Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Abort, eutanasi och dödandet av andra människor

Skapad av Lobax, 2012-02-21 03:05 i Livsåskådningar

8 672
11 inlägg
-10 poäng
Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
1
Abort och eutanasi är återkommande teman i samhällsdebatten och här i hamsterpaj. Jag kommer att på denna tråd argumentera för dessa och bemöta de vanligaste motargumenten. De som är uppmärksamma kanske ser en hel del som är gemensamt med min förra tråd i filosofiforumet, Vegetarianism och djurens värde. För er som inte har gjort det så rekommenderar jag det som vidare läsning: http://www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/samhaelle_debatt/filosofi/vegetariansim-och-djurens-varde/sida_1.php

Det ständigt återkommande temat i diskussioner gällande abort och eutanasi är den allmänt vedertagna uppfattningen om livets okränkbara natur. Människan påstås ha ett intrinsikalt värde (ett värde i sig självt), och dödandet av människor, oavsett tillstånd, är därför fel.

Den naturliga följdfrågan är naturligtvis då var denna rätt till liv kommer från. Än mer intressant är varför den uteslutande ska gälla människor. De flesta som förespråkar förbud mot abort och eutanasi brukar med livets helighet inte vanligtvis mena att alla livsformer har ett okränkbart intrinsikalt värde. Växter, bakterier och djur har de sällan problem med att man dödar.

Det vanligaste svaret (om man bortser från gud) är att människan innehar vissa kognitiva förmågor som särskiljer oss från djuren, vilket ger oss detta okränkbara värde. Det mest uppenbara problemet med detta resonemang uppkommer när vi pratar om abort, eftersom foster har en kognitiv nivå som inte är nämnvärt större än den hos en amöba. Så denna skiljedragning kan inte gälla foster. Den omfattar heller inte små barn (vuxna hundar ligger på ungefär samma nivå som en tvååring) eller mentalt handikappade.

Någon som argumenterar mot abort brukar därför modifiera definitionen så att alla varelser med potential till en viss förnuftsnivå har ett okränkbart rätt liv. Det finns dock flera problem med detta resonemang.

För det första så följer det inte från att x kan bli y att vi måste behandla x som om det vore y. Det flesta skulle nog exempelvis anse att det vore orimligt att ge någon statsministerns befogenheter grundat på att denne har potentialen till att bli statsminister. En sådan generalisering av människans förmågor ledar altså till absurda slutsatser.

För det andra så är den inte helt inklusiv heller. För låt oss säga att ett foster är av genetiska skäl dömt till att bli gravt mentalt handikappad. Eller någon som lider av extrem demens/alzheimers. Dessa saknar ju då potentialen till att uppnå en förnuftsnivå som är högre än den hos många djur, innebär detta då att de helt saknar rättigheter?

Att argumentera utifrån rättigheter är därmed inte tillfredsställande. Men betyder det att vi saknar rättigheter och att människan därför är fri att göra vad denne vill mot andra? Inte riktigt.

För alla varelser med ett grundläggande medvetande har ett intresse av maximera sin lycka och minimera sin olycka. Detta gäller för dig, mig, en hund och en fisk. De flesta skulle nog även hålla med om att ett maximerade av den egna lyckan är något gott. Eftersom maximerandet av lycka är något gott, så kan man även hävda att maximerandet av lyckan överlag är något gott. Denna ståndpunkt kallas för utilitarism.

En intressant anmärkning är att detta inte innebär att dödande i sig är något felaktigt. Dödande i sig har ju endast negativa bieffekter i den mängd smärta den skapar innan subjektet avlider, men själva handling för en utilitarist moraliskt neutral. Det intressanta är istället konsekvenserna. Det innebär bland annat att en utilitarist skulle se det som rätt att döda 1 för att rädda livet på fem, eftersom en sådan handling skulle minska mängden lidande.

Dödande är altså inte något som nödvändigtvis är fel. Detta betyder dock inte att vi inte bör ha generella lagar mot dödande. Hos självmedvetna varelser som kan betrakta en framtid och en dåtid så har även dödande andra negativa effekter, eftersom dödandet av någon annan kan skapa ett oro för att själv utsättas för samma situation. Att förbjuda dödande som princip i de fall de kan skapa denna det som beskrevs ovanstående kan altså anses minimera oron och därmed olyckan.

Centralt blir även hur dödandet går till - om dödandet orsakas helt smärtfritt för subjektet så är det bara indirekta effekter som talar emot det. Den effekt dödandet har på dess omgivning, anhöriga och de effekter mord har på säkerhetskänslan i ett samhälle, är exempel på detta.

Detta innebär att vi inte kan fördöma aborter som genomförs innan vecka 18, då det är först då fostret börjar utveckla förmågan att känna smärta. För effekterna av att abortera ett barn är då endast indirekta, och om väl föräldrarna bestämmer sig för en abort så är de negativa effekterna aborten har på dem mindre än de negativa effekterna av att inte genomföra aborten. En abort påverkar även inte säkerhetskänslan i ett samhälle nämnvärt.

Senare aborter kan även de motiveras på liknande sätt, men om fostret i fråga kan känna smärta så måste även dess intressen räknas med i kalkylen. Det blir därmed inte lika lätt, och tillåtande av abort efter vecka 18 borde då endast tillåtas vid de specifika fall där en abort utan tvivel kan anses minimera mängden smärta (exempelvis då kvinnans liv är i fara eller där fostret har ett allvarligt handikapp).

Detta sätt att se på abort har flera fördelar gentemot den något tvetydiga liberala hållningen. Själva födsel blir ju då inte en skiljelinje, vilket innebär att vi slipper de problem som de liberala argumenten som bygger på möjligheten att barnet ska kunna leva utanför modern har med den teknologiska utvecklingen. Men framförallt så undviker vi att argumentera utifrån samma premiss som abortmotståndarna, nämligen rättighetsetik.

Att felet med dödande grundar sig i dess konsekvenser för den totala mängden lycka/olycka innebär även att vi inte kan hävda att dödshjälp, eller eutanasi, är fel. Om människa befinner sig i en sådan hopplös situation där det endast återstår lidande, så är det snarare en moralisk plikt att göra allt för att minimera lidandet. Om subjektet ifråga (antingen tydligt vid ett tidigare tillfälle eller där och nu) självt då anser att livet i sig inte längre är värt att leva, så borde det finnas hjälpmedel tillgängligt som avslutar livet snabbt och smärtfritt.

Vissa hävdar att detta i slutändan innebär eugenik á la Hitler. Men om subjektet i fråga själv anser att livet är värt att leva, oavsett vilken situation denne kan råka befinna sig i, hur ska vi som utomstående subjekt utan insikt i dennes uppfattningsvärld kunna säga att denne har fel? Jag anser därmed att sådana invändningar inte applicerar.

Håller ni med mig? Eller anser ni jag är helt ute och cyklar? Skriv gärna, så besvarar jag så gott jag kan. Jag vill även tacka alla de som orkade läsa hela vägen till slutet.

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

kronnoz
Visningsbild
P 30 Hjälte 365 inlägg
-2

Svar till Lobax [Gå till post]:
mja, orkade inte läsa allt så jag hoppas att detta kan vara ett svar från min synvinkel om jag fattade allt rätt

Abort att att mörda ett levande foster ja. men sen får man faktiskt tänka på det faktumet att abort bör vara en möjlighet. Visst kan barnet vara oönskat på många sätt.
Antingen har du blivit våldtagen, eller så har kondomen spruckit (nu är det ungdomar jag vill ge mig in på) och då kan ju abort vara ett alternativ då många varken är redo eller som sagt har utsatts för sexuella övergrepp.
Dagens ungdomar har inte ekonomin till att sköta sina barn eller tiden, vilket kan leda till att dem måste hoppa av sin utbildning för att dem skall kunna vara med deras barn. och att barnet verkligen kan känna att det är mamman som är mamman/pappan till barnen och inte mormor/farmor eller farfar/morfar. Visst är det inte rätt att ta ett liv på ett levande foster, men ibland måste man faktiskt bortse faktumet att man tar livet av en levande varelse och att man behöver få igång ett stöd i livet för att kunna ta hand om barnet.
Många kanske känner det att dem inte riktigt är mentalt mogna eller vill bli föräldrar riktigt vill 15/20 års åldern. Med tanke på att om man skall ta hand om ett barn (i min mening) så skall man själv kunna visa vem som är föräldern, vem som är syskonet, vem som är mor/far föräldrarna och vise versa. jag kan ju anse att det finns ju gränser på abort med.

Dina tankar och åsikter är inte dumma, dem är riktigt bra. men med tanke på att man ibland måste göra det man mentalt inte klarar för att kunna leva. Jag personligen skulle inte kunna sitta nu med ett eget barn i famnen med tanke på att jag pluggar. Jag känner även det att jag vill kunna leva mitt liv lite gran innan jag tar och bildar en familj. Göra lite saker som jag aldrig annars skulle kunna tänka mig att göra.

Visst är det viktigt att bilda familj med. Men med tanke på att där måste du kunna ha en ekonomi som faktiskt kan försörja dig, din flickvän/sambo/fru och även dina barn. I genomsnitt så går cirka 1 miljon kronor till ens barn från dess att dem är födda tills dem är 18. Detta innefattar kostnader för mat, kläder, fritids aktiviteter (Såklart om föräldrarna är villiga att betala det), bostad samt saker vid behov (så som säng, ett eget rum med egna grejer). Men om det nu blir ett misstag, om du nu inte känner dig redo mentalt eller inte inte kan försörja ditt barn samt återstående så finns ju såklart socialen (Eller vilka man kopplar in angående fosterfamiljer). Men hur kull skulle det vara för någon att föda ett barn, med sitt eget kött och blod för att senare ge bort det.

Jag personligen är inte emot abort. jag finner det bra att en människa skall kunna åtgärda sitt misstag, och att man skall kunna få tillbaka chansen i sitt liv att kunna bilda familj på rätt sätt. Visst, är man dum nog och har oskyddat sex så är det ju ens eget fel. men det innebär ju inte att man skall behöva ta smällen för det? Man lär av sina misstag. spricker en kondom så är det självklart att man inte velat att barn skulle bli inblandat... men olyckor händer. Och har man oturen att bli våldtagen så är det rent ut sagt självklart att du skall kunna slippa föda ett barn, för att senare veta att barnets pappa är en våldtäktsman, att han sitter på kåken och att du måste ta hand om barnet när det har varit oönskat.

Aborten är för dem som känner att dem inte vill riktigt ännu, och det är en kvinnas eget val om hon vill ta det eller inte. alla har ett val i livet. jag kan inte säga att jag är emot abort som sagt. Men du har en stor poäng i det du skriver.

Hoppas detta var ett svar som kunde hålla sig någorlunda till din text. Som sagt, var för lat för att läsa den helt koncentrerat så sladdade igenom den.

Peace out.

Kronnoz

frihet är det ända ting som man inte kan äga om man inte är villig att ge den till andra

Jokk
Visningsbild
31 Hjälte 9 867 inlägg
0

Svar till Lobax [Gå till post]:
Bra skrivet, jag håller med. :>

flizan

TompiQ
Visningsbild
P 30 Enskede Hjälte 966 inlägg
-1

Svar till Lobax [Gå till post]:
Jag har för tillfället inte möjlighet till att diskutera alla punkter i ditt inlägg, så jag begränsar mig till att först belysa själva kärnan i din argumentation, det här med rättigheter och hur de tillskrivs.

Jag skulle vilja påstå att anledningen till att vi som människor kan tillskriva oss diverse okränkbara rättigheter inte är för att varje människa kan agera moralisk agent, utan att arten i stort är kapabel till det. Att det sedan förekommer undantag där den förmågan saknas är sant, men vi kan som art beträffar tillskriva oss moral. Rättigheterna är inte bundna till moralen i sig utan till artens potential för den. Människan, där majoriteten agerar moraliska agenter, tillskriver hela sin art den här rätten inklusive de som annars skulle undantas.


Ingen status

Paradox
Visningsbild
P 32 Göteborg Hjälte 3 850 inlägg
-1

Svar till Lobax [Gå till post]:
100% rätt ^^

Snutte.

Huard
Visningsbild
Hjälte 1 115 inlägg
-4

Svar till kronnoz [Gå till post]:
Abort är mord.

Har jag fel , kan väl inte vara så illa? ٩(-̮̮̃•̃)۶

Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
Trådskapare
0
Svar till kronnoz [Gå till post]:
Min text grundar sig helt på det moraliska. För om man är exempelvis rättighetsetiker så är alla de konsekvenser du raddade upp av att ha barn i ung ålder moraliskt irrelevanta, eftersom ungen i fråga anses ha lika mycket rätt till ett liv som du (en rätt som inte är kränkbar).

Utilitaristiskt så vägs dock alla dina anmärkningar in i ekvationen, och det som anses rätt är då helt enkelt det som orsakar mest lycka eller minst olycka.

Centralt blir dock att etablera vilken moralteori som är rimligast i fråga.

Svar till TompiQ [Gå till post]:
Jag skulle vilja påstå att anledningen till att vi som människor kan tillskriva oss diverse okränkbara rättigheter inte är för att varje människa kan agera moralisk agent, utan att arten i stort är kapabel till det.
Med andra ord så generaliserar du egenskaper hos en population, för att sedan tillskriva individer vissa rättigheter baserat på denna generalisering. Jag ser inte hur det första följer av det andra.

Låt oss ta ett exempel: Jag är en man, och män är i regel våldsammare än kvinnor. Innebär det att jag är mer våldsbenägen än min syster?

Att det sedan förekommer undantag där den förmågan saknas är sant, men vi kan som art beträffar tillskriva oss moral. Rättigheterna är inte bundna till moralen i sig utan till artens potential för den.
Varför?

Människan, där majoriteten agerar moraliska agenter, tillskriver hela sin art den här rätten inklusive de som annars skulle undantas.
Människan skulle kunna tillskriva vad som helst rättigheter, exempelvis en aubergine. Att vi kan gör det dock varken rätt eller logiskt.

TompiQ
Visningsbild
P 30 Enskede Hjälte 966 inlägg
-1
Svar till Lobax [Gå till post]:

Med andra ord så generaliserar du egenskaper hos en population, för att sedan tillskriva individer vissa rättigheter baserat på denna generalisering. Jag ser inte hur det första följer av det andra.

Jag generaliserar inte, mänskligheten gör det. Majoriteten av människorna är som sagt kapabla till moral, och tillskriver sedan hela sin art de rättigheter som de härleder ur den. Moralen i sig är inte det som skänker oss rättigheterna, utan det faktum att vi genom moralen har kunnat konstruera dessa rättigheter är vad som knyter dem till varandra. Vi har som art valt att tillskriva alla medlemmar dessa rättigheter utifrån den moral som majoriteten besitter.

Låt oss ta ett exempel: Jag är en man, och män är i regel våldsammare än kvinnor. Innebär det att jag är mer våldsbenägen än min syster?

Män är generellt mer våldsamma än kvinnor. Således kan det hävdas att du potentiellt är mer våldsam än din syster, ja. Du har potentialen, grundat i statistiken, men det betyder inte att så måste vara fallet. På samma sätt besitter alla människor potentialen till att agera moralisk agent i och med att de tillhör vår art, men kan av olika anledningar ha berövats förmågan från innan födseln eller under livet, antingen på grund av genetiska grunder eller fysiska skador.

Varför?

Se första punkten.


Människan skulle kunna tillskriva vad som helst rättigheter, exempelvis en aubergine. Att vi kan gör det dock varken rätt eller logiskt.

Auberginer saknar potentialen till att agera moralisk agent, således rör det sig inte om samma grundförutsättningar. Det har dock inte hindrat oss förr - i bland annat svensk lagstiftning tillskriver vi djur diverse rättigheter, trots deras avsaknad av moral. Fridlysning är ytterligare ett exempel, där det när det gäller växter handlar om något som saknar hjärna - precis som din aubergine.

Huruvida det är rätt är upp till människan, som art, att avgöra utifrån den moral vi besitter. Om majoriteten anser att ett föremål ska tillskrivas vissa rättigheter, som ju faktiskt är en subjektiv kreation, så blir det fallet. Rättigheter och tillskrivande av dem är, återigen, subjektivt: således kräver det att man utgår från subjektiva tankegångar när man applicerar logik på dem. Subjektiv logik skiljer sig mellan individer, och således bör man utgå från majoriteten i frågan.



TL;DR: Mänskligheten har inte rättigheter på grund av vår moral, vi har konstruerat dem med hjälp av den och väljer sedan vad och vem vi vill tillskriva dem.

Ingen status

kronnoz
Visningsbild
P 30 Hjälte 365 inlägg
-1

Svar till Lobax [Gå till post]:
jojo, men man får även tänka på att abort frågan oftast riktar sig till yngre personer. :P

frihet är det ända ting som man inte kan äga om man inte är villig att ge den till andra

Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
Trådskapare
0
Svar till TompiQ [Gå till post]:
Jag generaliserar inte, mänskligheten gör det. Majoriteten av människorna är som sagt kapabla till moral, och tillskriver sedan hela sin art de rättigheter som de härleder ur den.
Vad människan gör är irrelevant när vi diskuterar moral. Detta är inte ett beteendevetenskapsforum, utan ett filosofiforum.

För inte så länge sedan så var det exempelvis socialt accepterat med slaveri, men skulle du säga att det därför var rätt?

Dessutom så är det fortfarande ett godtyckligt tillskrivande av rättigheter. Att hänvisa till potential är, av de skäl jag redan angivit, inte godtagbart. Men man kan exempelvis göra som Reagan och skilja mellan moraliska agenter och livssubjekt, och mena på att livssubjekt har rättigheter men att dessa endast kan upprätthållas av morala agenter. Denna rättighetsfilosofi har fortfarande kvar alla de frågetecken som finns kring andra rättighetsfilosofier (varför skulle ett liv ha rättigheter?), men undviker åtminstone godtyckliga gränsdragningar. Följden blir ju dock att alla livssubjekt, vare sig det är djur eller foster, får okränkbara rättigheter.

Moralen i sig är inte det som skänker oss rättigheterna, utan det faktum att vi genom moralen har kunnat konstruera dessa rättigheter är vad som knyter dem till varandra.
Då måste du först definiera din moralteorin. Om man utgår från en konsekvensetik så får man inte rättigheter.

Män är generellt mer våldsamma än kvinnor. Således kan det hävdas att du potentiellt är mer våldsam än din syster, ja. Du har potentialen, grundat i statistiken, men det betyder inte att så måste vara fallet.
Precis, varpå argumentet faller eftersom det kan leda till direkt felaktiga påståenden.

På samma sätt besitter alla människor potentialen till att agera moralisk agent i och med att de tillhör vår art, men kan av olika anledningar ha berövats förmågan från innan födseln eller under livet, antingen på grund av genetiska grunder eller fysiska skador.
Varpå heller inte alla medlemmar i vår art kan tillskrivas rättigheter, om man som Kant definierar rättigheter utifrån vissa egenskaper.

Auberginer saknar potentialen till att agera moralisk agent, således rör det sig inte om samma grundförutsättningar.
Fast nu argumenterade du utifrån godtyckliga gränsdragningar för att omfatta även de som inte hade omfattats. För att citera dig: "Människan, där majoriteten agerar moraliska agenter, tillskriver hela sin art den här rätten inklusive de som annars skulle undantas."

Utifrån detta så är det rimligt att påstå att man likväl skulle kunna tilldela auberginer rättigheter.

Det har dock inte hindrat oss förr - i bland annat svensk lagstiftning tillskriver vi djur diverse rättigheter, trots deras avsaknad av moral. Fridlysning är ytterligare ett exempel, där det när det gäller växter handlar om något som saknar hjärna - precis som din aubergine.
Återigen så är detta irrelevant till ämnet. Men vår riksdag är knappast homogen i sin moraluppfattning, och lagar som skapar morala konflikter är därför att vänta. Fridlysning grundar sig dock antagligen mer på lyckan det skänker oss, och inte på att man ger växten i sig en rättighet.

Huruvida det är rätt är upp till människan, som art, att avgöra utifrån den moral vi besitter.
Nu ordbajsar du. Vad som är rätt är ju just ämnet som var tilltänkt att diskuteras.

Om majoriteten anser att ett föremål ska tillskrivas vissa rättigheter, som ju faktiskt är en subjektiv kreation, så blir det fallet.
Då tittar du på rättigheter utifrån dess lagliga status, inte dess morala.

Rättigheter och tillskrivande av dem är, återigen, subjektivt: således kräver det att man utgår från subjektiva tankegångar när man applicerar logik på dem.
Objektivitet brukar även annars anses som en nödvändighet för moral, speciellt om den är dentologisk (för hur skulle man då kunna argumentera utifrån att något har ett intrinsikalt värde?).

Om man utgår från subjektivitet så faller man i värderelativism, och då försvinner grunden för rättigheterna.

Själv så har jag försökt argumentera utifrån en intersubjektiv hållning, vilket du kan se i OP.

Subjektiv logik skiljer sig mellan individer, och således bör man utgå från majoriteten i frågan.
Absolut inte. Återigen - om majoriteten vill återinföra slaveri och avskaffa diktatur, är det rätt?

TompiQ
Visningsbild
P 30 Enskede Hjälte 966 inlägg
-1

Svar till Lobax [Gå till post]:
Vad människan gör är irrelevant när vi diskuterar moral. Detta är inte ett beteendevetenskapsforum, utan ett filosofiforum.

Moral är återigen subjektivt, baserat på gällande normer. Således är människans uppfattning av moralen, och deras bruk av den, kritiskt i en diskussion kring ämnet.

För inte så länge sedan så var det exempelvis socialt accepterat med slaveri, men skulle du säga att det därför var rätt?

Sett till de idag gällande normerna så är det inte rätt, nej. Men det hindrar inte att det då var moraliskt korrekt.

Dessutom så är det fortfarande ett godtyckligt tillskrivande av rättigheter. Att hänvisa till potential är, av de skäl jag redan angivit, inte godtagbart. Men man kan exempelvis göra som Reagan och skilja mellan moraliska agenter och livssubjekt, och mena på att livssubjekt har rättigheter men att dessa endast kan upprätthållas av morala agenter. Denna rättighetsfilosofi har fortfarande kvar alla de frågetecken som finns kring andra rättighetsfilosofier (varför skulle ett liv ha rättigheter?), men undviker åtminstone godtyckliga gränsdragningar. Följden blir ju dock att alla livssubjekt, vare sig det är djur eller foster, får okränkbara rättigheter.

Ytterligare än gång: moral är inte objektivt, hur man än vrider och vänder på det. Kollektivet styr moralen, och tillskriver därefter vilka rättigheter de känner för utifrån den. Om kollektivet önskar att alla av dess art, inklusive de som potentiellt hade kunnat agera moraliska agenter men av diverse skäl inte är kapabla till det, ska tillskrivas rättigheter så tillskrivs dessa rättigheter.

Då måste du först definiera din moralteorin. Om man utgår från en konsekvensetik så får man inte rättigheter.

Jag argumenterar inte utifrån någon specifik teori, utan från de definitioner och den generella information jag snappat upp hittills i ämnet. Jag hävdar inte på något sätt att det jag hävdar är korrekt rent objektivt, men det är min subjektiva uppfattning.

Precis, varpå argumentet faller eftersom det kan leda till direkt felaktiga påståenden.

Ditt exempel skiljer sig ju dock från mitt i det avseende att det baserar sig på att en man felaktigt tillskrivs att han är våldsam utifrån statistik, där mitt argument bygger på att en människa tillskrivs rättigheter med grund i att denne på grund av sin arttillhörighet har potentialen att agera moralisk agent. I ditt exempel är den slutgiltiga egenskapen viktig, vad gäller rättigheterna utgår jag enbart från potentialen. Låt oss ändra begrepp till arttillhörighet om du så önskar, och lämna potentialen bakom oss. Människan som art är kapabel till moral, även om undantag förekommer – tillskriver kollektivet rättigheter även till dem utan moralisk bärkraft så är det vad som gäller.

Fast nu argumenterade du utifrån godtyckliga gränsdragningar för att omfatta även de som inte hade omfattats. För att citera dig: "Människan, där majoriteten agerar moraliska agenter, tillskriver hela sin art den här rätten inklusive de som annars skulle undantas."

Utifrån detta så är det rimligt att påstå att man likväl skulle kunna tilldela auberginer rättigheter.


Människan som art innehar potentialen till att agera moraliska agenter. Auberginer är inkapabla till det, både som art och individ. Väljer kollektivet att tillskriva auberginer, eller andra grönsaker, moraliska rättigheter så sker dock så.

Återigen så är detta irrelevant till ämnet. Men vår riksdag är knappast homogen i sin moraluppfattning, och lagar som skapar morala konflikter är därför att vänta. Fridlysning grundar sig dock antagligen mer på lyckan det skänker oss, och inte på att man ger växten i sig en rättighet.

Det är knappast irrelevant om det styrker det faktum att allt kan tillskrivas rättigheter. Självfallet uppstår konflikter, det behöver knappast nämnas. Subjektivitet går inte att förneka i moraliska sammanhang. Vad fridlysning grundar sig i är dock inte av vikt för mitt argument: det faktum att man tillskriver djur och växter existensrätt är det.

Nu ordbajsar du. Vad som är rätt är ju just ämnet som var tilltänkt att diskuteras.

Jag ordbajsar inte. I och med att moralen grundar sig på normer, och att normerna skapas av kollektivet, så är det fullt korrekt att hävda att det är människan som avgör vad som är rätt eller fel utifrån gällande normer. Det är bara ett konstaterande. Slaveri är ett utmärkt exempel: det har varit moraliskt korrekt, men är det inte längre.

Då tittar du på rättigheter utifrån dess lagliga status, inte dess morala.

Jag står fast vid att moralen inte är objektiv. Således är det fullt möjligt för en grupp att på moralisk nivå tillskriva rättigheter utifrån normeringar, och inte enbart på juridisk nivå. Ta kor i Indien som ett exempel – de har tillskrivits moraliska rättigheter grundade i normer som härstammar ur deras religiösa skrifter.

Objektivitet brukar även annars anses som en nödvändighet för moral, speciellt om den är dentologisk (för hur skulle man då kunna argumentera utifrån att något har ett intrinsikalt värde?).

Deontologisk etik är den variant jag finner mest befängd, faktiskt, och ser verkligen inte intrinsikala värden som något reellt. Jag kan inte tänka mig något som är av värde utan att stå i relation till något annat. Moral bygger på normer, och normer är subjektiva och inte objektiva. Således är moral subjektivt, och jag ser inte möjligheten till en metamoral som står över de subjektiva normerna.

Om man utgår från subjektivitet så faller man i värderelativism, och då försvinner grunden för rättigheterna.

Den okränkbara rätten till liv förblir den okränkbara rätten till liv för att människan anser den vara okränkbar. Om den uppfattningen ändras, så fråntas vi även det okränkbara. Jag har aldrig hävdat en intrinsikal rätt till liv, enbart en tillskriven sådan. Det kanske inte är vad du varit ute efter, men det är vad jag hävdat.

Själv så har jag försökt argumentera utifrån en intersubjektiv hållning, vilket du kan se i OP.

Det framgår klart och tydligt. Allt jag har gjort, däremot, är att hävda tillskrivna rättigheters existens över deras icke-existens. Utilitarism skiljer sig från värderelativism, och jag sållar mig klart främst till det senare. Tillskrivna värden är för mig av långt större vikt än den maximala lyckan rent generellt.

Absolut inte. Återigen - om majoriteten vill återinföra slaveri och avskaffa diktatur, är det rätt?

Inte per min egen uppfattning, nej. Men om samhället anser det moraliskt korrekt så är det korrekt, oavsett vad jag skulle vilja hävda.


Ingen status


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Abort, eutanasi och dödandet av andra människor

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons