Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Linje för spelutveckling

Skapad av Borttagen, 2012-03-20 18:38 i Skola & Jobb

8 284
9 inlägg
0 poäng
Peldan
Visningsbild
P Hjälte 213 inlägg
0
Hej alla!

Jag är en grabb som går i 8an, och är väldigt intresserad av allt som har med teknik och programmering att göra. Jag har länge försökt lära mig själv på till exempel Youtube och sånt, men det har inte direkt lett någonstans. Har skapat några riktigt simpla 2d-spel i Python där en liten figur hoppar omkring och fångar hundar som faller från himlen helt själv, men aldrig mer.

Är intresserad av att fortsätta lära mig på gymnasiet som jag då snart ska börja i, och hade tänkt mig Åva Gymnasium i Täby.

Vilket program och inriktning ska jag då välja? Dessa inriktningar kan man välja mellan:

Teknikprogrammet(TE): Information & Medieteknik
Teknikprogrammet(TE): Design & Produktutveckling
Teknikprogrammet(TE): Samhällsbyggande & Miljö
Teknikprogrammet(TE): Teknikvetenskap

Jag tycker ju då att de två översta låter troligast för en framtid inom spelutveckling, men vad tycker ni?

Ska självklart läsa vidare på högskolan om det går bra för mig i gymnasiet.

Tack på förhand! :)

ost

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

jagtappademittpw
Visningsbild
32 Hjälte 1 108 inlägg
0

Svar till Peldan [Gå till post]:
Tror att Teknikvetenskap låter rätt bland de där, men ingen verkade särskilt bra för just spelutveckling. Gick själv på LBS i borås, en helt spelutvecklingsinriktad linje.

Dock så beror det ju lite på vad du vill göra inom spel, vill du skriva storys och arbeta med gameplay så ska du läsa någon sorts litteratur och skrivlinje i gymnasiet och sedan gå vidare till högskolan i skövde(imo).
Ska du programmera så skulle ett naturvetenskapligt program med mycket matte och gärna grunder i programmering vara att föredra.
Om du istället vill göra 3D-eller textur-design så skulle en linje som den jag gick på vara att rekommendera, det ingick mycket tid för att just sitta i 3D-mjukvara och "leka".

De linjer som du länkade verkar, utifrån vad det låter som, vara mer inriktade till industri. Dvs ritningslära och sådana saker, men kan ha fel.
Det är självklart inget fel med att gå dessa linjer och sedan fortsätta in på högskolan, men du måste ta saken i egna händer och spendera mycket tid hemma och lära dig saker istället.

Svarar gärna på mer frågor ifall du har funderingar på vad som ingår i spelutveckling etc.

Kroniix
Visningsbild
P 29 Hjälte 678 inlägg
0

Svar till Peldan [Gå till post]:
Design programmet är nog det som man tar då man börjar konstruktera saker på datorn i 3D etc iaf en skola som min granne gick på

ヅ Be happy ヅ

Joel
Visningsbild
P Hjälte Många söta inlägg
0
Svar till Peldan [Gå till post]:
Jag skulle rekommendera att du läser natur istället. Du kommer inte få lära dig något vettigt mer än basic programmering i gymnasiet ändå. Med natur kan du t.ex. bli civilingenjör i datateknik på högskola sen. Då får du göra spel sen, på riktigt. Det kräver en del av dig, men då får du också lära dig mer avancerad programmering och matte/fysik som krävs för att göra ett 3D-spel (som jag antar är det du är ute efter).


Svar till Kroniix [Gå till post]:
Nepp. Man kanske får designa grejer, men inte programmera spel. Jag skulle tro att just den linjen är "industriell design"-liknande, alltså att man t.ex. gör nya produkter (designar dem), producerar dem i fabrik, lanserar dem, marknadsför dem etc.



Tillägg av Joel 2012-03-20 21:01

Kan tillägga att jag läser natur/programmering(/biologi/kemi) på IT-gymnasiet.

Kaka

SkalmanOnDrugs
Visningsbild
P 35 Göteborg Hjälte 2 758 inlägg
0

Svar till Peldan [Gå till post]:
tbh, det bästa det du kan göra (ifall du är seriös) är att gå naturvetenskap med inriktning på matte / data (ifall det finns). Efter gymnasiet går du en utbildning för spelutveckling eller en dataingenjörs utbildning med inriktning mjukvaru-utveckling eller så. Du kommer inte få något bra jobb inom spelbranschen med bara gymnasieutbildning ändå så lika bra o sikta högt. Det kommer löna sig. Med en stabil naturutbildning och kanske någon ingenjörsutbildning efter det så har du mycket stabil grund o stå på och kommer vara mer eftertraktad på arbetsmarknaden. Ifall du är seriös och vill sikta högt (typ jobba med STORA titlar och inte typ facebook spel eller iphone spel) så är detta vad jag rekommenderar. Sen finns det ju förstås flera områden än bara mjukvaruteckling inom spelbranschen men jag antog nu av någon anledning att du menade typ programmerar/kodnings-biten. Ifall du vill göra något mer grafiskt är det typ grafisk designer eller något sånt du ska göra. Dock även om du vill arbeta mer med grafiska saker är det fortfarande MYCKET bra att ha kunskap om programmering.

Detta kanske låter som det blir väldigt mycket och jobbigt, men bli inte avskräckt. Det är värt att kämpa lite för att få jobba sen med vad man gillar. (dessutom tjänar man en del vilket är ett plus :3 :3 :3 )

Du måste konstruera ytterligare pyloner

bunny
Visningsbild
P 29 Hjälte 1 272 inlägg
0

Svar till Peldan [Gå till post]:
Portalens Gymnasium digitalproduktion (aka spelutväckling)

Ingen status

Vampir
Visningsbild
P 34 Motala Hjälte 97 inlägg
0

Svar till Peldan [Gå till post]:
Gör som jag typ? Inte för att jag går en spelutvecklingslinje. Men man kan ändå bli utvecklare sen eller välja något annat.

Hur som helst. Jag gick Naturvetenskap på gymnasiet och vi fick välja inriktning. Så jag valde inriktningen Matte, Data. 3 Programmeringskurser som var riktigt roligt.

På universitetet nu har jag valt Högskoleingenjör i Datateknik. Det gör att jag senare ändå har möjlighet att utveckla program (och där även spel). Det finns linjer på tex Linköpings Universitetet som man kan lära sig spelutveckling. Tror det var linjen som heter D (Civilingenjör i Datateknik). Alltså 5årig utbildning istället för den 3åriga jag läser.

Hur som helst. Välj en bred linje på gymnasiet, så du inte ångrar dig och inte har behörighet att komma in på rätt saker på högskola/universitet sen

Ingen status

Peldan
Visningsbild
P Hjälte 213 inlägg
Trådskapare
0
Tack för alla svaren! Jag ska försöka komma in på Natur på Åva, men om jag inte kommer in så är väl inte Teknik så jävla dåligt heller, eller? Så länge jag går högskolan så bör det räcka?

ost

jagtappademittpw
Visningsbild
32 Hjälte 1 108 inlägg
0

Svar till Peldan [Gå till post]:
Ja det räcker gott och väl.
Men det är alltid bra att ha lite förkunskaper, till exempel i hur programmering fungerar. Så försök lära dig lite hemma ifall du har orken. Jag säger inte att du behöver lära dig något språk och kunna skriva färdiga spel, men försök leka runt och se vad som händer. Samma sak ifall du är intresserad av designsidorna av det, Maya/Blender är alltid kul att kunna.

Du kommer ju dock naturligtvis få lära dig från grunden i högskolan, men det är bra att ha lekt lite i de olika disciplinerna så att du vet vad du ger dig in i, så du inte tröttnar efter två veckor :P


Forum » Livet » Skola & Jobb » Linje för spelutveckling

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons