Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Religionskritik :)

Skapad av Anonymare, 2009-07-29 21:35 i Livsåskådningar

73 257
941 inlägg
-10 poäng
MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till ungpappa2 [Gå till post]:
Backa upp alla argument du kommit med som du fortfarande anser dig ha rätt i, tack. :)

Nu var väl valet mellan cola och pepis, alltså är cola = coca cola, men jag tror jag förstår vad du menar iaf^^

Javisst, i varje val jag gör kan du hävda att det redan är förbestämt och jag kan inte bevisa motsatsen för dig. Ingen av oss kan bevisa något, eftersom exakt samma situation aldrig kommer uppkomma igen.

Då får vi istället se till hur vi reagerar på det, för jag tror faktiskt inte att du uppfattar det som förutbestämt även om du tänker så och kanske tror att du uppfattar det så. När du står där framför kylen och ska välja en av drickorna, har du då upplevt ibland att du tvekar? Jag tror vi alla gjort det, vi funderar lite efter vilken vi ska välja, om än bara för någon sekund.

Vad är den tiden om vi inte fattar beslutet? Om det redan är förbestämt spelar det ju ingen roll att vi funderar över det, eller hur? Leder man sedan vidare det... Låt oss säga att jag går ut med en AK47 och skjuter varenda människa jag ser - då var också det förutbestämt, eller hur? Jag hade inget val, jag var dömd att göra så, visst?

Svar till Iglo_Glass [Gå till post]:
Du är medveten om att du själv är troende va? :)
Du kanske inte är troende på samma sak som jag, men du tror på saker och ting. Jag delar inte alls tro med påven, men jag misstänker att påven bad för att han bryr sig om andra människor och vill det bästa för mänskligheten.

Jag förstår inte varför Gud (eller påven för den delen, men de båda är viktiga att särskilja) skulle ha något emot att man flyger till månen.

Svar till Nallen [Gå till post]:
Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år... Grattis!

"Där håller jag naturligtvis med dig, men problemet kvarstår;skall vi inte respektera att det är hans eller hennes \"väg till gud\"?
Om vi bortser från avsaknaden av bevisunderlag, vad i religiös tro, när det kommer till konkret utövning, skall vi tolerera?"


Tja, i tro ska man tillåta allting eftersom vi har religionsfrihet. Sedan är det, som du säger, utövandet... Vi ska tillåta utövande av religion i så stor grad som möjligt, men aldrig då det direkt skadar en själv eller andra eller bryter mot lagarna. Jag kan själv erkänna att jag sätter min tro och egenmoral högre än juridiska lagar, vilket kan förmå mig att begå civil olydnad. Men principen är ju att vi alla ska hålla oss inom lagarna för allas bästa.

Definitionsfrågor, som kläder, mat, genusblandade grupper, undervisning, osv kommer det alltid råda diskussion kring och det är svårt att uttala sig så allmänt. Jag är själv osäker i vissa frågor gällande t ex niqab, halal, kastsystemet (som faktiskt är ett regelrätt förtryck som lever kvar in i vår tid), bland annat.

Det jag tror är viktigt är att alla verkar för förståelse. Jag har exempelvis väldigt låg förståelse för de konstnärer som ständigt ska provocera islam genom sina utställningar i "yttrandefrihet". Vissa saker bör man inte göra, även om man får och kan. Och jag kan nog tycka att konstnärerna ska ha rätt att måla Muhammedkarikatyrer eller avbilda honom som en rondellhund, men hade de haft respekt nog att låta bli hade vi inte haft problem med det.

"Som sagt, när man låter religiös övertygelse inkräkta på allt annat än hypotetiska resonemang om metafysik, så kan mycket svårhanterliga problem uppstå, ty mycket hemskt rättfärdigas både i Bibeln och Koranen."

Mja, jag vill påstå att mycket hemskt påstås rättfärdigas i både Bibeln och Koranen. Och det är självklart helt oacceptabelt, liksom ifall det skett utan påstådd koppling till religion. Lagarna gäller.

"Om man däremot kräver bevis för det religiösa omotiverade hatet, så förlorar det sin grund direkt; det finns inget som rättfärdigar Judehat eller kvinnoförtryck."

Helt sant.

"Vad som begränsar oss är endast de verktyg med vilka vi utvinner vetenskapliga bevis."

Men nu framställer du vetenskap som allting! Låt mig dra en parallell till avbildning. Vetenskapen motsvaras av ett fotografi - det är en "korrekt" avbild av världen. Den visar precis hur det ser ut - som man sa innan photoshop kom: Bilder ljuger inte!

Jag kan då förespråka att man tar en titt på en målning också. Jag förespråkar en viss typ av målning som jag gillar, kanske akvarell. Sedan finns det massor av alternativ, olika sätt att måla världen på och därigenom fånga olika perspektiv och stämningar.

Visst, jag håller med dig om att fotografiet ger en "korrekt" bild av verkligheten; allting stämmer perfekt skalenligt och visar exakt vad man ser i färg och form. Men verkligheten kan vi aldrig sammanfatta med en bild över huvud taget, målad eller fotograferad. Vi kan bara visa upp bilder av verkligheten, tvådimensionella avbilder i detta fall. Och då kan jag mena att även en målad bild där färgerna inte stämmer och proportionerna är fel kan säga något om verkligheten. Kanske fångar min akvarell en sinnesstämning som ditt fotografi inte tar med. Kanske finns det någon målarkonst varken du eller jag har upptäckt som visar ännu mer, men jag menar att det bästa vi kan göra är att kolla på så många olika bilder som möjligt för att få ett så stort perspektiv på verkligheten vi kan.

Vad säger du om det?

"Ogrundad tro på religioner och sagor är inte något som öppnar upp nya och okända komplexa system, annat än på fiktiv nivå."

Tänk in det i liknelsen ovan, kanske är religionen inte en lika skalenlig och exakt avbild av världen som vetenskap, men kanske förmedlar den något man inte kan få in i ett vetenskapligt perspektiv.

"Subjektivt tycke och tro utan bevis är helt olika saker. I ditt bedömande av en möbels estetiska och funktionella beskaffenhet, så har du mycket fria tyglar. Du gör otaliga bedömningar av subjektiv natur, dock endast sådana som har någon typ av verklighetsförankring. När du däremot hävdar dig känna till universums skapare och hans intentioner, så har man förlorat grund för länge sedan."

Jag har teorier som jag baserar på min tro, jag säger alls inte att jag kan bevisa det för dig och det är heller inte meningen.

"Problemet är att man som religiös måste vara selektiv utan stödjande argument.
Vad i tron på gandalf är mer begränsande än tron på Jesus?"


Det jag snarare undrar är, vad är skillnaden? I vilken mån är du så specifik att du måste välja mellan Jesus och Gandalf? Jag tror på Jesus av en hel del anledningar, men säger du att det var Gandalf som dog på ett kors för våra synder så kan jag lika gärna ställa mig bakom Gandalf. Det väsentliga ligger inte däri.

"Jag håller mer om att vetenskaplig testning inte är adekvat när man personligen kontemplerar över en medmänniska. När man däremot väljer att tro uråldriga religiösa myter, i vilka vetenskapliga principer upphävs otaliga gånger, så tycker jag man behöver granska sina premisser."

Men då är vi iaf framme i att vetenskap inte alltid är det bästa perspektivet på livet, även om det i vissa lägen givetvis är det, eller? :)

"Personligen tycker jag det är livssyn i vilken man är öppen för bevis och konsekvent i sitt bedömande av förslag och teorier."

Måste det vara bevisbart sant för att säga oss något då? Kan inte något som rent av är bevisligen falskt föra oss i rätt riktning ändå, lära oss något om livet?

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Phrosen
Visningsbild
P 37 Karlstad Hjälte 7 668 inlägg
0
Wall of text! =0

Praise the sun!

Kae
Visningsbild
P 32 Västra Frölunda Hjälte 6 659 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Angående valet av dricka och tiden du ägnar dig åt att "bestämma dig" är förvisso det man inte på det sättet du tror vill jag hävda.

Personligen tror jag inte på varken på fri vilja eller liv i den vanliga bemärkelsen. Vi kanske inte ska gå in på det för mycket just här, men säg såhär: Den tiden du "bestämmer" dig på skulle jag säga är den tiden det tar för vissa kemikalier och elektriska impulser att leda fram till utlåtandet av de impulser som kommer att få din s.k. arm att sträcka ut sig mot den s.k. läskburken. Men vari får du in att någon har "valt" något?

Kan du ens berätta för mig vad ett "val" är? Vad är vilja? Kan man mäta vilja, och om den existerar, kan man då skapa artificiell vilja?



Tillägg av LOLJORDAN 2009-09-30 13:34

*" ... förvisso det MEN inte ... "

Anonymare
Visningsbild
93 Hjälte 372 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Phrosen [Gå till post]:



Joo.... Dom har hållt tråden igång ett bra tag..

Jag gör saker.

ungpappa2
Visningsbild
P 30 Forshaga Hjälte 628 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

dats right

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till LOLJORDAN [Gå till post]:
Så ifall man bestämmer sig kvickt har inte rätt kemikalier och impulser nått fram? Då erkänner du i alla fall att resultatet kunde bli annorlunda, vilket gör att vi fattar ett val trots allt.

Att förklara vad ett val är blir lite som att förklara vad intelligens är. Med andra ord mycket svårt. Men val skulle jag säga är en förgrening i processerna med flera möjliga utvägar. Pratar man i kodspråk så talar man ofta ganska grundläggande om if-satser, helt enkelt beprövningar av ett påstående.

I traditionell ordningskodning sker alla moment efter varandra, i en naturlig följd, men lägger man in en if-sats skapar man alternativa vägar, plötsligt delar sig vägen och det kan komma att bli minst två olika händelseförlopp, beroende på vilken väg som väljs.

Svar till ungpappa2 [Gå till post]:
Du ställer upp på allt? Nu håller du med mig i min kritik?

Och sen, de där motiveringarna du skulle komma med, tar du avstånd ifrån dem nu också eller varför gör du det inte?
ungpappa2
Visningsbild
P 30 Forshaga Hjälte 628 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

därför att jag inte kommer ihåg vad jag skall motivera=)

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till ungpappa2 [Gå till post]:
Om du fortfarande står bakom det, gå bak några inlägg och se exakt vad du ska motivera! =)
Kae
Visningsbild
P 32 Västra Frölunda Hjälte 6 659 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

If-satser handlar inte om val. Det är en deterministisk logisk process som helt och hållet bror på redan fastställda variabler.

Innan en rada med if-satser inleds kan man ALLTID med 100 % säkerhet säga att "såhär kommer resultatet att bli".

Det är mycket simpelt: Tankar består av helt vanliga partiklar som lyder under samma lagar som allt annat här i universum. Det finns ingenting, absolut INGENTING som visar på att något kan få dessa partiklar att bryta fysikens lagar. Vatten börjar koka vid en viss temperatur, så är det bara. Detsamma gäller när du "tänker" även om processen är något mer komplicerad.

Och som en logisk följd av det tror jag självklart inte heller på skrattretande begrepp som "rätt" och "fel". Som en sann determinist vet jag att det enda som kan hända är det som händer. Således är begreppen helt tomma.

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till LOLJORDAN [Gå till post]:
"If-satser handlar inte om val. Det är en deterministisk logisk process som helt och hållet bror på redan fastställda variabler."

Ja självklart, jag har inte sagt att if-satser är synonymt med val. Då missförstår du mig. Du frågade hur jag ser val och då förklarade jag att det är en vägsplittring med olika kommande händelseförlopp, som en if-sats.

"Innan en rada med if-satser inleds kan man ALLTID med 100 % säkerhet säga att "såhär kommer resultatet att bli"."

Faktiskt inte. Ibland är det så, men oftast bygger det på användaren som ska göra något och det avgör vilken väg som skall tas.

"Det är mycket simpelt: Tankar består av helt vanliga partiklar som lyder under samma lagar som allt annat här i universum. Det finns ingenting, absolut INGENTING som visar på att något kan få dessa partiklar att bryta fysikens lagar. Vatten börjar koka vid en viss temperatur, så är det bara. Detsamma gäller när du "tänker" även om processen är något mer komplicerad."

Och då är jag kvar vid att du aldrig behöver se dig omkring när du går över en väg, för om du skulle bli påkörd är det redan förutbestämt. Du behöver aldrig tänka över något, för om du väljer att säga upp dig och söka jobb som sophämtare så var det redan förutbestämt. Visst är det så då, eftersom saker och ting bara kan utfalla på ett sätt spelar det ingen roll hur vi försöker påverka det?

"Och som en logisk följd av det tror jag självklart inte heller på skrattretande begrepp som "rätt" och "fel". Som en sann determinist vet jag att det enda som kan hända är det som händer. Således är begreppen helt tomma."

Och som en sann humanist menar jag att handlingar, våra liv och hela världen skulle förlora all sin mening om vi inte hade chans att påverka; fri vilja.

Då skulle allt vara ett dockspel i Guds händer, vilket också skulle göra ondskan helt ohållbar. Nej, den fria viljan är allt i denna värld och utan den försvinner också allt.
Kae
Visningsbild
P 32 Västra Frölunda Hjälte 6 659 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

"Faktiskt inte. Ibland är det så, men oftast bygger det på användaren som ska göra något och det avgör vilken väg som skall tas."

Tja ... Om jag har rätt så är användarens input redan determinerat ...

"Och då är jag kvar vid att du aldrig behöver se dig omkring när du går över en väg, för om du skulle bli påkörd är det redan förutbestämt. Du behöver aldrig tänka över något, för om du väljer att säga upp dig och söka jobb som sophämtare så var det redan förutbestämt. Visst är det så då, eftersom saker och ting bara kan utfalla på ett sätt spelar det ingen roll hur vi försöker påverka det?"

Behöver och behöver ... Att "behöva" något är ett begrepp som också förlorar all mening ur ett deterministiskt perspektiv. Speciellt för mig då jag faktiskt inte är helt övertygad om att något som skulle kunna kallas "liv" existerar. Jag har liksom aldrig sett något som tyder på det.

Och således kan du inte "försöka" påverka något. Det finns ingen "människa" med något "sinne" som ens kan få idén, det är bara en jävligt avancerad kastrull med vatten som börjar koka. Man kan säga att jag anser att allt som är över elementarpartikelnivå helt enkelt är flummiga abstrakta namn man satt på saker utan att det har något egentligt värde. Det finns inget som heter "sophämtare". Det som du kallar sophämtare ser jag som en stor hög elementarpartiklar som reagerar precis så som alla elementarpartiklar gör.

"Och som en sann humanist menar jag att handlingar, våra liv och hela världen skulle förlora all sin mening om vi inte hade chans att påverka; fri vilja."

Som sagt, "handlingar" är missvisande då det insinuerar att någon faktiskt skulle ha valt att sätta igång ett händelseförlopp. Nu skulle jag kunna fråga dig vad som pekar på att det skulle finnas någon "mening" med något men ...

"Då skulle allt vara ett dockspel i Guds händer, vilket också skulle göra ondskan helt ohållbar. Nej, den fria viljan är allt i denna värld och utan den försvinner också allt."

... som jag redan vet så är du kristen och har således en helt annan uppfattning där vilket leder mig till slutsatsen att denna diskussion är något dödfödd ... Ty hela (nå, nästan i alla fall) mitt resonemang bygger på att det inte finns något som skulle kunna trolla så pass galet så att vissa partiklar skulle få för sig att ge blanka djävulen i vad Newtons tredje rörelselag säger men det fungerar ju rätt fint med en Gud i bilden ...

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till LOLJORDAN [Gå till post]:
"Tja ... Om jag har rätt så är användarens input redan determinerat ..."

Ja precis, du säger ju att allting är förutbestämt, som en film som spelas upp...

"Behöver och behöver ... Att "behöva" något är ett begrepp som också förlorar all mening ur ett deterministiskt perspektiv. Speciellt för mig då jag faktiskt inte är helt övertygad om att något som skulle kunna kallas "liv" existerar. Jag har liksom aldrig sett något som tyder på det."

Exakt min poäng också. Eftersom allting är förutbestämt behöver vi inte göra något och kan heller inte stå till svars för något vi gör, eftersom det är förutbestämt. Vi behöver inte spärra in fångar, för begår de fler brott var det ändå förutbestämt och det fanns inget alternativ. Man kan aldrig klandra någon och heller aldrig berömma någon, eftersom den inte valt det själv.

"Och således kan du inte "försöka" påverka något. Det finns ingen "människa" med något "sinne" som ens kan få idén, det är bara en jävligt avancerad kastrull med vatten som börjar koka. Man kan säga att jag anser att allt som är över elementarpartikelnivå helt enkelt är flummiga abstrakta namn man satt på saker utan att det har något egentligt värde. Det finns inget som heter "sophämtare". Det som du kallar sophämtare ser jag som en stor hög elementarpartiklar som reagerar precis så som alla elementarpartiklar gör."

Självklart, men även om det inte skulle finnas i någon annan bemärkelse så är sophämtare det namn vi satt på yrket, fenomenet så att säga.

"Som sagt, "handlingar" är missvisande då det insinuerar att någon faktiskt skulle ha valt att sätta igång ett händelseförlopp. Nu skulle jag kunna fråga dig vad som pekar på att det skulle finnas någon "mening" med något men ..."

Meningen finns enligt mig helt enkelt bara för att vi finns, därför måste den finnas. Om vi inte hade en fri vilja skulle vi heller inte uppkomma, oavsett om man tror att vi är skapad av någon eller uppkommit på något slumpmässigt sätt, på grund av naturens tillgång och efterfrågan - formande efter behov.

"... som jag redan vet så är du kristen och har således en helt annan uppfattning där vilket leder mig till slutsatsen att denna diskussion är något dödfödd ..."

Det handlar egentligen inte om min Gudstro, snarare skulle nog många säga tvärt om. Som teist tror jag att Gud vet allt, alltså även det som ska komma. Då tycker vissa att jag sagt att allt är förutbestämt eftersom Gud redan vet det, men jag är av en annan åsikt. Nej, det är helt enkelt på grund av min tro på människan som jag är humanist.

"Ty hela (nå, nästan i alla fall) mitt resonemang bygger på att det inte finns något som skulle kunna trolla så pass galet så att vissa partiklar skulle få för sig att ge blanka djävulen i vad Newtons tredje rörelselag säger men det fungerar ju rätt fint med en Gud i bilden ..."

Newton tyckte Gud passade helt utmärkt in i sin tredje rörelselag och jag ser heller inga motsättningar, så förklara gärna vad du menar i det. Detta får väl agera sidospår, för som sagt tror jag inte att det är en religiös fråga, snarare en mänsklig och filosofisk.
Titowam
Visningsbild
P 28 Karlskrona Hjälte 660 inlägg
0
Jag tror att det fanns en gud som var en schyst kille, men jag tror vi är gud över oss själva.

Discord: Titowam

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:

Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år... Grattis!


Tackar, det känns bra att vara P17.


Tja, i tro ska man tillåta allting eftersom vi har religionsfrihet. Sedan är det, som du säger, utövandet... Vi ska tillåta utövande av religion i så stor grad som möjligt, men aldrig då det direkt skadar en själv eller andra eller bryter mot lagarna. Jag kan själv erkänna att jag sätter min tro och egenmoral högre än juridiska lagar, vilket kan förmå mig att begå civil olydnad. Men principen är ju att vi alla ska hålla oss inom lagarna för allas bästa.

Definitionsfrågor, som kläder, mat, genusblandade grupper, undervisning, osv kommer det alltid råda diskussion kring och det är svårt att uttala sig så allmänt. Jag är själv osäker i vissa frågor gällande t ex niqab, halal, kastsystemet (som faktiskt är ett regelrätt förtryck som lever kvar in i vår tid), bland annat.

Det jag tror är viktigt är att alla verkar för förståelse. Jag har exempelvis väldigt låg förståelse för de konstnärer som ständigt ska provocera islam genom sina utställningar i "yttrandefrihet". Vissa saker bör man inte göra, även om man får och kan. Och jag kan nog tycka att konstnärerna ska ha rätt att måla Muhammedkarikatyrer eller avbilda honom som en rondellhund, men hade de haft respekt nog att låta bli hade vi inte haft problem med det.



Det infinner sig ett stort och svåröverkomligt problem när man låter obevisad tro legitimeras, nämligen detta.
Tänk om det faktiskt finns en eller flera gudar, och alla dessa avskyr homosexuella och finner deras existens motbjudande? Vi vet ju faktiskt inte helt säkert,utan kan endast hänvisa till bristen på bevis.
Att sådan tro ej accepteras, när det kommer till mer avgörande och konkreta sociala element, tycker jag är ett utmärkt exempel på dess svaghet. Vi kan helt enkelt inte förlita oss på teorier som saknar allt vetenskapligt stöd.


Vad det gäller karikatyrerna, så tycker jag det är ohållbart att man inte kan driva med religiösa symboler utan att hotas till döds. Konstnärerna har endast ökat förståelsen för problemet.



Men nu framställer du vetenskap som allting! Låt mig dra en parallell till avbildning. Vetenskapen motsvaras av ett fotografi - det är en "korrekt" avbild av världen. Den visar precis hur det ser ut - som man sa innan photoshop kom: Bilder ljuger inte!

Jag kan då förespråka att man tar en titt på en målning också. Jag förespråkar en viss typ av målning som jag gillar, kanske akvarell. Sedan finns det massor av alternativ, olika sätt att måla världen på och därigenom fånga olika perspektiv och stämningar.

Visst, jag håller med dig om att fotografiet ger en "korrekt" bild av verkligheten; allting stämmer perfekt skalenligt och visar exakt vad man ser i färg och form. Men verkligheten kan vi aldrig sammanfatta med en bild över huvud taget, målad eller fotograferad. Vi kan bara visa upp bilder av verkligheten, tvådimensionella avbilder i detta fall. Och då kan jag mena att även en målad bild där färgerna inte stämmer och proportionerna är fel kan säga något om verkligheten. Kanske fångar min akvarell en sinnesstämning som ditt fotografi inte tar med. Kanske finns det någon målarkonst varken du eller jag har upptäckt som visar ännu mer, men jag menar att det bästa vi kan göra är att kolla på så många olika bilder som möjligt för att få ett så stort perspektiv på verkligheten vi kan.

Vad säger du om det?



Det viktiga är ha förståelse för den kategorisering man måste göra när man talar om kunskap.
Ty det finns nämligen endast en bild av verkligheten som tål att kallas korrekt, nämligen den bild som framställs med hjälp av vetenskaplig forskning. Denna bild måste vi förhålla oss till efter bästa förmåga.
Till detta kan vi lägga ännu en bild, eller snarare ännu ett förhållningssätt;det subjektiva.
Många bedömningar som vi människor gör hör nämligen till denna kategori, tex när vi väljer kläder. Dessa val ändrar dock endast vår upplevelse av bilden, inte bildens grundläggande natur.

Vad du gör, när du hävdar att vissa mirakel har skett, samt att vårt universum är en produkt av guds vilja, är att du, utan bevis, ändrar, om än marginellt, på den av vetenskapen uppmålade bilden.
Det är detta jag kritiserar, och det är detta jag tycker är intellektuellt oförsvarbart.

Det jag snarare undrar är, vad är skillnaden? I vilken mån är du så specifik att du måste välja mellan Jesus och Gandalf? Jag tror på Jesus av en hel del anledningar, men säger du att det var Gandalf som dog på ett kors för våra synder så kan jag lika gärna ställa mig bakom Gandalf. Det väsentliga ligger inte däri.


Skillnaden mellan Jesus och Gandalf är väl uppenbar? Jag talar icke om metaforer för en och samma sak, utan om två skiljda figurer.

Men då är vi iaf framme i att vetenskap inte alltid är det bästa perspektivet på livet, även om det i vissa lägen givetvis är det, eller? :)


Vad som är bäst vågar jag inte svara på, däremot så är inte vetenskaplig testning särskilt lämplig när man gör subjektiva bedömningar och val.

Måste det vara bevisbart sant för att säga oss något då? Kan inte något som rent av är bevisligen falskt föra oss i rätt riktning ändå, lära oss något om livet?


Det lär oss inget om verkligheten, men kan mycket väl lära oss något om oss själva.




Ingen status

Mustaschmannen
Visningsbild
P 31 Åkarp Hjälte 2 367 inlägg
0

Svar till Ciia [Gå till post]:

42? xD


Religion tror jag i långt tillbaka börjar med att folk behövde något som förklarade saker som blixtar (zeus, thor), och alla andra oförklarliga saker. sen bygger folk på det mer och mer, lägger in sina egna ideal i den, berättar vidare den och så vidare.
och i krigstider behöver den svage något att tro på, något som kan rädda en från döden.

Hejt är en snel pojkscout.

Mustaschmannen
Visningsbild
P 31 Åkarp Hjälte 2 367 inlägg
0

Svar till Ciia [Gå till post]:

42 som i liftarens guide? svaret på allt? xD

Hejt är en snel pojkscout.

ungpappa2
Visningsbild
P 30 Forshaga Hjälte 628 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Vet inte riktigt på vad du syftar på att jag ska motivera, du kanske kan copy pastea på det du vill att jag ska motivera.

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:


Ty det finns nämligen endast en bild av verkligheten som tål att kallas korrekt, nämligen den bild som framställs med hjälp av vetenskaplig forskning. Denna bild måste vi förhålla oss till efter bästa förmåga.
Till detta kan vi lägga ännu en bild, eller snarare ännu ett förhållningssätt;det subjektiva.
Många bedömningar som vi människor gör hör nämligen till denna kategori, tex när vi väljer kläder. Dessa val ändrar dock endast vår upplevelse av bilden, inte bildens grundläggande natur.

Vad du gör, när du hävdar att vissa mirakel har skett, samt att vårt universum är en produkt av guds vilja, är att du, utan bevis, ändrar, om än marginellt, på den av vetenskapen uppmålade bilden.
Det är detta jag kritiserar, och det är detta jag tycker är intellektuellt oförsvarbart.


Det är ganska lätt för att en bild av verkligheten skall vara korekt enligt vetenskapen, bilden behöver bara uppfylla 2 krav.

1. Bilden är motsägelsefri
2. Bilden stämmer överens med våra observationer av verkligheten.

Detta har nu lett till att det finns 2 korekta bilder av Gravitationen tex.
2 olika bilder av samma verklighet(Newtons teori och Einsteins Teori)

Vetenskapen kan alltså inte ta fram några korekta bilder av verkligheten och kan aldrig uttala sig om verklighetens innersta natur. bara ge modeller av den.

Vetenskapen utgår dessutom från Ovetenskapliga skäl att Gud inte finns, men tänk om Gud finns i alla fall?

Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Det är ganska lätt för att en bild av verkligheten skall vara korekt enligt vetenskapen, bilden behöver bara uppfylla 2 krav.

1. Bilden är motsägelsefri
2. Bilden stämmer överens med våra observationer av verkligheten.

Detta har nu lett till att det finns 2 korekta bilder av Gravitationen tex.
2 olika bilder av samma verklighet(Newtons teori och Einsteins Teori)

Vetenskapen kan alltså inte ta fram några korekta bilder av verkligheten och kan aldrig uttala sig om verklighetens innersta natur. bara ge modeller av den.

Vetenskapen utgår dessutom från Ovetenskapliga skäl att Gud inte finns, men tänk om Gud finns i alla fall?


Eftersom det icke existerar några bevis för guds existens,varken på det empiriska eller teoretiska planet, så är det nuvarande ställningstagandet inte direkt ovetenskapligt. Utgångspunkten är densamma i behandlandet av drakar som i behandlandet av gudaväsen.



Ingen status

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

vad finns det för bevis för att allting kan förklaras av naturliga saker då?

Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Inga, dock så är det särskilt relevant. Det finns endast ett slags giltiga bevis, som tål omprövning och testning; nämligen vetenskapliga bevis.
Din fråga är lite av en skensats, den har samma tyngd som frågan "kan du bevisa att inte allt är en illusion, iscensatt av osynliga fiskar?".
Det är inte av vikt att motbevisa alla tänkbara absurditeter. Om någon framlägger giltiga bevis för något slags gudaväsen, så kommer jag naturligtvis tro på det.


Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Tackar, det känns bra att vara P17."

Hehe ^_^
Ack, det året är förgånget, men passa på att göra något som dina vårdnadshavare får ta ansvar för... :P

"Det infinner sig ett stort och svåröverkomligt problem när man låter obevisad tro legitimeras, nämligen detta.
Tänk om det faktiskt finns en eller flera gudar, och alla dessa avskyr homosexuella och finner deras existens motbjudande? Vi vet ju faktiskt inte helt säkert,utan kan endast hänvisa till bristen på bevis.
Att sådan tro ej accepteras, när det kommer till mer avgörande och konkreta sociala element, tycker jag är ett utmärkt exempel på dess svaghet. Vi kan helt enkelt inte förlita oss på teorier som saknar allt vetenskapligt stöd."


På vilket sätt menar du när du säger att den legitimeras? Om den bara legitimeras som tro ser jag inte problemet, måste jag säga. Men legitimeras den den absoluta sanningen som måste följas fungerar det inte, men det har vi ju redan konstaterat och det är en fråga om religionsfriheten.

"Vad det gäller karikatyrerna, så tycker jag det är ohållbart att man inte kan driva med religiösa symboler utan att hotas till döds. Konstnärerna har endast ökat förståelsen för problemet."

Helt klart, de ska göra det och när de gör det ska de självklart inte hotas eller lida på grund av det. Det är helt oacceptabelt och de som har problem här är extremisterna som inte tillåter det. Men jag måste också säga att det var rent idiotiskt av konstnärerna och väldigt okänsligt.

Liknande saker har hänt. Och jag tycker absolut att man ska få kritisera och driva med islam öppet (jag tycker själv det är roligt när folk driver med min kristna tro), på samma sätt som man givetvis ska få skämta om dessa konstnärer eller författare (hört låten Run Rushdie, Run? ^^).

Magnus Betnér säger att ingenting är heligt - vi måste kunna skämta om allting. Jag håller inte med honom, det är att förenkla världen. Det finns inga absolut, vi får helt enkelt göra vårt bästa för att ingen ska ta illa upp samtidigt som vi såklart måste kunna tänja på ramarna också.

"Det viktiga är ha förståelse för den kategorisering man måste göra när man talar om kunskap.
Ty det finns nämligen endast en bild av verkligheten som tål att kallas korrekt, nämligen den bild som framställs med hjälp av vetenskaplig forskning. Denna bild måste vi förhålla oss till efter bästa förmåga.
Till detta kan vi lägga ännu en bild, eller snarare ännu ett förhållningssätt;det subjektiva.
Många bedömningar som vi människor gör hör nämligen till denna kategori, tex när vi väljer kläder. Dessa val ändrar dock endast vår upplevelse av bilden, inte bildens grundläggande natur."


Det är där jag inte kan hålla med dig. Det kan inte finnas bara en korrekt bild, eftersom ingen bild är heltäckande. Du förstår ju också att man inte visar upp hela tillvaron på ett fotografi heller. Jag kan tänka mig att utveckla liknelsen genom plocka fram massor av fotografier, ett foto är det biologiska perspektivet, ett är det rent fysikaliska och ett är det psykologiska. De ger olika bilder av verkligheten. Kanske inte alltid, men oftast stämmer dessa överens med varandra, åtminstone om man förutsätter lite av det man inte ser.

Jag tror du håller med mig om att vi fortfarande inte har en heltäckande bild. Målningar kan sedan bryta mot vad dessa vetenskapliga bilder visar, genom att göra något mycket större på bilden och ge något en annan färg än den objektet egentligen har. Detta kan vara en ren felaktighet för att konstnären missat det, men det kan också vara ett budskap att förmedla. Sedan kan målningen stämma helt överens med fotografierna och kanske visa något utöver det.

Låt oss säga att en målning tar med en värmesökning på bilden och således ser att det står någon bakom en vägg på bilden. I fotografiet ser vi bara en vägg, således kan vi inte säga huruvida det är sant eller falskt att det står någon där bakom, men det är fullt möjligt.

"Vad du gör, när du hävdar att vissa mirakel har skett, samt att vårt universum är en produkt av guds vilja, är att du, utan bevis, ändrar, om än marginellt, på den av vetenskapen uppmålade bilden.
Det är detta jag kritiserar, och det är detta jag tycker är intellektuellt oförsvarbart."


Jag förstår det och det är bara principen som gäller, så även om det varit den minsta lilla detalj jag ändrade har jag fortfarande enligt dig brutit mot den vetenskapliga bilden. Jag menar annorlunda, jag menar att jag bara ser utanför bilden, som jag annars håller med om helt.

Om vi tänker tillbaka på målningarna och fotografierna, och tar att Jesus går på vattnet som exempel, så har Gud helt enkelt placerat ett nytt objekt mitt i det avbildade rummet. Om vi tänker oss att Jesus vandring på vattnet motsvaras av att han i rummet plockar ned en låda som står högst upp på en fyra meter hög hylla.

Vill man se det helt vetenskapligt så fungerar det, genom att Jesus är så fruktansvärt lång att Han når upp till översta hyllan (vilket skulle motsvara att Jesus har så låg densitet att han kan gå på vatten), detta känns dock mer som en anpassning för att få det vetenskapligt. Det intressantare är snarare om förutsättningarna ändrats så att Jesus kunde gå på vattnet, vilket här skulle jämföras med att Jesus plockat in en stege i rummet och därför når upp. Stegen syns såklart inte, eftersom bilden inte ändrar sig, utan är en konstant av standardläget.

Man kan också se det hela som ett datorprogram där Gud är programmeraren. Hur svårt är det egentligen för en spelprogrammerare att ändra några fysikaliska parametrar i ett spel han eller hon gjort?

"Skillnaden mellan Jesus och Gandalf är väl uppenbar? Jag talar icke om metaforer för en och samma sak, utan om två skiljda figurer."

Nja, det beror på vilket plan man ser det. Jag tror inte Jesus är begränsad till en Gandalf-dräkt (är det förresten Gandalf den gråe eller Gandalf den vite vi talar om nu? :O), skägget, trollkarlshatt och en stav. Men Jesus är inte heller begränsad till vilket utseende Han nu hade när Han vandrade på jorden.

Jesus är inte begränsad till Sagan om Ringen-världen och heller inte till de trollkarlstrick Gandalf kan. Men Jesus skulle kunna uppträda som Gandalf, absolut.

"Vad som är bäst vågar jag inte svara på, däremot så är inte vetenskaplig testning särskilt lämplig när man gör subjektiva bedömningar och val."

Alltså är det vetenskapliga perspektivet olämpligt ibland?

"Det lär oss inget om verkligheten, men kan mycket väl lära oss något om oss själva."

Det är absolut viktigt att du ser att vi kan lära oss något om oss själva så. Men varför inte om världen egentligen? Vad är skillnaden mellan världen och oss egentligen, sett till sammanhanget?

Svar till ungpappa2 [Gå till post]:
Nej nej, tyvärr. Jag hade gärna hjälpt dig, men jag kan inte sitta och kopiera alla dina inlägg. Jag säger fortfarande, är det något av allt du påstått som du fortfarande står kvar vid så bör du motivera det nu. :)
Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Med min fråga ville jag bara förtydliga att man antar att Gud inte finns av ovetenskapliga skäl.

sen kan man ju fråga sig om vi har nån anledning att tro att allt är en illusion, iscensatt av osynliga fiskar?

Man kan ju faktiskt tänka lite själv. du väntar på vetenskapliga bevis fast jag just förklarat att vetenskapen inte kompetens när det gäller absolut verklighet.
Dessutom om man hade vetenskapliga bevis för att Gud fanns så skulle vetenskapen(iaf som vi idag känner den) inte finnas mera.

Har vi inte tillräckliga skäl att tro att det finns en Gud?

Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Med min fråga ville jag bara förtydliga att man antar att Gud inte finns av ovetenskapliga skäl.

sen kan man ju fråga sig om vi har nån anledning att tro att allt är en illusion, iscensatt av osynliga fiskar?

Man kan ju faktiskt tänka lite själv. du väntar på vetenskapliga bevis fast jag just förklarat att vetenskapen inte kompetens när det gäller absolut verklighet.
Dessutom om man hade vetenskapliga bevis för att Gud fanns så skulle vetenskapen(iaf som vi idag känner den) inte finnas mera.

Har vi inte tillräckliga skäl att tro att det finns en Gud?



Man antar guds icke existens på samma grunder som man avfärdar de osynliga fiskarnas existens.
Hittills har jag inte stött på något argument som talar mer för monoteism än för osynliga fiskar, polyteism, Sauron eller Hinduism.

Vad det gäller vetenskapens kompetens, så kan varken du eller jag sätta gränser,allt handlar om verktygen.




Ingen status

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

BigBang är ju ett ganska starkt argument för Guds existens.
fram till för 100 år sedan ansåg man att kristna och var löjliga som trodde att universum hade en början. filosofer och vetenskaps män ansåg att universum var evigt.

Men nu har Vetenskapen omedvetet justerat sig efter den bibliska skapelse berättelsen som talar om att allting har en början.


en del vetenskapsteoretiker menar att risken för missförstånd vore betydligt mindre om man i stället för att säga att en teori är sann eller falsk, använde begreppen användbar respektive oanvändbar pga att vetenskapen inte kan tala om den absoluta verkligheten utan bara ge modeller av den.

Suomi_Finland

Skjuludde
Visningsbild
P 34 Hjälte 703 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:

Visst håller med dig till vissa delar. Men sen så får man egentligen skilja på vad religionen i sig står för och hur den används av vridna individer. Så fort det framgick att religionen hade en möjlighet att styra folk. Visst har det då funnits individer som velat använda det till detta syfte.

Sen vad gäller abort och sådant så är det mer religionens moraliska påverkan.

Sen samma sak ska man inte dra alla religioner över samma kam. Inte ens i en och "samma" religion som kristendomen. Katolikerna är ganska rejält vrickade och korrupta. Medans lutheranerna har en mer hälsosam syn på det hela.

Jag tycker inte man ska behöva tro på allt om man tror på något. Det är faktiskt en väldigt väldigt korkad sak att säga. Man får tro på det man vill tro på. Man får försöka hitta rätt och fel och urskilja information.

Jag är själv halvt om halvt kristen. Men försvarar religionernas existens och dess kulturella och historiska värde. En religion ska inte enligt mig styra ens liv eller förbjuda en från ditten och datten. Utan mer vägleda och ge styrka och säkerhet.

Jag tror inte på allt biblen säger. Eftersom den var skriven ett flertal år efter det som kanske hände så hade det varit otroligt om jag gjorde det. Men jag tror på en Gud. Och av de gudarna som de olika religionerna speglar upp stämmer den kristna Guden bäst in. Anledningen att jag tror på en gud är för att jag inte hittar någon bättre förklaring på många av livets och existensens frågor. Och det är också väldigt mycket lättare att tänka om man slipper undra hur big bang skapades, jo gud skapade den hehe.

Ja jag tror på evolutionen och nej jag vill inte få en massa ateistiska argument från bibeln eller historien.

Malteserriddare

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Big Bang implicerar inte på något sätt monoteism. Upptäckten att universum antagligen hade en början, säger ingenting om den eventuella förekomsten av en gud. Varför är det inte ett argument för de osynliga fiskarna, eller ett argument för att flera gudar existerar och skapade universum tillsammans?

Skapelseberättelsen som finns nedskriven i bibeln, är ett helt ovetenskapligt och värdelöst dokument, vetenskapen har inte närmat sig den på något sätt.

Personligen förstår jag inte vad som är användbart med att hävda att man känner till guds vilja, när man inte kan tillhandahålla några som helst bevis.

Ingen status

ungpappa2
Visningsbild
P 30 Forshaga Hjälte 628 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Men jag har kollat igenom det jag skrivit men fattar inte vad du vill att jag ska motivera. Det gör det helt omöjligt att motivera något som jag inte vet vad du menar.


Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Argumenten brukar kallas för det Kosmologiska Gudsbeviset.

som lyder såhär: Allting som Börjar att Existera har en orsak.

Ex: jag är en orsak av att mina föräldrar har träffats,eller min tröja orsak av att nån har sytt den i kina och sen transporterat den till en butik.

Och eftersom universum har börjat att existera(big bang) så har det också en orsak.

Och den orsaken tror jag att är Gud.

Sedan för att avgöra vilken Gud som ligger bakom Behöver man Bibelns hjälp. Jag tror att vi kan avfärda de Osynliga Fiskarna men om du fortfarande vill prata om dem så kan du ju lägga fram några argument.

Skapelseberättelsen som finns nedskriven i bibeln, är ett helt ovetenskapligt och värdelöst dokument, vetenskapen har inte närmat sig den på något sätt.

Vetenskapen har kommit fram till samma sak som bibeln påstått i tusentals år men som vetenskapen bara har påstått i 100 år, nämligen att universum har en Början.


Personligen förstår jag inte vad som är användbart med att hävda att man känner till guds vilja, när man inte kan tillhandahålla några som helst bevis.

jag förstår inte alls vad du menar nu.


Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0



Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Argumenten brukar kallas för det Kosmologiska Gudsbeviset.

som lyder såhär: Allting som Börjar att Existera har en orsak.


Det finns inget som pekar på det.


Ex: jag är en orsak av att mina föräldrar har träffats,eller min tröja orsak av att nån har sytt den i kina och sen transporterat den till en butik.

Och eftersom universum har börjat att existera(big bang) så har det också en orsak.

Och den orsaken tror jag att är Gud.


Varför då? Jag ser ingen logisk slutledning som leder till den slutsatsen.


Sedan för att avgöra vilken Gud som ligger bakom Behöver man Bibelns hjälp. Jag tror att vi kan avfärda de Osynliga Fiskarna men om du fortfarande vill prata om dem så kan du ju lägga fram några argument.


Vad gör bibeln mer legitim än Tolkiens böcker eller Illiaden?
Vad det gäller de osynliga fiskarna, så kan de "stödjas" av samma svaga slutledning som stödjer din gudstro.
Jag kan hävda allt de fysiska lagarna behöver övernaturligt stöd, nämligen de osynliga fiskarna.



Vetenskapen har kommit fram till samma sak som bibeln påstått i tusentals år men som vetenskapen bara har påstått i 100 år, nämligen att universum har en Början.


Det finns inte ett enda hävdande, förutom det att universum hade en början, ( vilket hävdas på mycket tveksamma premisser i bibeln ) som stämmer. Skapelseberättelsen är inget annat än en saga.
Bibeln säger inte ett dugg om big bang eller relativitetsteorin.




Ingen status


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Religionskritik :)

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons