Svar till theasker [
Gå till post]:
Jag har spelat både HoN och LoL.
LoL saknar massor av små saker som på det hela gör det ointressant för mig. (T.ex man kan inte döda sina egna creeps när de har låg hp.)
LoL är mycket mer nybörjarvänligt, vilket jag personligen ser som något negativt eftersom jag är väldigt tävlingsinriktad.
Det enda som LoL hade som fördel var att det var gratis. Nu är även HoN gratis så det finns enligt mig inget vettigt argument till att spela LoL.
LoL hade en mycket större community än HoN, just för att det var gratis. Så det var helt klart mycket mer konkurrenskraftigt än HoN.
Enligt mig är LoL = quantity over quality, medans det är tvärtom med HoN.
Svar till millifjoris [
Gå till post]:
Jag tror inte det går ett dugg dåligt för HoN. De arrangerar massor av turneringar världen över med fina priser.
Spelare som redan köpt spelet innan det blev gratis (t.ex jag själv) får givetvis fördelar i spelet, så det känns inte alls som ett hån.
HoN är väldigt tävlingsinriktat så det är antagligen väldigt svårt för nya spelare att börja med det och lära sig tycka om det utan att ha spelat dota tidigare. (Ingen vill spela med en noob!)
Personligen anser jag inte att ha flera hjältar är något bättre, eftersom det tar fokus från kvaliteten på hjältarna (balans, mm.)
Enligt min kompis som har spelat LoL mycket mer än mig så kom det en vecka tre stycken nästan identiska champions till LoL. -Vad var meningen med att göra så många champions om de är så lika varandra?
LoL är uppbyggt på ett sätt där den rikaste (irl) spelaren vinner. Den som pumpar in mest pengar i spelet får flest fördelar (runes, champions, mm) och kommer därför vinna över dem som inte har råd att spendera så mycket pengar.
Det är nästan skrattretande att hävda att LoL är gratis och HoN kostar pengar när så många spelare spenderar så mycket riktiga pengar på LoL. S2 har på senare dagar tagit efter och gjort så att man kan spendera riktiga pengar även i HoN; men pengarna man spenderar i HoN har (enligt dem själva) enbart kosmetiskt värde (skins, announcer, icons, etc.) Dvs. I HoN kan du inte köpa starkare hjältar än andra spelare och därigenom få ett övertag.
-Fast nu när HoN är F2P så har det där ändrats en smula. Gratis konton har bara tillgång till ett antal hjältar som ändras varje vecka (om jag minns rätt.) Dock tror jag att om man "låser upp" sitt konto för riktiga pengar så får man direkt tillgång till
alla hjältarna på en gång.
1. HoN har inte alltid varit gratis, men jag är säker på att Riot har tjänat mer pengar på sina spelare än vad S2 har, tack vare deras in-game shop.
2. Det fnns givetvis tutorials i HoN också. Dock håller jag med, HoN-spelare är elakare och avskräcker lätt nybörjare.
3. Jag tror bestämt att det finns fler kosmetiska saker att köpa till ditt HoN-konto i dagens läge än det finns till LoL. (Dock har jag inte spelat LoL på ett tag så jag vet inte med säkerhet.)
Enligt min kompis som spelar LoL så kan det ta väldigt lång tid att logga in och börja spela. I många fall är servrarna nere för maintenance/updates, medans i HoN får du ladda ner en update som tar kanske 2 minuter att ladda ner och installera sen är det bara att köra igen! (Givetvis har även S2, i sällsamma fall, problem med stabilitet av servrar, osv. Men inte i samma utsträckning som LoL.)
Praise the sun!