Svar till Skibur [
Gå till post]:
>> Fast det är det ju faktiskt inte, när man tänker efter;
En Gud som är god bör i alla lägen försöka åsamka populationen så lite skada som denne finner möjligt. Om du definierar en god Gud på ett annat sätt får du gärna visa den definitionen. <<
Tja, jag förstår vad du menar men är bara halvt med dig. Jag tror dock att det handlar om att se olika skador - är det fel att låta sitt barn utsätta sig för risken att ramla och slå sig när barnet ska lära sig gå?
>> Utifrån denna premiss så finns det tre scenarion:
Gud är ologisk, och agerar därefter, i så fall är han dock i våran värld, per definition, inte god, han kan vara god i andra ramverk, men inte i vårat.
Gud är ologisk, men väljer att följa våra regler, i så fall är han i dagsläget inte allsmäktig då han i så fall tillåter sådant som åsamkar oss mer smärta än nödvändigt, för en allsmäktig varelse bör denna mängd vara exakt obefintlig, vilket den inte är.
Gud är logisk, och kan därmed inte åsamka populationen mindre skada än vad som redan sker, i så fall är han inte allsmäktig. <<
Jag skulle nog mer luta åt en lite förändrad version av det andra alternativet. Gud är allsmäktig och
kan bryta mot logiken, men håller sig logisk inför oss - vi kan inte resonera i hur det hade sett ut ifall Gud gick utanför logiken eftersom det skulle vara just utanför vår logik.
>> Hela mitt argument bygger på min definition av hur en god gud är, och jag finner den ganska stabil, men du får gärna presentera en egen. <<
Jag förstår problemet och det ska sägas att jag till viss del delar det. Jag vet många som säger sig inte ha något problem med teodicéproblemet längre, men själv kan jag faktiskt ha det och det är det enda som riktigt stör mig. Just argumentet "men Gud borde kunna ordna det på något sätt", som du är halvt inne på, får mig att fundera. Men själv skulle jag fortfarande förklara det med min okunskap.
Eftersom jag vill vara uppriktig mot dig säger jag det också, men i övrigt skulle jag förklara det ungefär såhär. Eftersom vi är begränsade till logik kan vi över huvud taget inte resonera utanför den och måste därför utgå ifrån den logiska värld Gud skapat på ett logiskt sätt. Då är läget som sådant att vi har en fri vilja som vi gör mycket ont av, men som också är helt nödvändig för att vi över huvud taget ska kunna göra något gott. Därför är den nödvändig, den ger oss ett liv över huvud taget. Utan den skulle vi visserligen inte göra något fel, men vi hade varit robotar i Guds hand - utan känslor, personligheter eller tänkande.