Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Adobe flash hjälp!!

Skapad av JagKanOmJagVill, 2011-03-29 16:33 i Mellan Himmel och Jord

923
21 inlägg
1 poäng
JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
1
Vad betyder:
"Scene 1, Layer 'Actions', Frame 1, Line 22 1120: Access of undefined property ground.
"

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0
Du har ett fel i din kod på rad 22, scen 1, frame 1.

du har inte deklarerat "property ground".

Pastea koden på rad 22.

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
if (player.hitTestObject(ground))
{
ball.y -= speed;
speed = - speed; 10;

}



JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0
Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Du skulle inte kunna tänka dig skriva en kod där Player (i form av en boll) faller och med hjälp av gravity kan landra på en box?

Kan man Flash så ska det nog inte ta så lång tid, däremot kan jag inte flash så jag kollar på tutorials och googlar och sånt.

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till JagKanOmJagVill [Gå till post]:
Problemet här är att du försöker använda ett objekt (ground) trots att du inte har hittat på att det finns ett sådant objekt.


Hur menar du? Player ska ramla, och sedan ska han landa på "marken"?

DVS. inte fortsätta falla efter att han landat?

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Nej precis, min player skall ramla och landa på ett objekt.

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till JagKanOmJagVill [Gå till post]:
Ge mig en sekund så ska jag se om ja gkan fixa ihop någonting.

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Hade varit sjukt najs :)

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till JagKanOmJagVill [Gå till post]:
Gjorde ett rufft program.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/falling_man.fla


Det är så att mark-fyrkanten heter Ground, den gröna filuren heter Player. De är symboler som finns i biblioteket.

Sedan, för att använda dem i ett flashklipp, så måste de deklareras, antingen genom att dr dem ut på scenen och ge dem ett namn (player och ground, respektive) eller genom att skapa dem med ActionScript.


Två funktioner, en fall och en release. Release är helt enkelt för att trigga fall-funktionen med en knapptryckning.

När "fall" triggas så åker han nedåt med en given hastighet så länge hans höjdledsposition är mindre än grounds höjdledsposition.

Vill du jobba vidare mer vetenskapligt lade jag in variabler.
pWeight är gubbens vikt i kilo, gravity är dragningskraften mot jorden, vDistance är höjdledsavståndet och time är antalet bildrutor per sekund.


Det går att lägga in så att player faller fortare ju längre från marken han är, eller vice versa.

Time används för att göra så att fallhastigheten räknas per sekund och itne per tjugofjärdedels sekund.

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Tack så sjukt jävla mycket!
Har suttit och försökt klura på det väldigt länge nu :)

En sak till bara, om jag tex tar ground och kopierar upp en till ground, då faller gubben bara rakt igenom?

Dvs har man två st ground så avaktiveras den ena. Finns kanske en enkel förklaring till det? :)

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till JagKanOmJagVill [Gå till post]:
Ahrå.

Symbolen heter Ground. Varje gång du kopierar en Ground in på scenen så skapar du en ny instans av den.

Instansen kan du döpa till vad som helst, så länge det är ett ord med tillåtna bokstäver. Ground_mc, GRound, elefant, ground_123_femton_22 etc.

Detta gör du i Properties-panelen.

Notera att dina två instanser av Ground inte får ha samma namn på scenen, då blir det fel.

I alla fall. Säg att du döper den översta till groundSolid och den undre till ground.

Om du kollar i Actions-panelen, på rad 21, så står det
[code:as3]
if (player.y < ground.y) {
[/code]

Ändra "ground" till "groundSolid" så landar han på den första istället.

Anledningen till att jag använde höjdledsposition (y) och inte hitTestObject är att jag gjorde den låtsas-3D.
Om du har tänkt göra något i 2D (lättare, bättre) så kan du använda hitTestObject.


går även att göra funktionen mer dynamisk, så att du kan välja vilken ground han ska landa på.


HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Jaha sidär ja :P Tack så sjukt jävla mycket för all hjälp :)

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till JagKanOmJagVill [Gå till post]:
Bara hojta till om du behöver mer hjälp!

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
"Notera att dina två instanser av Ground inte får ha samma namn på scenen, då blir det fel."

Går det att kringgå det på ett snyggt sätt?

Om inte, kan man inte göra så här:
if (player.hitTestObject(ground, ground1, ground2))

(Vet att du inte använda hitTestObject grejen, men är inte hemma längre så kom inte ihåg vad du skrev :))

Annars måste man ju gröa så gär:
if (player.hitTestObject(ground1))
if (player.hitTestObject(ground2))
if (player.hitTestObject(ground3))

Jag vill inte ha alla tre som samma symbol utan helst ska alla vara separata.



Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till JagKanOmJagVill [Gå till post]:
Du kringgår det genom att ge dem olika namn.

Kopiera -> Klistra in.

Properties->Liten ruta->Skriv in ett unikt namn.

if (player.hitTestObject(ground1) || player.hitTestObject(ground2) || player.hitTestObject(ground3)) {
// Kod. || betyder "OR". && betyder "AND".
}

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Oj, tackar :)
Har lärt mig mer av dina inlägg än vad jag har gjort på en vecka för fan! :)

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till JagKanOmJagVill [Gå till post]:
DEt betyder att jag inte är helt kass själv alltså!

Jag använde en videotutorial från LearnFlash.com, och har för mig att det finns flashtutorials från Lynda på Pirate Bay. i min mening är det bästa sättet att lära sig, lärde mig Flashgrunderna på någon månad, och PHP från Lynda på typ tre månader : )

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0
Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Du, så fort jag gör ett nytt objekt och ska ha med det i Actions, så kommer detta fel meddelandet igen:
Scene 1, Layer 'Actions', Frame 1, Line 30 1120: Access of undefined property Ground2.

EDIT: Fick det att funka :) KOllade under properties som du sa, tror jag :)

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Haha najs, får ta mig en titt på den sidan sen då :P

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till JagKanOmJagVill [Gå till post]:
Låter som att du inte gett det ett namn.

Markera objektet, och sedan så finns det en ruta i Properties som heter Display name eller något liknande. Där ska du skriva i namnet på objektet.

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

JagKanOmJagVill
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Erotisk_Eruption [Gå till post]:
Hittade det, kom på att du sa det innan tror jag :P


Forum » Mellan Himmel och Jord » Adobe flash hjälp!! 

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons