Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Religionskritik :)

Skapad av Anonymare, 2009-07-29 21:35 i Livsåskådningar

73 147
941 inlägg
-10 poäng
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Ellie [Gå till post]:
Jag förstår inte riktigt, du har inte gett något argument för något, utan snarare talat allmänt om dumma människor.
Bibeln och Koranen är sprängfyllda med förtryck, vilket är ett stort problem om tron att dessa böcker uttrycker guds vilja legitimeras utan bevis.



Ingen status

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0
Svar till Slamkryparen [Gå till post]:
Varför ens skriva i tråden? Du kan uppenbarligen inget om religion.
Du gör väldigt grova och korkade generaliseringar.
Kan du underbygga något av det du sagt?

Ingen status

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Inte alls. Att vissa historiska noteringar visat sig vara riktiga, gör inte sagorna om mirakel och talande ormar mer sannolika.

Om man behandlar Bibeln som ett historiskt dokument så gör det visst de.

Han har skrivit om dem, skriften existerar.

Och du tror på den skriften?

Det är ett matematiskt antagande, inte ett vidimerat faktum.
"Förekomsten av en mitokondrisk Eva är alltså ett rent matematiskt och statistiskt fenomen men har ofta missuppfattats av kreationistiska kretsar som ett stöd för bibelns skildring av Adam och Eva."


Det fattar jag väl att det inte är ett Faktum, jag sa ju (när vi började vår debatt) att Vetenskapen har inte kompetensen att uttala sig om den Absoluta Verkligheten.

Som jag ser det är det absolut inget fel på att tolka det som stöd för Bibelns Adam och Eva.

Varför?

Vadå varför?

Suomi_Finland

Ellie
Visningsbild
34 Hjälte 1 758 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:

Läs lite noggrannare i så fall, mitt argument är i hur man tolkar dessa religiösa verk. Text och så kallad uppmaningar (då från Gud i form av Bibeln och Koranen) är att folk är rationella. Finns en del i den judiska texten som säger att om man odlar något ska man lämna en fjärdedel till de fattiga, det fattar ju vem som helst inte funkar i dagens samhälle och då kanske man kan tolka det som att man ska ge något till de fattiga.

Så det handlar mer om de som läser texterna än texten själv, man tolkar oftast rationellt sedan kommer det alltid finnas galningar exempelvis ska vi banna "Catcher in the Rye" för att ett ex antal mördare läst den?

Kan han, så kan tammefan jag också.

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Om man behandlar Bibeln som ett historiskt dokument så gör det visst de.


Nej. Att vissa historiska noteringar visat sig stämma gör inte något av de mirakel som beskrivs mer trovärdiga, inte det minsta.

Och du tror på den skriften?


Ja.

Det fattar jag väl att det inte är ett Faktum, jag sa ju (när vi började vår debatt) att Vetenskapen har inte kompetensen att uttala sig om den Absoluta Verkligheten.

Som jag ser det är det absolut inget fel på att tolka det som stöd för Bibelns Adam och Eva.


Jag är rädd att du inte förstått. Att man inte lyckats finna denna hypotetiska hona betyder inte att vetenskapen inte kan uttala sig om den absoluta sanningen, det finns ingen korrelation mellan de två satserna.

Självfallet är det mycket oklokt att betrakta denna matematiska formel som bevis för Skapelseberättelsen. Skapelseberättelsen presenterar endast ytterst ovetenskapliga teorier, som inte har något med den matematiska formel upplags i ovan nämnda teori.



Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Det där kan du inte mena? Du menar när tro utan bevis legitimeras som vetenskapligt eller hållbart i en debatt eller nåt sådant, för tro utan bevis använder vi oss alla av hela tiden.




Tro utan bevis, när man rör sig i den subjektiva sfären, är naturligtvis inget förkastligt, faktum är att det rent av är nödvändigt. Det är stor skillnad mellan att gilla ett klädesplagg, och att med säkerhet hävda sanningen i religiösa myter. Faran ligger i legitimera den typen av samtalsföring och moraliska livsåskådning, i vilken man endast vilar på den obevisade trons grund. I den sfären av disskussion, är tron på heligt krig lika rationell som tron på den bibliska Jesus. Denna metod gör det dessutom omöjligt att förkasta våldshandlingar som utförs i religionens namn, ty vi har redan accepterat att den ogrundade tron fungerar som existensiell kompass.
Om man däremot vilar på en vetenskapligt grund, så kan man faktiskt värdera dessa hävdanden, och tex ogiltigförklara idén om att Gud fördömer homosexuella.


Verkligen inte! Jag är övertygad om att min tro innehåller massor av hål. Problemet är att jag inte vet var eller hur. Min tro består helt enkelt av det jag tror mest på, annars hade jag trott något annat.


Vad jag inte förstår är orsaken. Hur ser övervägandet ut? Varför väljer du att tro på utvalda delar av de kristna dogmerna men inte de Hiduiska?
Tro är något så fundamentalt och operativt inom oss, det är något som avgör och lägger grund för vårt handlande.
Den enorma selektivitet och intellektuella undantagstillstånd som du visar upp, när du väljer en tro utan grund, är för mig häpnadsväckande.



Yttrandefriheten ligger, som ordet antyder, i friheten och inte i handlingen. Jag har nu massor av gånger sagt att jag fortfarande tycker de ska ha friheten till det. Men det idiotiska i publicerandet torde vara ganska tydligt. Det innebar skada för miljontals människor, sårade och berörde. Det väckte hat och förstörelse.

Sedan är det självklart att yttrandefrihet ska begränsas av människors känslor - oavsett vilka människor det är, där är vi alla lika och ska behandlas lika. I vilken grad man ska begränsa är helt enkelt en vägande fråga där vi får försöka hitta rätt.




Människor såras av oerhört många artiklar och publiceringar, ofta med betydligt bättre anledningar än de muslimer som tog illa upp av karikatyren. Jag tycker det är utmärkt att deras intollerans exponerades så tydligt. Vi kan omöjligt upprätthålla yttrandefriheten om man riskerar att dö på grund av religionssatir.
Vad ger Islam rätt att vara fri från hård satir? En yttrandefrihet som är så inskränkt kan knappast kallas yttrandefrihet.



Jomen det du gör när du "testar bilden" är att du mäter proportionerna och ser vilken som stämmer allra bäst i storlek och färg. Men kanske är det inte dessa saker bilden vill förmedla. Du använder således bilden till något helt annat än dess syfte.



Jag måste faktiskt säga att jag tycker den liknelsen är helt ovidkommande. Bilden som uppenbarar sig, efter de vetenskapliga upptäckterna, har inget ”syfte”. Den är blott ett komplext mönster. De vetenskapliga upptäckter vi lyckats med i hjärnforskningen, har i sig inget budskap, utan är endast förtydliganden av verkligeheten.
Vad för budskap har vattenmolekyler?


Vem är du att säga vad Gandalf och Jesus egentligen betyder då? Du kan tala utifrån dig själv och det inbjuder jag dig också att göra. Definiera vad du utgår ifrån så ska jag ge dig svar på tal.


Jag förstår inte riktigt. Häri ligger inget komplext avvägande, ty både gandalf och Jesus finns tydligt beskriva.


Och ifrån vilket perspektiv säger vi det? Hur kan vi då över huvud taget skilja på världen och oss själva?

Det finns ingen motsägelse där. Jag kan känna till hur min hjärnas funktioner arbetar och samtidigt inneha subjektiva åsikter om vad som är mitt livs rätta väg. Det finns ingen direkt skillnad mellan oss och världen, utom på den intellektuella nivån, som även den är en fysikalisk produkt.



Ingen status

Clairon
Visningsbild
P 35 Varberg Hjälte 18 inlägg
0

Svar till Slamkryparen [Gå till post]:
Eller så hade dessa mentalt svaga erfarenheter som du saknar? Kanske de hade någon kännedom om något du inte känner till?
Inte tror du att, tron bara är en historisk berättelse eller en utantilläxa? Kanske det handlar om mera än så?

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Tro utan bevis, när man rör sig i den subjektiva sfären, är naturligtvis inget förkastligt, faktum är att det rent av är nödvändigt."

Precis, phew då kan jag iaf vara lugn.

"Det är stor skillnad mellan att gilla ett klädesplagg, och att med säkerhet hävda sanningen i religiösa myter."

Säkerligen, men kanske är skillnaden inte den vi tror att den är, oavsett om den är stor eller liten. Det farliga ligger i fördomarna, att döma ut ett perspektiv totalt.

"Faran ligger i legitimera den typen av samtalsföring och moraliska livsåskådning, i vilken man endast vilar på den obevisade trons grund. I den sfären av disskussion, är tron på heligt krig lika rationell som tron på den bibliska Jesus. Denna metod gör det dessutom omöjligt att förkasta våldshandlingar som utförs i religionens namn, ty vi har redan accepterat att den ogrundade tron fungerar som existensiell kompass.
Om man däremot vilar på en vetenskapligt grund, så kan man faktiskt värdera dessa hävdanden, och tex ogiltigförklara idén om att Gud fördömer homosexuella."


Idén att Gud fördömer homosexuella är dock ogiltig även i kristna och teologiska sammanhang. Det jag tror är grejen är att du är rädd för den dimensionen just för att man kan tränga så djupt i den - vilket för dig framstår som ett irrationellt argument att få göra vad man vill. Jag kanske missbedömer det totalt och då ber jag om ursäkt för det, men så uppfattar jag det.

Jag vill hellre se möjligheterna i denna djupa dimension, allting ligger inte på ytan utan man måste gräva sig ned för att kanske nå fram till något, diffust eller tydligt, det är osäkert men också osäkerheten som är grejen.

"Vad jag inte förstår är orsaken. Hur ser övervägandet ut? Varför väljer du att tro på utvalda delar av de kristna dogmerna men inte de Hiduiska?"

Den hinduistiska grundtanken ligger alls inte långt bort vill jag påpeka, däremot ligger en hel del "detaljer" väldigt långt ifrån mitt perspektiv och därför kan jag inte kalla mig hindu. Men det är inte det som är grejen; huruvida jag kallar mig muslim eller buddhist kommer inte rädda mig eller döma mig.

Som jag ser det står jag i en skogsglänta. Här har jag vad jag behöver för stunden, jag överlever på den vetskap och vetenskap jag har här, men som alla människor söker jag bortom blickfånget. Jag vill veta vilken väg jag ska ta för att komma vidare ur skogen och det finns så många huvudleder att följa. Det är fullt möjligt att flera vägar leder fram till samma mål, kanske är de olika långa och olika svåra. De passar olika människor och framför allt beror det ju på var man börjar.

Alla ekrar på hjulet leder in till mitten, men från olika delar av däcket. Kanske spelar det inte så stor roll vilken väg man tar, jag kan känna mer gemensamt med dem som tar en annan väg än med dem som stannar i gläntan och tycker vi är idioter som söker oss bortåt. Men jag känner bara till en väg och denna väg måste jag då själv föreslå och rekommendera för alla.

"Tro är något så fundamentalt och operativt inom oss, det är något som avgör och lägger grund för vårt handlande.
Den enorma selektivitet och intellektuella undantagstillstånd som du visar upp, när du väljer en tro utan grund, är för mig häpnadsväckande."


Varför säger du att jag inte har någon grund? Jag har bokstavligen all grund i världen till min tro och jag förstår och sörjer, men accepterar, att du inte ser samma grund, men för mig är det ingen tvekan om saken.

"Människor såras av oerhört många artiklar och publiceringar, ofta med betydligt bättre anledningar än de muslimer som tog illa upp av karikatyren."

Och jag har aldrig förespråkat det heller. Jag tycker att man i varje handling ska tänka på alla människor och följa den gyllene regeln. Om jag hade varit muslim hade jag inte velat att någon drev med Muhammed, kanske ska jag då inte driva med Muhammed inför dem.

"Jag tycker det är utmärkt att deras intollerans exponerades så tydligt. Vi kan omöjligt upprätthålla yttrandefriheten om man riskerar att dö på grund av religionssatir."

Självklart inte, och som du kanske sett har jag skrivit ett dussin inlägg där jag påpekat just det.

"Vad ger Islam rätt att vara fri från hård satir? En yttrandefrihet som är så inskränkt kan knappast kallas yttrandefrihet."

Du blandar ständigt ihop dessa två olika företeelser, trots att jag så tydligt skiljer dem åt för dig. Jag har nu otaliga gånger påpekat hur vedervärdigt detta fundamentalistiskt kritiska förhållningssätt till yttrandefrihet är och att det givetvis inte under några omständigheter ens ska få finnas antydningar till hot eller vedergällning. Det är helt oacceptabelt.

Och jag tycker som sagt att man ska ha rätt att provocera, men det betyder inte att man alltid måste göra det. Hade publicisterna tänkt på hela världens befolkning och gjort det bästa av situationen så hade de inte publicerat sådant, därför var det idiotiskt att göra något sådant.

"Jag måste faktiskt säga att jag tycker den liknelsen är helt ovidkommande."

Och jag måste trots allt säga att jag är riktigt nöjd med den, synd att du inte ser det likadant. Försök ändå att se den en gång till och fråga om det är några oklarheter, för jag tycker det är en väldigt målande (ha-ha-ha... >_<) bild.

"Bilden som uppenbarar sig, efter de vetenskapliga upptäckterna, har inget ”syfte”. Den är blott ett komplext mönster. De vetenskapliga upptäckter vi lyckats med i hjärnforskningen, har i sig inget budskap, utan är endast förtydliganden av verkligeheten.
Vad för budskap har vattenmolekyler?"


Vattenmolekyler har endast för budskap att ge en funktionell liknelse av hur verkligheten ser ut. Molekylen är skapad för att hjälpa oss förstå världens agerande.

"Jag förstår inte riktigt. Häri ligger inget komplext avvägande, ty både gandalf och Jesus finns tydligt beskriva."

Och jag svarade även utifrån dessa beskrivningar direkt. Jesus är på intet sätt begränsad på det vis Gandalf är.

"Det finns ingen motsägelse där. Jag kan känna till hur min hjärnas funktioner arbetar och samtidigt inneha subjektiva åsikter om vad som är mitt livs rätta väg. Det finns ingen direkt skillnad mellan oss och världen, utom på den intellektuella nivån, som även den är en fysikalisk produkt."

Precis, du ser att det återgår till källan, till axiomet? Med tankar bevisar vi våra tankar, det funkar helt enkelt inte för att bevisa, utan vi måste utgå ifrån det.

Svar till Slamkryparen [Gå till post]:
Ateism må vara religion, men den skapades specifikt för att människor är rädda för att ge ifrån sig makt. Man vill gärna säga att det inte finns något utanför en själv, en sorts psykisk narkos som innesluter en och utifrån resonemanget "ser jag det inte så finns det inte" självbelåtet kan känna total makt eftersom man är den enda som är värld att räkna i världen.

Men var inte orolig, Gud älskar dig och tar hand om dig ändå. :)
Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Nej. Att vissa historiska noteringar visat sig stämma gör inte något av de mirakel som beskrivs mer trovärdiga, inte det minsta.

Det där var inte riktigt de jag sa, men jo visst när det gäller mirakel så är det något som man antingen måste tro på eller förkasta.

Men att ingen kan komma med en vettig teori om vem Jesus var förutom Guds son är ganska bra skäl att tro att Jesus verkligen var Gud.

Och du tror på den skriften?


Ja.


hmm intressant då blir jag lite nyfiken faktiskt, varför gör du det?

Jag är rädd att du inte förstått. Att man inte lyckats finna denna hypotetiska hona betyder inte att vetenskapen inte kan uttala sig om den absoluta sanningen, det finns ingen korrelation mellan de två satserna.

Det där har jag inte sagt!

Självfallet är det mycket oklokt att betrakta denna matematiska formel som bevis för Skapelseberättelsen. Skapelseberättelsen presenterar endast ytterst ovetenskapliga teorier, som inte har något med den matematiska formel upplags i ovan nämnda teori.

Varför skulle det vara oklokt? Det är ett bevis för att alla människor som nu lever idag kommer från samma honindivid?

Vad i Skapelse berättelsen är det som du menar skulle vara Ovetenskapligt egentligen?


Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Ellie [Gå till post]:
Jag tycker inte vi ska förbjuda någon bok över huvud taget, dock så är jag mån om att vi hårt kritiserar icke underbyggd tro, eftersom den inte sällan leder till den typen av intolerans som stadgas i tex bibeln.


Ingen status

Ellie
Visningsbild
34 Hjälte 1 758 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Oftast inte bibeln som är grund utan används bara som ett medel de hade gjort same shit i alla fall. I grunden tror jag allt handlar om makt vem som vill ha mest makt och rädsla för saker vi inte förstår.

Kritik av relgion blir ofta fel då folk känner sig attackerade på vad de tror på, vad vi bör attackera är denna extreminism.

Kan han, så kan tammefan jag också.

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Ellie [Gå till post]:
Är det fel att attackera det folk tror på? Varför då? Det är väl det som debatt bygger på?
Min kritik vänder sig mot all typ av religion.


Ingen status

Ellie
Visningsbild
34 Hjälte 1 758 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:

Jag menar om du kritiserar bibeln utifrån vetenskap är det rätt meningslöst folk tror på det och det bygger på att bara tro. Man ska ställa d som tar religionen och gör sjuka saker till försvar.

Klart man ska få öppet kritisera den men du kommer ingen vart genom att säga att de inte har bevis, de behöver inga bevis, det är det som är poängen.

Kan han, så kan tammefan jag också.

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Säkerligen, men kanske är skillnaden inte den vi tror att den är, oavsett om den är stor eller liten. Det farliga ligger i fördomarna, att döma ut ett perspektiv totalt.


Det är naturligtvis oklokt att dömma ut synsätt utan någon intellektuell grund alls; detta är dock inte fallet i mitt utdömande av religiösa synsätt. Ser du då inget farligt i att du själv ignorerar tusentals andra perspektiv?


Idén att Gud fördömer homosexuella är dock ogiltig även i kristna och teologiska sammanhang. Det jag tror är grejen är att du är rädd för den dimensionen just för att man kan tränga så djupt i den - vilket för dig framstår som ett irrationellt argument att få göra vad man vill. Jag kanske missbedömer det totalt och då ber jag om ursäkt för det, men så uppfattar jag det.



Hur kan den vara ogiltig, om den rättfärdigas i de heliga skrifterna? Hur kan du ogiltigförklara en fundamentalists bokstavstro?
Jag är oroad över alla ogrundade propositioner av detta slag, men naturligtvis är de grova, som hatet mot homosexuella, snäppet mer oroande.

Jag vill hellre se möjligheterna i denna djupa dimension, allting ligger inte på ytan utan man måste gräva sig ned för att kanske nå fram till något, diffust eller tydligt, det är osäkert men också osäkerheten som är grejen.


Djupa dimension? Vetenskapen penetrerar verkligheten och kunskapens yta på massor av sätt. Skillnaden är dock att man där icke tror sig veta något utan bevis.
Jag förstår inte vad osäkerheten har att ge i frågor om universums uppkomst och moralens beskaffenhet.


Den hinduistiska grundtanken ligger alls inte långt bort vill jag påpeka, däremot ligger en hel del "detaljer" väldigt långt ifrån mitt perspektiv och därför kan jag inte kalla mig hindu. Men det är inte det som är grejen; huruvida jag kallar mig muslim eller buddhist kommer inte rädda mig eller döma mig.


Jag uppskattar verkligen att tala om spiritualitet, dock så fruktar jag att du inte lyckas förklara ditt ogrundade val på ett tillfredsställande sätt.
Vad menar du med perspektiv? Varför har de bibliska berättelserna om jesus mer med dg att göra än de Hinduistiska myterna? Du har fortfarande inte förklarat varför det för dig är skillnad mellan att läsa om Jesus och Vishnu. Varför tror du på den ena men inte den andre? I vad grundar du förkastandet av andra religiösa doktriner?

Varför säger du att jag inte har någon grund? Jag har bokstavligen all grund i världen till min tro och jag förstår och sörjer, men accepterar, att du inte ser samma grund, men för mig är det ingen tvekan om saken.

Grund har du naturligtvis, dock inte en intellektuellt godtagbar grund.


Och jag har aldrig förespråkat det heller. Jag tycker att man i varje handling ska tänka på alla människor och följa den gyllene regeln. Om jag hade varit muslim hade jag inte velat att någon drev med Muhammed, kanske ska jag då inte driva med Muhammed inför dem.



Jag förstår faktiskt inte. Du är alltså för yttrandefrihet, men du tycker likväl att man inte skall publicera visst material som sårar vissa grupper? Varför då? Jag blir stött av en mängd olika saker som uttrycks i media, men det skall under inga omständigheter inskränka deras rätt att publicera det.



Vattenmolekyler har endast för budskap att ge en funktionell liknelse av hur verkligheten ser ut. Molekylen är skapad för att hjälpa oss förstå världens agerande.


Kan du underbygga det på något sätt? Du tror alltså att gud skapade vattnet för att vi skulle undersöka och förstå det?


Ateism må vara religion, men den skapades specifikt för att människor är rädda för att ge ifrån sig makt. Man vill gärna säga att det inte finns något utanför en själv, en sorts psykisk narkos som innesluter en och utifrån resonemanget "ser jag det inte så finns det inte" självbelåtet kan känna total makt eftersom man är den enda som är värld att räkna i världen.

Jag hoppas att du inte är seriös här, är du?


Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Ellie [Gå till post]:
Om man inte utgår från rationalitet i kritiserandet av doktriner, så kan vi inte döma ut extremister.
Om man kritiserar folks tro på bibeln, så finns chansen att de själva ifrågasätter vilka grunder de har, vilket kan leda till att tron minskar.


Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Det där var inte riktigt de jag sa, men jo visst när det gäller mirakel så är det något som man antingen måste tro på eller förkasta.

Men att ingen kan komma med en vettig teori om vem Jesus var förutom Guds son är ganska bra skäl att tro att Jesus verkligen var Gud.


Har du läst det där själv? Du tycket alltså att det finns "bra skäl" att tro
på att Jesus var Guds son, endast för att ingen riktigt vet vad han sysslade med i övrigt? Skämtar du?
Låt oss ponera att en historiker hittar källor som pekar på att Jesus var skomakare och familjefar; skulle denna upptäckt få dig att tvivla på att han är guds son?
Jag hoppas du ursäktar denna dos av ad hominem, men jag omöjligen begripa ur du resonerar här.
Låt oss säga att man hittar ett lik. Det är en ung man, om vilken det endast existerar ett enda litet fragment information:
En gammal dam har sagt att han är Guds son.
Gör detta att du tror på det, endast för att ingen annan kommit med andra påståenden om honom?


hmm intressant då blir jag lite nyfiken faktiskt, varför gör du det?


Det är något som man antingen måste tro på eller förkasta.


Varför skulle det vara oklokt? Det är ett bevis för att alla människor som nu lever idag kommer från samma honindivid?

Vad i Skapelse berättelsen är det som du menar skulle vara Ovetenskapligt egentligen?


Skämtar du igen? Vill du att jag ska citera ur bibeln? Tycker du själv att den är att betrakta som vetenskapligt dokument?




Ingen status

Ellie
Visningsbild
34 Hjälte 1 758 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Nej tvärtom tror jag, genoma att försöka misstro varandra gör det bara att man själv stärks i att man har rätt, likaså motparten. Bäst gör man i att försöka hitta en gemensam grund.

Kan han, så kan tammefan jag också.

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Det är naturligtvis oklokt att dömma ut synsätt utan någon intellektuell grund alls; detta är dock inte fallet i mitt utdömande av religiösa synsätt."

Du dömer inte ut alla religiösa synsätt, du plockar ut enstaka, exempelvis ateism. Och det är inte farligt, det är livsfarligt.

"Ser du då inget farligt i att du själv ignorerar tusentals andra perspektiv?"

Jag ser en enorm fara i det, jo.

"Hur kan den vara ogiltig, om den rättfärdigas i de heliga skrifterna?"

Då måste man först ha klart för sig: Vad är de heliga skrifterna?

"Hur kan du ogiltigförklara en fundamentalists bokstavstro?"

Det beror på i vilket sammanhang jag ogiltigförklarar den. Oftast skulle jag ogiltigförklara den som självemotsägande och endast fungerande ur ett rent hypotetiskt trosperspektiv som ogiltigförklarar en hel del andra perspektiv och därmed begår samma misstag som "vetenskapsmannen...jag-tror-inte-på-religion" fast från andra ändan.

Det är en tro som inte bygger broar, utan snarare utesluter andra perspektiv.

"Djupa dimension? Vetenskapen penetrerar verkligheten och kunskapens yta på massor av sätt. Skillnaden är dock att man där icke tror sig veta något utan bevis.
Jag förstår inte vad osäkerheten har att ge i frågor om universums uppkomst och moralens beskaffenhet."


Vetenskapen penetrerar inte alls, det är det som är felet med den. Vetenskap granskar på avstånd och ger en så exakt avbild som möjligt utifrån det perspektivet.

"Jag uppskattar verkligen att tala om spiritualitet, dock så fruktar jag att du inte lyckas förklara ditt ogrundade val på ett tillfredsställande sätt."

Ställ gärna motfrågor eller följdfrågor då, om det kan hjälpa dig att förstå. Jag har full förståelse om mitt svar inte ger en tillfredsställande förklaring av min tro - vissa saker är som bekant svåra eller omöjliga att rättfärdiga genom endast bokstäver.

"Vad menar du med perspektiv? Varför har de bibliska berättelserna om jesus mer med dg att göra än de Hinduistiska myterna?"

För att kunna svara mer specifikt måste jag få mer specifika frågor, men i den mån bibliska berättelser berör mig mer än hinduistiska handlar det nog oftast om att de bibliska berör ett samhälle betydligt mer likt mitt egna (men fortfarande så långt ifrån att flera nutida berättelser säkerligen skulle kunna ge ännu mer) och ofta om att det berör den frälsning Jesus Kristus givit oss genom sin död på korset. Det är ungefär det viktigaste budskapet vi kan få veta och det budskapet har jag betydligt svårare att utläsa ur hinduistiska myter.

"Du har fortfarande inte förklarat varför det för dig är skillnad mellan att läsa om Jesus och Vishnu."

Helt enkelt för att Vishnu ger en detaljbild av Gud som jag inte tror på i samma grad som jag tror på kristendomens detaljbild. Vissa bilder av Vishnu kan jag hålla med om betydligt mer än andra, exempelvis ligger min teism inte alls så långt ifrån viss monoteistisk hinduism. Men ser man på en sådan enkel sak som att Vishnu brukar avbildas blå (om än inte vara begränsad till det) så är det något som inte betyder något för mig, utan snarare talar emot.

Den kanske väsentligaste skillnaden är de delar som hinduismen inte tar upp, såsom Jesu död för våra synders skull.

"Varför tror du på den ena men inte den andre? I vad grundar du förkastandet av andra religiösa doktriner?"

Jag förkastar dem inte, jag kanske inte får ut exakt lika mycket av dem bara.

"Grund har du naturligtvis, dock inte en intellektuellt godtagbar grund."

Enligt dig, nej.

"Jag förstår faktiskt inte. Du är alltså för yttrandefrihet, men du tycker likväl att man inte skall publicera visst material som sårar vissa grupper? Varför då? Jag blir stött av en mängd olika saker som uttrycks i media, men det skall under inga omständigheter inskränka deras rätt att publicera det."

Nej, och det är här jag tycker det är viktigt att du ser en skillnad. En skillnad mellan rättigheten att publicera och själva publicerandet.

Jag må ha rätt att säga ett skämt om tjocka människor precis när en överviktig tant går förbi, men jag bör kanske fortfarande avstå ifrån det. Förstår du hur jag tänker?

"Kan du underbygga det på något sätt? Du tror alltså att gud skapade vattnet för att vi skulle undersöka och förstå det?"

Gud skapade inte vattnet för att vi skulle undersöka det, men Gud gav oss möjligheten att undersöka det också. Det var dock inte Gud som målade upp atomen, Gud målade upp originalet. Om Gud målade blomman så var det vi människor som målade en teckning av blomman.

"Jag hoppas att du inte är seriös här, är du?"

Jag är seriös, men jag hoppas för allt i världen att ateisterna som uttrycker sig så inte är seriösa.
ungpappa2
Visningsbild
P 30 Forshaga Hjälte 628 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

hehe, okej. Så bra =) jag med

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Du dömer inte ut alla religiösa synsätt, du plockar ut enstaka, exempelvis ateism. Och det är inte farligt, det är livsfarligt.

Jag förstår inte varför du vill placera ateism den religiösa kategorin.
"En religion är ett trossystem som grundar sig på föreställningar om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen. Gudarna ses ofta som skapare och som oändligt höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar. Andetro, förfäderstro och övertygelsen om en magisk verklighet är också uttryck för religion. Religioner förutsätter ofta existensen av en själ som lever vidare närmare gud efter kroppens död."

Ovan kan du läsa en mycket utförlig definition av religion. Min position är dock en helt annan. Jag är en ateist som inte innehar någon religiös tro alls. Självfallet är många ateister mycket religiösa, dock så ställer jag mig undrande till ditt hävdande ovan. Vad i begreppet ateism ( (grekiska a, icke och theos, gud) inkluderar ett religiöst synsätt. Och slutligen, vad är det livsfarliga med min position?

Jag ser en enorm fara i det, jo.

Kan du beskriva den faran?

Då måste man först ha klart för sig: Vad är de heliga skrifterna?

Rent generellt så talar man ofta om Bibeln och Koranen i sådana sammanhang, dock så menar jag egentligen all skrift som hävdas uttrycka guds vilja. Det beror på i vilket sammanhang jag ogiltigförklarar den. Oftast skulle jag ogiltigförklara den som självemotsägande och endast fungerande ur ett rent hypotetiskt trosperspektiv som ogiltigförklarar en hel del andra perspektiv och därmed begår samma misstag som "vetenskapsmannen...jag-tror-inte-på-religion" fast från andra ändan. Det är en tro som inte bygger broar, utan snarare utesluter andra perspektiv.

* Vi vet båda att bibeln är fylld med öppet förtryck och blodtörstig hämd, ibland i form av anekdoter, ibland i form av regler och förhållningssätt. Om nu hatet är ogiltigt ur ett teologiskt perspektiv, varför har inte alla utbildade teologer kommit in på samma bana som du? * Om jag skriver en egen text, påstår att det är guds vilja, begår hemska brott i denne guds namn och sprider min tro över världen, vad för argument, som icke är vetenskapligt rationella, star du til för att ogiltigförklara min tro? * Blir en tro mer sann för att den "bygger broar"?

Jag förkastar dem inte, jag kanske inte får ut exakt lika mycket av dem bara.

Så du förkastar inte något religiöst trossystem alls? Inte ens det som menar att osynliga fiskar, som känner ett oändligt hat mot alla fiskare, styr världen?


Vetenskapen penetrerar inte alls, det är det som är felet med den. Vetenskap granskar på avstånd och ger en så exakt avbild som möjligt utifrån det perspektivet.

Inte? Så du menar att alla de häpnadsväckande upptäckter vi gjort om människan, hur hon tänker, andas, blinkar och fortplantar sig, inte är penetrationer av kunskapens gräns? Om vetenskapen lyckades med det kirurgiska konststycket att med nanoteknik styra hjärnans allra minsta funktioner, skulle du fortfarande banalisera det och kalla vetenskapen ensidig? Jag förstår fortfarande inte hur tro, som är helt obevislig och som saknar reell korrenspondens med verkligheten, är något att ens ha med i disskussionen, ty där, som jag tidigare nämt, är tron på osynliga fiskar lika verklig och intressant som tron på en ödödlig själ.

Enligt dig, nej.

Kan du påvisa din intellektuellt godtagabara grund då?

Nej, och det är här jag tycker det är viktigt att du ser en skillnad. En skillnad mellan rättigheten att publicera och själva publicerandet.

Så när man nyttjar sin rättighet, så är det fel, i vissa specifika fall? Jag kan inte förstå hur man kan ställa sig negativ till dessa karikatyrer, utan att rasa över förlöjligandet av den grekiska mytologin. Jag tycker det var ett utmärkt publicerande.

Jag må ha rätt att säga ett skämt om tjocka människor precis när en överviktig tant går förbi, men jag bör kanske fortfarande avstå ifrån det. Förstår du hur jag tänker?

Jag förstår hur du tänker, men finner exemplet relativt svagt. Att driva med en religiös figur, måste vara fritt och ofarligt. Det handlar inte ens om en nu levande människa; inte ens om en nyligen död människa. Muhammed är oerhört långt från den överviktiga kvinnan på gatan som man kan tänka sig, dock tycker jag inte att skämtet som eventuellt berör henne är förkastligt. Vi kan inte låta vissa utvalda religiösa symboler ställa sig utan för yttrandefrihetens spektrum.

Jag är seriös, men jag hoppas för allt i världen att ateisterna som uttrycker sig så inte är seriösa.

"Ateism må vara religion, men den skapades specifikt för att människor är rädda för att ge ifrån sig makt. Man vill gärna säga att det inte finns något utanför en själv, en sorts psykisk narkos som innesluter en och utifrån resonemanget "ser jag det inte så finns det inte" självbelåtet kan känna total makt eftersom man är den enda som är värld att räkna i världen."

Religion? Hur menar du? Det är endast en intellektuell position, en negering av theos.
Ateism: Ateism (grekiska a, icke och theos, gud) är positionen att det inte finns någon gud, gudar eller högre makter.
Religion: En religion är ett trossystem som grundar sig på föreställningar om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen.

Sedan så undrar jag över det du skrev om ateismen och menade att den är en slags psykisk narkos. Kan du utveckla det?



Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag förstår inte varför du vill placera ateism den religiösa kategorin.
"En religion är ett trossystem som grundar sig på föreställningar om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen. Gudarna ses ofta som skapare och som oändligt höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar. Andetro, förfäderstro och övertygelsen om en magisk verklighet är också uttryck för religion. Religioner förutsätter ofta existensen av en själ som lever vidare närmare gud efter kroppens död."
Ovan kan du läsa en mycket utförlig definition av religion. Min position är dock en helt annan. Jag är en ateist som inte innehar någon religiös tro alls. Självfallet är många ateister mycket religiösa, dock så ställer jag mig undrande till ditt hävdande ovan. Vad i begreppet ateism ( (grekiska a, icke och theos, gud) inkluderar ett religiöst synsätt. Och slutligen, vad är det livsfarliga med min position?"


Jo jag ska förklara detta. Man skulle kunna göra en jättelång förklaring, men jag gör en kort liknelse istället så ser du utifrån det. Jämför religion med politik och ateism med anarkism. Anarkism är emot politiska system, men självklart är anarkism också en politisk inriktning, eftersom den tar politiska ståndpunkter.

Det finns många olika definitioner av religion, men en av de som har allmän auktoritet är Einhorns korta definition, som lyder ungefär: Religion är uppfattningar, ståndpunkter och system som berör det övernaturliga. Ateism passar utmärkt in där, den påstår något så ovetenskapligt gångbart som att Gud inte existerar.

Jag skulle påstå att ateismen är betydligt mer religiös än teismen, eftersom en teist skulle kunna vara säker i sin tro genom att möta Gud, men en ateist kan aldrig vara säker bara för att den inte träffat Gud.

Egentligen är alla människor i världen "religiösa" (om man nu ska använda ett sådant dumt ord), eftersom alla har religiösa uppfattningar, på precis samma sätt som alla är "politiska" genom att ha politiska uppfattningar.

Men för sakens skull kan jag gå med på att räkna människor som "ickereligiösa" ifall de har ett sådant agnostiskt ställningstagande att de verkligen inte tror något alls och är öppen för alla förslag. I praktiken tror jag ingen är där och i synnerhet ingen ateist, eftersom ateister kommer med ett aktivt religiöst påståendet.

"Kan du beskriva den faran?"

Faran ligger i att man snöar in sig. Att bara titta åt ett håll är aldrig bra, man utsätter sig för faror genom att man inte upptäcker dem.

"Rent generellt så talar man ofta om Bibeln och Koranen i sådana sammanhang, dock så menar jag egentligen all skrift som hävdas uttrycka guds vilja."

Att något hävdas uttrycka Guds vilja säger ingenting. Om jag skriver en svenskanovell kan jag hävda att den uttrycker Guds vilja, men vad betyder det för Gud?

Det finns ingen skrift som vi vet uttrycker Guds vilja, så långt kan vi nog skriva under direkt. Så var är vi då?

"* Vi vet båda att bibeln är fylld med öppet förtryck och blodtörstig hämd, ibland i form av anekdoter, ibland i form av regler och förhållningssätt. Om nu hatet är ogiltigt ur ett teologiskt perspektiv, varför har inte alla utbildade teologer kommit in på samma bana som du?"

Haha jadu, det frågar jag mig ofta och kanske ännu oftare frågar jag andra det... ^^ Troligtvis av precis samma anledning som stora politiska tänkare har föreslagit helt olika vägar att gå. Jag vet vilken väg jag tycker är bäst, varför tycker inte alla som jag?

Vi har helt enkelt olika tro och förhållningssätt, kanske för att vi uppfattar saker och ting olika. Så är det bara.

"* Om jag skriver en egen text, påstår att det är guds vilja, begår hemska brott i denne guds namn och sprider min tro över världen, vad för argument, som icke är vetenskapligt rationella, star du til för att ogiltigförklara min tro?"

Troligtvis skulle jag kunna hitta något motsägelsefullt i din tro, men jag förstår vad du försöker få sagt och då finns det absolut ingenting som jag kan göra för att ogiltigförklara din tro, men det har jag heller inte som mål. Det jag kan kritisera är dina handlingar, vilket jag skulle göra utifrån ett juridiskt perspektiv.

"* Blir en tro mer sann för att den "bygger broar"?"

Det beror på vad man har för bild av sanning. Ingen av dessa bilder ger en perfekt bild av verkligheten, således visar de verkligheten bättre om de anknyter till andra bilder som visar mer av verkligheten. På så vis kan man säga att den blir mer sann för att den bygger broar, ja.

"Så du förkastar inte något religiöst trossystem alls? Inte ens det som menar att osynliga fiskar, som känner ett oändligt hat mot alla fiskare, styr världen?"

Det är en gräns man får dra mellan när man förkastar en tro och när man bara inte får ut något av den. Kanske skulle en sådan tro säga mig något och genom ett budskap vara något jag "tror på".

"Inte? Så du menar att alla de häpnadsväckande upptäckter vi gjort om människan, hur hon tänker, andas, blinkar och fortplantar sig, inte är penetrationer av kunskapens gräns? Om vetenskapen lyckades med det kirurgiska konststycket att med nanoteknik styra hjärnans allra minsta funktioner, skulle du fortfarande banalisera det och kalla vetenskapen ensidig?"

Det är ett sätt att uttrycka sig. Jag kan säga att vetenskapen gräver fruktansvärt djupt, bland annat genom de stora upptäckter du nämner. Men i liknelsen är vetenskapen en enkel avbild.

"Jag förstår fortfarande inte hur tro, som är helt obevislig och som saknar reell korrenspondens med verkligheten, är något att ens ha med i disskussionen, ty där, som jag tidigare nämt, är tron på osynliga fiskar lika verklig och intressant som tron på en ödödlig själ."

Nu försöker du bedöma den utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Det är som att fotografera av en målning och jämföra hur bra proportionerna stämmer överens med verkligheten. Kanske är inte ens poängen att de ska överensstämma, kanske har målningen något helt annat att säga.

"Kan du påvisa din intellektuellt godtagabara grund då?"

Inte någon du kommer vara nöjd med, nej. Men någon sådan har jag aldrig påstått mig ha, utan tvärt om påpekat att jag inte kan ge dig.

"Jag förstår hur du tänker, men finner exemplet relativt svagt. Att driva med en religiös figur, måste vara fritt och ofarligt. Det handlar inte ens om en nu levande människa; inte ens om en nyligen död människa. Muhammed är oerhört långt från den överviktiga kvinnan på gatan som man kan tänka sig, dock tycker jag inte att skämtet som eventuellt berör henne är förkastligt. Vi kan inte låta vissa utvalda religiösa symboler ställa sig utan för yttrandefrihetens spektrum."

Där drar du också en gräns, nämligen levnad. Låt oss istället säga att jag hittat en tusen år gammal koja i skogen som jag är stolt över. Du kan pissa på den, den har ju aldrig levt och är så gammal ändå, eller hur? Jag kommer ta väldigt illa upp, men du har fortfarande rätten att göra det.

Du har rätt att publicera teckningar och personen de föreställer har inte levt på väldigt länge och kommer själv inte ta illa upp vad vi vet, men väldigt många människor kommer ta illa upp och därför menar jag att det är dumt gjort.

"Religion? Hur menar du? Det är endast en intellektuell position, en negering av theos."

Ateism är det aktiva påståendet att Gud inte finns. Att det skulle vara en intellektuell position kan jag direkt förneka. Det är inte intellektuellt att på det viset uttala sig om något man inte ens skulle kunna veta säkert.

"Ateism: Ateism (grekiska a, icke och theos, gud) är positionen att det inte finns någon gud, gudar eller högre makter.
Religion: En religion är ett trossystem som grundar sig på föreställningar om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen."


Läs gärna det jag skrev i början av inlägget, så behöver jag inte skriva om det. :)

"Sedan så undrar jag över det du skrev om ateismen och menade att den är en slags psykisk narkos. Kan du utveckla det?"

Det var ett rakt svar på påståendet att teism är en psykisk narkos. Jag vände helt enkelt på det för att uppmärksamma skribenten om hans svaghet. :)
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:
Jo jag ska förklara detta. Man skulle kunna göra en jättelång förklaring, men jag gör en kort liknelse istället så ser du utifrån det. Jämför religion med politik och ateism med anarkism. Anarkism är emot politiska system, men självklart är anarkism också en politisk inriktning, eftersom den tar politiska ståndpunkter.

Det finns många olika definitioner av religion, men en av de som har allmän auktoritet är Einhorns korta definition, som lyder ungefär: Religion är uppfattningar, ståndpunkter och system som berör det övernaturliga. Ateism passar utmärkt in där, den påstår något så ovetenskapligt gångbart som att Gud inte existerar.

Jag skulle påstå att ateismen är betydligt mer religiös än teismen, eftersom en teist skulle kunna vara säker i sin tro genom att möta Gud, men en ateist kan aldrig vara säker bara för att den inte träffat Gud.

Egentligen är alla människor i världen "religiösa" (om man nu ska använda ett sådant dumt ord), eftersom alla har religiösa uppfattningar, på precis samma sätt som alla är "politiska" genom att ha politiska uppfattningar.

Men för sakens skull kan jag gå med på att räkna människor som "ickereligiösa" ifall de har ett sådant agnostiskt ställningstagande att de verkligen inte tror något alls och är öppen för alla förslag. I praktiken tror jag ingen är där och i synnerhet ingen ateist, eftersom ateister kommer med ett aktivt religiöst påståendet.


Vad menar du med "säker i sin tro"? Vad spelar det för roll om en troende "träffat gud" eller inte? Tron var väl inte i behov av bevis och underbyggnad, hur kan den preciseras och bli mer säker?

Att kalla anarkister för politiska och ateister för religiösa är en relativt svag reducering. Den är mycket lik reducerandet av alla idéer till tro, som teologer ägnar sig åt titt som tätt.

Det är omöjligt att inte ha en uppfattning i dessa frågor, såvida man inte lever i total ignorans och förnekar de värdsliga idéströmningarna. Det blotta intellektuella berörandet av dessa frågor gör mig endast religiös i samma utsträckning som jag "tror" att en björn är ett träd.

Jag har ingen uppfattning om något övernaturligt, det är en omöjlighet för mig att inneha en sådan, ty jag tror inte på det. Dock så märke jag, så fort som jag började kontemplera och tänka över frågor om gud, att det inte fanns några som helst bevis, vilket ledde till min ateism.
Jag kan tillägga att jag läst bibeln och koranen, har en far som är utbildad präst, och har tillbringat mycket tid i religiösa sammanhang och bland religiösa människor. Aldrig har jag fått ett bra skäl att tro mer på Kristendomens dogmer än den osynliga fiskarnas.

Tycker du att jag är mer religiös än påven?


Faran ligger i att man snöar in sig. Att bara titta åt ett håll är aldrig bra, man utsätter sig för faror genom att man inte upptäcker dem.


Borde du då inte sväva i mycket grav livsfara, med tanke på hur många miljoner perspektiv du fökastar utan att ens ha utvärderat dem?


Att något hävdas uttrycka Guds vilja säger ingenting. Om jag skriver en svenskanovell kan jag hävda att den uttrycker Guds vilja, men vad betyder det för Gud?

Det finns ingen skrift som vi vet uttrycker Guds vilja, så långt kan vi nog skriva under direkt. Så var är vi då?


För Gud? Varför inte för Gudarna? Eller Gudinnorna? Självklart skulle det kunna betyda något för den eller de extremt potentiella gudaväsendena som eventuellt vill ha något att göra med ett gäng däggdjur på tellus. Kanske vill Isis och Ra att du skall uttrycka deras vilja i skrift.
Varför åberopar du rationaliteten? Det finns miljontals med religiösa som vet att deras texter kommer direkt från gud. Ingen av dem skriver under på det du skrev.

Haha jadu, det frågar jag mig ofta och kanske ännu oftare frågar jag andra det... ^^ Troligtvis av precis samma anledning som stora politiska tänkare har föreslagit helt olika vägar att gå. Jag vet vilken väg jag tycker är bäst, varför tycker inte alla som jag?

Vi har helt enkelt olika tro och förhållningssätt, kanske för att vi uppfattar saker och ting olika. Så är det bara.


Jag förstår inte riktigt. Detta handlar ju om den förmodade skaparen av hela universum. Hur kan han varit så otydlig? Och varför uppenbarade han sig för så många, på så många olika sätt?
Slår det dig inte att det skulle kunna vara fabricerande sagor som enkom skapats av människor för människor?


Det beror på vad man har för bild av sanning. Ingen av dessa bilder ger en perfekt bild av verkligheten, således visar de verkligheten bättre om de anknyter till andra bilder som visar mer av verkligheten. På så vis kan man säga att den blir mer sann för att den bygger broar, ja.


Vem är du att säga att den inte ger perfekt bild av verkligheten? För många troende så gör ju faktiskt deras religion det. De menar att Koranen ( för att ge ett exempel ) uppmålar en perfekt verision av moral och etik, samt innehåller viktiga och absolut sanna anekdoter.
Hur kan sanning vara annat än det som korresponderar med verkligheten?


Det är en gräns man får dra mellan när man förkastar en tro och när man bara inte får ut något av den. Kanske skulle en sådan tro säga mig något och genom ett budskap vara något jag "tror på".


Rent idémässigt så är jag säker på att du förkastar tron på de osynliga fiskarna.


Nu försöker du bedöma den utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Det är som att fotografera av en målning och jämföra hur bra proportionerna stämmer överens med verkligheten. Kanske är inte ens poängen att de ska överensstämma, kanske har målningen något helt annat att säga.


Jag är inte särskilt imponerad. Du ger inte prov på någon form av konkretiserande alls, utan endast lösa och ogrundande antaganden.
Detta budskap du talar om, hur tolkar du ut det, och hur vet du att det har något värde?


Där drar du också en gräns, nämligen levnad. Låt oss istället säga att jag hittat en tusen år gammal koja i skogen som jag är stolt över. Du kan pissa på den, den har ju aldrig levt och är så gammal ändå, eller hur? Jag kommer ta väldigt illa upp, men du har fortfarande rätten att göra det.


För det första är det en mycket stor skillnad mellan att urinera på ett objekt och att förlöjliga det i pressen.
För det andra så tycker jag att den onödiga respekten för dylika företeelser sätter käppar i hjulet för intellektualismen, journalistiken och yttrandefriheten. Vi kan inte låta fri satir stoppas av någon "tar illa upp".

Du har rätt att publicera teckningar och personen de föreställer har inte levt på väldigt länge och kommer själv inte ta illa upp vad vi vet, men väldigt många människor kommer ta illa upp och därför menar jag att det är dumt gjort.


Men hur kan du tycka vi i detta fall skall respektera detta futila religiösa misslynne, när ingen skulle höja ett ögonbryn om jag visade samma ilska över skämtandet med Spindelmannen?

Det var okänsligt, men inte ens i närheten av dumt. Det var en mycket viktig ( och lustig ) journalistisk provokation.


Ateism är det aktiva påståendet att Gud inte finns. Att det skulle vara en intellektuell position kan jag direkt förneka. Det är inte intellektuellt att på det viset uttala sig om något man inte ens skulle kunna veta säkert.


Jag är rädd att du inte förstått den språkliga kontexten. Jag har inte på något sätt värderat ateismen, utan endast konstaterat att det är ett intellektuellt positionerande, dvs ett ställningstagande baserat på tankemässig analys.

Det var ett rakt svar på påståendet att teism är en psykisk narkos. Jag vände helt enkelt på det för att uppmärksamma skribenten om hans svaghet. :)


Tycker du alltså att ateism är en slags mental narkos, men inte teismen?


Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Vad menar du med "säker i sin tro"? Vad spelar det för roll om en troende "träffat gud" eller inte? Tron var väl inte i behov av bevis och underbyggnad, hur kan den preciseras och bli mer säker?"

Nej precis, det är en helt annan fråga och därför blir det rent fel att säga så. Jag påvisar bara att det är falskt även med den falska retoriken, eftersom det då hade haft motsatt mening.

"Att kalla anarkister för politiska och ateister för religiösa är en relativt svag reducering. Den är mycket lik reducerandet av alla idéer till tro, som teologer ägnar sig åt titt som tätt. "

Du menar alltså att anarkister inte tar ett politiskt ställningstagande heller?

"Det är omöjligt att inte ha en uppfattning i dessa frågor, såvida man inte lever i total ignorans och förnekar de värdsliga idéströmningarna. Det blotta intellektuella berörandet av dessa frågor gör mig endast religiös i samma utsträckning som jag "tror" att en björn är ett träd."

Både ja och nej. Det är givetvis beroende på vad man vill tolka in för tro, men det första är fullständigt sant.

"Jag har ingen uppfattning om något övernaturligt, det är en omöjlighet för mig att inneha en sådan, ty jag tror inte på det. Dock så märke jag, så fort som jag började kontemplera och tänka över frågor om gud, att det inte fanns några som helst bevis, vilket ledde till min ateism."

Alltså har du nu en uppfattning. Du tar det aktiva ställningstagandet "Gud finns inte".

"Jag kan tillägga att jag läst bibeln och koranen, har en far som är utbildad präst, och har tillbringat mycket tid i religiösa sammanhang och bland religiösa människor. Aldrig har jag fått ett bra skäl att tro mer på Kristendomens dogmer än den osynliga fiskarnas."

Tja, du verkar både öppen och stängd i sinnet. Men jag antar att du åtminstone upplever dig klar i din ställning då.

"Tycker du att jag är mer religiös än påven?"

Nej då, jag skulle tro att påven är precis lika "religiös" som du.

"Borde du då inte sväva i mycket grav livsfara, med tanke på hur många miljoner perspektiv du fökastar utan att ens ha utvärderat dem?"

Jag försöker utvärdera så mycket jag kan och jag tycker faktiskt att det går ganska bra.

"För Gud? Varför inte för Gudarna? Eller Gudinnorna? Självklart skulle det kunna betyda något för den eller de extremt potentiella gudaväsendena som eventuellt vill ha något att göra med ett gäng däggdjur på tellus. Kanske vill Isis och Ra att du skall uttrycka deras vilja i skrift.
Varför åberopar du rationaliteten? Det finns miljontals med religiösa som vet att deras texter kommer direkt från gud. Ingen av dem skriver under på det du skrev."


Nu frågade jag inte dem, utan dig. Jag trodde det var en klar fråga för din del.

"Jag förstår inte riktigt. Detta handlar ju om den förmodade skaparen av hela universum. Hur kan han varit så otydlig? Och varför uppenbarade han sig för så många, på så många olika sätt?
Slår det dig inte att det skulle kunna vara fabricerande sagor som enkom skapats av människor för människor?"


Jag hade varit betydligt mer osäker ifall alla sa sig ha upplevt det likadant. Att det skulle vara otydligt handlar kanske mer om suddiga glasögon än en oskarp bild.

"Vem är du att säga att den inte ger perfekt bild av verkligheten? För många troende så gör ju faktiskt deras religion det. De menar att Koranen ( för att ge ett exempel ) uppmålar en perfekt verision av moral och etik, samt innehåller viktiga och absolut sanna anekdoter.
Hur kan sanning vara annat än det som korresponderar med verkligheten?"


Och uppenbarligen håller jag inte med de muslimer som påstår något sådant. Det kan korrespondera med verkligheten utan att visa hela verkligheten. Ett foto av mitt öra kan vara "sanning", men ger inte en fullständig bild av mig.

"Rent idémässigt så är jag säker på att du förkastar tron på de osynliga fiskarna."

Kanske rent spontant, men det beror på att det rent spontant är ett ytligt påstående som jag redan tagit ställning till. Skulle du däremot berätta mer om dessa påstådda osynliga fiskar kanske jag skulle anamma någon tankegång.

"Jag är inte särskilt imponerad. Du ger inte prov på någon form av konkretiserande alls, utan endast lösa och ogrundande antaganden.
Detta budskap du talar om, hur tolkar du ut det, och hur vet du att det har något värde?"


Vad vill du ha ett konkretiserande av?

Hur jag tolkar det beror givetvis på hur jag upplever det. Det är ett evigt pusslande man får sätta igång.

"För det första är det en mycket stor skillnad mellan att urinera på ett objekt och att förlöjliga det i pressen."

I sammanhanget skulle jag säga att skillnaden är väldigt liten, men förklara gärna på vilket sätt du upplever den stor.

"För det andra så tycker jag att den onödiga respekten för dylika företeelser sätter käppar i hjulet för intellektualismen, journalistiken och yttrandefriheten. Vi kan inte låta fri satir stoppas av någon "tar illa upp"."

Jo det kan vi. Liksom vi kan låta religiösa riter begränsas av yttandefrihet. Det är en balansgång i alla lägen.

"Men hur kan du tycka vi i detta fall skall respektera detta futila religiösa misslynne, när ingen skulle höja ett ögonbryn om jag visade samma ilska över skämtandet med Spindelmannen?"

Hade det varit på en juridisk nivå hade ni givetvis varit jämställda där. Men talar vi om moral och är seriösa skulle jag nog helt sannolikt inte ta din ilska över skämtandet kring spindelmannen lika seriöst, nej. Men om jag lärde mig att det var en känslig fråga för dig skulle jag absolut respektera det och då hade det varit samma sak.

Jag har själv en kompis som är galet förtjust i spindelmannen. Nu är han visserligen väldigt öppen i skämt och att driva med spindelmannen, liksom jag är väldigt öppen i skämt och att driva med min religiösa övertygelse. Men om vi nu inte hade varit det skulle vi givetvis båda behöva visa respekt för varandra där.

"Det var okänsligt, men inte ens i närheten av dumt. Det var en mycket viktig ( och lustig ) journalistisk provokation."

Om vi nu över huvud taget fick ut något av det skulle jag säga att det var minimalt i förhållande till det lidande som skapades.

"Tycker du alltså att ateism är en slags mental narkos, men inte teismen? "

Jag tar inte ställning alls i den frågan eftersom vi bygger vår världsbild på axiom och utanför dem kan vi inte ha någon aning över huvud taget. Det jag försöker framlägga är att om teismen skulle vara det så kan lika gärna ateismen vara det. Bara så.
Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:
Har du läst det där själv? Du tycket alltså att det finns "bra skäl" att tro
på att Jesus var Guds son, endast för att ingen riktigt vet vad han sysslade med i övrigt? Skämtar du?


Det är absolut den bästa förklaringen att han var Guds son. allt annat leder till motsägelser.

Låt oss ponera att en historiker hittar källor som pekar på att Jesus var skomakare och familjefar; skulle denna upptäckt få dig att tvivla på att han är guds son?
Jag hoppas du ursäktar denna dos av ad hominem, men jag omöjligen begripa ur du resonerar här.



En sådan upptäckt skulle få mig att avstå från kristendomen.

Dock finns det mängder av försök av ateister att försöka bortförklara Jesus, det lustiga är bara att om man ställer dom här försöken(att bortförklara Jesus) mot varandra så bildas det en motsägelse.

Men visst om du kan presentera hållbara bevis som jag kan bygga mitt liv på så varsegod och lägg fram.

Låt oss säga att man hittar ett lik. Det är en ung man, om vilken det endast existerar ett enda litet fragment information:
En gammal dam har sagt att han är Guds son.
Gör detta att du tror på det, endast för att ingen annan kommit med andra påståenden om honom?


Om det här är din bild av Jesus kan jag förstå att du inte kan tro.

Det är något som man antingen måste tro på eller förkasta.

Okey varför har du inte förkastat dom osynliga fiskarna då?

Skämtar du igen? Vill du att jag ska citera ur bibeln? Tycker du själv att den är att betrakta som vetenskapligt dokument?

Jag har blivit övertygad om att det finns tillräckliga skäl att granska Bibeln och se om det Bibeln säger stämmer med det jag kan uppfatta.








Suomi_Finland

lollipopfucker
Visningsbild
F 32 Kållered Hjälte 4 inlägg
0
ALL RELIGION SKALL FÖRSTÖRAS!!
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Det är absolut den bästa förklaringen att han var Guds son. allt annat leder till motsägelser.


Va? Jag förstår inte hur du härleder slutsaster.
Borde jag då tro att Gandalft är en "riktig" trollkarl, därför att historien annars skulle vara motsägelsefull?

En sådan upptäckt skulle få mig att avstå från kristendomen.

Dock finns det mängder av försök av ateister att försöka bortförklara Jesus, det lustiga är bara att om man ställer dom här försöken(att bortförklara Jesus) mot varandra så bildas det en motsägelse.

Men visst om du kan presentera hållbara bevis som jag kan bygga mitt liv på så varsegod och lägg fram.


Vad är det för motsägelse du talar om, och vad vill ha bevis för?

Om det här är din bild av Jesus kan jag förstå att du inte kan tro.


Min bild av Jesus är formad av den information om honom, som finns att tillgå. Jag har läst om hans påstådda gudomlighet, men funnit att det är ett extremt löst påstående utan grund. Varför tycker du bibeln är godtagbar som källa?

Okey varför har du inte förkastat dom osynliga fiskarna då?


Därför att den tron stämmer så bra överens med mina upplevelser och mina ideal.

Jag har blivit övertygad om att det finns tillräckliga skäl att granska Bibeln och se om det Bibeln säger stämmer med det jag kan uppfatta.


Jag är ledsen, men du måste svara tydligare. Menar du att det finns goda skäl för att granska bibeln? Är inte det självklart? All text skall väl granskas efter bästa förmåga?




Ingen status

Kauge
Visningsbild
P 36 Horred Hjälte 3 665 inlägg
0

Svar till lollipopfucker [Gå till post]:
Bring it on, bi0tch!

For those who want to take God out of everything: GOOD NEWS! He won't be in Hell either!

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Kauge [Gå till post]:
Tänker du stena henne?

Ingen status

Kauge
Visningsbild
P 36 Horred Hjälte 3 665 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:
Om hon kommer i närheten, ja.

For those who want to take God out of everything: GOOD NEWS! He won't be in Hell either!

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Kauge [Gå till post]:
Jag hade tänkt stena henne om hon skriver inlägg under sabbaten!


Ingen status


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Religionskritik :)

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons