Svar till ImNoTree [Gå till post]:
Detta är dock inget jag släpper bara så där då just denna inkonsekvens och godtyckliga kollektivism som du nu förespråkar är själva grundproblemet i väldigt många av dagens samhällsfrågor.
Om vi faktiskt skulle ta och lägga kollektivismen på historiens sophög där den hör hemma och istället börja försvara individuella rättigheter och friheter så skulle t.ex. debatten om religion, mångkulturialismen eller hbtq frågor vara ett problem.
Nu gör vi det istället svårt för oss och hamnar i minst sagt bisarra debatter, t.ex. den om slöjans vara eller icke vara, just för att vi hellre delar ut kollektiva särrättigheter istället för att försvara individen.
Det är därför jag inte längre kallar mig för anti-rasist eller feminist utan säger att jag är liberal i min syn på moralfrågor. Enklare, elegantare, konsekvent och utan hyckleri. :)
Att många ur den gruppen har det svårare än de som lever inom de vanligaste samhällsnormerna stämmer säkert men på vilket sätt hjälper det att vara inkonsekvent med sin "anti-rasism"?
Snarare så skadar väl den här typen av kollektiv utestängning och skuldbeläggning både prides anseende och anti-rasismens rörelse som helhet?
Det är lätt att skrika om "vita kränkta män" och sen sopa det under mattan men dessa "vita kränkta män" är en grupp som kan växa sig ganska stor och de ska även rösta om drygt två år. Det bör man ha i åtanke. :)
Detta är dock inget jag släpper bara så där då just denna inkonsekvens och godtyckliga kollektivism som du nu förespråkar är själva grundproblemet i väldigt många av dagens samhällsfrågor.
Om vi faktiskt skulle ta och lägga kollektivismen på historiens sophög där den hör hemma och istället börja försvara individuella rättigheter och friheter så skulle t.ex. debatten om religion, mångkulturialismen eller hbtq frågor vara ett problem.
Nu gör vi det istället svårt för oss och hamnar i minst sagt bisarra debatter, t.ex. den om slöjans vara eller icke vara, just för att vi hellre delar ut kollektiva särrättigheter istället för att försvara individen.
Det är därför jag inte längre kallar mig för anti-rasist eller feminist utan säger att jag är liberal i min syn på moralfrågor. Enklare, elegantare, konsekvent och utan hyckleri. :)
Att många ur den gruppen har det svårare än de som lever inom de vanligaste samhällsnormerna stämmer säkert men på vilket sätt hjälper det att vara inkonsekvent med sin "anti-rasism"?
Snarare så skadar väl den här typen av kollektiv utestängning och skuldbeläggning både prides anseende och anti-rasismens rörelse som helhet?
Det är lätt att skrika om "vita kränkta män" och sen sopa det under mattan men dessa "vita kränkta män" är en grupp som kan växa sig ganska stor och de ska även rösta om drygt två år. Det bör man ha i åtanke. :)