a upp sexuell perversion. Man kan lägga märke till hur Paulus beskriver sexuella "lidelser" och "begär" utan att nämna ett enda ord om kärlek, trohet, ansvar eller varaktiga relationer. Han måste ha insett hur människor skadades, utnyttjades och förnedrades i samband med allmänt utbredd pederasti och prostitution. Ansvarsfull homosexuell samlevnad mellan vuxna jämlika personer som älskar varandra, det var något ovanligt på Paulus tid. Det är knappast något sådant han beskriver i Romarbrevet. När han skriver om "otukt" måste det vara utifrån den rådande situationen med allmänt omvittnat sexuellt utnyttjande av ynglingar, homosexuell prostitution och promiskuitet. Av sammanhanget ser man också att det förutsätts att de som hänger sig åt dessa renodlat sexuella utlevelser har vänt sig bort från Gud. Två kristna homosexuella människor - som vill leva i en relation präglad av ömhet, vänskap, kärlek och trohet - kan inte alls känna igen sig i det som Paulus beskriver i Romarbrevets första kapitel."
Citat från: http://web.telia.com/~u74402809/index.htm#g
Låt oss nu lämna Paulus och gå tillbaka till de gammaltestamentliga lagtexterna. Vi finner dem i 3 Mos 18:22 och 20:13. Av sammanhanget inser man snart att de inte behöver aktualiseras närmare i dagens debatt. Det är fråga om helighetslagar som i många avseenden inte gäller längre. Följer man förbudet mot homosexualitet så måste man också följa texterna i övrigt och påbjuda polygami (månggifte), förbjuda samlag under kvinnans menstruation, förbjuda tatueringar, förbjuda människor att bära kläder av olika sorters garn o s v. Homosexualitet bör också bestraffas med döden! Man inser snart att det är helt orimligt att följa dessa lagtexter i vår tid."
samt:
"I Romarbrevet 1:26-27 skriver Paulus om följderna av att leva gudsfrånvänt. Och då tar han bl a upp sexuell perversion. Man kan lägga märke till hur Paulus beskriver sexuella "lidelser" och "begär" utan att nämna ett enda ord om kärlek, trohet, ansvar eller varaktiga relationer. Han måste ha insett hur människor skadades, utnyttjades och förnedrades i samband med allmänt utbredd pederasti och prostitution. Ansvarsfull homosexuell samlevnad mellan vuxna jämlika personer som älskar varandra, det var något ovanligt på Paulus tid. Det är knappast något sådant han beskriver i Romarbrevet. När han skriver om "otukt" måste det vara utifrån den rådande situationen med allmänt omvittnat sexuellt utnyttjande av ynglingar, homosexuell prostitution och promiskuitet. Av sammanhanget ser man också att det förutsätts att de som hänger sig åt dessa renodlat sexuella utlevelser har vänt sig bort från Gud. Två kristna homosexuella människor - som vill leva i en relation präglad av ömhet, vänskap, kärlek och trohet - kan inte alls känna igen sig i det som Paulus beskriver i Romarbrevets första kapitel."
Svar till Kauge [Gå till post]:
Jag tycker det är bra att även homosexuella till sist kan gifta sig och ingå det "heliga äktenskapet", för de homosexuella som är troende eller som alltid drömt om ett kyrkobröllopp är dte till sist möjligt att göra.
Jag tycker det är bra att även homosexuella till sist kan gifta sig och ingå det "heliga äktenskapet", för de homosexuella som är troende eller som alltid drömt om ett kyrkobröllopp är dte till sist möjligt att göra.
Ingen status