Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Vegetarianism och djurens värde

Skapad av Lobax, 2012-02-04 00:50 i Livsåskådningar

18 475
53 inlägg
15 poäng
Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
8
Jag kommer att på denna tråd redogöra en filosofiska ståndpunkt för vegetarianism, och försöka bemöta vanliga motargument.

Låt oss börja med något grundläggande - människans kontra djurens värde. Den vedertagna uppfattning är att människan har ett okränkbart värde, och att dödandet av andra människor utifrån detta är fel. Detta värde appliceras dock inte på djuren, vilket innebär att vi kan använda dem som kläder, föda m.m. Men var får människorna detta värde ifrån? Vad är det som särskiljer oss från djuren till den grad att vårt liv är heligt, men inte deras?

Ett vanligt argument för denna skiljedragning mellan människor och övriga djur är att vi får vårt heliga status utifrån det faktum att vi är rationella, intelligenta och förnuftiga varelser. Men det finns människor som saknar förnuft, rationalitet och intelligens. Små barn och mentalt handikappade kan exempelvis ha en långt sämre logisk förmåga än vissa djur (hundar är exempelvis lika intelligenta som en 2 åring). Om man menar på att det som ger människan dess okränkbara status är dess förnuft, så borde det inte vara något fel med att använda spädbarn för mat och göra kläder av de mentalt handikappade.

Nu kan vissa invända att det räcker med att man har potentialen till mänskligt förnuft för att mänskliga rättigheter ska gälla. Det finns flera felaktigheter i dessa påståenden - för det första så täcker detta inte de som av genetiska skäl är mentalt handikappade. För det andra så tilldelas då egenskaper och rättigheter ut baserat på släktskap, inte uppfyllandet av kriterier, och då förlorar kriterierna helt sitt betydelse. Det är en ad-hoc som motsäger den teori den var ämnad att lappa.

Man kan även ta upp andra egenskaper, såsom autonomi eller förmågan att tala som skiljelinjer mellan människa och djur och hävda att dessa ger oss oinskränkbara rättigheter. Men återigen så finns det människor som inte uppfyller dessa kriterier och djur som uppfyller dem kanske till och med bättre (man har exempelvis kunnat lära apor att kommunicera med grundläggande teckenspråk).

Det som är intressant i min mening är därför inte att dra godtyckliga gränsdragningar mellan människor djur som inte kommer att omfatta alla människor. För att citera Jeremy Bentham: The question is not, Can they reason? nor, Can they talk? but, Can they suffer?

Det relevanta är således enligt mig huruvida ett subjekt kan känna smärta, lycka eller andra tillstånd av välmående. Jag vill hävda vidare att det är ett genuint intresse hos subjekt med dessa förmågor att maximera känslor av lycka samt välmåendet och minimera smärta samt vantrivsel, och att uppfyllandet av detta är vad som anses "gott". Maximerandet av vad som är gott, altså lycka och andra känslor av välmående, är således det som gör ett samhälle gott. Detta resonemang är en härledning till en moralteori kallad utilitarism, och att vi bör maximera lycka och andra känslor av välmående är något jag kommer att utgå från när jag fortsättningsvis argumenterar för vegetarianism.

Om vi utgår utilitarism så blir det essentiella att värdera handlingar efter vilka konsekvenser de har för alla inblandande subjekt gällande deras välmående och lycka. Detta innebär ex. dödande som handling inte kan anses vara fel, utan endast de konsekvenser för lyckan och välmåendet av de inblandade. Att döda en för att rädda tre är således enligt utilitarismen rätt.

När det gäller användandet av djur som föda och kläder så står två intressen för välmående emot varandra - djurens och människan. Människan utsätter i detta fall djuren för begränsad rörelsefrihet och slutligen död för tillfredsställa en kortvarig njutning. Den njutning människan får av att äta kött uppväger helt klart inte det lidande som dessa djur måste utstå för att bli plagg och mat, speciellt när den moderna människan utan problem kan tillfredsställa sina plagg och näringsbehov utan att behandla djur på det sätt vi gör idag. Dessutom så innebär djurhållningen en enorm slöseri av resurser, eftersom endast 10% av den energi de får i sig hamnar på vår tallrik. De proteinrika grödor som används för att mata djuren i den industrialiserade köttproduktionen är inte sällan de som vi själva även konsumerar - majs, vete, soja osv. Detta innebär att vi i en tillvaro av skogskövling och massvält odlar upp en massa mat som sedan slösas bort. Även vi människor kan altså öka vår välfärd genom att avstå från den nuvarande djurhållningen.

Vissa kanske kan hävda att Eskimåer måste äta kött för att överleva i den omgivning de lever i. Och visst, såsom vi tidigare sagt så är dödandet i sig inget fel, och om det är nödvändigt för att överleva så är ett djurs relativt snabba skonsamma död genom ett skott att föredra framför lidandet det skulle innebära för vår eskimå att svälta ihjäl. Men förutsatt att vi inte lever under dessa förhållanden så kan vi inte rättfärdiga vår nuvarande behandling av djur för vare sig föda eller kläder.

Samma resonemang som vid eskimån kan användas för att besvara den vanliga invändning när det kommer till vegetarianism: "Djur äter andra djur i naturen, och därför är det inget fel med att äta djur!". Djur som äter andra djur gör det för att överleva - det kan inte sägas för oss. Vi tillför onödigt lidande för väldigt lite njutning, och invändning kan därför inte användas som rättfärdigande.

Slutligen så är det värt att uppmärksamma det faktum att det utifrån ett historiskt perspektiv är möjligt att ändra attityder och beteenden radikalt. Att ge upp kött och skinn är en uppoffring som inte ens kan jämföras den som gjordes av slavägare när slaveri avskaffades runt om i världen. Inte minst i USA innebär förbudet att äga slavar en enorm skillnad i materiellt välstånd för slavägare. Med detta i åtanke så är det svårt att hävda att denna uppoffring lilla uppoffring det är att inte äta kött och använda skinn skulle vara omöjlig att genomföra.

Förhoppningsvis så orkade ni läsa igenom hela inlägget och överväger vegetarianism utifrån de ovanstående argumenten. Om ni har några invändningar så besvarar jag dem gärna så gott jag kan.

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Singermannen
Visningsbild
P 31 Växjö Hjälte 1 541 inlägg
0

Svar till Lobax [Gå till post]:
Jag har inga frågor och inga vettiga motargument då jag tycker precis som du. Bra och kortfattad text ( jag misstänker att du ganska nyligen läste djurens rätt av Peter Singer). Men en sak undrar jag, vore det inte bättre att sträva efter veganism? Jag själv är vegeterian och jag har än så länge inte kunnat komma på några argument som talar för att stanna där, jag känner mig som en alltför stor hycklare. Har du något bra arguent där?

"You know the funny thing is, on the outside I was an honest man, straight as an arrow. I had to come to prison to be a crook."

Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
Trådskapare
2
Svar till Zebb [Gå till post]:
Yes, jag har läst Singer! Dock inte djurens frigörelse, utan andra upplagan av Praktisk etik. Jag har varit vegetarian i över ett år av miljöskäl men det var inte tills jag läste ett verk av Singer som jag kände att jag även kunde rättfärdiga det rent moraliskt, hans argument är bra.

Veganism har ett högre pris än vegetarianism eftersom det är betydligt svårare att få i sig alla de näringsämnen man behöver, vilket även bör vägas in. Personligen känner jag att jag kan alldeles för lite om näringslära och matlagning för att kunna ta steget till veganism.

Dessutom så måste man vara lite pragmatiskt - jag tror man kan förmå fler att bli vegetarianer än veganer.

Annars så anser jag djurprodukter som produceras under någorlunda humana omständigheter (såsom mjölk; svenska mjölkkor måste enligt lag få beta) åtminstone kan betraktas som mer acceptabla. Men jag håller med dig, man känner sig lite som en hycklare. Man kanske borde göra övergången nu när jag flyttar hemifrån till hösten.

Singermannen
Visningsbild
P 31 Växjö Hjälte 1 541 inlägg
1

Svar till Lobax [Gå till post]:
Jag kan rekommendera djurens rätt även om du nog fick med det viktigaste i texten. angående kosten så är det väl det som har hindrat mig också, att få i sig tillräckligt av allt vore mycket svårare, dessutom är jag en usel kock så det blir inte lättare. Aja, jag kanske får leva med att känna mig som en hycklare (fast det är mycket bättre än att gå tillbaka till köttätare), men vet, jag kanske byter. Men att gå emot singer helt är nästintill omöjligt.

"You know the funny thing is, on the outside I was an honest man, straight as an arrow. I had to come to prison to be a crook."

Devoir
Visningsbild
Hjälte 44 inlägg
3

Svar till Lobax [Gå till post]:

Håller med, finns inga vettiga argument överhuvudtaget mot vegetarianism.

Förutom argumentet jag använder för att äta kött: det är jävligt gott med kött, och jag är en omoralisk fitta.


Huard
Visningsbild
Hjälte 1 115 inlägg
-3

Svar till Devoir [Gå till post]:
Jag tycker inte synd om djuren, jag är vegetarian för att jag mår bra av det.

Har jag fel , kan väl inte vara så illa? ٩(-̮̮̃•̃)۶

Divinity
Visningsbild
F 34 Stockholm Hjälte 1 853 inlägg
0

Svar till Lobax [Gå till post]:
Fast alltså, kor som föds upp för kött har det i många fall betydligt bättre än mjölkkor. För det första har köttraserna inga stora värkande juver, kalvarna får oftast gå tillsammans med sina mödrar och dia betydligt längre istället för inte alls, och de föds oftast upp på stora ytor i lösdrift. Men ungefär 65% av allt nötkött kommer från djur i mjölkindustrin, vilken man ju ändå stödjer när man använder mjölkprodukter, så det är en paradox det där...


I vilket fall som helst så är det du säger väldigt vettigt, och jag håller med. :) Jag har varit vegan i 3½ år (vilket fungerar finfint), efter ungefär 2½ år som vegetarian. Det som fick mig att ta det hela ett steg längre var att jag läste på mer om hur industrin egentligen såg ut och jag insåg att det inte bara var själva dödandet jag ställde mig emot, utan även utnyttjandet. Idag studerar jag ett treårigt program i etologi och djurskydd med målsättning att i och med min utbildning kunna arbeta för att djur ska få det bättre ^^

Meep!

sippi
Visningsbild
Hjälte 1 inlägg
-6
Vill du veta varför vi dödar och äter djur??
Visa spoiler
DÄRFÖR VI KAN DET.. vad ska djuren göra åt det?


+om du känner runt i din mun så kommer du att hitta tänder som är gjorda för att äta kött
Singermannen
Visningsbild
P 31 Växjö Hjälte 1 541 inlägg
1

Svar till sippi [Gå till post]:
Det var ett värdelöst argument. Bara för att jag kan äta upp småbebisar och att dem inte kan göra något motstånd så betyder det inte att jag har rätt till att äta upp dem.

"You know the funny thing is, on the outside I was an honest man, straight as an arrow. I had to come to prison to be a crook."

fiskora
Visningsbild
P 31 Södertälje Hjälte 79 inlägg
0
Mycket bra skrivet tycker jag :)

För dem som inte sett och/eller inte orkar läsa på om Vegetarianism kan ju alltid ta en tid på:

http://www.youtube.com/watch?v=hHCCFjB8M48

och för de som klarar av det, Varning för de känsliga!
se:

http://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys

Ingen status

Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
2

Svar till Lobax [Gå till post]:

Intressant och bra tråd! :)
Jag håller med om det mesta men för den goda sakens skull ska jag bitcha emot så att det inte endast blir en "ryggdunkar tråd" för er vegetarianer. :)

Först och främst måste vi göra skillnad på dagens köttindustri och själva köttätandet i sig. Att den storskaliga köttindustrin är fel håller nog de flesta med om så den biten skippar jag, att det är "gott" med kött är inte ett giltigt argument och det förklarar inte heller varför en rentav massiv köttindustri är nödvändig för att äta gott kött.
Däremot behöver inte köttätande i sig vara fel utifrån utilitarismen.

Vi kan börja med att ta ett ganska enkelt exempel, nämligen skyddsjakt när djuren annars blir så många att de skadar sig själva, det blir en så kallad populationskollaps.
Då är det etiskt försvarbart att ha en viss avskjutning av till exempel älg. Om vi nu skjuter älgarna så är det väl inte heller någon vits med att låta köttet ligga och ruttna i skogen? Att låta köttet gå till spillo ökar knappast någons välbefinnande.
Även ditt eskimå exempel visar på att äta kött i sig är okej, det är inte där felet ligger. Det är kanske självklart men det är nödvändigt att poängtera det.

Nu kommer vi till den roliga delen, jag ska utifrån utilitarismen försöka visa varför det faktiskt är rätt att äta kött, bara för att få er vegetarianer på HP att hata mig. :)
Jag vill hävda att vi bör äta djur för att det ökar välbefinnandet i världen! Hur många levande kännande varelser finns inte idag bara tack vare att vi har dom som boskap? Jag skulle tänka mig att antalet kännande varelser aldrig har varit så många som nu, därför att civilisationen så att säga skapar livsbetingelser för fler individer genom att föda upp djur.
Visserligen är det kanske någorlunda orealistiskt idag att försvara köttätandet med tanke på hur köttet produceras och därför kan det såklart av taktiska skäl vara bra att vara vegetarian. Däremot om man föder upp djur, låter dom leva ett behagligt liv för att sedan döda dom på ett smärtfritt sätt för att äta dom och slutligen ersätta dom med nya djur som får leva lyckliga liv så har vi ökat världens välbefinnande! Dessa djur skulle nämligen inte finnas om vi inte födde upp dem och de kan därför på ett sätt tacka oss för att de får existera.
Som sagt är det kanske orealistiskt idag på det stora hela men i Sverige finns det många små bondgårdar där djuren har de har förhållandena och då är det moraliskt rätt att fortsätta med det. Stänger de ner så minskar det totala välbefinnandet i världen och det vill vi väl ändå inte?

Vanligt mot argument brukar vara att det är fel att hålla dessa djur i fångenskap och att det därför minskar välbefinnandet men jag tycker att det är en aningen naiv syn på hur djuren i det vilda faktiskt lever.
Djur i det vilda dör av svält, törst, skador och plågsamma sjukdomar. Det gör inte våra tamdjur och boskap. Djur som lever under någorlunda bra förhållanden på bondgårdar har gott om mat, skydd emot sjukdomar och de lever i en skyddad miljö där de slipper fly från rovdjur. De få även dö en snabb och smärtfri död i jämförelse med vad de skulle ha fått gjort i det vilda.

Slutsatsen blir att vi inte alls bör sluta äta kött helt men i mindre mängder och stödja de gårdar där djuren lever under bra förhållanden.


Kleff
Visningsbild
P Borås Hjälte 7 663 inlägg
-1
Svar till Lobax [Gå till post]:
Är du vegetarian?



Svar till Salvator [Gå till post]:
"att det är "gott" med kött är inte ett giltigt argument och det förklarar inte heller varför en rentav massiv köttindustri är nödvändig för att äta gott kött."


Jo, det är ett giltligt argument. Att påstå något annat är ju bara dumt.
Människans välmående, oavsett hur lång tid det är, står över djuren. :)

"Säg förlåt?" - zombiefied

Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
0

Svar till Kleff [Gå till post]:

Människans välmående blir väl inte mindre för att vi behandlar djuren väl?
Tvärtom snarare då det ändå är förhållandevis många som tycker det är dåligt att djuren behandlas illa. De andra tycks inte bry sig alls och du hittar nog väldigt få som tycker det är rätt och bra att behandla djur illa.


Kleff
Visningsbild
P Borås Hjälte 7 663 inlägg
0
Svar till Salvator [Gå till post]:
"Människans välmående blir väl inte mindre för att vi behandlar djuren väl?"


Verkligen inte, men det förändrar inte det faktum att människor går först, djur klassas som lägre stående och därför så bryr man sig inte om de behandlas 100%igt eller ej.

Personligen så bryr jag mig om djurhållningen ungefär lika mycket som jag bryr mig om ifall 4 negrer i afrika avlider.


"Säg förlåt?" - zombiefied

Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
0

Svar till Kleff [Gå till post]:

Hur motiverar du då din syn på speciesismen, som det heter, och gäller det alltid under alla omständigheter?

Personligen kan jag säga att jag gladligen skulle offra något svältande random barn i Afrika före min familjs katter som jag är uppväxt med.



Singermannen
Visningsbild
P 31 Växjö Hjälte 1 541 inlägg
0

Svar till Kleff [Gå till post]:
Är det verkligen ett argument för att inte hjälpa dem? Var det inte likadant i behandlingen av de mörkhyade, eller när det gäller förtryck av andra människor?

"You know the funny thing is, on the outside I was an honest man, straight as an arrow. I had to come to prison to be a crook."

Kleff
Visningsbild
P Borås Hjälte 7 663 inlägg
0

Svar till Salvator [Gå till post]:
För att du har ett emotionellt band till dem.
Det var ju just det jag försökte påvisa, avsaknaden av just dessa band gör att man/jag inte bryr sig.



Svar till Zebb [Gå till post]:
Detta du pratar om är inte rasöverskridande och därför helt irrelevant att jämföra med.

"Säg förlåt?" - zombiefied

Singermannen
Visningsbild
P 31 Växjö Hjälte 1 541 inlägg
0

Svar till Kleff [Gå till post]:
Vad spelar det för roll vilken art vi tillhör? Är människan värda mer just för att vi är människor? Vad gör oss mer värda? Det finns människor precis som Lobax skrev som inte fungerar själva och som inte är mycket smartare än vissa djur. Ska vi behandla dem likadant som vi behandlar kor och grisar? Dessutom, vi människor behöver djuren och naturen för att överleva. Om inte annat så behöver vi den för att vi inte skulle stå ut med att leva i en värld av betong. Det är möjligt att detta är helt irrelevant för dig men är det inte rättvist och rätt av vi människor ger någonting tillbaka?

"You know the funny thing is, on the outside I was an honest man, straight as an arrow. I had to come to prison to be a crook."

Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
0

Svar till Kleff [Gå till post]:

Ja visst har jag det, det jag undrar är bara hur du kom fram till att människornas välmående står över djurens? Som du skrev: "Personligen så bryr jag mig om djurhållningen ungefär lika mycket som jag bryr mig om ifall 4 negrer i afrika avlider."

Skiter man i båda borde man väl inte värdera den ena högre än den andre? Eller varför är människors välmående mer värt än djuren om vi skiter i båda? Varför går människor först?

Jaja, jag kanske drygar mig nu men det är trots allt filosofi delen :)


Murrig
Visningsbild
F Hjälte 1 695 inlägg
0
Mycket väl sammanfattat!

Tänker bidra med en video som djurrättsalliansen har gjort. En granskning av drygt 100 grisfarmar i Sverige.
Finns väldokumenterat exakt vilka farmer det är, när inspelningarna är gjorda och utvärderingar av varje gård. Det är alltså en väldigt seriös granskning och inte bara veggie-propaganda.

http://vimeo.com/7739560

Anledningen till att jag är vegetarian är alltså inte bara köttätandet i sig utan ett avståndstaganden jag gör från djuruppfödningen, då jag absolut inte vill stödja en sådan bransch.
Dessutom är det inte hållbart med dagens befolkningsmängd att alla skulle äta så mycket kött som vi gör då det går mycket mer energi förlorad när man producerar kött.

What doesn't kill you fucks you up mentally.

Kleff
Visningsbild
P Borås Hjälte 7 663 inlägg
0

Svar till Zebb [Gå till post]:
Man känner mer samhörighet till den egna arten.



Svar till Salvator [Gå till post]:
"Skiter man i båda borde man väl inte värdera den ena högre än den andre? "

Det är fullt möjligt att rangordna även saker man skiter i. :)


"Säg förlåt?" - zombiefied

Singermannen
Visningsbild
P 31 Växjö Hjälte 1 541 inlägg
0

Svar till Kleff [Gå till post]:
Fast det betyder fortfarande inte att vi inte kan behandla andra på ett vettigt sätt när de gör så mycket för oss.

"You know the funny thing is, on the outside I was an honest man, straight as an arrow. I had to come to prison to be a crook."

Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
Trådskapare
0
Svar till sippi [Gå till post]:
Man skulle kunna använda samma argument för att rättfärdiga slaveri. Anser du att det är rätt då?

Svar till Kleff [Gå till post]:
Ja.

Svar till Divinity [Gå till post]:
Alla de arlapaket man läste när man var liten har väl kanske gett en lite romantiserad bild av hur vi behandlar våra mjölkkor. Jag vet bara att de åtminstone får vara ute och beta.

Funderar som sagt på att gå över till veganism, får väl kanske bli när jag flyttar hemifrån.


Svar till Salvator [Gå till post]:
Först och främst måste vi göra skillnad på dagens köttindustri och själva köttätandet i sig.
Yep , det gör jag också. Se eskimåexemplet.

Däremot om man föder upp djur, låter dom leva ett behagligt liv för att sedan döda dom på ett smärtfritt sätt för att äta dom och slutligen ersätta dom med nya djur som får leva lyckliga liv så har vi ökat världens välbefinnande!
Absolut. Detta är dock inte möjligt tills lagstiftning och kontroller finns på plats, eftersom det helt enkelt inte är ekonomsikt försvarbart att föda upp djur utan att begränsa deras utrymme, avlägsna kalvar från deras mödrar för att få så mycket mjölk som möjligt osv.

Dessutom så är köttproduktionen ett slöseri på resurser i en värld med omfattande svält hos människor och innebär större skogsskövling än vad som varit fallet utan köttproduktionen. Att vi upprätthåller en hög andel djur innebär altså stora förluster i välbefinnande på andra områden.

Som sagt är det kanske orealistiskt idag på det stora hela men i Sverige finns det många små bondgårdar där djuren har de har förhållandena och då är det moraliskt rätt att fortsätta med det.
Ja, men hur vet man att köttet kommer från dessa? Vilka organ kontrollerar. Och framförallt - är vi beredda att betala det väsentligt dyrare köttpriset om som resulterar om man verkligen får till bra villkor?

Stänger de ner så minskar det totala välbefinnandet i världen och det vill vi väl ändå inte?
Man får ju beakta att resursslöseriet har sina nackdelar för välbefinnandet, men annars har du rätt.

Djur som lever under någorlunda bra förhållanden på bondgårdar har gott om mat, skydd emot sjukdomar och de lever i en skyddad miljö där de slipper fly från rovdjur.
Detta sker endast i förhållanden där vi har ett litet andel djur, eftersom sjukdomar tvärtom är mer vanliga i trånga monokulturer. Att ha det så är inte ekonomiskt försvarbart någonstans.

Vanligt mot argument brukar vara att det är fel att hålla dessa djur i fångenskap och att det därför minskar välbefinnandet men jag tycker att det är en aningen naiv syn på hur djuren i det vilda faktiskt lever.
Ingen säger att man ska släppa dem fria vad jag vet.

Slutsatsen blir att vi inte alls bör sluta äta kött helt men i mindre mängder och stödja de gårdar där djuren lever under bra förhållanden.
Jag håller inte med. Vilt går bra i vissa fall, ja, men så länge avsaknaden av regleringar gör det ekonomiskt ohållbart med human djurhållning så kan man inte äta producerat kött i min mening.

Dessutom så har djurhållning andra negativa effekter på miljö och människa som måste beaktas.

Snopp
Visningsbild
P -990 Bergkvara Hjälte 5 452 inlägg
0

Svar till Lobax [Gå till post]:
Vad gör människan högre stående än djuren? Därför att människan kan det, så enkelt är det.

Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
Trådskapare
1
Svar till Kevin1233 [Gå till post]:
[ ] < - That's my carebox. Leave it there.



Svar till Snopp [Gå till post]:
Så slaveri, könsförtryck, våldtäkt, mord och andra sociala orättvisor kan rättfärdigas för att dessa går att utföra?

DuckTales
Visningsbild
Hjälte Två adekvata inlägg
0

Svar till Lobax [Gå till post]:
"Nu kan vissa invända att det räcker med att man har potentialen till mänskligt förnuft för att mänskliga rättigheter ska gälla. Det finns flera felaktigheter i dessa påståenden - för det första så täcker detta inte de som av genetiska skäl är mentalt handikappade. För det andra så tilldelas då egenskaper och rättigheter ut baserat på släktskap, inte uppfyllandet av kriterier, och då förlorar kriterierna helt sitt betydelse. Det är en ad-hoc som motsäger den teori den var ämnad att lappa. "

Ungefär där tappade du det.

Är du resultatet av avel mellan två människor blir resultatet en människa, som därför har potentialen att ha ett förnuft, att vara en moralisk agent. Det räcker för att kunna skilja människa från djur, för att kunna härleda naturliga rättigheter, som både är inherenta som okränkbara.

Släktskapet är ett kriterium, så jag ser inte problemet med det resonemanget. Man uppfyller ju kriteriet att vara potentiellt vara en moralisk agent.

Tills den dag du kan uppvisa ett djur som kan agera som en moralisk agent så förblir människan ensam om sina okränkbara rättigheter.

Once upon a time I was a man

DuckTales
Visningsbild
Hjälte Två adekvata inlägg
0

Svar till Salvator [Gå till post]:
Fast om välmåendet hos en människa överstiger det kortvariga lidande som en effektiv slakt innebär så är det ju inget problem med att äta djur?

Once upon a time I was a man

Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
Trådskapare
0
Svar till DuckTales [Gå till post]:
Om man argumenterar utifrån släktskap så säger man mer eller mindre att en människa har vissa rättigheter eftersom denne är människa. Nu var ju frågan varför människan skulle ha rättigheter, så detta säger oss ingenting, det för oss bara tillbaka till ruta ett.

Dessutom - hur gör det faktum att man potentiellt kan ha vissa egenskaper en likvärdig med någon som har dessa?

DuckTales
Visningsbild
Hjälte Två adekvata inlägg
0

Svar till Lobax [Gå till post]:
Inte helt rätt.

En människa har sina rättigheter för att en människa har de evolutionära förutsättningar som krävs för att ha ett förnuft och vara en moralisk agent.

Sedan att detta råkar innebära alla människor och inga djur ger oss bara att det är ett väldigt bra kriterium.

För att kriteriet är inte att ha egenskapen, utan att ha förutsättningen att ha egenskapen. Tvivlar på att du ställer dig bakom mord på människor i vegetativt tillstånd mot anhörigas vilja på grund av att de inte har ett förnuft.

http://www.timbro.se/bokhandel/pejling/pdf/75663732.pdf
Läs hela boken och återkom sedan (bara 68 sidor).

Once upon a time I was a man

Singermannen
Visningsbild
P 31 Växjö Hjälte 1 541 inlägg
1

Svar till DuckTales [Gå till post]:
Fast det är väl inte slakten som är det stora problemet i djuruppfödning, problemet är ju att djuren lider i hela sitt liv utan större möjlighet att röra eller bete sig på ett naturligt sätt.

"You know the funny thing is, on the outside I was an honest man, straight as an arrow. I had to come to prison to be a crook."


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Vegetarianism och djurens värde

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons