Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Religionskritik :)

Skapad av Anonymare, 2009-07-29 21:35 i Livsåskådningar

73 047
941 inlägg
-10 poäng
MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"De spelar roll, just för att de kan manifestera existens inom den värld vi uppfattar och förnimmer."

Nu går du bara runt ordet "bevisa" för att vi klarlagt att det är omöjligt.

"Du har alltså sådana bevis för gud? Vad för typ i så fall? Vikt? Längd? Bildbevis?"

Inser du inte att det då inte längre rör sig om ett bevissteg? Visst kan jag säga 68kg och 1,80m, men det säger liksom inget. Vi diskuterar på en nivå där bilder inte ljuger för att de är photoshoppade...

"Jag menar helt enkelt, att möjligheten att testa dessa utsagor om mig finns. Jag kan enkelt framlägga mätningar och dylikt. Om jag säger att mina gudar är gula, kan du motbevisa mig?"

Nej, liksom jag inte kan motbevisa dig om du påstår att du är gul, vari mitt intresse nu skulle ligga i det...

"Jag påstår inte att jag vet, utan endast att min uppenbarelse finns och är testbar inom det vetenskapliga systemet. Däri kan den med rätta kallas objektiv."

Det var en lite väl hastig slutsats - allt du någonsin tror är objektivt ser du genom dina subjektiva ögon.

"Därför så kan vi bevisa att de som tex. hävdar att jag är 2 meter lång, har fel. Detta är en omöjlighet med de kriterier som råder när vi behandlar en gud eller flera gudars existens."

Inte bevisa, vi kan påvisa att utifrån några godtyckligt valda axiom och en analysmetod kan vi subjektivt uppfatta en mätning som att den anger din längd till 2 meter.

"Okej, så du håller med mig om att utan den typen av bevis är det oförnuftigt att tro?"

Verkligen inte, då hade vi ju inte trott på något alls.

"Vad det gäller älgen, så är det naturligtvis mycket enkelt och högst möjligt. Gud å andra sidan, är ytterst frånvarande materiellt sätt och har hittills aldrig demonstrerats på ett konsekvent sätt."

Älg i detta område har aldrig demonstrerats på ett konsekvent sätt heller.

"Det gläder mig, men jag vill också vara mycket tydlig med att jag inte på något sätt värderar kristendomens hävdanden än tex. hinduismens, när det kommer till guds existens och mirakel.
( Annat är det naturligtvis när jag tar del av de intellektuella traditionerna, där är skillnaderna mellan religionerna stora, i min mening. ) "


Nej visst, jag förutsätter att du som agnostiker ställer dig inför teism som helhet på ett visst sätt.

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Nu går du bara runt ordet "bevisa" för att vi klarlagt att det är omöjligt.Inser du inte att det då inte längre rör sig om ett bevissteg? Visst kan jag säga 68kg och 1,80m, men det säger liksom inget. Vi diskuterar på en nivå där bilder inte ljuger för att de är photoshoppade...Nej, liksom jag inte kan motbevisa dig om du påstår att du är gul, vari mitt intresse nu skulle ligga i det...
Inte bevisa, vi kan påvisa att utifrån några godtyckligt valda axiom och en analysmetod kan vi subjektivt uppfatta en mätning som att den anger din längd till 2 meter.


Jag skulle vilja sammanfatta vad jag menar, varför jag använder de termer jag använder, och varför jag vill mena att i ditt tal om subjektivitet och godtycklighet inte ligger något epistemologiskt eller ontologiskt fel, men en något underlig inställning.
För det första, så är jag naturligtvis bekant med problemet om absolut objektivitet och bevis. Dessa två termer, eller koncept om man så vill, är båda mycket problematiska, i synnerhet för oss som människor, med alla våra sinnesbegränsningar.
Dock så infinner sig det ett problem när man uttrycker denna skepsis utan "total effekt", så att säga.
De "bevis" jag talar om, är endast bevis inom en axiomatisk och naturalistisk ram, självfallet. Inom den kan man mäta, fota och experimentera. Man kan ha bra och dåliga stöd för saker och tings existens, samt för de teorier som man använder för att förstå fakta.
Eftersom dessa typer av bevis är till synes konsekventa och välanpassade till oss och vår vardag, så är det vad jag, i stort, grundar min tro på. Varför? Helt enkelt för att inom detta system kan vi röra oss med en relativt tydlig " intellektuell ärlighet".



Nu till problemet som jag upplever, när du kritiserar mina slutsatser med hänvisning till alltings subjektivitet.
Jag skulle nämligen vilja mena, att vi alla rättar oss efter den här typen av kognitivt förhållningssätt, oavsett om har andra religiösa idéer eller inte.
Det är nämligen ohållbart, i praktiska termer, att inte, i stort, basera sin tro på olika satser på vilka objektiva ( inom systemet ) grunder de har.
Jag fruktar också, att om man driver din typ av kritik ( som jag ibland uppfattar den ) så kan det uppstå svåra problem.
Vad baserar du tex ditt språk på? Varför fortsätter du att använda samma semantiska system hela tiden? Du har naturligtvis inget annat att stå på, än den ständiga och mätbara bekräftelsen som svaren du får innebär.
Samma sak gäller din tro att tomater inte är giftiga, att fåglar kan flyga etc.
För mig är många religiösa idéer inget annat än idéer som på något sätt fått fotfäste utanför vår gemensamma ram för ett "förnuftigt" sätt att föra diskussion.
Naturligtvis kan jag inte motbevisa dem eller kalla dem osanna. Däremot så tycker jag inte man kan föra en meningsfull diskussion kring dem, just för att de tillåter för så oerhört många svårartade diskursiva undantag.







Ingen status

encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

"Verkligen inte, då hade vi ju inte trott på något alls."

Vafalls det gör man ju inte heller. eller?

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag skulle vilja sammanfatta vad jag menar, varför jag använder de termer jag använder, och varför jag vill mena att i ditt tal om subjektivitet och godtycklighet inte ligger något epistemologiskt eller ontologiskt fel, men en något underlig inställning.
För det första, så är jag naturligtvis bekant med problemet om absolut objektivitet och bevis. Dessa två termer, eller koncept om man så vill, är båda mycket problematiska, i synnerhet för oss som människor, med alla våra sinnesbegränsningar.
Dock så infinner sig det ett problem när man uttrycker denna skepsis utan "total effekt", så att säga.
De "bevis" jag talar om, är endast bevis inom en axiomatisk och naturalistisk ram, självfallet. Inom den kan man mäta, fota och experimentera. Man kan ha bra och dåliga stöd för saker och tings existens, samt för de teorier som man använder för att förstå fakta.
Eftersom dessa typer av bevis är till synes konsekventa och välanpassade till oss och vår vardag, så är det vad jag, i stort, grundar min tro på. Varför? Helt enkelt för att inom detta system kan vi röra oss med en relativt tydlig " intellektuell ärlighet"."


Visst kan vi förutsätta att det är en "sann" ram, men då måste vi också erkänna att det är en godtyckligt vald ram vi tar för sann.

"Nu till problemet som jag upplever, när du kritiserar mina slutsatser med hänvisning till alltings subjektivitet.
Jag skulle nämligen vilja mena, att vi alla rättar oss efter den här typen av kognitivt förhållningssätt, oavsett om har andra religiösa idéer eller inte.
Det är nämligen ohållbart, i praktiska termer, att inte, i stort, basera sin tro på olika satser på vilka objektiva ( inom systemet ) grunder de har."


Och där håller jag med dig.

"Jag fruktar också, att om man driver din typ av kritik ( som jag ibland uppfattar den ) så kan det uppstå svåra problem."

Och där håller jag, om möjligt, ännu mer med dig! Jag tror nämligen att man måste leva livet utan att fastna för mycket i sanning eller lögn. Vi måste utgå ifrån vissa saker, annars hamnar vi fel. Rent religiöst måste vi till exempel förutsätta att alla människor är lika mycket värda, för om vi i strikt vetenskaplig anda måste testa det slutar vi lätt i ytterligare förintelser.

"Vad baserar du tex ditt språk på? Varför fortsätter du att använda samma semantiska system hela tiden? Du har naturligtvis inget annat att stå på, än den ständiga och mätbara bekräftelsen som svaren du får innebär.
Samma sak gäller din tro att tomater inte är giftiga, att fåglar kan flyga etc.
För mig är många religiösa idéer inget annat än idéer som på något sätt fått fotfäste utanför vår gemensamma ram för ett "förnuftigt" sätt att föra diskussion.
Naturligtvis kan jag inte motbevisa dem eller kalla dem osanna. Däremot så tycker jag inte man kan föra en meningsfull diskussion kring dem, just för att de tillåter för så oerhört många svårartade diskursiva undantag."


Jag förstår dig absolut, och jag håller också med dig om att det är just dessa ramar vi måste använda på just det viset. Vad jag försöker säga är bara att vi då måste vara medvetna om hur vi egentligen förhåller oss - att det inte är en garanterad objektiv sanning att följa. Det är nämligen farligt att tillskriva något ett större värde än det har.

Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Gör vi inte?
Om det nu verkligen är så att du varken tror att Gudrun Skyman existerar, du själv existerar eller världen existerar, så låt det stå för dig. Personligen tror jag att alla tre existerar.
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

tror på = tror att det existerar? Jag kanske missförstod sammanhanget.
Jag tror ingenting jag inte vet, och det jag vet tror jag inte. Att göra ett antagande är något annat att tro. Typiskt dig att ta upp fenomenologi, för en sån sak.

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Okej, eftersom du inte verkar hänga med i svängarna, låt mig gå två steg tillbaka och fråga; vad vet du? Om du tror dig veta mer än något dussin saker behöver du inte räkna upp alla, men nämn några av dem. :)
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0
Att jag vet lite.

Disregard Women, Aquire Currency!

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0
Visst kan vi förutsätta att det är en "sann" ram, men då måste vi också erkänna att det är en godtyckligt vald ram vi tar för sann.


Ja. Dock så är den godtycklig endast i den mest puritanska epistemologiska meningen.
Personligen skulle jag vilja kalla den för den "förnuftiga ramen", snarare än den "sanna".


Och där håller jag, om möjligt, ännu mer med dig! Jag tror nämligen att man måste leva livet utan att fastna för mycket i sanning eller lögn. Vi måste utgå ifrån vissa saker, annars hamnar vi fel. Rent religiöst måste vi till exempel förutsätta att alla människor är lika mycket värda, för om vi i strikt vetenskaplig anda måste testa det slutar vi lätt i ytterligare förintelser.



Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag tror att man både kan förneka alla människors lika värde och fördöma systematisk utrotning. Nyanserna däremellan är, i min mening, vad vi går efter i vårt samhälle. I de nyanserna ryms frågor som "vem är mest värd i vården?", "vilka är brottslingars rättigheter?" etc.
Dessutom så tror jag att det oftast är ett oändligt avstånd mellan ett vetenskapligt konstaterande såsom "utvecklingsstörda är en börda för samhället, objektivt sätt", och en utrotning.
Orsakerna till det är nog många, och mycket sammansatta.


Jag förstår dig absolut, och jag håller också med dig om att det är just dessa ramar vi måste använda på just det viset. Vad jag försöker säga är bara att vi då måste vara medvetna om hur vi egentligen förhåller oss - att det inte är en garanterad objektiv sanning att följa. Det är nämligen farligt att tillskriva något ett större värde än det har.


Det är inte garant, utan blott det tydligaste och mest konsekventa vi har att följa.

Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Det där var inget svar. Tror du dig veta något?

Svar till Nallen [Gå till post]:
"Ja. Dock så är den godtycklig endast i den mest puritanska epistemologiska meningen.
Personligen skulle jag vilja kalla den för den "förnuftiga ramen", snarare än den "sanna"."


Vi kan kalla den "förnuftig", inte mig emot. Så länge vi är medveten om att den inte är objektiv eller sann utifrån någon annan än sig själv.

"Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag tror att man både kan förneka alla människors lika värde och fördöma systematisk utrotning. Nyanserna däremellan är, i min mening, vad vi går efter i vårt samhälle. I de nyanserna ryms frågor som "vem är mest värd i vården?", "vilka är brottslingars rättigheter?" etc.
Dessutom så tror jag att det oftast är ett oändligt avstånd mellan ett vetenskapligt konstaterande såsom "utvecklingsstörda är en börda för samhället, objektivt sätt", och en utrotning.
Orsakerna till det är nog många, och mycket sammansatta."


Tveksamt, jag skulle säga att steget inte är speciellt långt. I sann utilitaristisk anda skulle jag inte se det onda i att utrota ett gäng människor om jag inte trodde på allas lika värde och dessa innebar en börda för övriga människor. Och skulle jag då vara en hjälte utifrån de premisserna skulle jag utföra en förintelse.

"Det är inte garant, utan blott det tydligaste och mest konsekventa vi har att följa. "

Precis! Lite som demokrati, kan jag utifrån mig själv tänka: Kanske inte det ideala, men det vi måste utgå ifrån nu eftersom det är det bäst fungerande system vi känner till.
Tyranitar
Visningsbild
P Hjälte 849 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:
Enligt mig är Religon helt retarded, men de hjälper ju folk som inte har det så lätt, (tror de iaf) jag skiter fullständigt i det och förstår inte hur folk 100% seriöst kan tro att gud / liknande finns.


encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Tja...
Att jag vet lite.
Att saker är sig själva.
Att x+y = y+x.
Att (p^(p—>q)) —> q.
Att ett system inte kan bevisas inom systemet.
Att det inte finns något värdigt titeln "Gud".
o.dyl.
Anser jag mig veta exakt.

Och jag tror även saker som att:
De flesta människor tänker inte.
Moral är ett hinder.
osv.

Men jag tror inte på någonting på ett sätt som innefattar lojalitet mot idén. Jag baserar det på praktiska erfarenheter.

Disregard Women, Aquire Currency!

Gotterdammerung
Visningsbild
P Hjälte 183 inlägg
0

Svar till encoctmebreu [Gå till post]:

Att jag vet lite.
Att saker är sig själva.
Att x+y = y+x.
Att (p^(p—>q)) —> q.
Att ett system inte kan bevisas inom systemet.
Att det inte finns något värdigt titeln "Gud".


Räknar du sista som en analytisk sats?

encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:

Ja, det går att härleda logiskt, liksom de flesta andra satserna.

Disregard Women, Aquire Currency!

Gotterdammerung
Visningsbild
P Hjälte 183 inlägg
0

Svar till encoctmebreu [Gå till post]:

De andra är självsägande. Hur härleder du guds icke-existens?

encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:

T.ex. den gamla goa:
Kan gud skapa en sten som han inte kan lyfta?

Det logiska innehållet är som jag ser det:
1. Om x är en möjlig handling kan något som är allsmäktigt verkställa denna handling.
2. Låt x vara "En handling som något allsmäktigt inte är kapabel till".
3. Om det allsmäktiga är kapabel till x så x!=x, vilket är är en självmotsägelse.
4. Om det allsmäktiga inte är kapabel till x är det inte allsmäktigt.

En teistisk gud om man definierar den som allsmäktig, allerstädesnärvarande, allvetande, blir en självmotsägelse.
Man måste förstås inte ha just en teistisk gud, men det uppstår fortfarande problem när man skall resonera kring det, man måste göra en massa onödiga antaganden etc.

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
"Tja...
Att jag vet lite.
Att saker är sig själva.
Att x+y = y+x.
Att (p^(p—>q)) —> q.
Att ett system inte kan bevisas inom systemet.
Att det inte finns något värdigt titeln "Gud".
o.dyl.
Anser jag mig veta exakt."


Även förutom de rent patetiska påståendena där är det faktiskt så att du inte kan veta en enda av dessa saker. "Att du vet lite" är ju först och främst ett diffust uttalande (vad är "lite"?), men det väsentliga är inte det utan att detta kan tänkas vara helt felaktigt för att du utifrån en felaktig premiss härlett det. Samma sak gäller även de andra punkterna. Alla bygger på premisser, axiom vi godtagit utan egentlig vetenskaplig grund till det - just för att vetenskap inte fungerar utan dem! Sedan ska det ju sägas att flera av dina punkter aldrig skulle kunna kvalificeras som vetenskapliga ens utifrån dessa axiom.

"Och jag tror även saker som att:
De flesta människor tänker inte.
Moral är ett hinder.
osv."


[] <-- Carebox
Jag är helt övertygad om att du inte läst filosofi också, men det är inget jag behöver skriva.

"Men jag tror inte på någonting på ett sätt som innefattar lojalitet mot idén. Jag baserar det på praktiska erfarenheter."

Jaha, berätta gärna om dessa praktiska erfarenheter. Till exempel hur du helt utan godtyckligt utsatta förutsättningar kan komma fram till att "saker är sig själva", eller varför inte att "det inte finns något värdigt titeln Gud".

Varför ber jag dig ens om det? Jag vet att du inte kan ge vetenskaplig bakgrund till något du säger, och är tämligen övertygad om att du inte ens är kapabel att härleda en vetenskaplig bevisning alls.

Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Jag beundrar att du tar dig an det, men hur kan man ens kritisera det liksom? :/ Det han försöker uttrycka är fel på så många sätt att det blir sorgligt.

Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Just for the record kan jag ju upprepa att Gud självklart är kapabel att skapa en olyftbar sten. :)
Gotterdammerung
Visningsbild
P Hjälte 183 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:

Det logiska innehållet är som jag ser det:
1. Om x är en möjlig handling kan något som är allsmäktigt verkställa denna handling.
2. Låt x vara "En handling som något allsmäktigt inte är kapabel till".
3. Om det allsmäktiga är kapabel till x så x!=x, vilket är är en självmotsägelse.
4. Om det allsmäktiga inte är kapabel till x är det inte allsmäktigt.


2 är en falsk premiss. Den är självmotsägande.

roughie
Visningsbild
F 34 Trelleborg Hjälte 1 922 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:

att bjuda bort sin dotter för en viss summa har ju inte direkt med religionen att göra, om jag inte minns fel har det också varit så här.'
Good bizznizz you know.

Akakabuto är en livsfarlig björn hans centrala nervsystem är skadat skjut för att döda.

encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

"Samma sak gäller även de andra punkterna. Alla bygger på premisser, axiom vi godtagit utan egentlig vetenskaplig grund till det - just för att vetenskap inte fungerar utan dem! Sedan ska det ju sägas att flera av dina punkter aldrig skulle kunna kvalificeras som vetenskapliga ens utifrån dessa axiom."

Hoppar över det där första.
Jag tror du har missförstått vad ett axiom är. Att ett axiom är en inte detsamma som en premiss. När man kan beskriva ett system med minsta möjliga antal satser är vardera av dessa satser ett axiom. Två axiom i samma system kan inte innefatta samma logiska innehåll.
Axiom kan inte bevisas eftersom de är definitioner.

"[] <-- Carebox
Jag är helt övertygad om att du inte läst filosofi också, men det är inget jag behöver skriva."

Du efterfrågade några saker jag ansåg mig veta. Jag tog med dem som exempel för att förtydliga vad jag menar med tro när jag sa "jag tror ingenting jag inte vet.". De enskilda påståendena behöver du inte bry dig om.

"Jaha, berätta gärna om dessa praktiska erfarenheter. Till exempel hur du helt utan godtyckligt utsatta förutsättningar kan komma fram till att "saker är sig själva", eller varför inte att "det inte finns något värdigt titeln Gud"."

Tänk, hela mitt liv har jag gått omkring och förutsatt det. Det har aldrig varit till hinder samtidigt som det underlättat varenda tanke jag haft faktiskt. Det dära om praktiska erfarenheter gällde förresten listan över saker jag tror. Att saker är sig själva är i sig uppenbart.
Angående "det inte finns något värdigt titeln Gud". Se mitt svar till Gotterdammersung.

"Varför ber jag dig ens om det? Jag vet att du inte kan ge vetenskaplig bakgrund till något du säger, och är tämligen övertygad om att du inte ens är kapabel att härleda en vetenskaplig bevisning alls."

Visst är det hemskt när man får mer än man efterfrågar ;).


Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:

Tro det eller ej, men jag kom på beviset själv. (Ja utifrån "kan gud skapa en sten han ej kan lyfta.).
Och det är inte det bästa.
Du har fel. Vi skulle kunna hugga ut ett klippblock som vi inte kan lyfta, men en allsmäktig gud kan inte hugga ut ett klippblock som han inte kan lyfta (Om man definierar allsmäktighet som vi gjort).
Jag dock medge att första premissen kan kritiseras. Är allsmäktighet verkligen en egenskap på samma sätt som t.ex. mäktighet?

Disregard Women, Aquire Currency!

Xynx
Visningsbild
P 28 Alingsås Hjälte 2 592 inlägg
0
Svar till Anonymare [Gå till post]:

Sedan att det finns en bra massa människor som stänger in folk i källarem skjuter oskyldigt folk och penetrerar barn genom skallen är alltså helt okej?

Självfallet tycker du inte det men jag menar att folk gärna kan behöva få tro på vad de vill utan att alla ateister smutskastar dem för det.

Hur mycket ni än försöker argumentera mot oss kommer ni inte lyckas, vi har någonting som vi tror på helt enkelt :)

Föredetta.

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
"Hoppar över det där första."

Varför då? Visst förstår jag att allt du skrev sprack och du står svarslös på den punkten, men du är inte dummare än att du måste ha insett det tidigare, right?

"Jag tror du har missförstått vad ett axiom är. Att ett axiom är en inte detsamma som en premiss. När man kan beskriva ett system med minsta möjliga antal satser är vardera av dessa satser ett axiom. Två axiom i samma system kan inte innefatta samma logiska innehåll.
Axiom kan inte bevisas eftersom de är definitioner."


Axiom och premiss är absolut inte samma sak nej; i den mån det går att säga att något är endera falskt eller sant och vilket det är skulle detta kunna vara användbart på en premiss - som man kanske rent av vet är falsk - men i ett axiom skulle det vara oanvändbart eller per definition ickeexisterande. Detta betyder inte att axiom är sanna, och inte heller att man utifrån dem kan skapa eller se absolut sanning. Och eftersom vi ser allt utifrån axiomen kan vi inte se absolut sanning, åtminstone inte medvetet.

Nej, jag tror vi är fullt på det klara med skillnaden, däremot verkar du ovillig att erkänna den grund axiomen utgör och av vilken förödande vikt dessa är för hur vi kan se på allt i hela diskussionen.

"Du efterfrågade några saker jag ansåg mig veta. Jag tog med dem som exempel för att förtydliga vad jag menar med tro när jag sa "jag tror ingenting jag inte vet.". De enskilda påståendena behöver du inte bry dig om."

Jag efterfrågade några saker du ansåg dig veta. Du gav exempel. Vissa var rent larviga och, tror jag även du inser, just ovetenskapliga i sin natur. Alla dina påstådda kunskaper visade sig sakna bevis som inte byggde på sina egna slutsatser (ett, som bekant, vanligt förekommande bevisföringsfel).

"Tänk, hela mitt liv har jag gått omkring och förutsatt det. Det har aldrig varit till hinder samtidigt som det underlättat varenda tanke jag haft faktiskt."

Och tänk att jag delar precis den bilden, liksom uppenbarligen de flesta gör, vilket är anledningen till att vi tagit det för en sanning trots att vi inte har några som helst bevis för det - vi har gjort ett axiom av det.

"Det dära om praktiska erfarenheter gällde förresten listan över saker jag tror. Att saker är sig själva är i sig uppenbart."

Kom igen, om vi ska ta det seriöst en gång kanske? "Att han är skyldig till brottet är uppenbart" duger inte som bevisföring i tingsrätten. Jag skulle säga att det absolut inte är uppenbart, och även om det hade varit uppenbart hade det inte nödvändigtvis varit vetenskapligt bevisat. Så var nu vänlig och bevisa vetenskapligt, som vi kom överens om, att "saker är sig själva".

"Angående "det inte finns något värdigt titeln Gud". Se mitt svar till Gotterdammersung."

Det enda jag ser att du skrivit till Gotterdammersung är den där stentabben, som jag redan svarat på och förklarat för dig.

"Visst är det hemskt när man får mer än man efterfrågar ;)."

Nja, det skulle jag inte säga. Däremot är det en gnutta uppgivet att behöva läsa ett påstående gång på gång och dra en lång förklaring när man själv (och troligtvis även den man förklarar för) redan vet att den kommer stå svarslös inom några inlägg. Det enda hoppet för den andre är att dra ut diskussionen så långt söm möjligt och fördröja den i varje moment i förhoppningen om att något ska avbryta och man aldrig når slutet.
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

"Axiom och premiss är absolut inte samma sak nej; i den mån det går att säga att något är endera falskt eller sant och vilket det är skulle detta kunna vara användbart på en premiss - som man kanske rent av vet är falsk - men i ett axiom skulle det vara oanvändbart eller per definition ickeexisterande. Detta betyder inte att axiom är sanna, och inte heller att man utifrån dem kan skapa eller se absolut sanning. Och eftersom vi ser allt utifrån axiomen kan vi inte se absolut sanning, åtminstone inte medvetet."

Ett axiom är inte sant eller falskt. Axiomen definierar systemet. Systemet i sig är varken sant eller falskt.
Logik i sig har med nödvändighet bara som axiom A=A. Utan det antagandet kan du inte göra ett system.

"Vissa var rent larviga och, tror jag även du inser, just ovetenskapliga i sin natur."

Vetenskap är ett system. Alla påståendena omfattas i vetenskap (utom möjligtvis det sista).

"Alla dina påstådda kunskaper visade sig sakna bevis som inte byggde på sina egna slutsatser (ett, som bekant, vanligt förekommande bevisföringsfel)."

Men de behöver inte bevisas.

"Och tänk att jag delar precis den bilden, liksom uppenbarligen de flesta gör, vilket är anledningen till att vi tagit det för en sanning trots att vi inte har några som helst bevis för det - vi har gjort ett axiom av det."

Vi har inget val. Tänker vi att A!=A begår vi ett tankefel.

"Så var nu vänlig och bevisa vetenskapligt, som vi kom överens om, att "saker är sig själva"."

Saker är sig själva
av encoctmebreu

Introduktion
Vi vilja undersöka hurvida saker är saker.

Teori
Vi skall för några olika objekt hurvida de är några olika objekt. För att se om vi för dessa kan verifiera sambandet A=A.

Utförande.
Vi använde oss av följande utrustning: en kopp, ett bord, ett litet fat, en TV-apparat.

Resultat
Dessa saker visade sig vara: en kopp, ett bord, ett litet fat och en TV-apparat. Vilket är det förväntade resultatet.

Slutsats
För att statistiskt vara säkra behöver vi utföra experimentet på fler objekt. Ett urval på ca 100 bör vara tillräckligt.


"Just for the record kan jag ju upprepa att Gud självklart är kapabel att skapa en olyftbar sten. :)"

Kan han skapa en lyftbar sten som han inte kan lyfta?

Disregard Women, Aquire Currency!

Gotterdammerung
Visningsbild
P Hjälte 183 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:

Tro det eller ej, men jag kom på beviset själv. (Ja utifrån "kan gud skapa en sten han ej kan lyfta.).
Och det är inte det bästa.
Du har fel. Vi skulle kunna hugga ut ett klippblock som vi inte kan lyfta, men en allsmäktig gud kan inte hugga ut ett klippblock som han inte kan lyfta (Om man definierar allsmäktighet som vi gjort).
Jag dock medge att första premissen kan kritiseras. Är allsmäktighet verkligen en egenskap på samma sätt som t.ex. mäktighet?


Att "hugga ut ett klipblock som man inte kan lyfta" implicerar ett icke-göra. En allsmäktig varelse kan göra allt, men han kan inte icke-göra något (man kan inte vara bäst på att vara sämst).

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
"Ett axiom är inte sant eller falskt. Axiomen definierar systemet. Systemet i sig är varken sant eller falskt."

Upprepa gärna det jag precis har skrivit, men låtsas inte som att det är ett svar.

"Logik i sig har med nödvändighet bara som axiom A=A. Utan det antagandet kan du inte göra ett system."

Precis, vi måste därför (helt utan egentlig vetenskaplig grund till det) anta detta.

"Vetenskap är ett system. Alla påståendena omfattas i vetenskap (utom möjligtvis det sista)."

Som du säger, garanterat inte det sista.

"Men de behöver inte bevisas."

För att vara bevisade sanningar behöver de bevisas, jo. För att vara något du tror är sanning behöver de inte bevisas, nej.

"Vi har inget val. Tänker vi att A!=A begår vi ett tankefel."

Endast utifrån den världsbild vi har, utifrån det tankesätt vi använder. Om vi stryker våra axiom är inte A=A mer sant än A!=A.

"Saker är sig själva
av encoctmebreu
Introduktion
Vi vilja undersöka hurvida saker är saker.
Teori
Vi skall för några olika objekt hurvida de är några olika objekt. För att se om vi för dessa kan verifiera sambandet A=A.
Utförande.
Vi använde oss av följande utrustning: en kopp, ett bord, ett litet fat, en TV-apparat.
Resultat
Dessa saker visade sig vara: en kopp, ett bord, ett litet fat och en TV-apparat. Vilket är det förväntade resultatet.
Slutsats
För att statistiskt vara säkra behöver vi utföra experimentet på fler objekt. Ett urval på ca 100 bör vara tillräckligt."


Du är själv medveten om att detta bara är nonsens, så jag förstår inte varför du skriver det. Kanske humoristiskt första gången, du har humor, men du bör seriöst börja tänka på att lägga fram nåt som håller.

För sakens skull får jag väl kritisera ditt arbete: I den mån jag lyckades utläsa vad du skulle skriva (med tanke på bristfälliga meningar i båda uppbyggnad och definition, genom att du använder svaga uttryck) är det en bristfällig undersökning på alla punkter. Metoddelen, som väl är den enda intressanta, saknar all längd och definition som är nödvändig. "Vi UNDERSÖKER" och "saker VISADE SIG" säger ingenting om själva utförandet, utan hör hemma i en diskussion där ett resultat redan tydligt presenterats.

"Kan han skapa en lyftbar sten som han inte kan lyfta?"

Absolut.
Kan Gud lyfta stenen sedan?
Absolut.
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:

Låt mig börja om från början.
Ett av matematikens axiom är x+y=y+x. Detta axiom kommer ur hur operatorn + är definierad. Axiomet är inte en upptäckt vi gjort.
Logik behandlar relationer mellan identiteter. Ur definitionen följer A=A och ur A=A följer definitionen.


Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:

"Att "hugga ut ett klipblock som man inte kan lyfta" implicerar ett icke-göra. En allsmäktig varelse kan göra allt, men han kan inte icke-göra något (man kan inte vara bäst på att vara sämst)."

Kan man resonera så? Inte x betyder ¬x. x i sin tur kan vara ¬y så att ¬x=y osv.
Genom att hugga ut ett klippblock så låter han inte bli att hugga ut ett klippblock. Genom att hugga ut ett klippblock så låter han inte ett ståtlig klippa vara intakt. Eller det motsatta han återställer inte klippan.
Du har förresten rätt om steg 2. Så låt mig ersätta det med: "Något allsmäktigt skulle aldrig erkänna den här satsen.".
Erkänna är en handling. Erkänner det allsmäktiga satsen så är det inte satsen som erkänts.
Det allsmäktiga kan alltså inte erkänna satsen. Vi kan erkänna den så den är en möjlig handling.

Disregard Women, Aquire Currency!

Kleff
Visningsbild
P Borås Hjälte 7 663 inlägg
0
"detta bara är nonsens"

Tänk om jag fått en krona för varje gång en troende har sagt det där när denne blivit inträngd i ett hörn under en diskussion...

"Säg förlåt?" - zombiefied

encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till Xynx [Gå till post]:

Är att kritisera detsamma som att smutskasta(Kritik)? Väx upp(Smutskasta).

Disregard Women, Aquire Currency!

gaminggirl
Visningsbild
F 38 Lund Hjälte 8 084 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Det där är den protestantiskt kristna trosbekännelsen, så inte ens alla kristna ägnar sig åt den.

Och jo Katoliker är emot abort, preventivmedel, sex före äktenskapet m.m. http://www.fragaprasten.nu/html/abort.htm Om du inte visste det så är Katoliker också Kristna.

Ingen status

anon32016
Visningsbild
Hjälte 223 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:
"Absolut.
Kan Gud lyfta stenen sedan?
Absolut."


Vill du påstå att gud inte är sig själv? Det är den enda logiska utvägen ur resonemanget. Det då säger är en emotsägelse. Kan han lyfta stenen har han ju inte skapat en sten som inte kan lyftas.

Det här fungerar på alla obegränsade attribut, såsom allsmäktighet. Det är inte en finit egenskap, och utesluter möjligheten till alla andra egeskaper. Gud kan inte vara någonting som man kan definera som skiljt från någonting annat, om han är allsmäktig eller allvetande.

En liten rättelse: Är han allsmäktig gäller detta hans handlande, (makt defineras ju utifrån handlingar) är han allvetande hans attribut.

Xynx
Visningsbild
P 28 Alingsås Hjälte 2 592 inlägg
0

Svar till encoctmebreu [Gå till post]:

Var i mitt inlägg påstod jag något sådant?

Jag liksom du kritiserade bara.

Föredetta.


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Religionskritik :)

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

2 utloggade

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons