Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Varför finns inte gud?

Skapad av Syndafloden, 2011-12-27 21:19 i Livsåskådningar

36 915
248 inlägg
1 poäng
Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
Trådskapare
0

Svar till qwearty [Gå till post]:
Varför tar du då upp det om du inte använder det som poäng i ditt argument?

"Det är väll självklart man kan! Det är så de flesta slutsatserna ges, utifrån vad man upplevt och sett."
Ja, och det är utifrån de slutsatserna som Gud styrks. Nu argumenterar du för en gudstro.
(för övrigt så är vittnesmål sjukt kassa, minnet är opålitligt och ja, vittnesmål är inte en bra informationskälla, särskilt inte ostruktureade).

"Hur skulle man annars kunna ha några åsikter!?"
Vad man upplevt är förstås alldeles tillräckligt när det gäller saker som inte spelar någon större roll, såsom vilken glass man tycker bäst om, elelr hur man upplevde en dag på jobbet. När det kommer till viktiga saker, som tillexempel gud och världen, kan man bilda sig en uppfattning baserad på logik och empirisk forskning.

"Men jag har skapat mina åsikter utifrån mitt perspektiv vilket jag knappast kan se något fel med."
förutom att perspektiv kan vara fel? Återigen, nu frsvarar du alla troende.


Ochd et där om din farfar är ju lustigt.
"Det om tex. min farfar är inget jag hört av någon annan utan något som jag fått höra"
Om du fått höra det har du ju hört det av någon annan. Du kan knappast ha berättat det för dig själv.

"Därför kan jag ju säga att denna man med en psykisk sjukdom i bagaget som predikade om gud på detta vis är något visst sannorligt."
Sannolikheten sjunker, av ren princip, i varje led som inbegriper ett berättande eller ett minne. Återigen, din farfar är fullkomligt irrelevant eftersom det bara styrker att 1 människa varit tokig och trott på en gud.

Jag vänder inte på dina ord så att det ska framstå som att du har något emot kristna människor,det är ett löst antagande.



Svar till status [Gå till post]:
Nej. Lika lite som jag kan skapa nya möbler av rren vilja kan du påverka guds existens eller icke-existens med ren vilja.


HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

qwearty
Visningsbild
F 29 Hjälte 391 inlägg
0


Jag har aldrig ens försökt skapa en poäng eller förövrigt bevisa något. Snarare endast berätta hur jag tycker och inte tycker!

Jag förstår inte alls varför man skulle behöva "bilda mig en uppfattning baserad på logik och empirisk forskning" då jag endast beskrev varför jag tror som jag tror. Visserligen förstår jag om du försöker få mig att se detta med andra "ögon", ur en annan synvikel. Vilket jag är öppen för. Men du har hittils inte ändrat dem då det du säger är att mina argument är fel? Vadå fel? Vitt jag visste kan man inte säga att någon tycker fel. Vi alla tänker olika och du får ta och acceptera att det är såhär jag tänker. Speciellt om du inte kan ge mig en bra bild varför jag borde tro annorlunda vilket jag inte tycker att du har gjort!

Du menar att det jag tycker inte är tillräckligt seriöst med andra ord! Och det får du gärna tycka för mig. Men jag tycker iallafall att det är tillräckligt för att inte tro på gud i mitt fall. Varför är det en synd att inte tro på gud? Ingen är tvingad precis, och ibland tror man inte på det, liksom som i mitt fall (trots att det är ett stort ämne)!!

Det om min farfar, okej. Då får jag absolut ta och ursäkta mitt ordval. Jag menar snarare att jag fått höra det direkt från honom! Att han och jag har samtalat och jag har fått höra hans berättelser från HONOM, och ingen annan!


www.idanoren.devote.se

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
Trådskapare
0

Svar till status [Gå till post]:
Nej. Om du har tänkt fortsätta skriva får du gärna skriva inlägg som når upp till modereringsnivån : )



Svar till qwearty [Gå till post]:
Ja, det är ju inte så att det här är en tråd avsedd att argumentera mot gud ^^

"Jag förstår inte alls varför man skulle behöva "bilda mig en uppfattning baserad på logik och empirisk forskning" då jag endast beskrev varför jag tror som jag tror."
Nu blandar du ihop äpplen och päron. Det är inte en tro på något (t.ex. tron att din farfar var mentalt instabil) som du behöver grunda på empiri eller forskning, det är påståendet. Nu är din farfar rätt ovidkommande, så det är liten mening med att börja styrka det, men överlag bör påståenden grundas på empiri och forskning, annars är de int emycket värda i en diskussion : )


"Men du har hittils inte ändrat dem då det du säger är att mina argument är fel? Vadå fel? Vitt jag visste kan man inte säga att någon tycker fel."

Klart man kan tycka fel. Bara att sätta upp en kontext där man bestämmer vad som är rätt och vad som är fel. En sådan kontext sätter man upp med en religion, eller med kultur. Argument kan vara jättefel, även om de utgår från ett tyckande. De kan bygga på logiska felslut och de kan bygga på sakfel och de kan bygga på moraliska fel.

Ett logiskt felslut vore:
Pengar är ett abstrakt koncept
Pengar finns.
Gud är också ett abstrakt koncept
Alltså finns gud.

Man kan för all del tycka att gud finns på den grunden, men det är likväl fel.

" Vi alla tänker olika och du får ta och acceptera att det är såhär jag tänker."
Min acceptans av din rättighet att tänka och tala fritt har inget med det här att göra. Samma rättigheter som ger dig yttrandefrihet ger dig även en skyldighet att ta emot kritik på det du yttrar.

Hittills har du ju inte tyckt något mer än "jag tror inte på gud för vissa som tror på gud är mentalt instabila".

Poängen med tråden är ju att du som svarar på den ska presentera ett giltigt argument för varför en gud inte existerar. Den bördan ligger på dig då det är syftet med tråden.

"Ibland tror man inte på det" är inget argument för huruvida det är logiskt möjligt för en gud att finnas mer än "ibland tror man på det" är ett argument för att gud finns.

Att du fått höra det från huvudkällan är bra, men det har fortfarande inget med tråden eller diskussionen att göra : )

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

qwearty
Visningsbild
F 29 Hjälte 391 inlägg
0


"Hittills har du ju inte tyckt något mer än "jag tror inte på gud för vissa som tror på gud är mentalt instabila"."

Jag inte alls varför du säger så då jag skrev mer än så då jag skrev för första gången. Däremot är det, det ända du gnagt på så det har även blivit det ända vi nu har diskuterat om.

Ser heller inte att jag skulle bära någon börda då jag tycker som jag gör. Och då har jag ändå gått konfa, läst bibeln och har en troende familj. Det handlar ingenting med att göra att jag inte vet tillräckligt. Dock tycker jag vi avslutar diskutionen här då vi inte alls kommer någonstans.

Då du 1. försöker hitta hål i mina åsikter (som inte alls är argument som du verkar ha fått för dig) 2. Inte kan ge något bra skäl till varför jag bör tro på gud!

Istället borde vi vända på frågan! Varför ska jag tro på gud? Ger du mig svaret på den frågan är jag däremot villig att för all del bli troende.

www.idanoren.devote.se

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
Trådskapare
0

Svar till qwearty [Gå till post]:
Ah, fel av mig. Du hade även ett vagt argument om att godstro är psykologiskt fördelaktigt, vilket inte säger så mycket, och ett alldeles korrekt påstående om att historier förändras, även det ett vagt argument om man, som du gjorde, utelämnar bisatser som "[…] därför…".

"Ser heller inte att jag skulle bära någon börda då jag tycker som jag gör."
Du bär bördan för att du högst frivilligt skriver i den här tråden. Genom att skriva i tråden åläggs du med bördan att argumentera mot en gud eller för en avsaknad av tro. Det är det som är konceptet med tråden.

Tråden handlar inte om att jag ska skapa belägg för en gudstro, utan att du som svarande ska komma med argument emot en gudstro.
Trådar med gudstroende som pläderar för sin tro finns det redan gott om, och de är tråkiga och främjar inget nytt i debatten, därför är det omvänd börda i den här tråden.


HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

Snopp
Visningsbild
P -990 Bergkvara Hjälte 5 452 inlägg
0

Svar till Syndafloden [Gå till post]:
Så att din poäng är alltså att det finns en omnipotent gud som bryter mot fysikens lagar eftersom annars skulle det bryta på fysikens lagar? /fail.

JOhanmetal
Visningsbild
P 33 Hjälte 405 inlägg
0
Om gud nu existerar så undrar jag vart han håller hus? Om han nu är allsmäktig och älskar alla som lever här varför ser han inte till så att alla får det bättre då?

Om han nu vill att folk av någon anledning skall klara sig själva. Vad gör han då? Sitter på en mossig sten och odlar skägg?

Om gud finns återstår fortfarande samma fråga som om singulariteten expanderade. Vem skapade gud? Vart kom han ifrån? Vad fanns innan gud?

Tror hellre på Big Bang då det faktiskt finns observationer som styrker att Big bang verkligen har inträffat. Vad jag vet finns ingenting som talar för att gud finns.

Ingen status

Huard
Visningsbild
Hjälte 1 115 inlägg
0

Svar till JOhanmetal [Gå till post]:
Gud är alltid där han varit. i homlarnas himmel.
Just nu väntar Gud på att vi ska bevisa klart om vi kunde styra jordens samhälle själva.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.


Har jag fel , kan väl inte vara så illa? ٩(-̮̮̃•̃)۶

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 31 inlägg
0
Jag får väl inleda med att klargöra min egen inställning: den abrahamitiske guden, såsom han beskrivs i bibeln, är en mytologisk konstruktion som kan och bör förklaras utifrån sin sociala och kulturella kontext. Den gudsbilden som utvecklades bland bronsålderssemiter är såklart inte densamma som dagens två miljarder kristna bekänner sig till utan en vidareutveckling som parallelt med det mänskliga förnuftet kunnat förverkliga och förklara sig själv i den levande inkarnationen och filosofernas och mystikernas Gud.

Det sagt ställer jag mig principiellt tvivelaktig till att på förnuftsmässiga skäl förfäkta denna metafysiska entitet som ju föregår förnufetets själva förverkligande. Däremot är det väl i sin fulla rätt att reda ut de missförstånd och motargument som härleds ur dessa. Det är min genuina övertygelse att några faktiska rationella resonemang mot existensen av Gud inte är giltiga. Den gudsbild jag förfäktar stämmer väl till största del överrens med den katolska, som ju bekänns av över 1 miljard utövare, alltså en majoritet bland kristna, och därmed får antas vara en adekvat utgångspunkt. Jag börjar väl härmed:

Svar till Rektumjuice [Gå till post]:

Den första anledningen är den gamla vanliga—att det inte finns tillräckliga indicium för att förflytta sig från det skeptiska standardläget. Om jag påstår mig ha en osynlig drake i mitt garage är skepticism det enda försvarbara läget.

Här åberopas väl underförstått någon formell bevismetod i syfte att diskvalificera Gud som en materiellt förekommande individ, en varelse bland alla andra, för vilken inga rimliga trosskäl existerar. Vilket är rimligt och knappast en vederläggning av den gudsbild jag presenterat ovan.

Yttermera så innehåller alla huvudsakliga definitioner av Gud attribut som är inkompatibla med varandra, samt inkompatibla med vårt observerbara universum. En allvetande gud vet oundvikligen allt som någonsin kommer att hända, och har därmed vid skapandet av fri vilja redan planerat de val alla människor kommer göra;

Jag har presenterat ett utförligt svar på detta i en tidigare tråd där ingen av forumets ärkeateister visade sig, så jag klipper väl in posten här. Frågan är inte ny och har behandlats av såväl kristna som ateistiska filosofer i århundraden. Nedan följer Boethius lösningsförslag:

Visa spoiler
Om vi definierar den fria viljan såsom den oberoende och utan tvång aktivt handlande agenten och försynen som den kristna guden, omnipotent och allvetande osv., inställer sig följande problem: ifall Gud är allvetande är han medveten om alla våra handlingar vi har gjort, gör och kommer att göra. Därmed är våra handlingar på förhand avgjorda och nödvändiga och något utrymme för en fri vilja finns därmed inte.

Boethius löser det såhär: det finns två typar av nödvändighet. Den första typan är den enkla, eller obetingade, nödvändigheten. Det vill säga, den är nödvändig i och för sig, ipso facto. Exempelvis: människan är dödlig. Detta är en enkel nödvändighet. Den andra typen av nödvändighet är den betingade nödvändigheten. Exempel: Du läser detta inlägg, därmed är det nödvändigt att jag har skrivit det. Vilket ju förstås stämmer men denna nödvändighet är inte kausal och den är inte nödvändig i och för sig, den är inte resultatet av tvång eller något annat kausalt förhållande och det är inte en inskränkning av min frihet. Betraktad som sådan är den ett resultat av en fri, otvungen, agent. I närvaron av dig, du som läser detta, är handlingen nödvändig, men i och för sig själv är den inte det.

Om vi accepterar att Gud är evig, och därmed bortom tid och rum, är det inte ett förut-seende utan bara ett seende. Han läser detta inlägg precis som du. Han vet inte vad som kommer hända i framtiden, eftersom han existerar utanför begreppet. Därmed är det, och allt annat, nödvändigt, men inte tvunget, och inte förutbestämt. Om vi accepterar detta finns det ingen motsättning mellan Gud och fri vilja.


Gud är antingen inte allvetande, eller så är fri vilja en myt. Allsmäktighet är en omöjlighet, då det kan medföra motsägelser; kan Gud skapa en sten så tung att han inte kan lyfta den?

En sten är per definition bunden av sin massa, så en oändligt stor sten skulle inte kunna skapas. Huruvida det är en begränsning av Guds allsmakt att underordna honom under logikens lagar är väl ett annat tvistemål, men jag lämnar att behandla det tills det bestritts.

Det finns många punkter som inte motbevisar något per se, men som gör gudskonceptet mindre logiskt till att börja med. Varför behövde en perfekt gud introducera ett så bristfälligt concept som fri vilja, när han kunde ha nått samma resultat utan några nackdelar?

Vad är "samma resultat" och vilka är nackdelarna?

Varför skapade en perfekt gud så många brister i universum? Varför tillåter en fullständigt god gud att onda saker händer, såsom naturkatastrofer?

Naturkatastrofer är inga moraliska agenter och kan såleder inte vara onda. Frågan är alltså, i en bredare kontext, varför Gud tillåter lidande. Om vi lämnar struntsvaret med gudomlig vedergällning eller avsaknaden av en gud åt sidan. En fullkomlig Gud som manifesterar sig i varat självt kan såklart inte orsaka någon ondska, om den definieras som brist på varande, men det hindrar honom knappast från att tillåta ondska. Frågan kvarstår alltså varför Gud skulle tillåta lidande, som orsakat av människor eller naturliga processer. Vad gäller människors förmåga att handla ont, och därmed orsaka lidande, är det en nödvändighet för förverkligandet av den fria viljan. Analogt med detta, har bl.a. Polkinghorne påstått att Gud låter naturen driva sina processer utifrån sin egen rytm. Det vill säga, naturkatastrofer (och sjukdomar, svält, osv.) är oundvikliga som ett resultat av de naturliga processer (evolution, tektonplattor, osv.) som betingar livet självt. Detta lidande tillåts alltså, för att möjliggöra det högsta goda, som är livet.

Det är möjligt att kringgå motsägelser som dessa genom att ändra på definitionerna tillräckligt (begränsat allvetande och begränsad allsmäktighet t.ex.), men denna nya gudsdefinition blir tydligt en "kunskapsluckornas gud", eller en gud som inte är värd att tillbe. Den deistiska guden kan tänkas vara möjlig, och den råkar ha båda dessa egenskaper.

Om man vill vara mer specifik kan man påpeka de studier som visar att böner är ineffektiva,

Det är väl otydlighet bland de flesta studier, föga förvånande när deras utfall är så baserat på uttolkarens perspektiv och tolkningsförmåga, men likafullt bevisar flertalet studier mängder med positiva hälsoeffekter på den bedjande. Religion leder i allmänhet till ett i allmämhet mer välmående och lyckligt liv, även om korrelationen givetvis inte är nödvändig.

att inga otvetydiga mirakel sker, att religiösa inte är statistiskt gynnade (gällande hälsa, giftemål, brottslighet osv.; snarare tvärtom),

Det säger väl egentligen ingenting huruvida religiösa gynnas eller inte (även om de, som jag visat ovan, i många avseende gör det) och det talar ju egentligen varken mot religion i sig eller förekomsten av en Gud.

att alla religiösa böcker har seriösa faktafel och motsägelser, och att religiösa myter saknar de externa bevis som borde existera.


Religiösa skrifter, som ju utgörs mest av myter, förstås bäst i denna kontext, alltså inte som historieskrivning eller primitiv vetenskap, som i detta fall ju som bäst är anakronisitska begrepp, utan just som myter, som får sin förklaring i den rituella och cermoniella kontexten där de praktiseras och förverkligas.

ave crux

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 31 inlägg
0

Svar till Kae [Gå till post]:

Om utsagan är att Gud finns och att han kan påverka Universum så måste det gå att observera det på något sätt. Annars påverkar han ju inte Universum och då har han ju ingen praktisk makt.

Vittnesmål från mirakel, uppenbarelser osv. är ju otaliga, det du efterlyser är snarare en empirisk prövning vilket faller på sin egen orimlighet då det inte går att återupprepa och därmed validera följdriktigheten i en individuell agents handlande i en bestämd tid och ett bestämt rum.

ave crux

Joooy
Visningsbild
P Stockholm Hjälte 39 inlägg
0
asså religion gud tro blabla, om man tittar på alla religioner och vad de står för och vad de menar , så är väl budskapet ganska tydligt som att alla talar om samma större aspekter men i olika former, massa heliga skrifter om vad man långsiktigt bör sträva efter i livet och vad man bör se upp med, skrifter med livserfarenheter. kärlekens fina sidor är himmlen och dess baksidor kan förblinda än i mörker, är väl mer hur jag skulle tolka det att alla visa ord vill ha sagt, sen vare sig man väljer att tro på gud som något större och mäktigare än sig sj eller sin egen inre röst som sig själv och inte att man talat med gud eller inte tror alls överhuvudtaget på något annat än logik och fakta, cha det får ju var och en ha sin egen känsla för och är inte av större vikt. TA gandhi och jesus och läs om deras liv och vad de gjorde och stod för så borde det te sig ganska enkelt förstå innebörden av vad som är av vikt.

personligen tror jag på "gud" där gud för mig är ett annat ord för kärlek,himmlen, nirvahna den högsta långsiktiga lyckan osv. det alla männsikor strävar efter och att det är bara en sj som kan nå dit beroende på de val man gör

cant touch this dundundedundudud (8)

Reason
Visningsbild
Hjälte 269 inlägg
0

Svar till Kae [Gå till post]:
Axiom betraktar jag snarare som självklart sanna utgångspunkter, som inte går att förneka, snarare än godtyckliga antaganden som du försöker framställa det som. Axiom kan inte analyseras och bevisas, det finns ingen ytterliggare bassats som axiom kan reduceras till. I stället är de självklart sanna för det mänskliga förnuftet.

"Ett axiom (av grekiska axioma) är en grundsats som kan accepteras utan bevis. Det är en sats som är självklart sann och inte själv behöver bevisas." (Wikipedia)

För jag antar att du inte menar att matematik bara baseras på godtyckliga antaganden och således en extremt labil grund? Det borde väl verkligheten motsäga, matematiska koncept är evigt giltiga säger någonting om relationer mellan verklighetens entiteter, och verkar ju således baseras på någon form av evig sann utgångspunkt beträffande varandets struktur i förhållande till det mänskliga förnuftet.

Precis på samma sätt som man kan härleda matematiska koncept och andra formalvetenskapliga utsagor så kan man göra försök till Gudsbevis. Att det inte finns några exakta definitioner av Gud inom religionerna är delvis en sanning - jag gissar på att det beror på att den genomsnittliga religionsutövaren inte direkt intresserar sig för abstrakta komplikationer, utan snarare vilar gudsbegreppet på intuition och tro. Men det finns ju likväl teologer genom tiderna som har gjort kvalificerade försök att förnuftsmässigt förklara vad Gud mer exakt skulle vara för någonting och bevisa existensen av Gud. Här finns det en del definitioner som du kan analysera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Existence_of_God#Definition_of_God

Vad sägs om t.ex. Anselms ontologiska gudsbevis? Han definierar gud som "[a] being than which no greater can be conceived". Han går sedan vidare med att detta måste implicera perfektion, och perfektion implicerar att man existerar i verkligheten och inte bara i fantasin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ontological_argument

Detta är knappast någonting som bara kan avfärdas på en gång utan kräver noggrann eftertanke kring metodologiska/epistemologiska frågor kring metafysiska antaganden m.m. Det finns bättre, mitt favoritbevis är Thomas Aquinas bevis om att varandet kräver en ej orsakad orsak.

Hela min poäng är egentligen att visa för dig att religion inte alls behöver vila på sådana godtyckliga och ologiska grunder som du tror, utan bakom vimlet så har det funnits en mängd kvalificerade filosofiska försök att förnuftsmässigt förklara gudsbegreppet.

Staten är motsatsen till frihet

Rektumjuice
Visningsbild
P 31 Sundsvall Hjälte 1 289 inlägg
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Om vi accepterar att Gud är evig, och därmed bortom tid och rum, är det inte ett förut-seende utan bara ett seende. Han läser detta inlägg precis som du. Han vet inte vad som kommer hända i framtiden, eftersom han existerar utanför begreppet. Därmed är det, och allt annat, nödvändigt, men inte tvunget, och inte förutbestämt. Om vi accepterar detta finns det ingen motsättning mellan Gud och fri vilja.

Logiken haltar här. Om Gud känner till det förflutna och nutiden, men inte framtiden, så är han bunden till tid precis som oss—hans kunskap är till 100% beroende av vår tidslinje. Om "bortom tid och rum" inkluderade att han även kände till framtiden (vilket är en mer logisk definition) fungerar inte Boethius lösning.

Oavsett så stödjer premissen "han vet inte vad som kommer hända i framtiden" min punkt att Gud inte kan vara allvetande. En allvetande gud vet per definition vad som kommer att hända i framtiden, om det inte är ett begränsat eller självvalt allvetande.

En sten är per definition bunden av sin massa, så en oändligt stor sten skulle inte kunna skapas. Huruvida det är en begränsning av Guds allsmakt att underordna honom under logikens lagar är väl ett annat tvistemål, men jag lämnar att behandla det tills det bestritts.

Varken massa, storlek, eller stenen i sig har någon betydelse för argumentet. Om Gud inte kan lyfta den sten han har skapat, då är han inte allsmäktig; om Gud inte kan skapa en sten som är för tung för honom är han inte allsmäktig.

Om Gud däremot är obunden till logikens lagar är alla logiska argument mot Guds existens meningslösa, såväl som alla logiska argument för Guds existens; vi kan inte godtyckligt välja vilka gudsattribut som är bundna till logik. Om man vill kringgå självmotsägelser som det ovan får man snarare omdefinera Guds allsmäktighet.

Vad är "samma resultat" och vilka är nackdelarna?

Jag använde det vaga uttrycket "samma resultat" för att inkludera alla hypotetiska anledningar för Gud att ge oss fri vilja, t.ex. för att vi ska kunna vara lyckliga, eller att vi inte ska vara deterministiska robotar. Fri vilja tillåter att oskyldiga personer mördas, vilket knappast är ett optimalt scenario. En allsmäktig gud skulle per definition kunna nå "samma resultat" utan några av de negativa utfall som fri vilja medför.

[...] Analogt med detta, har bl.a. Polkinghorne påstått att Gud låter naturen driva sina processer utifrån sin egen rytm. Det vill säga, naturkatastrofer (och sjukdomar, svält, osv.) är oundvikliga som ett resultat av de naturliga processer (evolution, tektonplattor, osv.) som betingar livet självt. Detta lidande tillåts alltså, för att möjliggöra det högsta goda, som är livet.

I likhet med argumentet ovan så vidhåller jag att en allsmäktig gud måste kunna skapa alla naturliga processer på ett sätt som inte medför lidande, och att han, per hans fullständiga godhet, måste undvika lidande. Vi diskuterar knappast en gud som skapar världen så bra han kan och hoppas på det bästa; han har fullständig överblick och kontroll över varenda liten del av systemet.

Det är väl otydlighet bland de flesta studier, föga förvånande när deras utfall är så baserat på uttolkarens perspektiv och tolkningsförmåga, men likafullt bevisar flertalet studier mängder med positiva hälsoeffekter på den bedjande. Religion leder i allmänhet till ett i allmämhet mer välmående och lyckligt liv, även om korrelationen givetvis inte är nödvändig.

Jag håller med om allt här. Religiösa är i genomsnitt gladare, och positiva hälsoeffekter är säkert fullt möjliga. Grejen är att variabler som dessa kan förklaras bra psykologiskt, medan andra (som att be för sjuka släktingar) förväntas fungera bättre än inget om böner är effektiva. Självklart talar detta inte emot Guds existens, men det motsatta (att böner är effektiva) hade definitivt talat för Guds existens. Samma sak med religiösa myter.

Ingen status

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 31 inlägg
0

Svar till Rektumjuice [Gå till post]:

Logiken haltar här. Om Gud känner till det förflutna och nutiden, men inte framtiden, så är han bunden till tid precis som oss—hans kunskap är till 100% beroende av vår tidslinje. Om "bortom tid och rum" inkluderade att han även kände till framtiden (vilket är en mer logisk definition) fungerar inte Boethius lösning.


Alltså, det är just det den gör. Distinktionen mellan betingad och obetingad nödvändighet möjliggör Guds tidslösa vetskap om våra handlingar utan att de inskränks i sin frihet. En handling är inte mindre fri bara för att den ligger i en annan tid, oavsett om den redan har skett eller ska ske, friheten ligger i viljans avsaknad av tvång.

Oavsett så stödjer premissen "han vet inte vad som kommer hända i framtiden" min punkt att Gud inte kan vara allvetande. En allvetande gud vet per definition vad som kommer att hända i framtiden, om det inte är ett begränsat eller självvalt allvetande.

Det var slarvigt formulerat, men betoningen i meningen låg på 'framtiden'. Gud vet inte vad som händer i framtiden, eftersom framtiden inte existerar för honom.

Varken massa, storlek, eller stenen i sig har någon betydelse för argumentet. Om Gud inte kan lyfta den sten han har skapat, då är han inte allsmäktig; om Gud inte kan skapa en sten som är för tung för honom är han inte allsmäktig.

Om Gud däremot är obunden till logikens lagar är alla logiska argument mot Guds existens meningslösa, såväl som alla logiska argument för Guds existens; vi kan inte godtyckligt välja vilka gudsattribut som är bundna till logik. Om man vill kringgå självmotsägelser som det ovan får man snarare omdefinera Guds allsmäktighet.


Poängen är att han inte kan skapa en sådan sten, på samma sätt som han inte kan skapa en runt fyrkant, eftersom det är en logisk motsägelse. Jag har förklarat ovan att vi kan betrakta Gud som bunden till logiken, eftersom det bara är en skenbar begränsning.


Jag använde det vaga uttrycket "samma resultat" för att inkludera alla hypotetiska anledningar för Gud att ge oss fri vilja, t.ex. för att vi ska kunna vara lyckliga, eller att vi inte ska vara deterministiska robotar. Fri vilja tillåter att oskyldiga personer mördas, vilket knappast är ett optimalt scenario. En allsmäktig gud skulle per definition kunna nå "samma resultat" utan några av de negativa utfall som fri vilja medför.

Mördandet av oskyldiga människor är en negativ sidoeffekt av den fria viljans självförverkligande, och en värld där alla enbart använde sin fria vilja till att göra gott vore givetvis en bättre värld, men om Gud har gett oss möjligheten att betinga våra egna levnadsvillkor utan tvång och därmed är onda viljor en reell nödvindighet. En allsmäktig Gud kan inte skapa fria viljor som lider under hans tvång, det vore ju en motsägelse.

I likhet med argumentet ovan så vidhåller jag att en allsmäktig gud måste kunna skapa alla naturliga processer på ett sätt som inte medför lidande, och att han, per hans fullständiga godhet, måste undvika lidande. Vi diskuterar knappast en gud som skapar världen så bra han kan och hoppas på det bästa; han har fullständig överblick och kontroll över varenda liten del av systemet.

Det finns ingenting som säger att lidandet måste undvikas, om lidandet är en nödvändighet för det högre goda. Livet, i den komplexitet vi åtnjuter det, vore omöjligt utan de biologiska processerna (sjukdomar, svält och allt annat som driver evolutionen) som betingar samma lidande. Vidare skulle världen, och historiens och människans utveckling, inte varit likadan utan de geologiska (och andra faktorer som ger upphov till naturkatastrofer) förutsättningar som drivit den. Processen i sig medför alltså lidande, och resultatet (som vi ser i människans och civlisationens tillblivande) hade inte varit möjligt utan ovan nämnda nödvändiga lidande. Hade Gud då kunnat skita i allt detta och bara skapa oss som vi är, här och nu? Ja, det måste vi utgå från, men vad är det som säger att det hade varit bättre? Den punkt jag försöker göra är att lidandet har ett syfte och en mening i ett högre gott, och därför inte kan betraktas som något ont och icke önskvärt.

ave crux


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Varför finns inte gud?

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

2 utloggade

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons