Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Religionskritik :)

Skapad av Anonymare, 2009-07-29 21:35 i Livsåskådningar

73 092
941 inlägg
-10 poäng
Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Va? Jag förstår inte hur du härleder slutsaster.
Borde jag då tro att Gandalft är en "riktig" trollkarl, därför att historien annars skulle vara motsägelsefull?


Gandalf kan man ju inte jämföra med Jesus eftersom han bara finns på film( eller bok då) som uppenbart är påhitt. Men jo historien blir motsägelsefull om inte Gandalf var en riktig trollkarl, om man nu vill tro att det är verklig berättelse.

Men Jag tycker om sannolikhets lära och matematiker har räknat på hur stor sannolikhet det är att någon skulle kunna härma det som Jesus gjorde. Och sannolikheten för att Jesus skulle kunna uppfylla alla dom Profetiorna som fanns om honom är 1 på 10^157.
Det här brukar väl också kallas för Jesus finger avtryck, därför att Bara en Jesus som verkligen är Guds son skulle klara av det.

Vad är det för motsägelse du talar om, och vad vill ha bevis för?

det du säger vill jag ha Bevis för inte bara ett påstående.
en annan ateist menar att tex. att Jesus inte överhuvudtaget existerat.

så om man ställer dom mot Varandra bildas en motsägelse.

Hur kan Jesus vara familjefar och skomakare om han inte fanns?
Eller,
Hur kan Jesus inte finnas om han var skomakare och familjefar.

jag menar att den sortens påståenden kan man ställa mot varandra och konstatera att när det gäller att ta död på Kristendomen då är alla medel tillåtna, även Lögner.

Min bild av Jesus är formad av den information om honom, som finns att tillgå. Jag har läst om hans påstådda gudomlighet, men funnit att det är ett extremt löst påstående utan grund. Varför tycker du bibeln är godtagbar som källa?

http://video.google.com/videoplay?docid=-3473983875617762630&hl=sv#

Filmen handlar om en Ateist som granskar dom bevisen som finns om Jesus.

Orsaken till att Jag länkar till filmen och inte svarar direkt är att ämnet är oerhört stort och jag kan inte börja skriva om det sådär bara. dock har jag en känsla av att du inte kommer se den därför att du är rädd för bevisen som finns :)

Därför att den tron stämmer så bra överens med mina upplevelser och mina ideal.

Och det får dig att tro att det skulle vara sant, kan tala om att Mormoner resonerar på samma sätt.


Suomi_Finland

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Gandalf kan man ju inte jämföra med Jesus eftersom han bara finns på film( eller bok då) som uppenbart är påhitt. Men jo historien blir motsägelsefull om inte Gandalf var en riktig trollkarl, om man nu vill tro att det är verklig berättelse.


Vad i bibeln verkar mer troligt än det som presenteras i Tolkiens böcker, och varför?

Men Jag tycker om sannolikhets lära och matematiker har räknat på hur stor sannolikhet det är att någon skulle kunna härma det som Jesus gjorde. Och sannolikheten för att Jesus skulle kunna uppfylla alla dom Profetiorna som fanns om honom är 1 på 10^157.
Det här brukar väl också kallas för Jesus finger avtryck, därför att Bara en Jesus som verkligen är Guds son skulle klara av det.


Tror du själv att det där är ett giltigt argument? Det existerar inga vetenskapliga bevis som stödjer något av miraklerna, inte ett enda. Vi har inga intellektuellt godtagbara skäl att tro på något i biblen. Du kan inte bygga dina argument på en tro som i sig inte har någon retorisk grund, det håller inte.

det du säger vill jag ha Bevis för inte bara ett påstående.
en annan ateist menar att tex. att Jesus inte överhuvudtaget existerat.

så om man ställer dom mot Varandra bildas en motsägelse.

Hur kan Jesus vara familjefar och skomakare om han inte fanns?
Eller,
Hur kan Jesus inte finnas om han var skomakare och familjefar.


Jag är ledsen, men du visar upp ett häpnadsväckande tankemässigt tunnelseende.
Har du ens funderat över möjligheten att Berättelserna i bibeln, precis som de i Tolkiens böcker, inte är annat än litterära dokument?

Och det får dig att tro att det skulle vara sant, kan tala om att Mormoner resonerar på samma sätt.


Det är inte relevant i sammanhanget. Vad i din tro är mer rationellt och godtagbart än min?



Ingen status

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Vad i bibeln verkar mer troligt än det som presenteras i Tolkiens böcker, och varför?

ja det bevisligen baserar sig på historiska händelser tex.

Tror du själv att det där är ett giltigt argument? Det existerar inga vetenskapliga bevis som stödjer något av miraklerna, inte ett enda. Vi har inga intellektuellt godtagbara skäl att tro på något i biblen. Du kan inte bygga dina argument på en tro som i sig inte har någon retorisk grund, det håller inte.

Varför skulle det inte vara ett giltigt argument, det är ju inte speciellt imponerade med bara ett påstående.

som jag tidigare sagt,men som du glömmer hela tiden, har vetenskapen inte kompetens i området, så då har du ingen rätt att kräva det av vetenskapen heller.
Men skulle inte en allsmäktig Gud kunna göra mirakler?

som sagt om du såg filmen så bevisen pekar på Jesus.

Jag är ledsen, men du visar upp ett häpnadsväckande tankemässigt tunnelseende.
Har du ens funderat över möjligheten att Berättelserna i bibeln, precis som de i Tolkiens böcker, inte är annat än litterära dokument?


jag sa ju att jag ville ha bevis för det du säger, därför att påståenden finns det massor av, så pass många att det skulle krävas en livstid att besvara dom alla. så länge det bara är påståenden är det inte värt mer än ett annat påstående.

Sen är Bibeln som jag sa bevisligen mer än literära dokument.
Man har hittat oerhört mycket inom arkeologin som ger stöd åt de Bibeln säger.

Det är inte relevant i sammanhanget. Vad i din tro är mer rationellt och godtagbart än min?

Skulle sanningen inte vara relevant? om det inte är sanningen vi försöker hitta, så vet jag inte om det spelar nån roll att vi diskuterar,för det är sanningen som jag vill hitta iaf.

Sen kan jag svara på din fråga, men då måste du först svara på min.


Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0


Svar till Handofcruelty [Gå till post]:

ja det bevisligen baserar sig på historiska händelser tex.


Här får jag ursäkta mig, ett litet fel smög sig in när jag skrev frågan.

Varför är de övernaturliga händelserna som presenteras i bibeln mer troliga än de i Tolkiens böcker?


Varför skulle det inte vara ett giltigt argument, det är ju inte speciellt imponerade med bara ett påstående.

som jag tidigare sagt,men som du glömmer hela tiden, har vetenskapen inte kompetens i området, så då har du ingen rätt att kräva det av vetenskapen heller.
Men skulle inte en allsmäktig Gud kunna göra mirakler?

som sagt om du såg filmen så bevisen pekar på Jesus.


Du förbluffar mig. Ännu en gång, så utgår du från att Gud existerar, utan att ha underbyggt det. Det är ohållbart i den här typen av argumentation.
Det är mycket svårt och oklokt att uttala sig om vetenskapens kompetens, i vilket område skulle vetenskapen vara ovidkommande, menar du?

jag sa ju att jag ville ha bevis för det du säger, därför att påståenden finns det massor av, så pass många att det skulle krävas en livstid att besvara dom alla. så länge det bara är påståenden är det inte värt mer än ett annat påstående.


Du får vara mer tydlig, det känns som om du inte riktigt lyckas uttrycka dig konsekvent.

Sen är Bibeln som jag sa bevisligen mer än literära dokument.
Man har hittat oerhört mycket inom arkeologin som ger stöd åt de Bibeln säger.


Ingen skrift är mer än ett litterärt dokument. Den ansamling av ord som bibeln utgör är just ett litterärt dokument. Vad som intresserar mig är varför folk menar att vissa av berättelserna är sanna, trots att inga bevis finns.

Vad för arkeologiska bevis stödjer teorin om att Jesus var guds son?

Skulle sanningen inte vara relevant? om det inte är sanningen vi försöker hitta, så vet jag inte om det spelar nån roll att vi diskuterar,för det är sanningen som jag vill hitta iaf.

Sen kan jag svara på din fråga, men då måste du först svara på min.


Sanningen är ytterst relevant, dock så har du inte visat att din tro är närmare sanningen än min.








Ingen status

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Här får jag ursäkta mig, ett litet fel smög sig in när jag skrev frågan.

Varför är de övernaturliga händelserna som presenteras i bibeln mer troliga än de i Tolkiens böcker?


Det gör inget att det blir fel ibland :)

jag skall e dig ett exempel, du kommer kanske först att vara förvirrad men det krävs ändå att du är ärlig.

vem talar den här texten om?

''Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom''

Du förbluffar mig. Ännu en gång, så utgår du från att Gud existerar, utan att ha underbyggt det. Det är ohållbart i den här typen av argumentation.
Det är mycket svårt och oklokt att uttala sig om vetenskapens kompetens, i vilket område skulle vetenskapen vara ovidkommande, menar du?


hmm jag har ju gett 2 bra exempel som båda i sig borde vara tillräckliga för att kunna tro på Gud om man vill det. Kosmologiska Gudsbeviset och filmen om Jesus Bevisen.

Sen bevisar ju dethär att du inte vet vad vetenskap är, så kanske du borde fråga en riktig vetenskaps man istället?

Du får vara mer tydlig, det känns som om du inte riktigt lyckas uttrycka dig konsekvent.

du måste ha någon form av bevis om du ska få mig att tro att Jesus bara var en skomakare och familjefar, ett bara ett påstående (som jag redan tidigare sagt) är ju inte speciellt imponerande.

Ingen skrift är mer än ett litterärt dokument. Den ansamling av ord som bibeln utgör är just ett litterärt dokument. Vad som intresserar mig är varför folk menar att vissa av berättelserna är sanna, trots att inga bevis finns.

Därför att först så har folk insett att det är rimligt att tro att det finns en Gud.
Och sen har folk på något/olika sätt blivit övertygad om att Bibeln är sann antingen av logiska skäl eller av andliga orsaker.

Sanningen är ytterst relevant, dock så har du inte visat att din tro är närmare sanningen än min.

Det var inte vad du sa nyss.
Vad finns det för anledning att tro på dina känslor när det gäller osynliga fiskar?


Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Du menar alltså att anarkister inte tar ett politiskt ställningstagande heller?


Man får göra en distinktion mellan anarkister och anarkism. Anarkister tenderar att vara ytterst politiska, dock så är begreppet anarkism endast ett i vilket man tar avstånd från all politik.

Alltså har du nu en uppfattning. Du tar det aktiva ställningstagandet "Gud finns inte".


Självfallet har jag en uppfattning, dock så tycker jag att det är oklokt att mena att den är en "uppfattning om det övernaturliga", emedan jag endast förnekar föreetelsen, utan att måla upp någon subjektiv bild.

Tja, du verkar både öppen och stängd i sinnet. Men jag antar att du åtminstone upplever dig klar i din ställning då.


Öppen och stängd? Jag strävar efter intellektuell ärlighet, och jag är helt öppensinnad för nya bevis. Om någon ger mig en godtagbar anledning att tro på de kristna dogmerna, så kommer jag acceptera dem


Jag försöker utvärdera så mycket jag kan och jag tycker faktiskt att det går ganska bra.


Dock så kommer du alltid vara hopplöst långt från att ha utvärderat varenda metafysiska fabrikation. Borde inte detta göra dig skräckslagen?



Och uppenbarligen håller jag inte med de muslimer som påstår något sådant. Det kan korrespondera med verkligheten utan att visa hela verkligheten. Ett foto av mitt öra kan vara "sanning", men ger inte en fullständig bild av mig.

Jag är mycket förtjust i anaologier, dock så fruktar jag att du ibland använder dem för att slippa vara saklig.
Sanningen kan inte vara annat än det vi kan ompröva och bevisa, undantaget pragmatisk sanning.
Vad vill du att liknelsen med örat skall ge argumentet? Menar du att Koranen är ofullständig och att Jesus lära är fullständig?


Kanske rent spontant, men det beror på att det rent spontant är ett ytligt påstående som jag redan tagit ställning till. Skulle du däremot berätta mer om dessa påstådda osynliga fiskar kanske jag skulle anamma någon tankegång.

De osynliga fiskarna styr universum, och är mycket måna om att ingen människa konsumerar fisk, samt att användandet av tvål är begränsat till Lördagar. Följer man dessa påbud kommer man till Saturnus efter sin död.



Vad vill du ha ett konkretiserande av?

Hur jag tolkar det beror givetvis på hur jag upplever det. Det är ett evigt pusslande man får sätta igång.


Det ytterst hypotetiska budskap som verkligheten förmedlar. Hur bryter du ut det budskapet? Hur omprövar du det? Varför skulle materia inneha ett budskap?


I sammanhanget skulle jag säga att skillnaden är väldigt liten, men förklara gärna på vilket sätt du upplever den stor.



När man urinerar på ett objektattackerar man det rent fysiskt. Det kommer lukta illa, det befläckas. Dessutom så är det att betrakta som ytterst ohygieniskt. Kanske har man också åsamkat ekonomisk skada, om objektet blir oanvändbart.
När man å andra sidan skriver om något i en tidning, så uttrycker man endast kritik kring objektet i ord. Det är en tankens attack, som inte skadar någon, då den endast riktas mot ett själlöst objekt.



Jo det kan vi. Liksom vi kan låta religiösa riter begränsas av yttandefrihet. Det är en balansgång i alla lägen.



Naturligtvis kan vi, men jag menar att det är ett vidrigt övergrepp på yttrandefriheten, om vi inskränker den till förmån för vissa religiösa grupper.



Hade det varit på en juridisk nivå hade ni givetvis varit jämställda där. Men talar vi om moral och är seriösa skulle jag nog helt sannolikt inte ta din ilska över skämtandet kring spindelmannen lika seriöst, nej. Men om jag lärde mig att det var en känslig fråga för dig skulle jag absolut respektera det och då hade det varit samma sak.


Det är i det skedet man börjar ana det ohållbara i att upphöja vissa fiktiva eller urtida figurer till sådan status. Om Fler resonerande som dessa muslimer skulle vi ha ett oerhört retriktivt och svårt mediaklimat. Satiren och litteraturkritiken skulle dö ut, så också all existerande mediell humor.



Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
Det gör inget att det blir fel ibland :)

jag skall e dig ett exempel, du kommer kanske först att vara förvirrad men det krävs ändå att du är ärlig.

vem talar den här texten om?

''Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom''



Att analysera bibelverser är en utmärkt syssla, dock så vill jag att du skall presentera argument som visar på att bibelns berättelser innehållande övernaturlighet är troligare än Tolkiens.


hmm jag har ju gett 2 bra exempel som båda i sig borde vara tillräckliga för att kunna tro på Gud om man vill det. Kosmologiska Gudsbeviset och filmen om Jesus Bevisen.

Sen bevisar ju dethär att du inte vet vad vetenskap är, så kanske du borde fråga en riktig vetenskaps man istället?



Det kosmologiska "gudsbeviset", ger ingen som helst anledning att tro på det som står i bibeln. Den presenterar endast en mycket svag hypotes, som på sin höjd ger styrka åt en svag deism. Det finns inget i det resonemanget som pekar på möjligheten att denna ytterst eventuella kraft skulle bry sig om vad som hände med en samling apliknande däggdjur på tellus, inget alls.

Gud är fortfarande empiriskt och vetenskapligt komplett obevisad, det finns icke "tillräckliga" skäl att tro på en Gud. Inte heller dokumentären du skickade presenterade bevis.

du måste ha någon form av bevis om du ska få mig att tro att Jesus bara var en skomakare och familjefar, ett bara ett påstående (som jag redan tidigare sagt) är ju inte speciellt imponerande.


Så du menar att ditt hävdande, att han skulle vara Guds son, inte är ett löst påstående?
Vad jag ville klargöra är att vi inte vet.


Därför att först så har folk insett att det är rimligt att tro att det finns en Gud.
Och sen har folk på något/olika sätt blivit övertygad om att Bibeln är sann antingen av logiska skäl eller av andliga orsaker.


Det är lika rimligt att tro på den kristna guden som på Vishnu, Tor, Oden, Osiris, alla samiska gudar, Drakar och Häxor.
Det finns ingen logisk slutledningsmetod som leder till blind tro på bibeln, men om jag har fel, så ber jag dig bevisa motsatsen.


Det var inte vad du sa nyss.
Vad finns det för anledning att tro på dina känslor när det gäller osynliga fiskar?


För det första, så har jag kommit fram till sanningen med andliga metoder, men om du vill teoretisera, så kan du använda det kosmologiska Gudsbeviset.




Ingen status

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

vem talar den här texten om?

''Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom''



Suomi_Finland

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Man får göra en distinktion mellan anarkister och anarkism. Anarkister tenderar att vara ytterst politiska, dock så är begreppet anarkism endast ett i vilket man tar avstånd från all politik. "

Okej, det kan visserligen också vara en intressant vinkling. Kan du tänka att ateister på samma vis tar en religiös ställning, även om ateismen inte skulle vara religiös?

Jag håller dock inte med dig där heller riktigt. Jag menar att inte bara anarkister, utan också anarkismen, är politisk i allra högsta grad. Anarkismen vill få bort vissa politiska system, vilket jag verkligen inte ser som synonymt med att ta avstånd ifrån politik. Man skulle, för att återgå till det religiösa ur en annan vinkel, kunna jämföra det med en kyrka som vill riva själva kyrkobyggnaden för att fira gudstjänst i naturen istället. Det gör den inte mindre kyrklig.

"Självfallet har jag en uppfattning, dock så tycker jag att det är oklokt att mena att den är en "uppfattning om det övernaturliga", emedan jag endast förnekar föreetelsen, utan att måla upp någon subjektiv bild."

Men kan du trots det se det ur mitt perspektiv; att du faktiskt tar en aktiv ställning i frågan liksom att jag skulle gå ut på stan och påpeka att du inte finns.

Skulle du däremot bara avstå ifrån att erkänna Guds existens, alltså någon form av agnostisk ställning, skulle jag inte påstå att du tar en aktiv ställning och således skulle du rent teoretiskt kunna betraktas som "ickereligiös".

"Öppen och stängd? Jag strävar efter intellektuell ärlighet, och jag är helt öppensinnad för nya bevis. Om någon ger mig en godtagbar anledning att tro på de kristna dogmerna, så kommer jag acceptera dem"

Det är gott att höra. Visserligen är det olika saker vad man säger och vad man gör, men många ateister skulle rakt ut säga att de aldrig kommer ändra sig och erkänna att de är stängda i frågan, eftersom de upplever sig så säkra i sin ställning. Så det tycker jag åtminstone att du gör bättre.

"Dock så kommer du alltid vara hopplöst långt från att ha utvärderat varenda metafysiska fabrikation. Borde inte detta göra dig skräckslagen?"

Både ja och nej. Självklart kan man alltid bli störd över allt det väsentliga här i livet man inte får veta, men sådant är livet och på något sätt är det också charmen med livet. Metafysik är något jag helt klart gärna hade satt mig in i mer och också har möjlighet att fördjupa min kunskap i. Men just för tillfället känner jag mig trots allt ganska tillfreds med det området. Jag är helt enkelt inte skräckslagen, även om jag kanske borde vara det.

"Jag är mycket förtjust i anaologier, dock så fruktar jag att du ibland använder dem för att slippa vara saklig."

Och faktum är att det finns en risk att du har rätt i den rädslan. På ett omedvetet plan då förstås, jag har inte för avsikt att vara annat än tydlig, men ibland känns det lättare även för mig att förklara genom liknelser än faktiska lägen. Jag försöker se dem parallellt och uppskattar om du utmanar mig i mina tankar (jag vill trots allt inte se det som en inbördes tävling mellan oss där man avstår från att visa svaghet, utan snarare ett samtal för att utveckla bådas våra funderingar).

"Sanningen kan inte vara annat än det vi kan ompröva och bevisa, undantaget pragmatisk sanning.
Vad vill du att liknelsen med örat skall ge argumentet? Menar du att Koranen är ofullständig och att Jesus lära är fullständig?"


Jag har nog en bild av "sanning" och "verklighet" som ligger ett steg utanför den vetenskap vi bevisar. Som jag förstår det ser du gärna dem på samma nivå - att formen på verkligheten är vetenskapen. Jag skulle då hellre säga att vetenskap är sätt att se på verkligheten.

På samma vis kan Koranen ge en bild av verkligheten, en bild som enligt oss båda (antar jag) skymmer delar av verkligheten, eftersom Koranens verklighetsgränser inte fyller ut såsom vetenskap gör.

Där du då skulle se vetenskapen som den absoluta sanningen och Koranen som en delbild skulle jag kanske se vetenskapen som en delbild bredvid Koranens delbild. Jag använder vetenskapens delbild oftare, mer och enklare, men vill ändå påstå att den bara är ett lite större fönster ut mot verkligheten än Koranen är.

När vi sedan kommer till Kristus kan det bli problematiskt. För dig misstänker jag att Kristus då är ett perspektiv jämte exempelvis Koranen. Jag själv är dock osäker. Jesus säger sig vara vägen, sanningen och ljuset - vilket i detta fall skulle vara den perfekta formen, ett fönster som visar allting utanför.

Jag säger att jag inte tror Kristendomen är enda vägen till Gud, däremot skulle jag nog kunna säga att Kristus är enda vägen till Gud. På så vis kan Kristendomen vara en likadan form som Islam eller Koranen (en form som passar mig bättre än de två senare). Men Kristus själv kan med det resonemanget inte vara något annat än rätt väg och då är frågan om man på exempelvis den hinduistiska vägen eller den judiska vägen, tar emot Kristus och således leds fram till målet.

Nu har jag babblat på nog, hoppas det inte var alltför intetsägande. Mitt i den amerikanska säkerheten tycker jag att Casting Crowns säger precis det där ganska bra: "Jesus is the only way to God, but we are not the only way to Jesus". Kanske är det så.

"De osynliga fiskarna styr universum, och är mycket måna om att ingen människa konsumerar fisk, samt att användandet av tvål är begränsat till Lördagar. Följer man dessa påbud kommer man till Saturnus efter sin död."

Jag kan anamma att jag också tror någon styr över universum, eller åtminstone har möjligheten. Att vi blir påverkade av dessa att inte konsumera fisk är inget jag känner av och heller inte tvålgrejen, därför kan jag inte känna att jag får ut något av det.

"Det ytterst hypotetiska budskap som verkligheten förmedlar. Hur bryter du ut det budskapet? Hur omprövar du det? Varför skulle materia inneha ett budskap?"

Hmm, jag tror inte att verkligheten förmedlar budskap. Jag tror att verkligheten bara är något som finns, och att vi sedan genom olika synsätt försöker förmedla budskap om verkligheten.

"När man urinerar på ett objektattackerar man det rent fysiskt. Det kommer lukta illa, det befläckas. Dessutom så är det att betrakta som ytterst ohygieniskt. Kanske har man också åsamkat ekonomisk skada, om objektet blir oanvändbart.
När man å andra sidan skriver om något i en tidning, så uttrycker man endast kritik kring objektet i ord. Det är en tankens attack, som inte skadar någon, då den endast riktas mot ett själlöst objekt. "


Först får man väl konstatera att dessa tolkningar bygger på den syn vi människor byggt upp. Att det är befläckning att pissa på något kan för oss tyckas ganska uppenbart, men det bygger ju på den syn vi har byggt upp.

Samtidigt skulle jag säga att det kanske är den skriftliga attacken, tankens attack, som vållar mer skada idag eftersom det trots allt är relativt sällan folk urinerar på varandra, men väldigt ofta man går till hårda angrepp mot varandra genom text. Jag pissar på själlösa objekt, sällan på "objekt" med själ. Däremot kritiserar jag ofta "objekt" med själ, men väldigt sällan själlösa objekt.

"Naturligtvis kan vi, men jag menar att det är ett vidrigt övergrepp på yttrandefriheten, om vi inskränker den till förmån för vissa religiösa grupper."

Då drar du en väldigt sträv linje. För i viss mån begränsar vi faktiskt yttrandefriheten - vi säger att det är till förmån för respekten att inte kränka. Och ibland låter vi vad som kan definieras som kränkningar tryckas, till förmån för yttrandefriheten. Detta är som sagt en balansgång och att bestämma sig för att köra allt på en linje - totalt åt ena hållet - skulle enligt mig vara dumt och en förenklad syn av verkligheten.

Ibland begränsas yttrandefriheten för religiösa eller politiska eller etiska uppfattningars skull och ibland tvärt om. Att säga att någotdera som princip är fel tycker jag är trångsynt. Det finns helt enkelt ingen enklare väg än att ifrån fall till fall avgöra vad som är bättre och sämre.

"Det är i det skedet man börjar ana det ohållbara i att upphöja vissa fiktiva eller urtida figurer till sådan status. Om Fler resonerande som dessa muslimer skulle vi ha ett oerhört retriktivt och svårt mediaklimat. Satiren och litteraturkritiken skulle dö ut, så också all existerande mediell humor."

Jag håller med dig. Om alla skaffade ett eget älskat ämne som man vaktade lika väl som muslimer vaktat sin Muhammed hade vi varit ett handikappat samhälle och ett tråkigt sådant. Detta gör principen svår att försvara - "om muslimerna nu har rätt till det måste jag också ha det"!

Och jag vill för allt i världen stimulera och uppmuntra satir, kritiskt tänkande och humor. Däremot ser jag att det idag finns enstaka ämnen som är känsliga för så stora grupper. Rent principiellt borde jag kanske kunna måla Muhammed som en blottare eller terrorist eller vad som helst, men jag låter bli eftersom jag vet att världen kommer reagera negativt på det. Då är det bättre att jag skämtar om toalettpapper, som trots att det ren teoretiskt skulle ha samma juridiska värdighet som Muhammedavbildandet, inte är ett känsligt ämne i världen och inte kommer orsaka lidande för miljontals människor.

Man kan se världen utifrån principer, vilket jag gärna gör, men man måste också se världen utifrån hur det egentligen ligger till och det finns inget egenvärde i att få världen att fungera så bra som möjligt i teorin - det är praktiken som räknas.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
vem talar den här texten om?

''Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom''


Det skulle kunna vara beskrivning av hur Jesus skall få lida för människornas synd, ur Jesaja om jag inte minns fel?

Åter till vår debatt. Svara gärna på mina frågeställningar, och bemöt gärna mina argument.





Ingen status

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Det skulle kunna vara beskrivning av hur Jesus skall få lida för människornas synd, ur Jesaja om jag inte minns fel?

skriven 800-450 f.Kr. av en person som omöjligt hade kunnat känna till Jesus.

Det finns 300 profetior om Jesus, vilka i detalj fullbordades i hans liv.

sannolikheten för att 48 av de ca 300 uppfyllda profetiorna om Messias skulle uppfyllas av en enda person till 1 på 10^157 (dvs i praktiken noll).

Det finns inget motsvarande i Tolkiens böcker, inte heller i någon annan Religion.

Det kosmologiska "gudsbeviset", ger ingen som helst anledning att tro på det som står i bibeln. Den presenterar endast en mycket svag hypotes, som på sin höjd ger styrka åt en svag deism. Det finns inget i det resonemanget som pekar på möjligheten att denna ytterst eventuella kraft skulle bry sig om vad som hände med en samling apliknande däggdjur på tellus, inget alls.

Jag kan hålla med om att det kosmologiska gudsbeviset ger ingen som helst anledning att tro på det som står i Bibeln.

Att tro på en Skapare är iaf för mig mycket lättare än att tro att saker, som ett helt universum skulle kunna bli till utan orsak.

Gud är fortfarande empiriskt och vetenskapligt komplett obevisad, det finns icke "tillräckliga" skäl att tro på en Gud. Inte heller dokumentären du skickade presenterade bevis.

Vetenskapen fungerar endast på slutna system, så du har ingen rätt att kräva det av vetenskapen, eftersom Gud är utanför.

Så du menar att ditt hävdande, att han skulle vara Guds son, inte är ett löst påstående?
Vad jag ville klargöra är att vi inte vet.


det vi kan veta om Jesus tyder på att han var Guds son.

Som exempel. så spred Judiska ledare ut att Jesus lärjungar hade stulit kroppen eftersom dom ville försöka stoppa kristendomens framfart, vilket är bevis för att lärjungarna visste om Jesus var Guds son eller inte.

Därför att om dom stulit kroppen måste dom ju ha vetat att Jesus inte hade uppståt, alltså att han inte var Guds son.

Nåja varför Ljuger man? Jo därför att man vill skydda sig från konsekvenserna av sanningen.

Att ljuga i det här fallet ledde ju dom dock till massor med Problem, dom blev hånade ,förföljda och torterade. Det här betydde slutet på deras liv. Folk Ljuger för att rädda sitt liv, inte för att bli av med det.

Den ända rimliga förklaringen som då kvarstår då är att vittnesmålen är sanningen.

så det är knappast ett löst påstående.



Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
skriven 800-450 f.Kr. av en person som omöjligt hade kunnat känna till Jesus. Det finns 300 profetior om Jesus, vilka i detalj fullbordades i hans liv. sannolikheten för att 48 av de ca 300 uppfyllda profetiorna om Messias skulle uppfyllas av en enda person till 1 på 10^157 (dvs i praktiken noll). Det finns inget motsvarande i Tolkiens böcker, inte heller i någon annan Religion.

Biblens profetior är mycket tvetydiga och utgör en mycket vag del av Apologetiken. För det första så är de skrivna i ytterst generella termer, lätta applicera på i princip vilken framtida figur som helst. ''Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom'' Häri finns ingen specificering som direkt syftar på en konkret person, utan endast en vag antydan.

Vidare så är jag oerhört skeptisk till att du sätter sådan tilltro till profetior som till viss del uppfylls i samma bok de skrevs i, som dessutom redigerats och ändrats otaliga gånger. Kyrkans överhet har plockat ur och lagt till, vilket du borde veta.



det vi kan veta om Jesus tyder på att han var Guds son. Som exempel. så spred Judiska ledare ut att Jesus lärjungar hade stulit kroppen eftersom dom ville försöka stoppa kristendomens framfart, vilket är bevis för att lärjungarna visste om Jesus var Guds son eller inte. Därför att om dom stulit kroppen måste dom ju ha vetat att Jesus inte hade uppståt, alltså att han inte var Guds son. Nåja varför Ljuger man? Jo därför att man vill skydda sig från konsekvenserna av sanningen. Att ljuga i det här fallet ledde ju dom dock till massor med Problem, dom blev hånade ,förföljda och torterade. Det här betydde slutet på deras liv. Folk Ljuger för att rädda sitt liv, inte för att bli av med det. Den ända rimliga förklaringen som då kvarstår då är att vittnesmålen är sanningen. så det är knappast ett löst påstående.


Varför har du valt att låta dina analytiska skygglappar sitta kvar, och varför så hårt? Om historier av det slag som förekommer i biblen är bevis nog för att Jesus var universums skapares son, så måste du också acceptera hundratals med andra liknande hävdanden.
Det finns nämligen otaliga ögonvittnen och äldre skrifter som hävdar att de ha sett gudar och halvgudar som återuppstått och åstadkommit mirakel, men samma mängd bevis som deras Kristna systerförklaringar.




Att tro på en Skapare är iaf för mig mycket lättare än att tro att saker, som ett helt universum skulle kunna bli till utan orsak.


Vetenskapen har inte påstått att universum skapades utan orsak, utan endast att vi inte vet, vilket är uppenbart.


Vetenskapen fungerar endast på slutna system, så du har ingen rätt att kräva det av vetenskapen, eftersom Gud är utanför.


Vetenskapen tillämpningsspektrum är i princip obegränsat, dock så kan man inte hävda vetenskapliga fakta utan bevis; det är skillnaden mellan vetenskapen och teologin.


Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Okej, det kan visserligen också vara en intressant vinkling. Kan du tänka att ateister på samma vis tar en religiös ställning, även om ateismen inte skulle vara religiös?


Ateister är i viss mån religiösa i samma utsträckning som anarkister är politiska; det politiska och religiösa förnekas och förkastas.
Som begrepp så innehåller ateism inget religiöst ställningstagande, dock så är det omöjligt för en ateist att inte ens tankemässigt beröra det religiösa. Denna princip gäller även för anarkisten.
Dock så vill jag mena att det är ett misstag att säga att ateisten är "remarkabelt religiös" eller "mycket religiös", med tanke på den futila signifikans som spekuleranden om det övernaturliga har i hans begreppsvärld.

Anarki är inkompatibelt med politik, inuti ateismen finns ingen religion.


Men kan du trots det se det ur mitt perspektiv; att du faktiskt tar en aktiv ställning i frågan liksom att jag skulle gå ut på stan och påpeka att du inte finns.


Behöver jag ens nämna den gigantiska skillnaden mellan förnekandet av min existens och Guds dito?


Det är gott att höra. Visserligen är det olika saker vad man säger och vad man gör, men många ateister skulle rakt ut säga att de aldrig kommer ändra sig och erkänna att de är stängda i frågan, eftersom de upplever sig så säkra i sin ställning. Så det tycker jag åtminstone att du gör bättre.


Naturligtvis är jag öppen, men också mycket konfunderad över vad du menar. Vad borde jag kunna göra "bättre"? Vara mer mottaglig till tro utan bevis? Borde jag i mindre utsträckning ifrågasatt de präster jag talat med och lyssnat till?

Jag har nog en bild av "sanning" och "verklighet" som ligger ett steg utanför den vetenskap vi bevisar. Som jag förstår det ser du gärna dem på samma nivå - att formen på verkligheten är vetenskapen. Jag skulle då hellre säga att vetenskap är sätt att se på verkligheten.


Problemet med en sådan syn på verkligheten blir att den reduceras till en godtycklig uppfattning. Precis som med åsikter, så kommer våra parallella verkligheter vara ytterst disparata.
Utan testning och bevis( naturligtvis baserade på axiom) , så är man hopplöst långt ifrån objektivitet.

Jag säger att jag inte tror Kristendomen är enda vägen till Gud, däremot skulle jag nog kunna säga att Kristus är enda vägen till Gud. På så vis kan Kristendomen vara en likadan form som Islam eller Koranen (en form som passar mig bättre än de två senare). Men Kristus själv kan med det resonemanget inte vara något annat än rätt väg och då är frågan om man på exempelvis den hinduistiska vägen eller den judiska vägen, tar emot Kristus och således leds fram till målet.


Det må vara en intressant ( ? ) frågeställning inom teologi, dock så är jag ytterst skeptisk till möjligheten att påvisa Kristus överlägsenhet som "väg till gud", i förhållande till andra religioners syn på saken, på ett rationellt sett. Det blotta faktumet att det postuleras i en bok övertygar tyvärr inte mig.


Först får man väl konstatera att dessa tolkningar bygger på den syn vi människor byggt upp. Att det är befläckning att pissa på något kan för oss tyckas ganska uppenbart, men det bygger ju på den syn vi har byggt upp.

Samtidigt skulle jag säga att det kanske är den skriftliga attacken, tankens attack, som vållar mer skada idag eftersom det trots allt är relativt sällan folk urinerar på varandra, men väldigt ofta man går till hårda angrepp mot varandra genom text. Jag pissar på själlösa objekt, sällan på "objekt" med själ. Däremot kritiserar jag ofta "objekt" med själ, men väldigt sällan själlösa objekt.



Att det kan vålla skada och skapa osämja är inget jag förnekar, dock så kan vi inte rimligtvis straffa och inskränka den uttryckta tanken endast av detta skäl, lika lite som vi förbjuder tankar som kan tyckas opassande.
Fysiska handlingar skall definitivt begränsas, ty deras skada är av en mycket mer konkret natur än det fria ordets.

Man kan se världen utifrån principer, vilket jag gärna gör, men man måste också se världen utifrån hur det egentligen ligger till och det finns inget egenvärde i att få världen att fungera så bra som möjligt i teorin - det är praktiken som räknas.


Praktiken är naturligtvis överordnad teorin i det här fallet, dock så ser jag denna upprördhet som ytterst nödvändig och livsviktig. För mig är den sårade i mindre fara än den dåligt informerade.



Ingen status

seinfeld
Visningsbild
P 30 Hjälte 687 inlägg
0
1. profeten mohammed gifte sig med en sjuårig tjej när han var 50 ville jag bara säga. [islam är crazy]

2. religion borde inte finnas enligt mig. jag tror att människor vet innerst inne att gud kanske inte finns. men de som har det svårt i livet vill ha något att lite sig över, de mår bra av att tro att det finns en högre makt som bestämmer allt som händer, som kan göra deras liv bättre. men jag tror dock att samhället skulle vara enormt olikt det vi har idag om religion inte skulle existerat av psykologiska skäl.
Henkisch
Visningsbild
P 34 Uppsala Hjälte 1 934 inlägg
0

Svar till Skill [Gå till post]:

Men det blir väl ändå inte ditt mål i livet om du bara kopierar ditt mål och dina värderingar från en bok?

Utifrån dina förklaringar blir jag alltså automagiskt omogen om jag kalla Hitler för sinnessjuk?

Don't bother hitting on me, I'm taken

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:

Biblens profetior är mycket tvetydiga och utgör en mycket vag del av Apologetiken. För det första så är de skrivna i ytterst generella termer, lätta applicera på i princip vilken framtida figur som helst. ''Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom'' Häri finns ingen specificering som direkt syftar på en konkret person, utan endast en vag antydan.

Vidare så är jag oerhört skeptisk till att du sätter sådan tilltro till profetior som till viss del uppfylls i samma bok de skrevs i, som dessutom redigerats och ändrats otaliga gånger. Kyrkans överhet har plockat ur och lagt till, vilket du borde veta.


sannolikheten 1 på 10^157 bevisar ju att det inte går att ''applicera på i princip vilken framtida figur som helst''

Profetiorna om Jesus står ju i GT, vilket är samma version som Judarna också har, så om kyrkan hade satt dit extra verser så skulle Judarnas version av GT avslöja att de Kristnas version är falsk.

Det finns inget som helst stöd för tanken att det inte skulle vara samma Bibel idag som för 2000 år sen.

Varför har du valt att låta dina analytiska skygglappar sitta kvar, och varför så hårt? Om historier av det slag som förekommer i biblen är bevis nog för att Jesus var universums skapares son, så måste du också acceptera hundratals med andra liknande hävdanden.
Det finns nämligen otaliga ögonvittnen och äldre skrifter som hävdar att de ha sett gudar och halvgudar som återuppstått och åstadkommit mirakel, men samma mängd bevis som deras Kristna systerförklaringar.


Ja du får gärna ge exempel, för det handlar om helt olika situationer är jag helt övertygad om.

Men du menar alltså att apostlarna ljög?

Vetenskapen tillämpningsspektrum är i princip obegränsat, dock så kan man inte hävda vetenskapliga fakta utan bevis; det är skillnaden mellan vetenskapen och teologin.

bevisa det?



Suomi_Finland

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
sannolikheten 1 på 10^157 bevisar ju att det inte går att ''applicera på i princip vilken framtida figur som helst''

Profetiorna om Jesus står ju i GT, vilket är samma version som Judarna också har, så om kyrkan hade satt dit extra verser så skulle Judarnas version av GT avslöja att de Kristnas version är falsk.

Det finns inget som helst stöd för tanken att det inte skulle vara samma Bibel idag som för 2000 år sen.



Här så visar du på mycket stark logisk inkoherens. Att hänvisa till sannolikhetskalkylen som svar på mitt arguement håller inte. Jag ifrågasatte ju profetiornas diffusa utformning.
Du har heller inte ifrågasatt att profetiorna uppfylls i samma religiösa skrift som de förutsades i.


Samma bibel som för 2000 år sedan? Du behagar skämta?
För det första, så har bibeln författats under en mycket lång period, och av många olika författare. Man brukar tala om cirka 1500 f.Kr. till cirka 100 e.Kr, dock menar vissa forskare att det rör sig om en ännu större tidsrymd.
Under denna tid har texten utsatts för interpolation och ändrats otaliga gånger, främst av de som kopierat och översatt, men även av kyrkan.
( koncilierna i Hippo och Kartago år 393 och 397,samt trient år 1545. )


Ja du får gärna ge exempel, för det handlar om helt olika situationer är jag helt övertygad om.


Platon är ett utmärkt exempel, ty även hans moder ska ha varit oskuld. Till detta kan även läggas att han fick mycket intim uppmärksamhet av Apollon. Detta finns nedskrivet och bekräftat, med samma bevismängd som evangelierna kan uppvisa.
Profetior återfinns även hos Anaxagoras, som med exakt precishet förutsäger när meteroiter skall falla. ( Detta är "bekräftat" av ögonvittnen )
Dör Jesus för sina idéer? Detta gör även Sokrates.

Men du menar alltså att apostlarna ljög?


Därom har jag intet sagt, vad jag vill säga är blott att antika texter, i synnerhet de med övernaturliga inslag, är sprängfyllda med fabriceringar och rena lögner. Bibeln är inget undantag.

bevisa det?

Vilket av de två påståendena skall jag bevisa?






Ingen status

Handofcruelty
Visningsbild
P Hjälte 1 073 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:
Här så visar du på mycket stark logisk inkoherens. Att hänvisa till sannolikhetskalkylen som svar på mitt arguement håller inte. Jag ifrågasatte ju profetiornas diffusa utformning.
Du har heller inte ifrågasatt att profetiorna uppfylls i samma religiösa skrift som de förutsades i.


ja även om det kan verka vara deffust, så kan man inte få fram andra betydelser, du erkänner ju till och med själv att din förståelse av texten är att den pratar om jesus.

när det finns utombibliska källor som bekräftar det.
ett sånt exempel är tex jesus död på korset som Daniel förutsade.

Samma bibel som för 2000 år sedan? Du behagar skämta?
För det första, så har bibeln författats under en mycket lång period, och av många olika författare. Man brukar tala om cirka 1500 f.Kr. till cirka 100 e.Kr, dock menar vissa forskare att det rör sig om en ännu större tidsrymd.
Under denna tid har texten utsatts för interpolation och ändrats otaliga gånger, främst av de som kopierat och översatt, men även av kyrkan.
( koncilierna i Hippo och Kartago år 393 och 397,samt trient år 1545. )


man har ju texter kvar som är gammlare än 393, dessutom dom ändringar som det är frågan om så är i praktiken obetydliga.

Platon är ett utmärkt exempel, ty även hans moder ska ha varit oskuld. Till detta kan även läggas att han fick mycket intim uppmärksamhet av Apollon. Detta finns nedskrivet och bekräftat, med samma bevismängd som evangelierna kan uppvisa.
Profetior återfinns även hos Anaxagoras, som med exakt precishet förutsäger när meteroiter skall falla. ( Detta är "bekräftat" av ögonvittnen )
Dör Jesus för sina idéer? Detta gör även Sokrates.


jan u har jag ju inte studerat domhär skrifterna, men jag är ganska säker på att det är frågan om mytologi, på sånt måste man göra skillnad.
står det i texten att det är frågan om vittnes mål?

sen så jämför du orsaken till Jesus död med Sokrates död, det är ju bara löjligt.

Precis som jag trodde så är det inte alls frågan om händelser som är alls på samma nivå som när Jesus uppstod.

Därom har jag intet sagt, vad jag vill säga är blott att antika texter, i synnerhet de med övernaturliga inslag, är sprängfyllda med fabriceringar och rena lögner. Bibeln är inget undantag.

Bevisa att det är lögn då? åter igen, det är inte imponerande med bara påståenden.

Vilket av de två påståendena skall jag bevisa?

det första.



Suomi_Finland

Westarose
Visningsbild
P Hjälte 410 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:

Om man söker bra svar får man nog läsa på, både bibeln och koranen finns på svenska.
Att det finns dem som vill förhindra abort tycker inte jag är så konstigt, du hade ju inte haft ihjäl en nyfödd bebis right?
Hänger på hur man definierar en människa, är man bara ett foster i magen eller är man en individ?

Att psykiskt sjuka startar religioner kan nog hända, dock vet jag inte hur stark spridningen på dessa religioner blir, om dom sprider sig inne på vårdavdelningen eller om det tar fäste ute på kontinenten.

Klart är att det finns folk som anser att religion är något bra.
Då har dom rätten att tycka så, precis som du har en rätt att inte tycka så.

Vad som stämmer kommer varken du eller jag få reda på medan vi lever, kanske inte efter heller.
Men förmodligen kan du genom att söka fakta och ta en funderare bygga din egen uppfattning om din omvärld och på så sätt finna dina egna svar.

Så skulle jag göra.





Ingen status

Jepix
Visningsbild
P 34 Färjestaden Hjälte 478 inlägg
0
Det är sjukt lätt att ifrågasätta religion nu, men tänk om du inte hade en aning om vad någonting beror på. Just det tänk dig att du inte vet varför det regnar, hur världen skapades (det vet du ändå inte) eller var du kommer ifrån, om du har en själ, varför folk blir sjuka, osv, osv.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till Handofcruelty [Gå till post]:
ja även om det kan verka vara deffust, så kan man inte få fram andra betydelser, du erkänner ju till och med själv att din förståelse av texten är att den pratar om jesus.


Jag kände till citatet, och därmed den vanliga Kristna tolkningen, dock så är deras diffusa utformning relativt uppenbar.
Varför tror du att Judarna inte accepterar Jesus Kristna betydelse? Är det av ren ignorans, eller kanske just på grund av den tvetydighet och otydlighet som bevisen genomsyras av?

när det finns utombibliska källor som bekräftar det.
ett sånt exempel är tex jesus död på korset som Daniel förutsade.


Det är, sagt sagt, en härva av motsägelser och myter. Det finns inga vidimerade källor som vill mena att Jesus fanns, än mindre att hans liv skulle ha följt en förutsagd bana, och allra minst att han skulle ha övernaturliga krafter. Därom är bevisen ypperligt svaga.
En förutsägelse gällande en händelse för vilken bevisen är icke existerande bevisar inget.

man har ju texter kvar som är gammlare än 393, dessutom dom ändringar som det är frågan om så är i praktiken obetydliga.


Det heter "äldre".

Obetydliga? Så du menar att de hundratals kopieringar, översättningar, försköningar och interpoleringar som ägt rum utgör en mängd obetydligheter? Hur kan du rimligen tro att en skrift med så oerhört många författare, som författats under en så lång tid på så många olika platser, är komplett intakt och pålitlig? Detta synes mig helt orimligt.

jan u har jag ju inte studerat domhär skrifterna, men jag är ganska säker på att det är frågan om mytologi, på sånt måste man göra skillnad.
står det i texten att det är frågan om vittnes mål?


Vad är det som gör dessa historier mindre trovärdiga än bibeln? Varför är dessa att betrakta som mytologi, men bibeln att se på som historia och vidimerade fakta? Jag kan knappt begripa hur oerhört okritisk du är mot ditt eget trossystem.
Sokrates påstådda kontakt med Apollon och hans övernatuliga livsberättelse är "bekräftat" av ögonvittnen.
Detta gäller även anaxagoras.

Precis som jag trodde så är det inte alls frågan om händelser som är alls på samma nivå som när Jesus uppstod.


Apollon är en gudafigur, så hans påstådda kontakt med Sokrates är definitivt av samma gudomliga grav som den Jesus åtnjuter.


Bevisa att det är lögn då? åter igen, det är inte imponerande med bara påståenden.


Det handlar inte om att bevisa att det är lögn, utan helt enkelt att peka på hur värdelösa bevisen är. Kan du bevisa att tron på Tor och Oden bygger på lögner?




Ingen status

Gothikaboy
Visningsbild
P 31 Södertälje Hjälte 75 inlägg
0
inte så jäkla länge sen man gifte bort ungarna här i Sverige.
MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
Tänkte att det kanske var dags att svara nu...

"Ateister är i viss mån religiösa i samma utsträckning som anarkister är politiska; det politiska och religiösa förnekas och förkastas.
Som begrepp så innehåller ateism inget religiöst ställningstagande, dock så är det omöjligt för en ateist att inte ens tankemässigt beröra det religiösa. Denna princip gäller även för anarkisten.
Dock så vill jag mena att det är ett misstag att säga att ateisten är "remarkabelt religiös" eller "mycket religiös", med tanke på den futila signifikans som spekuleranden om det övernaturliga har i hans begreppsvärld."


Det är en definition jag visserligen nog kan ställa upp på, men vill fortfarande hävda att anarkismen är politisk i sin natur, bara genom sitt varande och inte endast genom sitt verkande. På samma sätt är ateismen per definition en religiös företeelse, inte bara ateisten som tar ställning till religiösa spörsmål.

"Anarki är inkompatibelt med politik, inuti ateismen finns ingen religion."

Fast samtidigt är politik inte nödvändigtvis den invecklade process vi tänker oss, utan bara de processer som hänger samman med utformandet av styre.

"Behöver jag ens nämna den gigantiska skillnaden mellan förnekandet av min existens och Guds dito?"

Du behöver givetvis inte visa, men jag vill tydligt opponera mig mot att det skulle finnas en sådan.

"Naturligtvis är jag öppen, men också mycket konfunderad över vad du menar. Vad borde jag kunna göra "bättre"? Vara mer mottaglig till tro utan bevis? Borde jag i mindre utsträckning ifrågasatt de präster jag talat med och lyssnat till?"

Öppenhet i viss grad uppskattas alltid, och i det ingår att lyssna på människor - och då menar jag lyssna. Ja, helt ärligt bör du vara mer mottaglig till tro utan bevis. Huruvida du bör ifrågasätta präster mer eller mindre är jag dock fel man att uttala mig om. Själv har jag många väldigt goda erfarenheter av präster, som de människor jag litar mest på i samhället, men även sämre (inga riktigt dåliga - men dessa bilder förses vi väl ganska klart med ändå). Det finns riktiga idioter till präster också, vilket är ruskigt synd eftersom det annars är en så kvalificerad och viktig kår.

"Problemet med en sådan syn på verkligheten blir att den reduceras till en godtycklig uppfattning. Precis som med åsikter, så kommer våra parallella verkligheter vara ytterst disparata.
Utan testning och bevis( naturligtvis baserade på axiom) , så är man hopplöst långt ifrån objektivitet."


Kan vi någonsin närma oss en objektivitet ens då? Dina axiom är godtyckligt tagna, liksom mina. Och det är det enda sättet att strukturera tillvaron, därför måste vi göra det. Men kanske måste vi då också ifrågasätta våra axioms ständiga kapacitet. Kan jag bygga upp hela mitt liv på ett axiom kanske jag kan vara öppen även för andra.

Jag skulle inte vilja säga att vi reducerar verkligheten genom att se vetenskapen som en tolkningsgrund - tvärt om menar jag att man gör verkligheten så otroligt mycket större (eller möjligtvis vetenskapen mindre, om man vill se det lite mer pessimistiskt). Jag älskar vetenskap och det är ofattbart hur mycket en vetenskaplig hållning hjälper oss att förstå världen - faktum är att vetenskap är det namn vi använder på modeller som är bra på att förklara världen. Men du måste själv vara medveten om vetenskapens brister - allt går inte att förklara vetenskapligt, helt enkelt.

"Det må vara en intressant ( ? ) frågeställning inom teologi, dock så är jag ytterst skeptisk till möjligheten att påvisa Kristus överlägsenhet som "väg till gud", i förhållande till andra religioners syn på saken, på ett rationellt sett. Det blotta faktumet att det postuleras i en bok övertygar tyvärr inte mig."

Tja, kanske är det inte en fråga utifrån de föresatser vi delar, men att du är beredd att tolka det som en intressant fråga känns som en vinst för mig! =)

"Att det kan vålla skada och skapa osämja är inget jag förnekar, dock så kan vi inte rimligtvis straffa och inskränka den uttryckta tanken endast av detta skäl, lika lite som vi förbjuder tankar som kan tyckas opassande.
Fysiska handlingar skall definitivt begränsas, ty deras skada är av en mycket mer konkret natur än det fria ordets."


Det är en fråga som man trots allt måste ta tag i ändå och i såväl internationell rätt som svensk lag faller uttryckta tankar under t ex "hets mot folkgrupper", vilket i det fallet väger tyngre än yttrandefriheten. Kanske är det för Muhammedkarikatyrfallen och liknande intressant att religionsfrihet också klassas tyngre än yttrandefrihet...

"Praktiken är naturligtvis överordnad teorin i det här fallet, dock så ser jag denna upprördhet som ytterst nödvändig och livsviktig. För mig är den sårade i mindre fara än den dåligt informerade."

Jag håller inte med, jag är betydligt hellre lyckligt ovetandes än olyckligt vetandes.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Du behöver givetvis inte visa, men jag vill tydligt opponera mig mot att det skulle finnas en sådan.


Det är relativt enkelt. För att förneka mig, så måste du förneka alla de tydliga och enkelt demonstrerade mätningar som kan användas för att manifestera min existens. Metoderna är många. Men naturligtvis är du fri att förneka deras träffsäkerhet.
Vad som krävs för mig, för att jag inte skall tro på den monoteistiska guden, är inte mycket. Jag har aldrig upplevt något, läst något, i forskarsammanhang tagit del av något eller gjort något som övertygat mig om att denna Gud existerar. Det är för mig omöjligt att tro på något sådant. Skillnaden är gigantisk.
Det är enkelt att inte tro på en gud eller på ett par gudar, men att förneka min existens är betydligt svårare.

Öppenhet i viss grad uppskattas alltid, och i det ingår att lyssna på människor - och då menar jag lyssna. Ja, helt ärligt bör du vara mer mottaglig till tro utan bevis. Huruvida du bör ifrågasätta präster mer eller mindre är jag dock fel man att uttala mig om. Själv har jag många väldigt goda erfarenheter av präster, som de människor jag litar mest på i samhället, men även sämre (inga riktigt dåliga - men dessa bilder förses vi väl ganska klart med ändå). Det finns riktiga idioter till präster också, vilket är ruskigt synd eftersom det annars är en så kvalificerad och viktig kår.



Jag är förundrad. Om jag nu skulle göra en radikal förändring av min psykologi, så att jag inte längre krävde bevis för vad jag tror på, varför skulle just de kristna eller monoteistiska historierna övertyga mig? Varför inte gå ut, träffa en psyksjuk man, och direkt köpa hans föreställningar? Varför skulle de inte kunna stämma?
Och om jag berättar för dig om mitt polyteistiska synsätt och min egna religion, varför kan du inte bara tro på det utan bevis?

Kan vi någonsin närma oss en objektivitet ens då? Dina axiom är godtyckligt tagna, liksom mina. Och det är det enda sättet att strukturera tillvaron, därför måste vi göra det. Men kanske måste vi då också ifrågasätta våra axioms ständiga kapacitet. Kan jag bygga upp hela mitt liv på ett axiom kanske jag kan vara öppen även för andra.


Jag baserar mina axiom på det som har direkt och påvisbar korresponsdans med den fysiskt mätbara verkligheten.

Jag skulle inte vilja säga att vi reducerar verkligheten genom att se vetenskapen som en tolkningsgrund - tvärt om menar jag att man gör verkligheten så otroligt mycket större (eller möjligtvis vetenskapen mindre, om man vill se det lite mer pessimistiskt). Jag älskar vetenskap och det är ofattbart hur mycket en vetenskaplig hållning hjälper oss att förstå världen - faktum är att vetenskap är det namn vi använder på modeller som är bra på att förklara världen. Men du måste själv vara medveten om vetenskapens brister - allt går inte att förklara vetenskapligt, helt enkelt.


För det första skulle jag uppskatta om du läste Sören Halldén och Ludwig Wittgenstein, emedan de båda klargör misstagen många gör när de frågar "grundläggande" och "viktiga" frågor.
Vidare så har jag en mycket vid syn på vetenskap.
Sam Harris uttrycker det så, att vetenskap inte är begränsat till matematik och empiri, utan helt enkelt är intellektuell ärlighet.
Jag påstår mig inte veta att att allt går att förklara med vetenskapliga metoder, men jag tror att det är möjligt, så länge man är tydlig och intellektuellt ärlig. Inte heller tror att våra religiösa doktriner har någon som helst kompetens när det kommer till dessa frågor som inte den sekulära filosofin har.


Tja, kanske är det inte en fråga utifrån de föresatser vi delar, men att du är beredd att tolka det som en intressant fråga känns som en vinst för mig! =)


Jag tycker faktiskt det är en tråkig och ganska fånig fråga, och den teologi jag läst och lyssnat till ( min far utbildade sig till teolog i Uppsala ) har inte imponerat direkt.

Det är en fråga som man trots allt måste ta tag i ändå och i såväl internationell rätt som svensk lag faller uttryckta tankar under t ex "hets mot folkgrupper", vilket i det fallet väger tyngre än yttrandefriheten. Kanske är det för Muhammedkarikatyrfallen och liknande intressant att religionsfrihet också klassas tyngre än yttrandefrihet...


Ja det är svårt det där. För mig är religionsfrihet ganska motsägelsefullt och problematiskt när det kommer i konflikt med andra friheter, men jag hoppas att folk kan tona ned sitt hat och sitt våld, det är allra viktigast.



Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Det är relativt enkelt. För att förneka mig, så måste du förneka alla de tydliga och enkelt demonstrerade mätningar som kan användas för att manifestera min existens. Metoderna är många. Men naturligtvis är du fri att förneka deras träffsäkerhet.
Vad som krävs för mig, för att jag inte skall tro på den monoteistiska guden, är inte mycket. Jag har aldrig upplevt något, läst något, i forskarsammanhang tagit del av något eller gjort något som övertygat mig om att denna Gud existerar. Det är för mig omöjligt att tro på något sådant. Skillnaden är gigantisk.
Det är enkelt att inte tro på en gud eller på ett par gudar, men att förneka min existens är betydligt svårare."


Jag tycker inte det råder någon som helst principiell skillnad som skulle försvåra förnekandet av din existens. Din existens bekräftas endast utifrån axiom och antaganden, upplevelser som ett gäng människor har haft. Guds existens bekräftas endast utifrån axiom och antaganden, upplevelser som ett lite större gäng människor har haft.

"Jag är förundrad. Om jag nu skulle göra en radikal förändring av min psykologi, så att jag inte längre krävde bevis för vad jag tror på, varför skulle just de kristna eller monoteistiska historierna övertyga mig? Varför inte gå ut, träffa en psyksjuk man, och direkt köpa hans föreställningar? Varför skulle de inte kunna stämma?
Och om jag berättar för dig om mitt polyteistiska synsätt och min egna religion, varför kan du inte bara tro på det utan bevis?"


Det beror på vilken del du avser. Notera först och främst att jag inte sa att du skulle ta bort beviset ur ditt liv - jag uppmuntrar dig fortfarande att ifrågasätta och inte tro på vad som helst. Men för att besvara: Troligtvis hade jag haft samma tro som du i de allra flesta frågor, men givetvis inte alla. Jag håller med ateister, buddhister, agnostiker, judar och protestantiska kristna inom Svenska Kyrkan i de flesta frågor. I olika grad håller jag också med dem om de sista bitarna, men troligtvis håller jag inte med någon annan människa om allting. Så jag skulle kanske ifrågasätta din polyteism utifrån min monoteistiska övertygelse, och om jag hade kommit en ny slutsats som talade för polyteism skulle jag förhålla mig till den öppensinnat.

"Jag baserar mina axiom på det som har direkt och påvisbar korresponsdans med den fysiskt mätbara verkligheten."

Fel. Du baserar inte dina axiom på någonting alls utom att du upplever att tillvaron blir enklare när du har dem, det är just det som gör dem till axiom. Det finns inget vetenskapligt argument över huvud taget för att välja just de axiomen vi gör.

"För det första skulle jag uppskatta om du läste Sören Halldén och Ludwig Wittgenstein, emedan de båda klargör misstagen många gör när de frågar "grundläggande" och "viktiga" frågor."

Sören Halldén har jag inte läst något av och egentligen mest varit bekant med genom hans tragiska bortgång i år, men Wittgenstein har jag läst i massor och det första man måste förhålla sig till är om man ska gå till hans tidiga eller senare liv. Om vi nu ska tipsa varandra om filosofer finns det en sympatisk herre vid namn Decartes. Eller varför inte köra lite Kant. :)

"Vidare så har jag en mycket vid syn på vetenskap.
Sam Harris uttrycker det så, att vetenskap inte är begränsat till matematik och empiri, utan helt enkelt är intellektuell ärlighet.
Jag påstår mig inte veta att att allt går att förklara med vetenskapliga metoder, men jag tror att det är möjligt, så länge man är tydlig och intellektuellt ärlig. Inte heller tror att våra religiösa doktriner har någon som helst kompetens när det kommer till dessa frågor som inte den sekulära filosofin har."


Den sekulära filosofin är perifer. Att vetenskap skulle vara begränsat till matematik och empiri låter som en misslyckad Hume.

"Jag tycker faktiskt det är en tråkig och ganska fånig fråga, och den teologi jag läst och lyssnat till ( min far utbildade sig till teolog i Uppsala ) har inte imponerat direkt."

Du är helt fri att se den som fånig, även om den borde vara av högsta relevans även för dig. Det ska sägas att om den svenska teologiutbildningen är fånig (och jag har en väldigt god insyn i den) är Uppsala höjden av fånighet.

"Ja det är svårt det där. För mig är religionsfrihet ganska motsägelsefullt och problematiskt när det kommer i konflikt med andra friheter, men jag hoppas att folk kan tona ned sitt hat och sitt våld, det är allra viktigast. "

I couldn't agree more.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Jag tycker inte det råder någon som helst principiell skillnad som skulle försvåra förnekandet av din existens. Din existens bekräftas endast utifrån axiom och antaganden, upplevelser som ett gäng människor har haft. Guds existens bekräftas endast utifrån axiom och antaganden, upplevelser som ett lite större gäng människor har haft.


Min existens går även att bevisa med hjälp av mängder av vetenskapliga och grafiska medel. Min uppenbarelse, min psykologiska profil, min längd och vikt etc., kan alla manifesteras och presenteras.

Jag är knappast imponerad av att människor säger sig ha upplevt gud. Både för att deras upplevelser sällan är likartade, (det kan vara en gud, flera gudar, en gud som talar, en gud som lyser etc.) men också för att det är diffust och svagt.
Jag påstår inte att jag vet att gud inte finns. Inte heller vet jag säkert att något av de många sätt som min existens kan bevisas på är absoluta på något sätt.
Däremot så är det så, att allt en förnuftig människa kan begära i dessa sammanhang, är att kräva någon slags kontextuell rationalitet och kontinuitet.
Att visa upp foton och mätresultat och liknande, kan göras om och om igen, med samma resultat och stor säkerhet. Vidare så kan dessa bevis appliceras i otaliga sammanhang och fortfarande vara kohenrenta och sammanhängande.


Det beror på vilken del du avser. Notera först och främst att jag inte sa att du skulle ta bort beviset ur ditt liv - jag uppmuntrar dig fortfarande att ifrågasätta och inte tro på vad som helst. Men för att besvara: Troligtvis hade jag haft samma tro som du i de allra flesta frågor, men givetvis inte alla. Jag håller med ateister, buddhister, agnostiker, judar och protestantiska kristna inom Svenska Kyrkan i de flesta frågor. I olika grad håller jag också med dem om de sista bitarna, men troligtvis håller jag inte med någon annan människa om allting. Så jag skulle kanske ifrågasätta din polyteism utifrån min monoteistiska övertygelse, och om jag hade kommit en ny slutsats som talade för polyteism skulle jag förhålla mig till den öppensinnat.


Nu är jag lite förvirrad. Det verkar inte ens som om någon meningsskiljaktighet föreligger. Jag är precis som du i det här avseendet. Jag har goda skäl att tro på en sak, dock så är jag helt öppensinnad för alla nya synsätt. Däremot så är ingen av oss beredda att tro bara för att vi får ta del av någon annans subjektiva uppfattning. För en öppensinnad så är goda skäl smittsamma.
Om någon säger att gud finns för att han eller hon "upplevt" gud, så övertygas jag inte av det. Jag kan inte övertygas av det. Inte heller verkar det som om du övertygas av den typen av utsagor.



Fel. Du baserar inte dina axiom på någonting alls utom att du upplever att tillvaron blir enklare när du har dem, det är just det som gör dem till axiom. Det finns inget vetenskapligt argument över huvud taget för att välja just de axiomen vi gör.


Jag vill vara väldigt tydlig med att jag inte menade att jag baserade dessa axiom på ett "rätt" sätt, utan endast på ett sätt som har en kontinuerlig korrespondans med den fysiska verkligheten. Huruvida det är "rätt" eller inte, kan jag aldrig veta. Men det är för mig det mest förnuftiga och användbara.


Du är helt fri att se den som fånig, även om den borde vara av högsta relevans även för dig. Det ska sägas att om den svenska teologiutbildningen är fånig (och jag har en väldigt god insyn i den) är Uppsala höjden av fånighet.


Nu tycker jag att du är lite oförsiktig. Menar du att kan bedöma alla deras kurser, seminarier och akademiska visioner? Kan du dessutom bedöma hur det jobbade för 25 år sedan?
Den kristna teologins problem är lika viktiga för mig som Islams eller Judendomens. Men jag måste naturligtvis informera mig.



Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Min existens går även att bevisa med hjälp av mängder av vetenskapliga och grafiska medel. Min uppenbarelse, min psykologiska profil, min längd och vikt etc., kan alla manifesteras och presenteras."

Vad är vetenskap då? Är vetenskap en garanti? Jag skulle visserligen inte riktigt gå med på att det finns en vetenskaplig bevisskillnad mellan dig och Gud heller, men nu är det ju ändå inte vetenskap vi vill åt utan kunskap, eller kanske ännu snarare sanning.

"Jag är knappast imponerad av att människor säger sig ha upplevt gud."

Ska jag vara ärlig är jag inte överdrivet imponerad av att människor säger sig ha upplevt dig heller. :)

"Både för att deras upplevelser sällan är likartade, (det kan vara en gud, flera gudar, en gud som talar, en gud som lyser etc.) men också för att det är diffust och svagt."

Det var en kille som påstod att du hade grön tröja på dig och en annan som sa blå tröja och en tredje som påstod att du var naken. Dessutom var det någon som bara sett ditt ansikte medan någon annan hade sett dig bakifrån - detta låter högst misstänk när de har så olika bilder av dig.

Nemen faktiskt, jag skulle snarare vara förvånad över hur bra bilderna stämmer överens med varandra gällande Gud utifrån hur dåliga vi människor är att vittna om något - och i synnerhet i en okänd situation.

"Jag påstår inte att jag vet att gud inte finns. Inte heller vet jag säkert att något av de många sätt som min existens kan bevisas på är absoluta på något sätt.
Däremot så är det så, att allt en förnuftig människa kan begära i dessa sammanhang, är att kräva någon slags kontextuell rationalitet och kontinuitet.
Att visa upp foton och mätresultat och liknande, kan göras om och om igen, med samma resultat och stor säkerhet. Vidare så kan dessa bevis appliceras i otaliga sammanhang och fortfarande vara kohenrenta och sammanhängande."


Fast både du och jag vet att foton eller mätningar inte är en flugskit i rymden med tanke på att allt är inom en värld vi inte kan vara säkra på. Om vi ifrågasätter ett helt uppslagsverk spelar det ingen roll hur många gånger något visst står i det.

"Nu är jag lite förvirrad. Det verkar inte ens som om någon meningsskiljaktighet föreligger. Jag är precis som du i det här avseendet. Jag har goda skäl att tro på en sak, dock så är jag helt öppensinnad för alla nya synsätt. Däremot så är ingen av oss beredda att tro bara för att vi får ta del av någon annans subjektiva uppfattning. För en öppensinnad så är goda skäl smittsamma.
Om någon säger att gud finns för att han eller hon "upplevt" gud, så övertygas jag inte av det. Jag kan inte övertygas av det. Inte heller verkar det som om du övertygas av den typen av utsagor."


Och kanske har vi också precis samma grundinställning, samma förhållningssätt i grunden. Men om någon påstod sig ha sett älgar i skogen nära mitt hus och jag ville se dem skulle jag kanske inte utgå ifrån att personen hade rätt, men jag skulle garanterat kunna tänka mig det och inte ha en motsättande inställning. Om jag inte skulle tro på det skulle jag åtminstone ge mig ut och leta riktigt ordentligt för att klarlägga huruvida de faktiskt finns där. Om ingen påstod sig ha sett det hade jag inte haft stor anledning att tro det, men genom att många hävdar det skulle jag vara väldigt försiktig med att utan vidare hävda motsatsen.

"Jag vill vara väldigt tydlig med att jag inte menade att jag baserade dessa axiom på ett "rätt" sätt, utan endast på ett sätt som har en kontinuerlig korrespondans med den fysiska verkligheten. Huruvida det är "rätt" eller inte, kan jag aldrig veta. Men det är för mig det mest förnuftiga och användbara."

Tja, fast bara förnuftigt i bemärkelsen att de passar oss. De är godtyckligt utvalda för att vi vill ha dem, vi vill göra det enklare för oss. De är inte på något sätt vetenskapligt uppbyggda eller bevisade.

"Nu tycker jag att du är lite oförsiktig. Menar du att kan bedöma alla deras kurser, seminarier och akademiska visioner? Kan du dessutom bedöma hur det jobbade för 25 år sedan?
Den kristna teologins problem är lika viktiga för mig som Islams eller Judendomens. Men jag måste naturligtvis informera mig. "


Det var inte min mening att vara oförsiktig. Det var givetvis väldigt generellt menat och jag har hört väldigt många goda erfarenheter också. Många kurser är vi kanske rent av världsledande i, men teologiutbildningen i sin helhet vore bättre att läsa i t ex Danmark. Detta är något nästan allmänt känt och även uppsatta inom kyrkan har påpekat detta. Jag är insatt genom mitt kontaktnät av många som läst eller läser teologi. Bland dessa flera i min släkt, min pappa som läst för just sådär 25 år sedan och min syster som läser just nu.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Vad är vetenskap då? Är vetenskap en garanti? Jag skulle visserligen inte riktigt gå med på att det finns en vetenskaplig bevisskillnad mellan dig och Gud heller, men nu är det ju ändå inte vetenskap vi vill åt utan kunskap, eller kanske ännu snarare sanning.



Jag hävdar inte att vetenskap är en garanti. Jag menar helt enkelt att de bevis och stöd man kan framlägga för min existens, är enkla, oerhört många och dessutom mycket konsekventa. Dessutom kan bevisföringen upprepas om och om igen, och integreras med i princip alla vetenskapliga system.
Vad för sådana bevis skulle du använda för att övertyga mig om guds existens?

Ska jag vara ärlig är jag inte överdrivet imponerad av att människor säger sig ha upplevt dig heller. :)


Jag menar helt enkelt att ett sådant hävdande, utan medföljande underbyggnad, inte imponerar eller övertygar mig.

Det var en kille som påstod att du hade grön tröja på dig och en annan som sa blå tröja och en tredje som påstod att du var naken. Dessutom var det någon som bara sett ditt ansikte medan någon annan hade sett dig bakifrån - detta låter högst misstänk när de har så olika bilder av dig.


Tycker du verkligen att det räcker som exempel?
Naturligtvis kan folk ha olika minnen av mig, men skillnaden mellan dessa disparata bilder av mig, och de av gud, är betydande.
Hur jag faktiskt ser ut kan man nämligen med enkelhet ta reda på, på en massor av olika sätt. Min objektiva uppenbarelse finns mycket tillgänglig. Däremot så kan du inte motbevisa mig om jag säger att jag upplevt två gudar som jag sedan tillskriver en mängd egenskaper.


Fast både du och jag vet att foton eller mätningar inte är en flugskit i rymden med tanke på att allt är inom en värld vi inte kan vara säkra på. Om vi ifrågasätter ett helt uppslagsverk spelar det ingen roll hur många gånger något visst står i det.


Som sagt, absolut säkerhet är inget som jag vill hävda mig inneha. Det enda jag talar om, är bevis och stöd, som är sammanhängande,kontinuerligt och möjligt att testa igen.

Och kanske har vi också precis samma grundinställning, samma förhållningssätt i grunden. Men om någon påstod sig ha sett älgar i skogen nära mitt hus och jag ville se dem skulle jag kanske inte utgå ifrån att personen hade rätt, men jag skulle garanterat kunna tänka mig det och inte ha en motsättande inställning. Om jag inte skulle tro på det skulle jag åtminstone ge mig ut och leta riktigt ordentligt för att klarlägga huruvida de faktiskt finns där. Om ingen påstod sig ha sett det hade jag inte haft stor anledning att tro det, men genom att många hävdar det skulle jag vara väldigt försiktig med att utan vidare hävda motsatsen.




Ännu ett exempel jag inte riktigt förstår mig på. En älg utanför huset ( naturligtvis beroende på var man bor ) är inget extraordinärt. Det är enkelt och bevisa och dessutom är det något som har iakttagits på många platser massor av gånger.
En personlig relation till universums skapare och absoluta auktoritet däremot, är något oerhört extraordinärt. Det har aldrig demonstrerats vetenskapligt, det är mycket disparat med hänsyn till hur folk beskriver det och tusentals gudar finns att välja mellan.
Jag är, som jag sagt tidigare, öppensinnad vad det gäller sanningen i våra religioner. Jag påstår mig absolut inte veta att någon religion är osann.Däremot kan jag omöjligen tillskriva religiösa hävdanden mer sanning bara för att det finns många religiösa runt om i världen.
Inte ens om det bara fanns en enda religion, och alla troende var helt överens, skulle jag tro mer av den blotta anledningen.

Jag hävdar inte att gud inte finns, endast att jag inte kan finna goda anledningar för att det finns en gud.


Tja, fast bara förnuftigt i bemärkelsen att de passar oss. De är godtyckligt utvalda för att vi vill ha dem, vi vill göra det enklare för oss. De är inte på något sätt vetenskapligt uppbyggda eller bevisade.


De passar oss väl, just därför att vi kan iaktta hur väl korrespondensen med den fysiska verkligheten är. Deras uppbyggnad består just i att gång på gång uppvisar sådan konsekvens, men naturligtvis vet inte vi inte absolut säkert.


Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag hävdar inte att vetenskap är en garanti. Jag menar helt enkelt att de bevis och stöd man kan framlägga för min existens, är enkla, oerhört många och dessutom mycket konsekventa. Dessutom kan bevisföringen upprepas om och om igen, och integreras med i princip alla vetenskapliga system.
Vad för sådana bevis skulle du använda för att övertyga mig om guds existens?"


Vad spelar det då för roll vad vi har för vetenskapliga bevis, om vetenskapen inte är någon garanti?

Tja, jag skulle kunna använda samma som du använder för din.

"Jag menar helt enkelt att ett sådant hävdande, utan medföljande underbyggnad, inte imponerar eller övertygar mig."

Precis samma här.

"Tycker du verkligen att det räcker som exempel?
Naturligtvis kan folk ha olika minnen av mig, men skillnaden mellan dessa disparata bilder av mig, och de av gud, är betydande.
Hur jag faktiskt ser ut kan man nämligen med enkelhet ta reda på, på en massor av olika sätt. Min objektiva uppenbarelse finns mycket tillgänglig. Däremot så kan du inte motbevisa mig om jag säger att jag upplevt två gudar som jag sedan tillskriver en mängd egenskaper."


Ja, det tycker jag räcker som exempel, men om du vill kan jag fortsätta räkna upp dina attribut i all evighet. :)

Först och främst vet vi inte om du har någon objektiv uppenbarelse alls, än mindre har väl du tillgång till den, så det kan vi stryka direkt. Folk kanske kan uppleva dig både ljushårig och mörkhårig, någon säger att du har långt hår och någon säger att du har kort. Vissa säger att du brukar hänga inne i stan medan andra säger att du aldrig lämnar ditt hus. Visst lär flera uttalanden om dig tänja på sanningen, men det förhindrar inte att de har en verklig grund.

"Som sagt, absolut säkerhet är inget som jag vill hävda mig inneha. Det enda jag talar om, är bevis och stöd, som är sammanhängande,kontinuerligt och möjligt att testa igen."

Jag konstaterar: Absolut säkerhet är inget som du hävdar dig ha och absolut säkerhet är inget vi kan uppnå heller. Punkt. Slut. Nada más.

"Ännu ett exempel jag inte riktigt förstår mig på. En älg utanför huset ( naturligtvis beroende på var man bor ) är inget extraordinärt. Det är enkelt och bevisa och dessutom är det något som har iakttagits på många platser massor av gånger."

Jag har aldrig hört talas om någon älg här i området, men det är skog nog för att absolut finnas en möjlighet till det. Jag finner inte heller Guds existens speciellt extraordinär.

"En personlig relation till universums skapare och absoluta auktoritet däremot, är något oerhört extraordinärt. Det har aldrig demonstrerats vetenskapligt, det är mycket disparat med hänsyn till hur folk beskriver det och tusentals gudar finns att välja mellan.
Jag är, som jag sagt tidigare, öppensinnad vad det gäller sanningen i våra religioner. Jag påstår mig absolut inte veta att någon religion är osann.Däremot kan jag omöjligen tillskriva religiösa hävdanden mer sanning bara för att det finns många religiösa runt om i världen.
Inte ens om det bara fanns en enda religion, och alla troende var helt överens, skulle jag tro mer av den blotta anledningen."


Vilket är helt korrekt av dig, åtminstone principiellt - majoritetsåsikt är inte vad vi går efter och dessa har en tendens att också vara felaktiga lite emellanåt.

"Jag hävdar inte att gud inte finns, endast att jag inte kan finna goda anledningar för att det finns en gud."

Agnosticism - ett ställningstagande jag respekterar.

"De passar oss väl, just därför att vi kan iaktta hur väl korrespondensen med den fysiska verkligheten är. Deras uppbyggnad består just i att gång på gång uppvisar sådan konsekvens, men naturligtvis vet inte vi inte absolut säkert."

Därmed inte sagt att vi hade fått annan korrespondens med ett annat axiom som lika gärna kunde fått gälla, men visst.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Vad spelar det då för roll vad vi har för vetenskapliga bevis, om vetenskapen inte är någon garanti?

Tja, jag skulle kunna använda samma som du använder för din.


De spelar roll, just för att de kan manifestera existens inom den värld vi uppfattar och förnimmer.
Du har alltså sådana bevis för gud? Vad för typ i så fall? Vikt? Längd? Bildbevis?


Ja, det tycker jag räcker som exempel, men om du vill kan jag fortsätta räkna upp dina attribut i all evighet. :)


Jag menar helt enkelt, att möjligheten att testa dessa utsagor om mig finns. Jag kan enkelt framlägga mätningar och dylikt. Om jag säger att mina gudar är gula, kan du motbevisa mig?

Först och främst vet vi inte om du har någon objektiv uppenbarelse alls, än mindre har väl du tillgång till den, så det kan vi stryka direkt. Folk kanske kan uppleva dig både ljushårig och mörkhårig, någon säger att du har långt hår och någon säger att du har kort. Vissa säger att du brukar hänga inne i stan medan andra säger att du aldrig lämnar ditt hus. Visst lär flera uttalanden om dig tänja på sanningen, men det förhindrar inte att de har en verklig grund.


Jag påstår inte att jag vet, utan endast att min uppenbarelse finns och är testbar inom det vetenskapliga systemet. Däri kan den med rätta kallas objektiv. Därför så kan vi bevisa att de som tex. hävdar att jag är 2 meter lång, har fel. Detta är en omöjlighet med de kriterier som råder när vi behandlar en gud eller flera gudars existens.

Jag konstaterar: Absolut säkerhet är inget som du hävdar dig ha och absolut säkerhet är inget vi kan uppnå heller. Punkt. Slut. Nada más.


Okej, så du håller med mig om att utan den typen av bevis är det oförnuftigt att tro?


Jag har aldrig hört talas om någon älg här i området, men det är skog nog för att absolut finnas en möjlighet till det. Jag finner inte heller Guds existens speciellt extraordinär.


Vad det gäller älgen, så är det naturligtvis mycket enkelt och högst möjligt. Gud å andra sidan, är ytterst frånvarande materiellt sätt och har hittills aldrig demonstrerats på ett konsekvent sätt.


Agnosticism - ett ställningstagande jag respekterar.

Det gläder mig, men jag vill också vara mycket tydlig med att jag inte på något sätt värderar kristendomens hävdanden än tex. hinduismens, när det kommer till guds existens och mirakel.
( Annat är det naturligtvis när jag tar del av de intellektuella traditionerna, där är skillnaderna mellan religionerna stora, i min mening. )




Ingen status


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Religionskritik :)

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons