Jag håller på att göra en tärnings genarator som ska slå en T6 och om det blir en 6 så ska den slå om tärningen samt lägga till en ny tärning.
Om ni har kört EoN så är det tex Ob6T1
Här är koden som jag slängt ihopa.
Alla förutom i och q är Integer
[code]
Private Sub CMD1_Click()
i = 1 '' så att den alltid börgar på första tärningen
q = antal ''antal tärningar
Do While P <= 11
Text2(P).Text = "" ''har 12 Text2 rutor (0-11) för att se alla utslag
P = P + 1
Loop
Do While i <= q
R = Int(6 * Rnd + 1)
S = R
Text2(i - 1).Text = S
If R = 6 Then
q = q + 1
If i = 1 Then
ElseIf i <> 1 Then
i = i - 1
End If
ElseIf R < 6 Then
R = R + R
i = i + 1
End If
Loop
RESULTAT.Text = R ''summan av alla slagen
Text1.Text = q ''för att se hur mänga tärningar jag har slagt
End Sub
[/code]
Problemet jag har är att om första tärnings slaget blir 5 så blir resultatet 10 samma om det blir 3 så är resultatet 6 men om första tärningen blir 6 och så slår den 2 nya med 5 och 3 men då är resultatet 3. Det som värkar hända är att den dubblar resultatet av den sista tärningen.
Någon som hittar något fel?
Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!