Jag tänkte informera om att Mortal Online, ett svenskutvecklat next-gen sandbox-MMORPG, går över till öppen beta den 1:a februari.
![Forum image](http://www.mortalonline.com/files/screenshots/BetaScrB06.jpg)
Se den här videon, så får du en kort sammanfattning utav det jag skrivit här nedan. Njut utav grafiken som det här spelet erbjuder!
http://www.youtube.com/watch?v=AGFI8aHs1Y8
"Varför f*n ska jag bry mig?" tänker du förmodligen nu, om du inte stött på information om spelet förut. Just därför tänkte jag informera om spelet, för att fånga i alla fall några personers intresse. Det kommer nu vara gratis ett tag framöver (fram tills spelet släpps officiellt), så att pröva skadar i alla fall. Hur som helst, nu går jag vidare till att prata om själva spelet;¨
Mortal Online är ett MMO där spelarna står i centrum. Mer så än i de flesta andra MMO'n. Det finns inga uppdrag, förutom de som spelarna själva skapar. Det finns inget specifikt nivåstigande, utan varje färdighet har sitt egna nivåtak. Ingen kan bemästra allt, utan för att bli bättre på vissa saker måste spelaren offra poäng i annat.
Världen är helt öppen, och realism är ett ledord. Spelare kan bygga hus i stort sett varsomhelst, och gillen (guilds på svenska, in case ye're uninformed) kan resa hela städer. Riktigt mäktiga gillen, eller allianser utav flera, kan i slutändan leda stora nationer.
Spelet är helt i förstapersonsvy, och kan alltså beskrivas som ett "MMOFPRPG". Det är också realtidsstrid, vilket innebär att ett klick med musen innebär ett slag, och du träffar om du siktar rätt och är inom avstånd. Om du spelat "Dark Messiah" eller "TES IV: Oblivion" så vet du vad det handlar om.
Det är full PvP, vilket betyder att alla kan bli attackerade utav alla. Anfaller man dock spelare som inte själva begått brott/ligger i krig med ens gille, blir man flaggad som brottsling eller mördare, vilket innebär att alla andra kan attackera en utan att drabbas utav samma konsekvens samt andra nackdelar. Detta försvinner dock över en viss tidsperiod.
Det är också full loot. Detta innebär att du, om du dödar en annan spelare, kan ta allt han bär med sig. Och det samma gäller även omvänt. Men nu fokuserar spelet mer på färdigheter ("skills") än på utrustning ("equipments"), så även om du blir ifråntagen ditt svärd så kan du prestera nästan lika bra med ett nytt svärd utav lägre kvalité. Du kan även besegra fiender med långt bättre rustning än du, om dina färdigheter utklassar fiendens.
Det finns inga kartor som ger dig din exakta position. Kartor och kompasser måste tillverkas, antingen utav dig själv eller utav andra. Terrängen är helt unik, vilket betyder att ett berg du ser är ett landmärke med unik formgivning, och ett sätt att räkna ut din position skulle du passera igen.
Du väljer ditt egna öde. Du bestämmer om du vill leva ensam, endast du, ett litet läger, en pilbåge och kanske ett tämjt djur att jaga med, och använda endast det du samlar själv. Kanske vill du söka dig till någon större fraktion, och ställa dig under dess fana för att tjäna dem i krig eller andra syften, och följa hur nationer växer och splittras. Lockas du utav tanken av att begå brott, så kan du bli både ficktjuv i städerna, eller gå med i ett rövarband som håller till ute i vildmarken och slår till mot resande handelsmän eller ensamma äventyrare. Men kom ihåg att det kommer finnas folk som blir en förlägning utav lagens arm dit AI-vakterna inte når.
Detta, samt otrolig grafik, gör Mortal Online värt att pröva. Ladda ned klienten och gör en användare redan nu, så kan du logga in så fort den öppna betan går igång.
Ja, då får man gratulera! Du överlevde min vägg av text! Om jag mot förväntan fått dig intresserad av att titta närmare på spelet, så kommer här några länkar som kan vara intressanta;
Huvudsida;
http://www.mortalonline.com/
Överblick;
http://www.mortalonline.com/overview
Screenshots;
http://www.mortalonline.com/screenshots
Ingen status