Svar till Luuther [
Gå till post]:
Mount & Blade:
Spelet har ett unikt, helt eget combat-system där, om du drar musen åt höger, slår du åt höger, samma sak när du blockar.
Det finns många vapen:
Lansar, 2h/1h svärd, 2h/1h yxor, kastspjut, pilbågar, klubbor, armborstar, kastyxor och kastknivar, vanliga knivar, med mera. Man kan även rida på häst, och det är inte buggat alls. Spelet är både snyggt och väloptimerat, och allt som händer i spelet är 100% oscriptat (utom de lines där det är text med), och det finns mycket andra items:
Hästar, armor, hjälmar, benskydd av alla olika material och sådant, och allt väger olika: Ju tyngre, ju bättre skydd. Men, är du tung, blir du långsamare när du springer.
Nu till själva spelet:
Du skapar din egen karaktär i ett otroligt välgjord sätt att få göra sitt eget ansikte, som daskar alla The Sims spel tillsammans i pannan, även Oblivion-spelen. Du väljer din bakgrund, där dina grundstats skapas efter vilka val du gör. Sedan kommer du ut till Caldria:
Det är en väldigt stor värld, med slott, byar, etc. Och, poängen är då, att du skall ta över världen. Ganska basic det låter, va? Men nej:
Det finns fem factions:
- Khergit Khanate
- Vaegirs
- Nords
- Swadia
- Rhodok
Alla har olika typer av trupper, som kan utvecklas och bli bättre. Alla är olika bra mot varandra också:
Khergit är starka mot Nords.
Nords är starka mot Vaegir, Rhodok och Swadia.
Rhodok är starka mot Khergit och Swadia.
Vaegir är mitt emellan mot alla.
Swadia är också mitt emellan.
Nords är vikingar, där soldaterna oftast har ringbrynja, två-handade (2h) yxor och kastyxor som distansvapen. De har några få archers, som är ganska starka, men de är gjorda för att vara infanteri. De har inga hästar, vilka vikingar hade det?
Rhodok är vanligt folk, som anpassat sig mot sina närmsta fiender Khergit Khanate:
De har stora sköldar mot Khergits häst-archers och lancers, armbostar som skjuter ned hästarna och ger mycket damage, och spjut för att hugga ned dem.
Swadia har alla som fiender, då de är i mitten, och har därför alla möjliga sorters trupper:
De har de starkaste kavaleriet, deras knights. De har lansar eller starka svärd och krossar i princip allt i sin väg som är på mark. De har armborsts-soldater som då är bra mot särskilt Khergits, och ett halvstarkt infanteri som kan skydda sig hyfsat mot Nords infanteri.
Vaegirs är de som bor i snön, och har anpassat sig efter det:
Soldater är långsammare i snö, så de har utvecklat väldigt starka archers, deras "marksmen", som då har en otrolig pricksäkerhet och skadar mycket. De har hyfsade ryttare och ett okej infanteri.
Khergit Khanate är allas hat-faction; de har enbart hästar:
Hästryttare med pilbåge, som har "attackera sen fly"-"mentaliteten", och deras lancers, som då har lansar som plöjer det mesta i sin väg.
Varje faction har ett område i världen, där de väl anpassat sig till miljöerna:
Khergits har långa, släta ytor där deras hästar kan utnyttja sin snabbhet till att snabbt komma fram och döda fienden.
Nords har också långa, släta ytor där deras infanteri kan springa fram med sina sköldar, blockera alla pilar och komma in för att döda.
Rhodok har det halvbergigt, där de då skyddar sig mot Khergits. Alla deras stora städer ligger nära skogar, där hästar har det svårt.
Swadia har också långa, släta ytor och där deras x-bow soldater kan skjuta på distans, deras hästar kan vara snabba och deras infanteri kan både attackera på ett lätt sätt och lätt försvara sina archers.
Vaegirs har det halvbergigt:
Deras archers har god tid på sig att skjuta ned fienden one by one, deras hästar är inte söliga och deras infanteri kan hyfsat snabbt komma fram.
Spelet är en blandning mellan strategi och RPG. RPG är det för att du utvecklar en egen, unik karaktär och slåss med honom, levlar honom och gör dig själv till bäst, störst, starkast och vackrast.
Såhär ser strategi-delen av spelet ut, där du också vandrar över världen för att ta över slott, städer och byar:
http://upload.snelhest.org/images/100208mount&blade_2010-02-08_16-16-42-40.jpgGivetvis ser det snyggare ut: Fraps tar inte HD-kvalité på bilderna.
I combat, som då är den viktigaste biten, ser det ut såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=NYZlkTjeP40&feature=relatedGivetvis är detta då lite för krävande för en vanlig dator, men med en hyfsad dator kan du köra 150vs150 i en strid. Allt i M&B är som sagt oscriptat, soldaterna i striderna är både smarta, skickliga och kan tänka helt själva, som då reagerar beroende på vart fienden är, hur stark fienden är och såklart, vilket typ av fiende det är.
Du kan då också modifiera spelet:
Det är lätt att modda, och det finns hundratals, nästan tusentals, gameplay förändringar:
Nya troop-trees, alltså att du kan få nya soldater och utveckla dem på ett nytt, unikt sett.
Det finns också item-mods, så du kan få över 1000 nya items, som ser annorlunda ut, har annorlunda stats och ser oftast snyggare ut än de orginal-items som finns.
Och, det mest rekommendera av dem alla:
Battlechanger.
Videon som är länkad där uppe, han kan ha så många tack vare att han har det moddet:
Vanliga begränsningen är 50vs50, men du kan då gå upp till 500vs500 istället:
Roligare, svårare och betydligt mycket verkligare.
Well, jag har då bara gått igenom hälften av allt som finns i spelet, men...ja, lite lång review också :3
Nu vet du grunden i spelet, nästan...questen är btw rätt roliga också.
Lycka till!! //Oliveran.