Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Abort/mord

Skapad av Borttagen, 2011-08-19 22:20 i Samhälle & vetenskap

45 448
203 inlägg
0 poäng
Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0
Svar till MidnattMannen [Gå till post]:

Det är ju dock ett konstaterande av faktum. Att vi präglas av genetiska karaktäristiska i fenotypiskt utseende, fysiologi och karaktär (t.ex. den neurologiska skillnaden mellan kvinnor och män, eller manliga kvinnor och kvinnliga män) bör väl var och en vara medveten om i dag. Det senaste genombrottet i epigenetisk forskning visar dock att det snarare rör sig om en aktiv utvecklingsprocess, snarare än en predisponerad förutsättning. Självklart "har" den ingen individualitet eftersom individualitet är en ständig process av utvecklande och det epigenetiska utvecklandet inleds i och med konceptionen.

Neurulationen sker vid vecka fyra, alltså ungefär strax före av den embryonala fasen, som varar till vecka 8/9 typ.

Angående det ständigt dumma exemplet du kommer med anacephaliska foster av svåraste grad (dvs. total avsaknad av hjärna) kan inte betraktas som något annat än ett missfall och är därför inte i medicinsk mening en levande människa.

Ave Crux Spes Unica

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

DuckTales
Visningsbild
Hjälte Två adekvata inlägg
0

Svar till Kauge [Gå till post]:
Nu hakar du upp dig semantik, vidare; vem är du att avgöra huruvida mitt språkbruk är mossigt eller ej?

I framtiden, var god bejaka god ton i debatten istället för att komma med ordmärkeri.

Once upon a time I was a man

MidnattMannen
Visningsbild
P 38 Bandhagen Gjafisk desajner 11 386 inlägg
0

Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:

"kan inte betraktas som något annat än ett missfall och är därför inte i medicinsk mening en levande människa."

Så det är alltså inte en levande människa när det anancefaliska barnet lever i mer än ett dygn efter födseln? Hmm...

Det finns en uppsjö av ovanliga syndrom och åkommor som barn kan födas med. En hjärna där all volym utgörs av grå massa t.ex, vilket leder till att hjärnan inte kan bearbeta information som den ska etc osv. Dessa barn kan leva i flera år.

Att neurulationen sker i vecka fyra säger jag inte emot, dock så är ju argumentet från dina sida (?) att individualiteten börjar vid konceptionen, vilket enligt mig är högst tveksamt.
Jag skulle snarare kalla det för första byggstenen för en framtida individualitet.
Ett embryo innehar i sig inte en individualitet på samma sätt som en amöba enligt mig inte innehar en individualitet.


Jag har sex med bacon

peAkk
Visningsbild
P 30 Hjälte 2 618 inlägg
0
Vi kallar inte en rom en fisk
Vi kallar inte ett frö en blomma
Varför kallas då ett foster en människa?

Ingen status

Kauge
Visningsbild
P 36 Lund Hjälte 628 inlägg
0
Svar till DuckTales [Gå till post]:
Nu hakar du upp dig semantik, vidare; vem är du att avgöra huruvida mitt språkbruk är mossigt eller ej?

Ptja, som din motpart i denna debatt är det bara skrattretande att du använder ett språkbruk som endast går att finna i uppslagsböcker från tidigt 1800-tal. Vi har fina, moderna svenska ord som lätt kan ersätta de gamla, mossiga ordval du använt.

Inte ens den mest lärde professor i dagens skolväsen använder det språkbruk du har anammat, inte ens i debatter eller disputationer. Och då har jag ändå varit på ett antal av båda. Du försöker vinna hävdelsepoäng, men det blir bara löjligt. Ta lärdom av Gotterdammerung istället, han använder ett modern, men ändå lärt språkbruk.

I framtiden, var god bejaka god ton i debatten istället för att komma med ordmärkeri.

Jag håller lika god ton som du. För sett det så: du håller, med ditt översitterarspråkbruk (ja, you heard me) exakt samma undermåliga ton som du påstår att jag håller. Du började bra här: http://www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/samhaelle_debatt/abortmord_2/sida_4.php#post_3806081

Varför övergå till ett helt annat språkbruk?


...men för att svara på ditt inlägg...

Svar till DuckTales [Gå till post]:
Och där har du fel. Lagstiftningen är inte ett giltigt argument i denna debatt, enär den baserar sig på någon form av post-kristen värdenihilism. Alltså ointressant ur en debattsynvinkel.

Sen när gör en lagstiftnings egenskap den till ett ogiltigt argument?

Ännu en gång presenterar du ett flagrant fel. Djur må ha medvetanden, men enkom människan har högre medvetanden. Din video bör för övrigt blott betraktas som kuriosum, alldenstund den på intet sätt belägger en högre medvetandegrad hos schimpanser.

Men det högre medvetandet allenast skiljer oss från djuren.

Din bild av den kombinerade könscellen som ett liv är en chimär, ty denna köttklump besitter inga som helst mänskliga egenskaper utöver sitt genom, ett genom som är människan unikt. Nota bene, människan, ty envar har en mänsklig genuppsättning i varje cell, varför den befruktade könscellen är lika mycket en människa som en bit av mitt finger. Celler som lever, med mänskligt DNA däri.

Ånyo presenteras en chimär, faktum är; fostret lever ej!


Hela detta textstycke utan att svara på min fråga. Och det är oväsentligt huruvida större eller mindre medvetande vi har i jämförelse med djuren, vi har båda ett medvetande, därför är inte människan unik i det avseendet.


Svar till MidnattMannen [Gå till post]:
Mina missförstånd har ett par förklaringar: Dels för att mitt inlägg skrevs klockan två på natten (ett misstag från min sida, I admit). Jag lovar inte att det blir bättre den här gången (sov inte alls i natt), men jag ska försöka. Du får såklart återkomma med mer anmärkningar vid missförstånd från min sida.

Det jag säger är att människaformen inte alltid är lika mycket värd oavsett förhållanden.

Men jag läser ändå in i ditt resonemang att det ändå ligger en värdering i att vara människa (oavsett om du besitter en individualitet eller inte (hur särar du egentligen på dem begreppen?)). Har jag missförstått dig där?

Och jag anser inte ordet människa som en självklar stoppskylt just för att allt är relativt och beror väldigt mycket på situationen i fråga

Och det ligger, som vanligt, ett stort problem i att säga att "allting är relativt", men jag tror inte vi behöver gå in på det logiska problemet nu. För det har, i sig, inte med diskussionen att göra.

Det finns en gigantisk skillnad på individ och människa, och om du vägrar se skillnaden så är du imho i djup förnekelse av den fysiska världen.

Nej, det är inte av förnekelse av den fysiska världen som jag vägrar se skillnaden, det är för att jag ser dessa två som synonymer. Jag är

Måste kanske förtydliga dock att när jag menar individ så syftar jag på individualitet. [...] En hjärndöd person har förlorat sitt "jag", sin individualitet, och kommer aldrig att återfå det. Båda förblir dock människor i högsta grad.

Förstår du vad jag menar?


Absolut. Men jag ser inte hur det för diskussionen framåt, eller motsäger min ståndpunkt. Jag lägger ingen värdering i om fostret "har" en individualitet eller ej. Inte ens lagstiftningen gör det. Det ligger snarare i om det är en människa eller inte.

Det är inte individualiteten som dödas i en abort (även om den stryker med), det är människan som gör det.

Dock så har inte en sådan människa samma värde som en fullt frisk bebis, av väldigt logiska och självklara själ.

Du skriver "värde" hela tiden utan att definiera det. Vad menar du egentligen? Värde för vem? Värde i vad? Spelar värdet någon roll när det kommer till om den får leva eller inte?

Jag finner det högst dumt och ansvarslöst att betrakta två sådana barn som lika värda om födseln t.ex sker i låtsäg Afrika.

Varför då? Vad har det med ansvar att göra?

I en sådan situation så bör utan tvekan all fokus läggas på det friska barnet så att det överlever.
Inte fördela omsorgen 50/50 så att det friska barnets chans att överleva markant minskar.
En sådan tankegång är fullkomligt ologiskt och skadlig.


Du erkänner ju själv i ditt inlägg till Gotterdammerung att det finns fal av gravt missbildade foster som lever i år, varför är det då skillnad i detta fall?

Jahapp, blev det plötsligt svår att svara på frågan eller?

Eh, nej? Med tanke på att risken att händelsen inträffar är så ofantligt liten, är det inte ens tal om att yttra sig. Worst case scenarios är inte det vi diskuterar här.

Ingen status

DuckTales
Visningsbild
Hjälte Två adekvata inlägg
0
Svar till Kauge [Gå till post]:
"Ptja, som din motpart i denna debatt är det bara skrattretande att du använder ett språkbruk som endast går att finna i uppslagsböcker från tidigt 1800-tal. Vi har fina, moderna svenska ord som lätt kan ersätta de gamla, mossiga ordval du använt.

Inte ens den mest lärde professor i dagens skolväsen använder det språkbruk du har anammat, inte ens i debatter eller disputationer. Och då har jag ändå varit på ett antal av båda. Du försöker vinna hävdelsepoäng, men det blir bara löjligt. Ta lärdom av Gotterdammerung istället, han använder ett modern, men ändå lärt språkbruk."

Jag råkar ha en fäbläss för att använda ord som fallit i glömska, i min mening helt omotiverat. Till detta kan man räkna alla synonymer till order "eftersom", då jag gillar att skriva bisatser men ogillar att upprepa mig språkligt. Alltså använder jag stundom synonymer som kanske kan förefalla ålderdomliga, bara för att få variation i det jag skriver. Det är ju inte direkt så att jag väljer tysk syntax när jag skriver, eller använder ord som enligt SAOB är att betrakta som utdöda.



Svar till Kauge [Gå till post]:
"Sen när gör en lagstiftnings egenskap den till ett ogiltigt argument?"
Lagstiftningen förtäljer inget om vad som är rätt och fel etiskt, vilket torde vara den intressanta frågan i denna debatt - snarare den enda frågan - då den är den enda som det inte finns ett definitivt svar på.

"Hela detta textstycke utan att svara på min fråga. Och det är oväsentligt huruvida större eller mindre medvetande vi har i jämförelse med djuren, vi har båda ett medvetande, därför är inte människan unik i det avseendet."
Och där har du fel.

1. Vem är du att bestämma vad som är oväsentligt?
2. Nej.

Människan kan definieras utifrån en mängd egenskaper. Vanligast inom etiken är förmågan att vara en moralisk agent, dvs, att ha förmågan att ha en moral. Människan är såvitt man vet ensam om detta, alltså är det ett väldigt bra kriterium för att avgränsa vad som är människa och icke-människa.

Det du drar upp, att DNA och gener skall avgöra vad som är en människa eller inte är sämre. I synnerhet då det i mångt och mycket bygger på ett potentialitetsresonemang som är inkoherent efter ett antal slutled. En av de mindre accepterade definitionsmallarna etiker emellan.

Medvetandegraden går lite in i resonemanget kring moralisk agent, och det lämpar sig väldigt väl om man vill kunna motivera köttätande som företeelse (vilket många tenderar att vilja göra). Människan är även här ensam om att ha ett högre medvetande, alltså är det en väldigt bra utgångspunkt.

För problemet i din chimär till definition är att enkom DNA inte skiljer dig från djuren, det är omöjligt att peka på vari DNAt vår upphöjda status torde komma från. Så tills dess att du kan konkret i DNAt utvisa varför en människa inte får dödas medan en kalv får dödas så har jag svårt att ta dina argument, deriverade ur detta påstående, seriöst.

Once upon a time I was a man

MidnattMannen
Visningsbild
P 38 Bandhagen Gjafisk desajner 11 386 inlägg
0

Svar till Kauge [Gå till post]:

"Men jag läser ändå in i ditt resonemang att det ändå ligger en värdering i att vara människa (oavsett om du besitter en individualitet eller inte"

Ja precis, det tycker jag helt klart.
Ingen levande organism är värdelös i mina ögon och bör därför hanteras med respekt.
Dock så skiljer sig som sagt mina värderingar beroende på situationen.
För mig så är t.ex en kattunge mer värd än ett sex veckor gammalt foster.
Även om det rent instinktivt kan kännas fel att tänka på det viset så finner jag det mycket svårare att föreställa migsjälv ta beslutet att mosa en kattunge.

"Och det ligger, som vanligt, ett stort problem i att säga att "allting är relativt""

Självklart besitter sådant tänk stora problem eftersom besluten då blir mycket svårare att ta. Men jag ser det som en självklar del av verkligheten.
Jag kan möjligtvis förstå hur man som religiös kan ha ett större förtroende för "regler satta i sten" så att säga. Regler som aldrig förändras och är helt oberoende av förändringar eller ovanliga situationer.
Själv så finner jag moraliska regler som är konstanta väldigt styva.

"Absolut. Men jag ser inte hur det för diskussionen framåt, eller motsäger min ståndpunkt. Jag lägger ingen värdering i om fostret "har" en individualitet eller ej. Inte ens lagstiftningen gör det. Det ligger snarare i om det är en människa eller inte."

Och däri ligger problemet. Men jag tror att vi närmar oss den stora skillnaden i vårat tänk.
Jag värderar människan som varelse på grund av att var och en innehar en säregen individualitet, en identitet som man känner en extremt nära relation och empati till.
Detta är ett av de största anledningar till att jag värderar människan mer än låtsäg en myra.
Det är inte människoformen i sig som gör detta.

Självklart så är det även en stark känsla inbyggt i oss att vi ska ta hand om våra egna. Rasen man tillhör själv. Så är det med de flesta andra djuren och människan skiljer sig inte speciellt mycket i det avseendet.

Men för att upprepa, individualiteten är det som ligger högt upp på min lista över varför människan är värd så mycket.

Jag har för övrigt inte fått ett bra svar av någon i den här tråden till varför dom anser människan värd så mycket. Mer än snacket om genom, etc osv (dvs den instinktiva känslan jag nämnde ovan, att vi tillhör samma ras och därför så är vi värda mer än allt annat på planeten).

"Spelar värdet någon roll när det kommer till om den får leva eller inte?"

Självklart.
I en situation där det är knappt om mat så måste man ta ett väldigt svårt beslut. Vilket barn är mest värdefullt att rädda?
Ena barnet som är friskt och har större chans att överleva eller det andra barnet som är väldigt sjukt och har stor chans att dö, men även dra med sig det andra barnet i graven på grund av matbrist.

Självklart så vill man värdesätta båda lika mycket, men verkligheten tar över och man måste värdesätta olika för att överleva.

"Varför då? Vad har det med ansvar att göra?"

Ansvar som förälder.
Antingen så låter man det svaga barnet dö eller så låter man båda dö.
Vad är mest ansvarslöst?

"Du erkänner ju själv i ditt inlägg till Gotterdammerung att det finns fal av gravt missbildade foster som lever i år, varför är det då skillnad i detta fall?"

I båda fallen så är det uppenbart att ena barnet inte kommer att överleva.
Att spela tärning i sådana fall där mycket står på spel och hoppas på att det gravt sjuka barnet med nästan noll procent chans till överlevnad plötsligt blir bra är inte världens bästa idé.

"Eh, nej? Med tanke på att risken att händelsen inträffar är så ofantligt liten, är det inte ens tal om att yttra sig. Worst case scenarios är inte det vi diskuterar här."

Worst case scenarios är något som händer konstant i diverse delar av världen.
Varför vi inte ska ta dessa scenarion i en moraldebatt förstår jag inte alls. Ingår de möjligtvis inte i den mänskliga frågan?

Den enda anledningen som jag kan komma på är snarare att frågan är svår att svara på.
Dilemman tenderar att förvränga ens tankar om regler som är tänkta att vara konstanta och gör resonemanget mycket jobbigare att följa.
Så självklart är det lättare att ignorera frågan från första start...


Jag har sex med bacon

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0
Svar till MidnattMannen [Gå till post]:

Så det är alltså inte en levande människa när det anancefaliska barnet lever i mer än ett dygn efter födseln? Hmm...

Det är ju inte levande om det är döende, eller hur?

Ett embryo innehar i sig inte en individualitet på samma sätt som en amöba enligt mig inte innehar en individualitet.

Men den epigenetiska individualiseringsprocess som sker redan i fostret, i dess kontakt med sin livsmiljö, sker ju faktiskt där och då, även om dess uttryck inte blir tydliga för oss förrän efter, eller långt efter, födseln. Men det är fortfarande en individ och det har fortfarande en individualitet, förstår du?



Tillägg av Gotterdammerung 2011-09-20 09:06

edit: jag gör här min egna distinktion mellan att leva, dvs. att ha förmåga till liv och fortplantning, och att vara vid liv, som ju är något annat.



Tillägg av Gotterdammerung 2011-09-20 09:13

edit 2: för enkelhetens skull kan du betrakta "leva" som förmågan att fortplanta sig, eller genom andra handlingar övervinna den individuella dödligheten. det är alltså det aktiva handlandet som säkerställer artens fortbestånd och ger upphov till varaktighet och beständighet. detta är alltså utgångspunkten för vår definition av det mänskliga livet (vars utveckling börjar i fosterlivet och aldrig avtar), som skiljer sig från att vara vid liv, vilket ju alla organismer kan sägas vara.



Tillägg av Gotterdammerung 2011-09-20 10:38

edit 3: Människan är därmed inte ett ting, hennes väsen är inte ett objekt utan en process som inleds redan i moderlivet. Hon är aldrig fullständig, utan ständigt utvecklande, och hennes tillblivande är detsamma som hennes utveckling, varigenom hon är människa, och som börjar i och med konceptionen.

Ave Crux Spes Unica

Neant
Visningsbild
Hjälte 766 inlägg
0

Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:

Känner för att rekommendera Ivan Iljitjs död sådär apropå ingenting.


Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0
Svar till Neant [Gå till post]:

Jag lånar den i dag, tack för tipset.

Ave Crux Spes Unica

Neant
Visningsbild
Hjälte 766 inlägg
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:

Haha - jag drygade mest lite med tanke på att du skrev

Det är ju inte levande om det är döende, eller hur?

Ivan Iljitjs död vidrör nämligen (bland annat) temat att alla människor är döende, fast i allmänhet utan att vilja tänka på det.

Fast det är en grym bok :)


Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0
Svar till Neant [Gå till post]:

Ja, jag märkte det men blev ändå lockad av sammanfattningen jag hittade i en understreckare.

Ave Crux Spes Unica

Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Du läser ju Kant jävligt dåligt. Texten handlar om djurs moraliska status och det han skriver är:
Beings whose existence depends not on our will but on nature

Detta gäller ju inte foster eftersom de är ett resultat av mänskligt handlande (vilja eller begär) snarare än naturens nycker.

Handlade är inte vilja, och beroende är inte resultat. Handling och resultat sysslar konsekvensetiker med, inte Kant.

Foster kan i denna menings betraktas som rationella och utesluts alltså ännu en gång
Va? Inte alls. Kant definierar rationella varelser väldigt tydligt som varelser med förmågan att bortse från djuriska drifter, varelser som kan agera utefter en icke förutbestämd vilja.
Visa spoiler
The faculty of desire in accordance with concepts, insofar as the ground determining it to action lies within itself and not in its object, is called a faculty to "do or to refrain from doing as one pleases". Insofar as it is joined with one's consciousness of the ability to bring about its object by one's action it is called choice (Willkür); if it is not joined with this consciousness its act is called a wish. The faculty of desire whose inner determining ground, hence even what pleases it, lies within the subject's reason is called the will (Wille). The will is therefore the faculty of desire considered not so much in relation to action (as choice is) but rather in relation to the ground determining choice in action. The will itself, strictly speaking, has no determining ground; insofar as it can determine choice, it is instead practical reason itself. Insofar as reason can determine the faculty of desire as such, not only choice but also mere wish can be included under the will. That choice which can be determined by pure reason is called free choice. That which can be determined only by inclination (sensible impulse, stimulus) would be animal choice (arbitrium brutum). Human choice, however, is a choice that can indeed be affected but not determined by impulses, and is therefore of itself (apart from an acquired proficiency of reason) not pure but can still be determined to actions by pure will.


Foster är inte “medel” för något, oavsett vilket värde du tillskriver dem, för till vad skulle de vara medel till? Knappast till föräldrars önskan att få barn, för det har ju redan hänt
Inte alls, det är ett foster, inte ett barn.
Att något inte är ett medel innebär inte att det är ett mål. Könssjukdomar är sällan medel, men betyder det att det är ett mål i sig?
människor är ett mål i sig och aldrig ett medel:
Människor är mål och inte medel för att de enligt kant innehar förmågan till god vilja, inte för att de är människor per se. Du kan alltså inte tillskriva fostret ett egenvärde baserat att det är en människa, utan för att det innehar vissa egenskaper. Något ett foster saknar.

Jag hävdar att du lägger värderingar i dessa ord som inte är tillräckligt vetenskapligt eller filosofiskt belagda. Vid ett visst stadium (oklart när) uppvisar foster en förmåga att reagera aktivt på stimuli och det bör klassas som ett medvetande.
Vad har det med förmågan att agera efter något annat än instinkt att göra? Eller förmågan att känna smärta?

Många växter har förmågan att aktivt reagera på stimuli (Heliotropism tex.). Gör detta dem till medvetna varelser?

Var sätter du gränsen och varför?
Gränsen för vad då, medvetenhet? Ingen aning, och ganska så irrelevant. Så länge man kan konstatera att de foster på den idag tillåtna abortåldern inte kan anses vara särskilt medvetna (vilket samtliga tidigare källor tyder på), så är det inte ett argument mot.

Men det säger inget om lyckoupplevelsen i sig, bara om deras betingelse. Relationen mellan materia och den subjektiva upplevelsen (qualia) är fortfarande ett enormt filosofiskt problem som du inte kan hänvisa till utan vidare motivering.
Jag förstår inte riktigt ditt argument här. Menar du att jag inte kan hänvisa till smärta eller lycka eftersom dessa enheter är subjektiva?

Att något är subjektivt motbevisar inte dess förekomst, speciellt när vi har en, om än simpel, förståelse på hur det fungera neurologiskt (dina sinnen reagerar på något och skickar signaler som utlöser hormoner). Denna förståelse gör det möjligt för oss att dämpa smärta med hjälp av bedövningsmedel och antidepressiva.

Det sker, vad jag minns från våra embryologiföreläsningar ungefär vid tredje-fjärde månaden. Eftersom NS är, till viss del, utvecklat då borde väl det vara en lämpligare gräns (fullt utvecklat blir det inte förrän efter födseln). Egentligen inleds utvecklingen av NS med neurulationen som ju sker i fjärde veckan. Hoppsan.
NS?
Hänvisa gärna till källor.

Utifrån ditt argument är det alltså lika moraliskt acceptabelt att döda en tvååring som inte lyder en som att döda en hund.
Inte mitt, utan om man bestämmer värdet av en varelse utefter rationell förmåga, exempelvis Kant.

Cancerknölen är ju helt genetiskt rubbad, det nascenta fostret är en biologisk människa i sitt tidigare stadium. Du hänvisar till att de innehåller samma genom, men det är irrelevant.
Så du håller med om att DNA är irrelevant? Bra.

Det handlar inte om potential, utan om vad det faktiskt är. Det kommer att bli en fullständigt utvecklad människa
Det finns ingen garanti alls för att den utvecklas klart.

men det är redan en människan, rent biologiskt.
Utvecklingen börjar vid konceptionen.

Nu motsäger du dig själv. Är det en människa vid konception eller börjar utvecklingen till att bli en människa vid konception?

Varför skulle ett foster ha samma biologi som en utvecklad människa? Den har ju per definition inte utvecklat samma egenskaper och anatomi. En larv är av samma anledning inte en fjäril.

Det är inte genomet som är irrelevant. Det är en unik individ med en unik utvecklingsväg, en cancertumör kan växa, men förblir en cancertumör. På samma sätt förblir fostret människa, fast det utvecklas.
Då skulle man kunna påstå att larven förblir larv, fast det utvecklas.

Heklep
Visningsbild
P Hjälte 674 inlägg
Trådskapare
0

Svar till peAkk [Gå till post]:
Ganska förbannat bra sagt!

"I am against religion because it teaches us to be satisfied with not understanding the world." - Richard Dawkins


Forum » Samhälle & vetenskap » Abort/mord

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons