Svar till al327 [
Gå till post]:
"Och den premissen är en del av ditt resonemang. Och den premissen var den enda korrekta delen i ditt resonemang."
Alltså det här är väldigt enkla grejer. Ett resonemang utgår från premisser.
"Det säger fortfarande inte att man måste vara båda, man måste ha möjligheten att vara båda. Inget annat. Vi kan ta ett exempel. En allsmäktig varelse skulle kunna radera hela universum. Detta har ju uppenbarligen inte hänt. Betyder det att denna varelse inte är allsmäktig? Nej. Det betyder att den inte vill göra det. Den har fortfarande möjligheten att göra det och det är möjligheterna som gör en varelse allsmäktig, inte att han gör det. Gud kan vara god och han kan vara ond. Han behöver inte vara båda, han behöver bara ha möjligheten att vara båda."
Den frågan besvarade jag i andra tråden.
"Man kan vara allvetande och man kan vara allsmäktig. Man kan inte vara god och ond samtidigt (om man inte räknar in att man står över logiken i allsmäktighet vilket är en av de vanligaste definitionerna) men det är heller inget krav."
Bemöttes även i andra tråden.
"Jodå, jag förstår. Dock förstår jag också att det finns stora hål i ditt resonemang, vilket inte du verkar förstå."
Egentligen var det ett småfel. Nog för att du uppenbarligen redan vet om det, men jag skriver det ändå.
g<-!->o
Kan utökas till
g är finit betyder att om g€M så (komplemet till g)!€M.
o€(komplement till g)
alltså g<-!->o
Kruxet var att det sista steget inte var trivialt för beviset.
"Allsmäktigt är större än icke-allsmäktigt, medvetande är större än icke-medvetande. Snäll kan man inte riktigt definiera som större än icke-snäll dock anser jag."
Enligt resonemanget i ditt bevis så något allsmäktigt som inte existerar är mindre än t.ex. en sten som existerar. Visst förr eller senare hittar man det största som existerar som är gud. Men denne behöver inte vara så som du föreställer dig.
"Och det är något som är helt omöjligt för oss att tänka oss eftersom vi är bundna av logiken. Det säger inte att det gäller utanför universum eller att varelser utanför vårt universum är bundna av den."
Jo men jag har egentligen inga överlogiska argument utanför universum. Alltså har jag rätt eftersom eftersom det känns bättre (och dessutom är mindre logiskt (igskatarere).
"Givetvis. Båda resonemangen är felaktiga. Ditt är dock felaktigt för att både antaganden och slutsatsen är felaktiga, det ontologiska har bara felaktiga antaganden, slutsatsen är korrekt även om sättet man kom fram till det är fel."
"Om 500 isolerade personer helt plötsligt påstod sig ha exakt samma konversation så är det knappast ens nödvändigt att mäta hjärnvågor...och det visar fortfarande inte att Gud existerar, det visar att de tror att någon/något talar till dem."
Om t.ex. alla oberoende av varandra återberättar exakt samma sak?
""Mina A'n utgick från definitioner." Definitioner som du själv har valt för att passa in i din argumentation. Om du istället definierar allsmäktighet som definition 1 ifrån
http://sv.wikipedia.org/...A4ktighet, dvs "Gud kan inte bara överskrida fysikens och sannolikhetslärans lagar, utan kan även överskrida logikens ramar (Gud kan, till exempel, skapa en fyrkantig cirkel, eller låta talet ett vara ekvivalent med två), eftersom Gud inte är bunden av några begränsningar över huvud taget." så är dina antaganden och slutsatser felaktiga."
Definition 1: Är rent nonsens koncentrat. Men jag bemötte denna i andra ttråden.
"Eftersom Gud är övernaturlig, dvs per definition obevisbar med vetenskap så kan du inte det nej."
N00b, det var inte fråga om vetenskapliga bevis.
"Även detta sträcker sig till det övernaturliga eftersom det ligger utanför vårt universum."
"Nix. Men du kan inte heller påstå att allsmäktighet är begränsad till något i dina antaganden utan bevis (vilket inte går)."
"Tack. Dock frågade jag inte om du hade fler argument, det visste jag redan att du inte hade."
Ugh.. säg inte tack...