Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Religionskritik :)

Skapad av Anonymare, 2009-07-29 21:35 i Livsåskådningar

72 959
941 inlägg
-10 poäng
Snigel
Visningsbild
P 31 Hjälte 531 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:

Well, angående vad Jesus gjorde ska man inte vara så trögtänkt att man tror på allt bokstavligen. Det är nämligen sagt att bibeln är extremt metaforisk.
Tror snarare att idén med att dela 11 bröd och mätta 5000 är nog mer en metafor för att man ska dela.

Tro inte på allt du läser i bibeln, det är bara fail.

Jag är inte troende.

[8bit]

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Min tro är irrationella på flera håll, jag vill dock hävda att din är snäppet mer irrationell. :)


Jag skulle uppskatta om du kunde redogöra för vad som är irrationellt.


Jovisst, om du på det viset vill klumpa ihop dig med den ändå förhållandevis stora gruppen nynazister som är ledande i att hävda människors olika värde.


Okej? För mig är det egalt att nynazister tillhör de som hävdar att alla människor inte har samma värde, för vi använder den informationen på helt olika sätt. Det finns även filantroper och välgörenhetskämpar som också menar att man omöjligen kan argumentera för alla människors lika värde. Det viktiga är hur man sedan agerar.

Din första punkt vill jag invända emot genom att klarlägga att det inte är alltid man följer sina egna principer. Jag kan tycka att en brandman gör ett jättebra arbete och ändå klaga på henne. Jag kan värdesätta en tavla till tusen kronor utan att själv betala tusen kronor för den. Och jag kan hävda alla människors lika värde även utan att göra något åt att följa konsekvenserna av det. Däremot är jag givetvis av åsikten att man bör göra sitt bästa för att faktiskt hjälpa alla i nöd, såväl okända som vänner, såväl våldtäktsmän som våldtäktsoffer.


Jag hävdar inte att det gäller för ALLA, dock så är jag mycket säker på att detta är fallet för de flesta, samt att det faktumet både manifesteras rent praktiskt, vi kan och orkar inte hjälpa alla, samt psykologiskt.
Även om jag vill hjälpa alla fattiga och utsatta barn i världen ( vilket jag vill, innerst inne) så är sanningen faktiskt att jag ofta ägnar mig åt meningslösa saker när jag hade kunnat försökt hjälpa dem.

Denna princip gäller dock inte för mina närmaste. Om jag till exempel fick höra att min bror var i nöd på något sätt, skulle jag sluta med det jag håll på med och rusa till undsättning, detta gäller inte för alla människor.

Jag är lugn så länge människor känner inom sig att människor är lika mycket värda och att det är fel att ha ihjäl eller skada andra. Folk som inte håller med om detta skrämmer mig, och så även du (faktiskt, även om jag uppskattar dig på många sätt och vis).


För mig är det en gigantisk skillnad mellan frågan om allas lika värde och frågan om huruvida det är rätt eller fel att bruka våld.

Jag tror inte på allas lika värde, men tror likväl att våld nästan alltid är negativt. Däri ligger ingen motsättning, ty trots att jag för mina inre tankar erkänner att vissa människor betyder mindre än andra för mig, och i min värld har "mindre" värde, så tror jag fortfarande att alla ska bemötas med respekt och vördnad.
Det är helt enkelt så att jag inser att jag inte kan känna på detta sätt för alla, samt att alla inte bär på samma ansvar, plikter och möjligheter.

Jag också tillägga att jag aldrig brukat våld mot någon.


Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till olabalola [Gå till post]:
Du = Bernie Madoff för folk som saknar bildning...

Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag skulle uppskatta om du kunde redogöra för vad som är irrationellt."

Låt mig då först be dig förklara hur den värld vi lever i uppstått och hur vi kan leva, tänka och diskutera denna fråga - kan du förklara det utan att blanda in en intelligent skapare?

"Okej? För mig är det egalt att nynazister tillhör de som hävdar att alla människor inte har samma värde, för vi använder den informationen på helt olika sätt. Det finns även filantroper och välgörenhetskämpar som också menar att man omöjligen kan argumentera för alla människors lika värde. Det viktiga är hur man sedan agerar."

Att ni har olika förhållningssätt i övrigt betvivlar jag inte och för min del rankar jag dina förhållningssätt bra mycket högre än nynazisters. Och inte är det omöjligt att välgörenhetskämpar hävdar människors olika värde, men för sakens skull får du gärna nämna några stycken. :)

Alltså, vilka välgörenhetskämpar åsyftar du skulle påstå att det är omöjligt att hävda människors lika värde?

"Jag hävdar inte att det gäller för ALLA, dock så är jag mycket säker på att detta är fallet för de flesta, samt att det faktumet både manifesteras rent praktiskt, vi kan och orkar inte hjälpa alla, samt psykologiskt."

Självklart kan vi inte lyckas med allt - jag kan inte lösa världens alla konflikter själv. Men om jag verkar för mänskligheten tar jag ett steg i rätt riktning, alltså kan man säga att jag ger en hjälp åt alla bara genom att hjälpa en enskild individ, även utan att andra gynnas av det...

"Även om jag vill hjälpa alla fattiga och utsatta barn i världen ( vilket jag vill, innerst inne) så är sanningen faktiskt att jag ofta ägnar mig åt meningslösa saker när jag hade kunnat försökt hjälpa dem."

Och detsamma gäller mig, och jag tror inte vi utmärker oss så mycket genom det. Kanske gör det oss till sämre medmänniskor, men huvudsaken tror jag är att man försöker göra denna värld till en bättre plats.

"Denna princip gäller dock inte för mina närmaste. Om jag till exempel fick höra att min bror var i nöd på något sätt, skulle jag sluta med det jag håll på med och rusa till undsättning, detta gäller inte för alla människor."

Och självklart känner jag igen mig själv i den bilden. Kanske är det rätt, kanske är det fel. Att hävda alla människors lika värde innebär ju inte att man kommer göra lika mycket för alla i världen.

"För mig är det en gigantisk skillnad mellan frågan om allas lika värde och frågan om huruvida det är rätt eller fel att bruka våld."

Det är en gigantisk skillnad mellan de båda frågorna, absolut. På samma sätt är det en gigantisk skillnad mellan frågorna "Tänker du rösta på Sverigedemokraterna?" och "Anser du att vi bör värdera människor utifrån ras?", men jag tycker ändå att det finns en väsentlig koppling att göra.

"Jag tror inte på allas lika värde, men tror likväl att våld nästan alltid är negativt. Däri ligger ingen motsättning, ty trots att jag för mina inre tankar erkänner att vissa människor betyder mindre än andra för mig, och i min värld har "mindre" värde, så tror jag fortfarande att alla ska bemötas med respekt och vördnad."

Och många som röstar på SD säger att det inte alls handlar om en värdering av raser, utan mer att vissa raser är mer berättigade att leva här och medan andra bör leva på andra ställen (för de som säger att ras inte har med saken att göra, att det bara skulle röra sig om tidigare nationell tillhörighet, är helt fel ute).

Så jag betvivlar inte att du är emot våld och därför betvivlar jag heller inte att du är emot etnisk rensning, men om jag är två säkerhetsspärrar ifrån det är du bara en ifrån...

"Det är helt enkelt så att jag inser att jag inte kan känna på detta sätt för alla, samt att alla inte bär på samma ansvar, plikter och möjligheter."

Jag skulle säga att ett erkännande av allas värde inte är bindande i handling, snarare bindande i önskan. Om du önskar alla människor i världen en hög standard och inte att du och din bror ska ha det lite bättre än alla andra ser jag det som ett erkännande, även om du hjälper din bror mer än du hjälper andra.

"Jag också tillägga att jag aldrig brukat våld mot någon."

Och det beundrar jag dig för. Beroende på hur man definierar det gäller detsamma mig. Jag räknar mig som pacifist, men visst har jag brukat våld mot mina medmänniskor vid tillfällen (kanske begränsat till min barndom visserligen), främst mina syskon.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Låt mig då först be dig förklara hur den värld vi lever i uppstått och hur vi kan leva, tänka och diskutera denna fråga - kan du förklara det utan att blanda in en intelligent skapare?


Jag skulle uppskatta om du kunde ställa frågorna lite klarare, så att jag förstår, för nu är jag lite osäker på vad du menar.
Att förklara sakförhållanden och system i världen vi lever i går utmärkt utan att ens nämna möjligheten om en intelligent skapare.
Man kan tala om atomer, molekyler, gravitation, hjärnan etc.
Där finner vi svaren på frågan om tänkandet, människans som art och så vidare. (Inte fullständiga dock)
När man sedan talar om big-bang och dess orsak, samt om världens beskaffenhet i allmänhet, så vill många ta upp en bakomliggande intelligens.
Jag tycker det är meningslöst. Det ger oss inte bättre kunskap om sakförhållanden, snarare sämre om man väljer att tro att denna intelligens vill en viss art på en viss planet väl.

Inte heller finns bevis som kan förse oss med en stabil och väl grundad tro på en skapare, just för att denne skapare både är ovillig att förse oss med information om sin existens, och för att hans eventuella existens inte kan postuleras utan vidare, om man vill vara konsekvent. Finns denne skapare bara? Vad är detta väsens orsak? Hur vet vi att det inte är fler än 1 väsen? Hur kom detta väsen hit?
Jag tycker att vi borde vara ärliga i denna fråga, och börja med att konstatera ett par saker.

Allt vi vet är att en värld ger sken av att finnas, fylld med mönster, rörelse, kraft och intention. Vi vet också att just denna värld antagligen hade en slags början, ett avstamp, som vi kallar för Big-bang. Vidare så kan vi konstatera att världen både uppvisar intelligens och avsaknad av intelligens, i sina många former och aspekter.

Att tro på en intelligent skapare, men den information som är tillgänglig idag, samt med de oändliga problem som den hypotesen för med sig, är för mig oklokt.
Jag tycker att universum är fantastiskt, men också att det beter sig just som en gigantisk slumpgenerator med vissa primära och regelbundna förinställngar.
Människan tycker jag är ett utmärkt exempel på det.
I vår kropp finns både fantastisk komplexitet och effektivitet och farlig och nedbrytande redundans och destruktivitet.



Att ni har olika förhållningssätt i övrigt betvivlar jag inte och för min del rankar jag dina förhållningssätt bra mycket högre än nynazisters. Och inte är det omöjligt att välgörenhetskämpar hävdar människors olika värde, men för sakens skull får du gärna nämna några stycken. :)

Alltså, vilka välgörenhetskämpar åsyftar du skulle påstå att det är omöjligt att hävda människors lika värde?




Mitt ordval var något svepande, vilket var olyckligt.
Egentligen syftade jag på två olika grupper.
Den första är filosofer, som både motsätter sig idén om mänskligt värde och samtidigt menar att välgörenhet är en nödvändig princip.
Den andra är helt enkelt människor som arbetar med att hjälpa människor utan att påstå att det är rimligt att hävda allas lika värde. Sådana människor känner jag många av, i synnerhet inom politiska grupper som t.ex. Amnesty och Rädda Barnen.
Bland filosoferna skulle jag främst nämna de anarkistiska tänkarna som var verksamma under 1800talet, tex Bakunin och Malatesta.

Den ståndpunkt jag vill driva är dock inte att det är en "populär" åsikt, utan att inte alls står i motsättning till humanitär hjälp och pacifism.


Och detsamma gäller mig, och jag tror inte vi utmärker oss så mycket genom det. Kanske gör det oss till sämre medmänniskor, men huvudsaken tror jag är att man försöker göra denna värld till en bättre plats.



Hade du verkligen känt inom dig, att alla människor var lika värda, vilket skulle göra dem lika ovärderliga som dina nära och kära, så skulle du inte spela fia med knuff vetandes att du kunde ha hjälpt dem istället.

Och självklart känner jag igen mig själv i den bilden. Kanske är det rätt, kanske är det fel. Att hävda alla människors lika värde innebär ju inte att man kommer göra lika mycket för alla i världen.


Men nu är jag väldigt osäker på hur du definierar detta värde. Uppenbarligen är alla inte värda lika mycket konkret ansträngning, vilket både du och jag demonstrerar med våra liv och hur vi handlar.
Men vad består detta värde i? Det är ofta den frågan som får mig att avvisa hävdandet att alla är lika värda, som meningslöst och ogrundat. Värdet verkar bara vara en mening, en etisk profil, snarare än något med faktiskt betydelse.

Det är en gigantisk skillnad mellan de båda frågorna, absolut. På samma sätt är det en gigantisk skillnad mellan frågorna "Tänker du rösta på Sverigedemokraterna?" och "Anser du att vi bör värdera människor utifrån ras?", men jag tycker ändå att det finns en väsentlig koppling att göra.


Kopplingen som man kan göra är dock inte problematisk för min position. Jag menar helt enkelt att jag definitivt ser att man borde behandla människor med respekt, men också att ingen kan använda sig av principen om alla lika värde, just för att vårt värde alltid är relativt, och står i relation till en rad variabler som inte är absoluta.

Vidare så har jag faktiskt inte sett något förslag i SD:s partiprogram som talar om rastillhörghet och dess betydelse för politiken, men jag har inte läst deras program så många gånger heller.
( Bara en kommentar, jag är inte Sverigedemokrat. )

Och många som röstar på SD säger att det inte alls handlar om en värdering av raser, utan mer att vissa raser är mer berättigade att leva här och medan andra bör leva på andra ställen (för de som säger att ras inte har med saken att göra, att det bara skulle röra sig om tidigare nationell tillhörighet, är helt fel ute).


Jag förstår inte riktigt den här jämförelsen, och jag tror också att du skulle tjäna på att lyfta ur den hypotetiska Sverigedemokraten ur den.
Det finns många Sverigedemokrater som också säger att rasen är irrelevant, utan snarare pekar på den kulturella "profilen" så att säga.
Jag vill klargöra att jag inte alls tycker att vissa har "mer" intrinsikalt och existentiellt värde än andra, bara för att jag inte förmår att se på alla människor som lika värda.
Vad det handlar om, är människans oförmåga att såväl praktiskt som teoretisk förmå sig att se på alla som lika värda. Jag menar att det är relativt och att det handlar om förmågan att tillskriva värde, snarare än ett inneboende faktiskt värde.



Ingen status

josifin
Visningsbild
F 30 Hjälte 563 inlägg
0
Jag tror att det var nån gammal gubbe som började berätta en helt påhittad historia vid lägerelden. Sen så skrevs den ner och efter ett tag började folk tro på den där historien. jag menar, om någonting sånt skulle hända nu skulle ju folk tro att man driver!
Dalagosse
Visningsbild
P 29 Hjälte 195 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:

pastafarian?

sjukt sant som du säker iaf

vad fan äe det här?

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag skulle uppskatta om du kunde ställa frågorna lite klarare, så att jag förstår, för nu är jag lite osäker på vad du menar.
Att förklara sakförhållanden och system i världen vi lever i går utmärkt utan att ens nämna möjligheten om en intelligent skapare.
Man kan tala om atomer, molekyler, gravitation, hjärnan etc.
Där finner vi svaren på frågan om tänkandet, människans som art och så vidare. (Inte fullständiga dock)
När man sedan talar om big-bang och dess orsak, samt om världens beskaffenhet i allmänhet, så vill många ta upp en bakomliggande intelligens.
Jag tycker det är meningslöst. Det ger oss inte bättre kunskap om sakförhållanden, snarare sämre om man väljer att tro att denna intelligens vill en viss art på en viss planet väl."


Om du vill kan vi göra det enkelt för oss, om du bara skulle vilja ge en vetenskapligt hållbar teori till hur världen uppstod. Börja med att det inte finns antydan till något, om det är så du menar att "ursprungsläget" var. :)

"Inte heller finns bevis som kan förse oss med en stabil och väl grundad tro på en skapare, just för att denne skapare både är ovillig att förse oss med information om sin existens, och för att hans eventuella existens inte kan postuleras utan vidare, om man vill vara konsekvent. Finns denne skapare bara? Vad är detta väsens orsak? Hur vet vi att det inte är fler än 1 väsen? Hur kom detta väsen hit?
Jag tycker att vi borde vara ärliga i denna fråga, och börja med att konstatera ett par saker."


Jag försöker vara så uppriktig jag bara kan och därför betonar jag gång på gång att allt jag tror på absolut inte är vetenskapligt bevisat eller verifierbart. Jag menar heller inte att den monoteistiska kristendom med en lång historia på köpet är ifråga här. Allt jag säger är att utifrån den kunskap vi har verkar det oundvikligt att det inte skulle ha varit en intelligens (om så en amöba, eller hundra om du hellre vill det) som låg bakom det hela.

"Allt vi vet är att en värld ger sken av att finnas, fylld med mönster, rörelse, kraft och intention. Vi vet också att just denna värld antagligen hade en slags början, ett avstamp, som vi kallar för Big-bang. Vidare så kan vi konstatera att världen både uppvisar intelligens och avsaknad av intelligens, i sina många former och aspekter."

Det ställer jag upp på, absolut.

"Att tro på en intelligent skapare, men den information som är tillgänglig idag, samt med de oändliga problem som den hypotesen för med sig, är för mig oklokt."

Det hade säkerligen varit oklokt, men jag ser inga sådana "oändliga problem" och känner därför inte igen mig i sakframställan.

"Jag tycker att universum är fantastiskt, men också att det beter sig just som en gigantisk slumpgenerator med vissa primära och regelbundna förinställngar.
Människan tycker jag är ett utmärkt exempel på det.
I vår kropp finns både fantastisk komplexitet och effektivitet och farlig och nedbrytande redundans och destruktivitet."


Visst kan det göra det och det är inget märkligt. Men om vi ska konstatera huruvida en ö är bebodd är det inte väsentligt att fokusera på alla träd och stenar som finns "naturligt" och inte påverkas av huruvida ön är bebodd eller ej. Vi kan konstatera att stenarna inte vittnar om några infödingar, men tittar vi lite längre bort och ser ett gäng hus är stenarna intetsägande. Att stenarna inte vittnar om civilisation står inte emot att husen faktiskt gör det. Förstår du vad jag vill åt? :)

"Sådana människor känner jag många av, i synnerhet inom politiska grupper som t.ex. Amnesty och Rädda Barnen."

Det låter väldigt olyckligt eftersom både Amnesty och Rädda Barnen aktivt ställer sig bakom och låter sig utformas av de mänskliga rättigheterna, som garanterar alla människors lika värde. Dessa två organisationer ställer sig alltså uttalat tvärt emot uttalandet om människors olika värde. Jag är ledsen, men med tanke på att jag väntade mig namn i klass med Shane Claiborne, Nelson Mandela eller Moder Teresa, blev jag i total namnavsaknad lite besviken nu. Finns det verkligen någon känd välgörare som hävdar människors olika värde?

"Den ståndpunkt jag vill driva är dock inte att det är en "populär" åsikt, utan att inte alls står i motsättning till humanitär hjälp och pacifism."

Faktum är att jag tror den gör just det - gemensamt för all välgörenhet jag känner till är nämligen att den bygger på att alla människor är lika mycket värda. Jag är på intet sätt stängd dock, jag låter mig gärna förundras när du visar för mig att mina stora idoler hävdar människors olika värde.

"Hade du verkligen känt inom dig, att alla människor var lika värda, vilket skulle göra dem lika ovärderliga som dina nära och kära, så skulle du inte spela fia med knuff vetandes att du kunde ha hjälpt dem istället."

Det här förklarade jag nyss för dig. Jag hävdar inte att min dator är mer värd än Mona Lisa, ändå hade jag säkerligen agerat skarpare om min dator blev stulen än om Mona Lisa blev det. Kanske är det för att datorn har ett större personligt värde för mig, kanske handlar det om praktiska skäl - men jag skulle aldrig få för mig att min dator skulle vara mer värd eller berättigad sin existens än världens mest kända konstverk.

"Men nu är jag väldigt osäker på hur du definierar detta värde. Uppenbarligen är alla inte värda lika mycket konkret ansträngning, vilket både du och jag demonstrerar med våra liv och hur vi handlar.
Men vad består detta värde i? Det är ofta den frågan som får mig att avvisa hävdandet att alla är lika värda, som meningslöst och ogrundat. Värdet verkar bara vara en mening, en etisk profil, snarare än något med faktiskt betydelse."


Nej, vi har alla olika prioriteringar. Visst kan man säga att våra handlingar demonstrerar i vilken grad vi bryr oss, men om du nu vill ha värde definierat så är det INTE detsamma som intresse eller tidsprioritering. Frågar du Henrik Pontén kommer han nog inte säga att han har världens viktigaste yrke, frågar du Agneta Sjödin kommer hon nog inte säga att hon har världens viktigaste yrke, frågar du Erik Edman kommer han nog inte säga att han har världens viktigaste yrke. Mitt pluggande är inte viktigare än det hjälparbete som pågår runt om i tredje världen, det kan jag med nästan full säkerhet säga.

Jag menar inte att min mor har ett större värde än du, ändå spelar ni väldigt olika roller i mitt liv och jag tror jag hjälper henne mer än jag hjälper dig.

Vad jag vill ha sagt är att människovärdet inte är något vi påverkar genom att tycka det ena eller andra, det går precis motsatt håll - människovärdet påverkar (eller bör påverka) vad vi tycker om det ena eller andra.

"Kopplingen som man kan göra är dock inte problematisk för min position. Jag menar helt enkelt att jag definitivt ser att man borde behandla människor med respekt, men också att ingen kan använda sig av principen om alla lika värde, just för att vårt värde alltid är relativt, och står i relation till en rad variabler som inte är absoluta."

Så länge den inte blir problematisk är det väl ingen skada skedd, frågan är väl snarare vilken sida du skulle ställa dig på om du insåg att dessa ställdes emot varandra, och det är det jag är rädd för.

"Vidare så har jag faktiskt inte sett något förslag i SD:s partiprogram som talar om rastillhörghet och dess betydelse för politiken, men jag har inte läst deras program så många gånger heller.
( Bara en kommentar, jag är inte Sverigedemokrat. )"


Inte jag heller, och jag tror absolut inte att det står där heller (inte nu längre åtminstone). Ändå ser jag en väsentlig koppling, vad tror du det beror på? Inom svensk politik talas det mycket om ett hotande övervakningssamhälle, ändå är vi fortfarande inte i närheten av att vara lika övervakande som de flesta andra länder. Man skulle lite förenklat kunna säga att skillnaden ligger mellan koordinater och vektorer.

"Jag förstår inte riktigt den här jämförelsen, och jag tror också att du skulle tjäna på att lyfta ur den hypotetiska Sverigedemokraten ur den.
Det finns många Sverigedemokrater som också säger att rasen är irrelevant, utan snarare pekar på den kulturella "profilen" så att säga."


Det var just det jag skrev. :)

"Jag vill klargöra att jag inte alls tycker att vissa har "mer" intrinsikalt och existentiellt värde än andra, bara för att jag inte förmår att se på alla människor som lika värda."

Det säger en hel del. För mig finns det inget människovärde som inte är intrinsikalt. Det är just det jag argumenterat för hela tiden - vi är olika bra på att arbeta, bygga hus och samla mat, men det finns ett existentiellt plan där vi alla är lika och den sätter allt värde.

"Vad det handlar om, är människans oförmåga att såväl praktiskt som teoretisk förmå sig att se på alla som lika värda. Jag menar att det är relativt och att det handlar om förmågan att tillskriva värde, snarare än ett inneboende faktiskt värde."

Du sätter ett likhetstecken mellan värde och engagemang, vilket jag alls inte ställer upp på.

Svar till josifin [Gå till post]:
Vad fint att du har en tro. :)

Till skillnad från den mesta annan tro vi diskuterar här är din tro dock motbevisat struntprat.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Om du vill kan vi göra det enkelt för oss, om du bara skulle vilja ge en vetenskapligt hållbar teori till hur världen uppstod. Börja med att det inte finns antydan till något, om det är så du menar att "ursprungsläget" var. :)
Jag försöker vara så uppriktig jag bara kan och därför betonar jag gång på gång att allt jag tror på absolut inte är vetenskapligt bevisat eller verifierbart. Jag menar heller inte att den monoteistiska kristendom med en lång historia på köpet är ifråga här. Allt jag säger är att utifrån den kunskap vi har verkar det oundvikligt att det inte skulle ha varit en intelligens (om så en amöba, eller hundra om du hellre vill det) som låg bakom det hela.





Ingen har framlagt en resonabel teori kring alltings uppkomst, varken filosofiskt eller vetenskapligt.
Det enda kravet för denna första process, eller detta första skeende, är att det var kapabelt att åstadkomma just det som det åstadkom.
Intelligens är inget krav. Det som är ett krav är en beskaffenhet som ger upphov till vissa effekter. Det kan vara en intelligens (eller flera), eller så var det en mekanisk och deterministisk process (eller flera).

Det hade säkerligen varit oklokt, men jag ser inga sådana "oändliga problem" och känner därför inte igen mig i sakframställan.


Jag syftade huvudsakligen på att varelsen inte vill ge sig till känna, samt att vi omöjligen kan vara säkra på att (givet att det faktiskt är en intelligens) en och inte flera.

Visst kan det göra det och det är inget märkligt. Men om vi ska konstatera huruvida en ö är bebodd är det inte väsentligt att fokusera på alla träd och stenar som finns "naturligt" och inte påverkas av huruvida ön är bebodd eller ej. Vi kan konstatera att stenarna inte vittnar om några infödingar, men tittar vi lite längre bort och ser ett gäng hus är stenarna intetsägande. Att stenarna inte vittnar om civilisation står inte emot att husen faktiskt gör det. Förstår du vad jag vill åt? :)


Jag förstår vad du vill åt, men jag ser fortfarande inte att något på jorden eller i universum vittnar om en bakomliggande intelligens, förutom det som skapats av identifierbara levande intelligenser.


Det låter väldigt olyckligt eftersom både Amnesty och Rädda Barnen aktivt ställer sig bakom och låter sig utformas av de mänskliga rättigheterna, som garanterar alla människors lika värde. Dessa två organisationer ställer sig alltså uttalat tvärt emot uttalandet om människors olika värde. Jag är ledsen, men med tanke på att jag väntade mig namn i klass med Shane Claiborne, Nelson Mandela eller Moder Teresa, blev jag i total namnavsaknad lite besviken nu. Finns det verkligen någon känd välgörare som hävdar människors olika värde?



Faktum är att jag tror den gör just det - gemensamt för all välgörenhet jag känner till är nämligen att den bygger på att alla människor är lika mycket värda. Jag är på intet sätt stängd dock, jag låter mig gärna förundras när du visar för mig att mina stora idoler hävdar människors olika värde.





Jag tycker inte det är olyckligt. Dessa personer är oerhört engagerade i välgörenhetsarbete och är mycket måna om att människor får hjälp. Dock så har vi diskuterat saken, och ingen av dem tycker att man kan presentera ett övertygande argument som säger att alla människor skulle bära på något unikt värde, som dessutom är "lika" för alla.
Att dessa två inte är kända ser jag inte personligen som något problem. Det viktiga för deras välgörenhetsarbete är just att de vill göra väl och att de anser att folk förtjänar deras hjälp.

Vidare så var både malatesta och Bakunin kända på sin tid, men de kan knappast klassas som "välgörare" i någon modern mening.



Faktum är att jag tror den gör just det - gemensamt för all välgörenhet jag känner till är nämligen att den bygger på att alla människor är lika mycket värda. Jag är på intet sätt stängd dock, jag låter mig gärna förundras när du visar för mig att mina stora idoler hävdar människors olika värde.



Jag vill mena att den inte alls gör det.
Välgörenhet handlar om att göra väl, i det här fallet för andra människor. Välgörenheten är fortfarande välgörenhet trots att den utförs selektivt av t.ex. nazister. Så länge som den består i någon form av hjälp eller stöd, så är den välgörenhet. De goda gärningar som Hamas utför, är definitivt välgörenhet, trots att Hamas inte erkänner alla människors lika rätt och värde.
Dock så är detta inte fallet vad det gäller min egen inställning.
Jag är både emot hävdandet att alla har samma intrisikala värde och för att alla förtjänar hjälp, stöd och respekt.
Jag vet inte vilka dina stora idoler är, och faktumet att de inte håller med mig i den här frågan spelar inte så stor roll.

Det här förklarade jag nyss för dig. Jag hävdar inte att min dator är mer värd än Mona Lisa, ändå hade jag säkerligen agerat skarpare om min dator blev stulen än om Mona Lisa blev det. Kanske är det för att datorn har ett större personligt värde för mig, kanske handlar det om praktiska skäl - men jag skulle aldrig få för mig att min dator skulle vara mer värd eller berättigad sin existens än världens mest kända konstverk.


Jag förstår skillnaden men vill belysa att det är just detta som jag tycker undergräver och förintar konceptet "lika värde".
Det reduceras nämligen till ett godtyckligt hävdande som varken korresponderar med våra intentioner, handlingar eller idéer.
Min poäng är inte att man har "fel" när man säger att alla har lika värde. Min poäng är att konceptet är meningslöst samt att ingen kan argumentera övertygande för konceptets sanning och faktiska konsekvens, när man låter ordet "värde" användas på ett så diffust sätt.


Nej, vi har alla olika prioriteringar. Visst kan man säga att våra handlingar demonstrerar i vilken grad vi bryr oss, men om du nu vill ha värde definierat så är det INTE detsamma som intresse eller tidsprioritering. Frågar du Henrik Pontén kommer han nog inte säga att han har världens viktigaste yrke, frågar du Agneta Sjödin kommer hon nog inte säga att hon har världens viktigaste yrke, frågar du Erik Edman kommer han nog inte säga att han har världens viktigaste yrke. Mitt pluggande är inte viktigare än det hjälparbete som pågår runt om i tredje världen, det kan jag med nästan full säkerhet säga.

Jag menar inte att min mor har ett större värde än du, ändå spelar ni väldigt olika roller i mitt liv och jag tror jag hjälper henne mer än jag hjälper dig.

Vad jag vill ha sagt är att människovärdet inte är något vi påverkar genom att tycka det ena eller andra, det går precis motsatt håll - människovärdet påverkar (eller bör påverka) vad vi tycker om det ena eller andra.



Här hänvisar jag till mitt förra stycke. Om du finner något jag inte bemött, så specificera det gärna i ditt nästa svar.


Så länge den inte blir problematisk är det väl ingen skada skedd, frågan är väl snarare vilken sida du skulle ställa dig på om du insåg att dessa ställdes emot varandra, och det är det jag är rädd för.


Jag har svårt att tänka mig hur det skulle orsaka något problem. Jag är nämligen övertygad om, och jag kan också ge argument för, att alla människor förtjänar respekt och hjälp.


Det säger en hel del. För mig finns det inget människovärde som inte är intrinsikalt. Det är just det jag argumenterat för hela tiden - vi är olika bra på att arbeta, bygga hus och samla mat, men det finns ett existentiellt plan där vi alla är lika och den sätter allt värde.


Det är just detta diffusa existentiella värde som jag är skeptisk mot, just för att inga övertygande eller logiska argument kan förse det med trovärdighet.


Du sätter ett likhetstecken mellan värde och engagemang, vilket jag alls inte ställer upp på.


Det är inte konstigt att jag ger intrycket av att göra det, ty jag har inte varit tydlig nog med att jag inte vill använda mig av den definition av "värde" som du använder.



Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Ingen har framlagt en resonabel teori kring alltings uppkomst, varken filosofiskt eller vetenskapligt."

Om det råder det delade meningar - jag vet hur det hade kunnat gå till.

"Det enda kravet för denna första process, eller detta första skeende, är att det var kapabelt att åstadkomma just det som det åstadkom.
Intelligens är inget krav. Det som är ett krav är en beskaffenhet som ger upphov till vissa effekter. Det kan vara en intelligens (eller flera), eller så var det en mekanisk och deterministisk process (eller flera)."


Det är helt korrekt att det enda kravet på denna första... någonting... är att den/det ska vara kapabelt att åstadkomma just det den/det uppenbarligen åtstadkommit. Detta begränsar oss dock en hel del, då någonting som saknar intelligens inte kan göra godtyckliga val.

Håller du med mig om att processer inte är godtyckliga? En process är alltså en händelse som sker som en konsekvens av något annat; till exempel att min hand lyfts upp för att jag vill det (eller hjärnan skickar impulser till mina muskler, beroende på hur noggrant man vill gå in i det), eller att ett glas går sönder som följd av att det välter ned från ett bord...

Alltså, kan vi konstatera att ingen process sker godtyckligt? Min hand höjer sig inte utan anledning (anledningen kan vara att impulser som skickats till musklerna som höjer den, eller att någon lyfter upp min hand, eller något annat, men det sker inte utan anledning). Glaset går inte sönder utan vidare. Det kan gå sönder av många olika anledningar, men oavsett om det är inre tryck, en yttre smäll eller lite hederlig gravitation som gör sin inverkan, finns det alltid någon anledning.

Vidare då... Kan vi sedan konstatera att alla dessa processer rent teoretiskt är förutsägbara och går att räkna ut? Förutsatt att man har tillgång till alla variabler och en oändligt stor räknekapacitet så kan man räkna ut exakt hur stora skärvorna efter glaset kommer bli, hur de kommer ligga och efter hur lång tid de kommer ligga stilla, när det ramlar ned på ett visst sätt. Här är det alltså den rena processen utan yttre påverkan från exempelvis en snubbe som slänger sig för att fånga upp glaset - det kommer vi till sen. Vi nöjer oss med detta till att börja med, ställer du upp på det?

"Jag syftade huvudsakligen på att varelsen inte vill ge sig till känna, samt att vi omöjligen kan vara säkra på att (givet att det faktiskt är en intelligens) en och inte flera."

Jag ser inga motsättningar där. Visst är det så att vi utifrån detta resonemang inte kan säga hur denna intelligens är - kanske är det många, kanske är det en, kanske har den en gul näsa, kanske har den ingen näsa alls - men vi låter det för ögonblicket stå som oklart och oväsentligt. Vårt fokus ligger på att det är en intelligens, det är det som är väsentligt nu.

"Jag förstår vad du vill åt, men jag ser fortfarande inte att något på jorden eller i universum vittnar om en bakomliggande intelligens, förutom det som skapats av identifierbara levande intelligenser."

Jag tyckte du precis sa att du såg väldigt mycket som vittnade om intelligens, men att du också såg sådant som inte gjorde det?

"Jag tycker inte det är olyckligt. Dessa personer är oerhört engagerade i välgörenhetsarbete och är mycket måna om att människor får hjälp. Dock så har vi diskuterat saken, och ingen av dem tycker att man kan presentera ett övertygande argument som säger att alla människor skulle bära på något unikt värde, som dessutom är "lika" för alla.
Att dessa två inte är kända ser jag inte personligen som något problem. Det viktiga för deras välgörenhetsarbete är just att de vill göra väl och att de anser att folk förtjänar deras hjälp."


Säkerligen är det så, men nu inser du väl en problematik i din argumentation? Du framlägger först att din syn på människors olika värde delas av flera kända välgörenhetsikoner och nu är vi alltså vid att det är två (för mig helt anonyma, inte ens verifierade) personer du känner som också har ett engagemang i organisationer som sysslar med välgörenhet? Det finns inte mycket vatten att hämta ur den källan...

"Vidare så var både malatesta och Bakunin kända på sin tid, men de kan knappast klassas som "välgörare" i någon modern mening."

Det tror jag säkert, men det jag frågade efter var just kända välgörare och inte propagandistiska anarkister. :)

"Jag vill mena att den inte alls gör det.
Välgörenhet handlar om att göra väl, i det här fallet för andra människor. Välgörenheten är fortfarande välgörenhet trots att den utförs selektivt av t.ex. nazister. Så länge som den består i någon form av hjälp eller stöd, så är den välgörenhet. De goda gärningar som Hamas utför, är definitivt välgörenhet, trots att Hamas inte erkänner alla människors lika rätt och värde."


Absolut! Självklart! Jag säger inte att man inte kan utföra välgörenhet om man inte erkänner allas lika värde, jag säger att jag tror välgörenheten hämmas av sådana inställningar och det är jag övertygad om. Jag betvivlar inte Hamas goda vilja att hjälpa Hamas-anhängare, utan jag betvivlar Hamas goda vilja att hjälpa israeler. Jag tror du är en strålande välgörare mot din bror, och det kan ha positiva effekter för hela världen också.

"Dock så är detta inte fallet vad det gäller min egen inställning.
Jag är både emot hävdandet att alla har samma intrisikala värde och för att alla förtjänar hjälp, stöd och respekt.
Jag vet inte vilka dina stora idoler är, och faktumet att de inte håller med mig i den här frågan spelar inte så stor roll."


För mig har det en väldigt betydande roll, hade någon jag såg upp till mer än jag ser upp till dig, hävdat människors olika värde hade jag känt mig tvungen att överväga saken i högre grad.

"Jag förstår skillnaden men vill belysa att det är just detta som jag tycker undergräver och förintar konceptet "lika värde".
Det reduceras nämligen till ett godtyckligt hävdande som varken korresponderar med våra intentioner, handlingar eller idéer.
Min poäng är inte att man har "fel" när man säger att alla har lika värde. Min poäng är att konceptet är meningslöst samt att ingen kan argumentera övertygande för konceptets sanning och faktiska konsekvens, när man låter ordet "värde" användas på ett så diffust sätt."


Jag vet inte om jag tycker det är diffust och att det inte kan argumenteras för utifrån andra axiom ser jag som hyfsat självklart. Jag vet inte vilka grundläggande axiom du sätter i din bok, men gällande människan finns det inget grundläggande påstående jag sätter högre än människors lika värde - således är det per definition en sanning och om den inte stämmer överens med andra påstådda sanningar är det snarare de som är felaktiga.

"Här hänvisar jag till mitt förra stycke. Om du finner något jag inte bemött, så specificera det gärna i ditt nästa svar."

Även om jag tycker du är väldigt konstigt ute i tanken bemöter du (mer eller mindre) allt. Jag har inga anmärkningar på din argumentation, annat än att jag inte håller med dig... :P

"Jag har svårt att tänka mig hur det skulle orsaka något problem. Jag är nämligen övertygad om, och jag kan också ge argument för, att alla människor förtjänar respekt och hjälp."

Men inte lika mycket?

"Det är just detta diffusa existentiella värde som jag är skeptisk mot, just för att inga övertygande eller logiska argument kan förse det med trovärdighet."

Logiska argument byggda på vad? Utifrån vilka förutsättningar försöker du bevisa att människor är lika mycket värda? Utifrån 1+1=2?

Jag ser inte heller några logiska argument i den bemärkelsen, och jag är rent av villig att lägga fram rent ologiska argument som jag står för, just för att jag anser detta ligga mer basalt än logiken. Exempelvis har alla människor exakt samma värde, men två människor är inte mer värda än en människa och en människas död är egentligen lika tragisk som hundra människors död. Visst kan man argumentera för det utifrån påståendet att människan har ett oändligt värde, vilket jag också ställer upp på.

"Det är inte konstigt att jag ger intrycket av att göra det, ty jag har inte varit tydlig nog med att jag inte vill använda mig av den definition av "värde" som du använder."

Det är väl något vi båda får ta på oss skulden för - kanske är vi båda för energiska för att ordentligt ha gått igenom premisserna och definitionerna ^^

Men om du nu får chansen och kan göra det - hur skulle du definiera människovärdet? Är det ett instrumentellt värde och i så fall utifrån vilket ändamål?
randig4
Visningsbild
F 30 Hjälte 9 inlägg
0
jag ska starta en sekt när jag blir stor punkt slut!:D:D<3

The end

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Om det råder det delade meningar - jag vet hur det hade kunnat gå till.


Visst, men ingen teori har visat sig vara så pass konsekvent och självklar att den i princip utesluter alla andra.

Håller du med mig om att processer inte är godtyckliga? En process är alltså en händelse som sker som en konsekvens av något annat; till exempel att min hand lyfts upp för att jag vill det (eller hjärnan skickar impulser till mina muskler, beroende på hur noggrant man vill gå in i det), eller att ett glas går sönder som följd av att det välter ned från ett bord...
Alltså, kan vi konstatera att ingen process sker godtyckligt? Min hand höjer sig inte utan anledning (anledningen kan vara att impulser som skickats till musklerna som höjer den, eller att någon lyfter upp min hand, eller något annat, men det sker inte utan anledning). Glaset går inte sönder utan vidare. Det kan gå sönder av många olika anledningar, men oavsett om det är inre tryck, en yttre smäll eller lite hederlig gravitation som gör sin inverkan, finns det alltid någon anledning.
Vidare då... Kan vi sedan konstatera att alla dessa processer rent teoretiskt är förutsägbara och går att räkna ut? Förutsatt att man har tillgång till alla variabler och en oändligt stor räknekapacitet så kan man räkna ut exakt hur stora skärvorna efter glaset kommer bli, hur de kommer ligga och efter hur lång tid de kommer ligga stilla, när det ramlar ned på ett visst sätt. Här är det alltså den rena processen utan yttre påverkan från exempelvis en snubbe som slänger sig för att fånga upp glaset - det kommer vi till sen. Vi nöjer oss med detta till att börja med, ställer du upp på det?



De processer som framträder i universum skulle jag inte kalla godtyckliga. Många fysiker och matematiker menar just att vi (med ypperlig datateknik) skulle kunna beräkna alla förflyttningar av energi och rörelser i universum. ( Där är vi överens. )
Dock så finns det också något som på engelska kallas "quantum indetermenecy", som verkar visa på existensen av en ontologisk slumpmässighet. Alltså, en slumpmässighet som är nödvändig för vissa processers följer och som är en naturlig del av universum.
Men jag ställer upp på det du skrev.


Jag ser inga motsättningar där. Visst är det så att vi utifrån detta resonemang inte kan säga hur denna intelligens är - kanske är det många, kanske är det en, kanske har den en gul näsa, kanske har den ingen näsa alls - men vi låter det för ögonblicket stå som oklart och oväsentligt. Vårt fokus ligger på att det är en intelligens, det är det som är väsentligt nu.



Jag förstår, men jag håller inte med. Jag tycker att man endast kan tala om ett skeende, som i sig måste vara beskaffat så, att det kan orsaka det universum vi kan iaktta. Varför skulle inte universum vara en produkt av en kedja processer, där ingen tanke, plan, åsikt eller intention fanns, utan endast en viss fysisk egenskap?
Min poäng är att förmågan att välja och överväga, ( två egenskaper som är signifikanta för intelligens ) inte är nödvändiga för att åstadkomma en viss produkt.


Jag tyckte du precis sa att du såg väldigt mycket som vittnade om intelligens, men att du också såg sådant som inte gjorde det?


Jag menade att det som skapas av "naturliga" intelligenser i detta universum, naturligtvis vittnar om intelligens.

Säkerligen är det så, men nu inser du väl en problematik i din argumentation? Du framlägger först att din syn på människors olika värde delas av flera kända välgörenhetsikoner och nu är vi alltså vid att det är två (för mig helt anonyma, inte ens verifierade) personer du känner som också har ett engagemang i organisationer som sysslar med välgörenhet? Det finns inte mycket vatten att hämta ur den källan...


Mina två vänner var faktiskt inte de ”kända” i sammanhanget, utan den titeln tillskrev jag snararede två anarkistiska filosoferna. ( som definitivt värnade om människohjälp ochfrigörelse. )
Vattnet i den källan är knappast överflödigt, nej.

För mig har det en väldigt betydande roll, hade någon jag såg upp till mer än jag ser upp till dig, hävdat människors olika värde hade jag känt mig tvungen att överväga saken i högre grad.


Handlar det alltså om auktoritet? Jag trodde de handlade om argument.


Jag vet inte om jag tycker det är diffust och att det inte kan argumenteras för utifrån andra axiom ser jag som hyfsat självklart. Jag vet inte vilka grundläggande axiom du sätter i din bok, men gällande människan finns det inget grundläggande påstående jag sätter högre än människors lika värde - således är det per definition en sanning och om den inte stämmer överens med andra påstådda sanningar är det snarare de som är felaktiga.


Problemet är att jag fortfarande inte finner någon konsekvens i denna definition av människovärdet.


Men inte lika mycket?


Precis. Dock så är det värt att påpeka att detta icke är absolut eller fixerat. Det är, precis som människans åsikter och etiska intentioner, dynamiskt. Det betyder inte att någon har ett bestämt intrisikalt värde som alltid är lägre än någon annans, utan endast att i det abstrakta nätverk av idéer och instinkter som utgör våran moraliska uppfattning och sociala sammanhållning, så kommer vissa individer alltid tillskrivas ett lägre "praktiskt" och "provisoriskt" värde, beroende på vilken sfär man befinner sig i.

Logiska argument byggda på vad? Utifrån vilka förutsättningar försöker du bevisa att människor är lika mycket värda? Utifrån 1+1=2?


Med logiska argument menar jag helt enkelt argument som på ett konsekvent sätt följer från ett antal givna premisser, i det här fallet rörande människans moraliska beskaffenhet. 1+1 behöver inte tas med i denna logiska argumentation.


Men om du nu får chansen och kan göra det - hur skulle du definiera människovärdet? Är det ett instrumentellt värde och i så fall utifrån vilket ändamål?


Jag tror att det vare klokt att gå ogenom det andra innan vi tar det, eftersom det kan ta lite tid och kraft av oss båda.



Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Visst, men ingen teori har visat sig vara så pass konsekvent och självklar att den i princip utesluter alla andra."

Det beror åter igen på vem man frågar. Det finns ju vissa som hävdar att det inte finns någon teori om att jorden är (ungefär) rund som visat sig vara så pass konsekvent och självklar att den i princip utesluter alla andra, heller...

"De processer som framträder i universum skulle jag inte kalla godtyckliga. Många fysiker och matematiker menar just att vi (med ypperlig datateknik) skulle kunna beräkna alla förflyttningar av energi och rörelser i universum. ( Där är vi överens. )
Dock så finns det också något som på engelska kallas "quantum indetermenecy", som verkar visa på existensen av en ontologisk slumpmässighet. Alltså, en slumpmässighet som är nödvändig för vissa processers följer och som är en naturlig del av universum.
Men jag ställer upp på det du skrev."


Du får gärna utveckla det om du vill det, men ifall du nu ställer upp på min beskrivning räcker det med ett hederligt "ja"... :P

Vidare då... Vi kan konstatera att detta innebär att händelser i världen mest är ofantligt långa stråk av processer (eller en process, man kan ju som bekant lika gärna slå ihop flera processer och kalla det för en - antingen är mitt fotbollsskott en process; "jag skjuter en boll", eller så är det flera; "min hjärna skickar signalsubstanser, som går till olika delar i min kropp, som tar emot och tolkar signalerna, som exempelvis spänner en muskel, som får benet att böja sig och foten att svingas, som träffar bollen, som stöts i en viss riktning"...).

Hur som helst, dessa processer (oavsett vilken nivå man ser dem på) är alltså definitiva, med en bestämd början och (utifrån givna förutsättningar) ett bestämt slut. Rent teoretiskt skulle en sekvens processer kunna hålla på i en evighet, men även då måste de ha en definitiv början. Tankehjälp: Sett utifrån all information given vet vi ju var en process är i nuet och hur långt skulle en process ha hunnit om den började för en evighet sedan?

Alltså, processerna må kanske stå för det mesta som händer på jorden, de må både kunna starta och avsluta varandra - men de är begränsade till varandra och strikt förutsägbarhet, varför de inte räcker till. I ett universum som är stilla (processlöst) kan ingen process starta en annan process (eller sig själv).

Vad är vi då framme vid? Låt oss kortare summera vad vi konstaterat:
För en ändlig tid sedan startade "den första processen" och denna process startades (givetvis) inte av någon process.

"Jag förstår, men jag håller inte med. Jag tycker att man endast kan tala om ett skeende, som i sig måste vara beskaffat så, att det kan orsaka det universum vi kan iaktta. Varför skulle inte universum vara en produkt av en kedja processer, där ingen tanke, plan, åsikt eller intention fanns, utan endast en viss fysisk egenskap?
Min poäng är att förmågan att välja och överväga, ( två egenskaper som är signifikanta för intelligens ) inte är nödvändiga för att åstadkomma en viss produkt."


Du har fullständigt rätt i att förmågan att överväga eller tänka igenom något för att fatta ett "bra" beslut rent principiellt är överflödig i detta fall (även om jag tror vi ska vara väldigt tacksamma för att Gud faktiskt tänkte igenom världen :P). Därför är det (åter igen, rent principiellt) fullt möjligt för en amöba eller en bakterie att fylla den rollen. Däremot, är förmågan att välja i allra högsta grad väsentlig i detta fall. Det måste finnas något som bestämmer sig för att vänta en oändlig tid och godtyckligt skapa en process - vi är överens om att processerna själva inte är godtyckliga eller inväntar bättre tider.

Har vi en liten bakterie som, innan all utveckling, vid ett godtyckligt tillfälle väljer att göra något och detta skapar en serie konsekvensprocesser så är jag väl benägen att kalla den Gud.

"Jag menade att det som skapas av "naturliga" intelligenser i detta universum, naturligtvis vittnar om intelligens."

Typ att en dator gör det? Jag håller med, en så komplex maskin måste vara skapad. Det vore naivt att påstå att datorn bara fått stå väldigt länge och råkat bli som den blivit. Varenda människa ser att denna avancerade apparatur vittnar om intelligens. Sådant uppstår inte av sig självt, eller hur?

"Mina två vänner var faktiskt inte de ”kända” i sammanhanget, utan den titeln tillskrev jag snararede två anarkistiska filosoferna. ( som definitivt värnade om människohjälp ochfrigörelse. )
Vattnet i den källan är knappast överflödigt, nej."


Med tanke på att de enligt dina uppgifter verkar i organisationer som har precis motsatt syn på saken vet jag inte hur mycket jag vill tillskriva dem, men visst är jag villig att erkänna att även människor som hävdar människors olika värde kan göra goda gärningar.

"Handlar det alltså om auktoritet? Jag trodde de handlade om argument."

Det handlar om vårt sätt att organisera vardagen. Det finns massor av frågor jag inte tagit ställning i även om de är väldigt väsentliga och helt nödvändiga för min världsbild - anledningen är att de är grundläggande och inte ifrågasatta. Jag känner inte att jag behöver överväga frågor om de för mig och hela min omgivning känns självklara (visst bör man i någon mån ifrågasätta även där).

Att nazister kommer med ett påstående som bryter mot vad jag förutsätter berör mig inte speciellt mycket, eftersom jag inte känner igen mig speciellt mycket i nazisternas syn och därför är förberedd på detta. Om däremot många människor jag delar syn med (idoler för mig) ifrågasätter något som är självklart för mig får jag mig en tankeställare. Kanske bör det inte vara självklart, eftersom denna människa som håller med mig i så mycket övrigt, har en annan hållning.

Då granskar jag frågan i högre grad och det kan man ju kalla auktoritet om man vill, men det är en naturlig och väldigt nyttig egenskap alla människor har.

"Problemet är att jag fortfarande inte finner någon konsekvens i denna definition av människovärdet."

Du ser inga konsekvenser av att alla människor är lika mycket värda? Det innebär först och främst att jag måste försöka behandla alla med respekt, det innebär att man inte kan utnyttja vissa hur som helst till fördel för andra och det innebär att jag måste se mänskligheten som en enhet.

"Precis. Dock så är det värt att påpeka att detta icke är absolut eller fixerat. Det är, precis som människans åsikter och etiska intentioner, dynamiskt. Det betyder inte att någon har ett bestämt intrisikalt värde som alltid är lägre än någon annans, utan endast att i det abstrakta nätverk av idéer och instinkter som utgör våran moraliska uppfattning och sociala sammanhållning, så kommer vissa individer alltid tillskrivas ett lägre "praktiskt" och "provisoriskt" värde, beroende på vilken sfär man befinner sig i."

Det är något jag aldrig kommer anpassa mig efter, för mig kommer aldrig någon människa att ha ett lägre värde än oändligt, oavsett hur praktiken ser ut.

"Med logiska argument menar jag helt enkelt argument som på ett konsekvent sätt följer från ett antal givna premisser, i det här fallet rörande människans moraliska beskaffenhet. 1+1 behöver inte tas med i denna logiska argumentation."

Nej, jag bara undrar hur du över huvud taget tar dig an frågan om människovärdet utifrån ett enbart logiskt argument.

"Jag tror att det vare klokt att gå ogenom det andra innan vi tar det, eftersom det kan ta lite tid och kraft av oss båda. "

Säger du det så...
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:
Det beror åter igen på vem man frågar. Det finns ju vissa som hävdar att det inte finns någon teori om att jorden är (ungefär) rund som visat sig vara så pass konsekvent och självklar att den i princip utesluter alla andra, heller...


Det finns det nog, men jag tror nog inte att de har framlagt något särskilt starkt argument för sin sak.


Du får gärna utveckla det om du vill det, men ifall du nu ställer upp på min beskrivning räcker det med ett hederligt "ja"... :P


http://www.youtube.com/watch?v=vCyKNtocdZE

En bra föreläsning om ämnet.
Jag menade helt enkelt att det verkar som om det faktiskt finns slumpmässighet i fysiken som inte är epistemologisk, utan ontologisk. Alltså, slumpmässighet som är en nödvändig del av universum.


Du får gärna utveckla det om du vill det, men ifall du nu ställer upp på min beskrivning räcker det med ett hederligt "ja"... :P

Vidare då... Vi kan konstatera att detta innebär att händelser i världen mest är ofantligt långa stråk av processer (eller en process, man kan ju som bekant lika gärna slå ihop flera processer och kalla det för en - antingen är mitt fotbollsskott en process; "jag skjuter en boll", eller så är det flera; "min hjärna skickar signalsubstanser, som går till olika delar i min kropp, som tar emot och tolkar signalerna, som exempelvis spänner en muskel, som får benet att böja sig och foten att svingas, som träffar bollen, som stöts i en viss riktning"...).

Hur som helst, dessa processer (oavsett vilken nivå man ser dem på) är alltså definitiva, med en bestämd början och (utifrån givna förutsättningar) ett bestämt slut. Rent teoretiskt skulle en sekvens processer kunna hålla på i en evighet, men även då måste de ha en definitiv början. Tankehjälp: Sett utifrån all information given vet vi ju var en process är i nuet och hur långt skulle en process ha hunnit om den började för en evighet sedan?

Alltså, processerna må kanske stå för det mesta som händer på jorden, de må både kunna starta och avsluta varandra - men de är begränsade till varandra och strikt förutsägbarhet, varför de inte räcker till. I ett universum som är stilla (processlöst) kan ingen process starta en annan process (eller sig själv).

Vad är vi då framme vid? Låt oss kortare summera vad vi konstaterat:
För en ändlig tid sedan startade "den första processen" och denna process startades (givetvis) inte av någon process.



Jag förstår vad för typ av logik du använt men håller inte med.
Att den första processen i detta universum ( som också går att mäta och beräkna med formler som är användbara i detta universum ) inte går att spåra bakåt med vår typ av mätning, är ett godtagbart hävdande. Detta var just "starten" för våra processer.
Dock så betyder detta inte att det var en intelligens, utan endast att de kausuala sambanden som förklarar denna första process, inte var av "denna världen" så att säga.
Vidare så kan det mycket väl vara så ( kring detta råder mycket osäkerhet bland filosofer och forskare ) att all intelligens också är processstyrd och deterministisk, eftersom all intelligens vi känner till är beroende av en slags "maskin".



Du har fullständigt rätt i att förmågan att överväga eller tänka igenom något för att fatta ett "bra" beslut rent principiellt är överflödig i detta fall (även om jag tror vi ska vara väldigt tacksamma för att Gud faktiskt tänkte igenom världen :P). Därför är det (åter igen, rent principiellt) fullt möjligt för en amöba eller en bakterie att fylla den rollen. Däremot, är förmågan att välja i allra högsta grad väsentlig i detta fall. Det måste finnas något som bestämmer sig för att vänta en oändlig tid och godtyckligt skapa en process - vi är överens om att processerna själva inte är godtyckliga eller inväntar bättre tider.


För det första så kan jag inte förstå hur du inte kan vara rasande på gud om du verkligen tror att han "planerade" världen, med tanke på all misär som inte orsakats av mänsklig ondska utan av naturens "genialitet". Hur tänkte gud när han skapade alla miljoner virus och skadliga resistenta bakterier? Hur tänkte han med alla missfall? Hur tänkte han med cerebral pares? Dövhet? Blindhet? Tsunamis?

Jag håller inte med om att det måste startat godtyckligt. Jag menar att vi behöver i princip oändlig kunskap för att kunna säga det nödvändigtvis måste vara så.


Typ att en dator gör det? Jag håller med, en så komplex maskin måste vara skapad. Det vore naivt att påstå att datorn bara fått stå väldigt länge och råkat bli som den blivit. Varenda människa ser att denna avancerade apparatur vittnar om intelligens. Sådant uppstår inte av sig självt, eller hur?


Nej. Datorn vittnar om intelligens på grund av det vet vi vet om den, dess koppling till människan, dess komplexitet som är mycket olik den i naturen osv.
Människan ser ut som en varelse som skapats av naturligt urval och blinda och intentionslösa processer.
Mycket komplex, men också destruktiv, ineffektiv, farlig för sig själv osv.

Du ser inga konsekvenser av att alla människor är lika mycket värda? Det innebär först och främst att jag måste försöka behandla alla med respekt, det innebär att man inte kan utnyttja vissa hur som helst till fördel för andra och det innebär att jag måste se mänskligheten som en enhet.



Konsekvens i denna betydelse:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsekvens_(logik)

Det är något jag aldrig kommer anpassa mig efter, för mig kommer aldrig någon människa att ha ett lägre värde än oändligt, oavsett hur praktiken ser ut.



Det innebär dock inget problem för den här teorin, snarare tvärt om. Du är helt enkelt en aktör, vars "etiska nätverk" ser ut på det sätt du beskrivit. ( Även om jag tror att du liknar mig i det att du inte "bryr dig" om alla i den faktiskta betydelsen. )

Nej, jag bara undrar hur du över huvud taget tar dig an frågan om människovärdet utifrån ett enbart logiskt argument.


Jag börjar med ett par premisser, i det här fallet fakta om människan, hennes tankar och hennes sociala situation osv. Därefter bygger jag mitt resonemang logiskt.





Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Det finns det nog, men jag tror nog inte att de har framlagt något särskilt starkt argument för sin sak."

Nope, du fattar kvickt :)

"En bra föreläsning om ämnet.
Jag menade helt enkelt att det verkar som om det faktiskt finns slumpmässighet i fysiken som inte är epistemologisk, utan ontologisk. Alltså, slumpmässighet som är en nödvändig del av universum."


Jag är tveksam, men intressant! :)

"Jag förstår vad för typ av logik du använt men håller inte med.
Att den första processen i detta universum ( som också går att mäta och beräkna med formler som är användbara i detta universum ) inte går att spåra bakåt med vår typ av mätning, är ett godtagbart hävdande. Detta var just "starten" för våra processer.
Dock så betyder detta inte att det var en intelligens, utan endast att de kausuala sambanden som förklarar denna första process, inte var av "denna världen" så att säga."


Om du hävdar att intelligens inte är av denna värld, vill säga...

"Vidare så kan det mycket väl vara så ( kring detta råder mycket osäkerhet bland filosofer och forskare ) att all intelligens också är processstyrd och deterministisk, eftersom all intelligens vi känner till är beroende av en slags "maskin"."

Det är bara en tankegång jag vill röja ur världen direkt - vi är inte deterministiska. Vi må vara förutsägbara i många lägen, men vi har en fri vilja. Låt mig illustrera min hållning för dig genom att be dig gå ut på stan. Väl där startar vår prövningssekvens: Slå första bästa person blodig med dina bara knytnävar.
Låt oss sedan tänka efter kring vad du har gjort. Du har spöat skiten ur någon oskyldig stackare, så mycket vet vi. Men är du skyldig? Nej, för hur hade du kunnat vara skyldig om du inte haft något val?
Gå upp på en hög bro och hoppa - jag beklagar men det fanns inget som någon kunde ha gjort åt det (inte heller du själv), för detta var nämligen förutbestämt!
Lägg ned myndigheter! Polis, brandkår och sjukhus är bara onödiga när det redan är förutbestämt vad som kommer hända. Ingen behöver längre ha några mål, ingen behöver längre göra något den inte känner för, ingen behöver göra någonting över huvud taget - för allt är redan förutbestämt. Du är så pass smart att du redan för länge sedan insett konsekvenserna av ett sådant tänkande - det är fullständigt orimligt och något vi direkt kan utesluta.

"För det första så kan jag inte förstå hur du inte kan vara rasande på gud om du verkligen tror att han "planerade" världen, med tanke på all misär som inte orsakats av mänsklig ondska utan av naturens "genialitet". Hur tänkte gud när han skapade alla miljoner virus och skadliga resistenta bakterier? Hur tänkte han med alla missfall? Hur tänkte han med cerebral pares? Dövhet? Blindhet? Tsunamis?"

Faktum är att jag inte kan säga något i denna värld jag tycker är riktigt ogenomtänkt. Visst finns det många saker här i världen jag önskar aldrig skulle komma på tal (och tro mig, jag hade aldrig suttit här och aldrig träffat dig från första början om jag hade sluppit en sjukdom som begränsar mitt liv), men det märkliga är att vi ständigt tror oss veta så mycket bättre när vi faktiskt inte gör det. Låt oss tänka oss en värld utan problem - vad hade den varit värd? Det är lätt för oss att säga "men Gud kunde lära oss uppskatta det goda här i livet utan att några svårigheter fanns" och det kan Gud säkert, men vi har inte den blekaste aning om hur det hade varit. Vi begär att Gud ska handla irrationellt för att nå ett för oss okänt mål och skapa en ologisk värld. Problemet är givetvis inte att Gud inte skulle kunna, men varför skulle vi över huvud taget resonera kring det?

"Jag håller inte med om att det måste startat godtyckligt. Jag menar att vi behöver i princip oändlig kunskap för att kunna säga det nödvändigtvis måste vara så."

Nödvändigtvis ja, men nu snackar vi väldigt svåra frågor och de mest naturliga svaren... :)

"Nej. Datorn vittnar om intelligens på grund av det vet vi vet om den, dess koppling till människan, dess komplexitet som är mycket olik den i naturen osv."

Du tycker inte att datorn i sin struktur vittnar om intelligens?

"Människan ser ut som en varelse som skapats av naturligt urval och blinda och intentionslösa processer."

Säger du det så. :)

"Det innebär dock inget problem för den här teorin, snarare tvärt om. Du är helt enkelt en aktör, vars "etiska nätverk" ser ut på det sätt du beskrivit. ( Även om jag tror att du liknar mig i det att du inte "bryr dig" om alla i den faktiskta betydelsen. )"

Jag tror alla är på det viset - vi orkar inte engagera oss i alla människor i världen. Men icke desto mindre kan vi hävda att de har samma värde!

"Jag börjar med ett par premisser, i det här fallet fakta om människan, hennes tankar och hennes sociala situation osv. Därefter bygger jag mitt resonemang logiskt."

Ge mig ett exempel, för ska jag vara ärlig vet jag inte hur jag skulle börja. När du säger social situation, menar du då att min sociala status avgör mitt värde?
LonnyLoLife
Visningsbild
P 35 Burträsk Hjälte 4 744 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:

"Det beror åter igen på vem man frågar. Det finns ju vissa som hävdar att det inte finns någon teori om att jorden är (ungefär) rund som visat sig vara så pass konsekvent och självklar att den i princip utesluter alla andra, heller..."

Jorden är inte rund.

Din mening är inte koherent. Den innehåller inte biceps.

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till LonnyLoLife [Gå till post]:
Precis :)
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Jag är tveksam, men intressant! :)


Det är ett svårbegripligt men erkänt forskningsområde. Bevis i form av ekvationer finns att ta del av. John Searle förklarar saken mycket bra.

Det är bara en tankegång jag vill röja ur världen direkt - vi är inte deterministiska. Vi må vara förutsägbara i många lägen, men vi har en fri vilja. Låt mig illustrera min hållning för dig genom att be dig gå ut på stan. Väl där startar vår prövningssekvens: Slå första bästa person blodig med dina bara knytnävar.
Låt oss sedan tänka efter kring vad du har gjort. Du har spöat skiten ur någon oskyldig stackare, så mycket vet vi. Men är du skyldig? Nej, för hur hade du kunnat vara skyldig om du inte haft något val?
Gå upp på en hög bro och hoppa - jag beklagar men det fanns inget som någon kunde ha gjort åt det (inte heller du själv), för detta var nämligen förutbestämt!
Lägg ned myndigheter! Polis, brandkår och sjukhus är bara onödiga när det redan är förutbestämt vad som kommer hända. Ingen behöver längre ha några mål, ingen behöver längre göra något den inte känner för, ingen behöver göra någonting över huvud taget - för allt är redan förutbestämt. Du är så pass smart att du redan för länge sedan insett konsekvenserna av ett sådant tänkande - det är fullständigt orimligt och något vi direkt kan utesluta.


Det orsakar naturligtvis problem när vi sedan tänker kring etiska och praktiska problem, men det finns mycket som talar för det.
Jag är dock mycket osäker i den här frågan men vill påpeka att dess moraliska absurditet inte gör den mindre trolig.


Faktum är att jag inte kan säga något i denna värld jag tycker är riktigt ogenomtänkt. Visstsjukdom som begränsar mitt liv), men det märkliga är att vi ständigt tror oss veta så mycket bättre när vi faktiskt inte gör det. Låt oss tänka oss en värld utan problem - vad hade den varit värd? finns det många saker här i världen jag önskar aldrig skulle komma på tal (och tro mig, jag hade aldrig suttit här och aldrig träffat dig från första början om jag hade sluppit en Det är lätt för oss att säga "men Gud kunde lära oss uppskatta det goda här i livet utan att några svårigheter fanns" och det kan Gud säkert, men vi har inte den blekaste aning om hur det hade varit. Vi begär att Gud ska handla irrationellt för att nå ett för oss okänt mål och skapa en ologisk värld. Problemet är givetvis inte att Gud inte skulle kunna, men varför skulle vi över huvud taget resonera kring det?


Den här typen av respons är vanlig och personligen tycker jag den är mycket otillfredsställande. Jag talar helt enkelt om all den misär som är helt onödig för moralisk balans och som dessutom är väldigt besynnerliga om man har guds (den kristna guden) andra principer och önskningar i åtanke.
Om gud finns och dessutom har en god tanke med världen, så har han misslyckats. Jag menar inte att han skulle skapa en värld utan problem (även om det enklast och bäst för alla) utan helt enkelt att stora delar av hans skapelse är helt absurda och destruktiva för människan och djuren. Missfall är ett bra exempel. Varför vill han släcka så många fosters liv? Är det något som krävs för att vår tillvaro skall vara bättre?
Skulle en värld utan destruktiva virus, missfall, medfödda defekter, tinnitus,tsunamin,cancer och impotens vara ologisk? Naturligtvis inte. OM gud hade velat, hade han enkelt kunnat skapa en värld där problem endast kan uppstå när människor av fri vilja handlar fel och ofördelaktigt. Då hade den kristna etiken kommit till sin fulla rätt, ty då hade allt elände kunnat härledas till våra synder.
Istället har han skapat en värld där han låter barn och vuxna plågas och lida, ibland livet igenom. Han tillskriver alla samma värde, men vill inte att alla ska ha samma chanser, Vissa ger han dyslexi, cancer från födseln, låg intelligens eller svagt skelett.

Nödvändigtvis ja, men nu snackar vi väldigt svåra frågor och de mest naturliga svaren... :)


Och jag vidhåller att intelligens varken är det mest nödvändiga eller naturliga i den här frågan.

Du tycker inte att datorn i sin struktur vittnar om intelligens?


Till viss del ja, men det krävs mer kunskap än så för att med säkerhet hävda att intelligens har åstadkommit datorn. Denna information finns naturligtvis tillgänglig för datorn.

Ge mig ett exempel, för ska jag vara ärlig vet jag inte hur jag skulle börja. När du säger social situation, menar du då att min sociala status avgör mitt värde?


Jag började denna tankebana med mig själv. (detta var ganska länge sedan)
Jag kunde konstatera att jag känner olika för olika människor, och gick vidare med att analysera vilka som tar upp mest av mina tankar, och varför.
Vidare så är det instruktivt att se på sociala strukturer mer generellt, grupper, gäng, klasser etc., och hur aktörerna i dessa agerar mot varandra och varför.
Efter den antropologiska delen så tar man sig då an ordet värde och dess användning.
Det är en (extremt) kort sammanfattning av hur och varför jag tycker som jag gör i den här frågan.







Tillägg av Nallen 2010-06-17 13:56

Jag tycker inte, och har inte antytt, att social situation bestämmer värde.



Tillägg av Nallen 2010-06-17 14:01

Det är en faktor som inte ensam avgör frågan.

Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Det orsakar naturligtvis problem när vi sedan tänker kring etiska och praktiska problem, men det finns mycket som talar för det.
Jag är dock mycket osäker i den här frågan men vill påpeka att dess moraliska absurditet inte gör den mindre trolig."


Jag vet inte om jag ser någonting alls som talar för det, snarare är det en möjlighet, varken mer eller mindre. Jag vill också instämma i att de praktiskt absurda i handlandet utifrån en sådan värld är ett bevis emot den. Däremot ser jag det som ett absolut argument för att det är en världsbild vi får bortse ifrån. Liksom världssynen "allting kanske är en dröm" är påtaglig och i många fall nästan trolig är det en hållning vi omöjligen kan utgå ifrån och därför måste bortse från.

"Den här typen av respons är vanlig och personligen tycker jag den är mycket otillfredsställande. Jag talar helt enkelt om all den misär som är helt onödig för moralisk balans och som dessutom är väldigt besynnerliga om man har guds (den kristna guden) andra principer och önskningar i åtanke."

Otillfredsställande är du inte ensam om att beteckna den som. Teister (och kanske främst kristna) har ju i många fall fått en stämpel att besvara alla frågor med "Guds vägar är outgrundliga" och det ska sägas att detta svar inte är tillfredsställande för teister heller. Jag hade jättegärna haft allting liggandes på bordet, klart och tydligt med strikta definitioner och exakta svar. Åtminstone känns det som att jag velat det. Men nu är det inte så - det finns inte garanterade svar till allting. Och som så ofta i vetenskapen får man då se till möjliga teorier.

"Om gud finns och dessutom har en god tanke med världen, så har han misslyckats. Jag menar inte att han skulle skapa en värld utan problem (även om det enklast och bäst för alla) utan helt enkelt att stora delar av hans skapelse är helt absurda och destruktiva för människan och djuren. Missfall är ett bra exempel. Varför vill han släcka så många fosters liv? Är det något som krävs för att vår tillvaro skall vara bättre?
Skulle en värld utan destruktiva virus, missfall, medfödda defekter, tinnitus,tsunamin,cancer och impotens vara ologisk? Naturligtvis inte. OM gud hade velat, hade han enkelt kunnat skapa en värld där problem endast kan uppstå när människor av fri vilja handlar fel och ofördelaktigt. Då hade den kristna etiken kommit till sin fulla rätt, ty då hade allt elände kunnat härledas till våra synder.
Istället har han skapat en värld där han låter barn och vuxna plågas och lida, ibland livet igenom. Han tillskriver alla samma värde, men vill inte att alla ska ha samma chanser, Vissa ger han dyslexi, cancer från födseln, låg intelligens eller svagt skelett."


Jag beklagar också dessa företeelser, varje dag. Och jag tror inte Gud önskade sig tsunamin ("åh vad jag känner för lite mord") som vissa påstår, som ett straff. Men i en värld med fri gång finns det en risk för tsunamis.

"Och jag vidhåller att intelligens varken är det mest nödvändiga eller naturliga i den här frågan."

Så framlägg gärna ditt alternativ! =) Jag hade gärna sett något som vore mer naturligt, men först och främst kan jag över huvud taget inte komma på något alternativ, så förklara gärna varför det inte är nödvändigt.

"Jag började denna tankebana med mig själv. (detta var ganska länge sedan)
Jag kunde konstatera att jag känner olika för olika människor, och gick vidare med att analysera vilka som tar upp mest av mina tankar, och varför.
Vidare så är det instruktivt att se på sociala strukturer mer generellt, grupper, gäng, klasser etc., och hur aktörerna i dessa agerar mot varandra och varför.
Efter den antropologiska delen så tar man sig då an ordet värde och dess användning.
Det är en (extremt) kort sammanfattning av hur och varför jag tycker som jag gör i den här frågan."


Men vi konstaterade att intresse och engagemang inte var lika med värde, så att du har olika relationer till olika människor behöver väl inte säga något om värdet?

"Jag tycker inte, och har inte antytt, att social situation bestämmer värde.
Det är en faktor som inte ensam avgör frågan. "


Det har du inte? Kanske bara var jag som uppfattade det så när du skrev att faktorerna var "fakta om människan, hennes tankar och hennes sociala situation osv". Det känns som att något gick brutalt fel där om du INTE ville ha sagt att den sociala situationen bestämmer värdet.
Iprenmannen
Visningsbild
Hjälte 20 inlägg
0
rasist javisst!
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Otillfredsställande är du inte ensam om att beteckna den som. Teister (och kanske främst kristna) har ju i många fall fått en stämpel att besvara alla frågor med "Guds vägar är outgrundliga" och det ska sägas att detta svar inte är tillfredsställande för teister heller. Jag hade jättegärna haft allting liggandes på bordet, klart och tydligt med strikta definitioner och exakta svar. Åtminstone känns det som att jag velat det. Men nu är det inte så - det finns inte garanterade svar till allting. Och som så ofta i vetenskapen får man då se till möjliga teorier.


Det är otillfredsställande och även ett av de största hålen i kristen ( och till viss del monoteistisk) teologi. Ingen har framlagt en tillfredsställande förklaring för dessa fakta i ljuset av guds oändliga kärlek och kunskap.

Jag beklagar också dessa företeelser, varje dag. Och jag tror inte Gud önskade sig tsunamin ("åh vad jag känner för lite mord") som vissa påstår, som ett straff. Men i en värld med fri gång finns det en risk för tsunamis.


Dock så är det så, att enligt kristen teologi ( i alla fall den som jag tagit del av ) så visste gud att tsunamin skulle slå till, dessutom var den enkom en konsekvens av hans verk och hans "design", vilket för mig är mycket märkligt.


Så framlägg gärna ditt alternativ! =) Jag hade gärna sett något som vore mer naturligt, men först och främst kan jag över huvud taget inte komma på något alternativ, så förklara gärna varför det inte är nödvändigt.


Min poäng, eller snarare, min mening, är inte att framlägga egna förklaringar, utan att klargöra att vi idag inte kan säga att en intelligens inte är nödvändig för att förklara världen. Jag vill vara tydlig med att jag inte påstår att jag motbevisat hypotesen om intelligens, för det är omöjligt.
Jag menar helt enkelt att det skeende ( eller skeenden ) som skapade världen i dess nuvarande form, inte behöver inneha de egenskaper som vi normal betecknar som "intelligenta" utan endast behöver vara beskaffat så att det kan orsaka och orsakar vissa fysikaliska processer.
Jag vill också vara tydlig med att jag inte tillskriver den "icke intelligenta" förklaring högre sannolikhet.

Men vi konstaterade att intresse och engagemang inte var lika med värde, så att du har olika relationer till olika människor behöver väl inte säga något om värdet?


Precis, men däremot är dessa relationer relevanta för den definition av värde jag använder. Jag menar att man kan tala om människovärde, men också att det snarare är en slutprodukt av abstrakta sociala strukturer än en evig och liktydig enititet

Det har du inte? Kanske bara var jag som uppfattade det så när du skrev att faktorerna var "fakta om människan, hennes tankar och hennes sociala situation osv". Det känns som att något gick brutalt fel där om du INTE ville ha sagt att den sociala situationen bestämmer värdet.


Det är en faktor som tillsammans med andra spelar in i hur människor sedan tillskriver andra individer värde.




Tillägg av Nallen 2010-06-18 14:10

*en konsekvens av guds fantastiska "design" är också miljontals skadliga bakterier, cancer, ADHD, etc

Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Det är otillfredsställande och även ett av de största hålen i kristen ( och till viss del monoteistisk) teologi. Ingen har framlagt en tillfredsställande förklaring för dessa fakta i ljuset av guds oändliga kärlek och kunskap."

Ja, det är ofta otillfredsställande, men kanske måste vi acceptera det för vad det är.

"Dock så är det så, att enligt kristen teologi ( i alla fall den som jag tagit del av ) så visste gud att tsunamin skulle slå till, dessutom var den enkom en konsekvens av hans verk och hans "design", vilket för mig är mycket märkligt."

Absolut, Gud är allvetande och vet således allt som hänt, händer och kommer hända. Enligt vissa ställer detta till det för den fria viljan, men det ser inte jag några motsättningar i.

"Min poäng, eller snarare, min mening, är inte att framlägga egna förklaringar, utan att klargöra att vi idag inte kan säga att en intelligens inte är nödvändig för att förklara världen. Jag vill vara tydlig med att jag inte påstår att jag motbevisat hypotesen om intelligens, för det är omöjligt."

Men du erkänner att det är en naturlig förklaring, fast påstår att det finns ännu mer naturliga förklaringar. Då är det väl ganska naturligt att jag undrar vilka dessa är?

"Jag menar helt enkelt att det skeende ( eller skeenden ) som skapade världen i dess nuvarande form, inte behöver inneha de egenskaper som vi normal betecknar som "intelligenta" utan endast behöver vara beskaffat så att det kan orsaka och orsakar vissa fysikaliska processer."

Nja, vi kan ju säga att det bara behöver kunna skapa processer godtyckligt. Och såvitt vi vet är det bara intelligens som kan det, det är närmast definitionen på intelligens, men ser du ett alternativ är jag idel öra.

"Precis, men däremot är dessa relationer relevanta för den definition av värde jag använder. Jag menar att man kan tala om människovärde, men också att det snarare är en slutprodukt av abstrakta sociala strukturer än en evig och liktydig enititet"

Så värde är ett vidare steg utifrån intresse och engagemang?

"Det är en faktor som tillsammans med andra spelar in i hur människor sedan tillskriver andra individer värde."

Men nu behandlar vi värdet och inte tillskrivandet av värdet. Låt oss först klarlägga; efter vad jag har förstått förnekar du objektiva värden och talar endast om subjektiva människovärden, stämmer?
CL
Visningsbild
P Hjälte 2 550 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:

Jag säger bara en sak; Aliens!

Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Ja, det är ofta otillfredsställande, men kanske måste vi acceptera det för vad det är.


Jag ser ingen anledning för att acceptera det. Det är ett otillräcklig svar samt ett monumentalt hål i den kristna teologin.

Absolut, Gud är allvetande och vet således allt som hänt, händer och kommer hända. Enligt vissa ställer detta till det för den fria viljan, men det ser inte jag några motsättningar i.


Jag åsyftade dock inte den fria viljan, utan absurditeten i att gud väljer att skapa så oerhört mycket mänskligt lidande, misär, och destruktivitet.

Men du erkänner att det är en naturlig förklaring, fast påstår att det finns ännu mer naturliga förklaringar. Då är det väl ganska naturligt att jag undrar vilka dessa är?


Dessa andra är just oändliga kombinationer av skeenden som icke är beroende av en beslutsfattande intelligens, utan av en "mekanisk" process.
Jag vill också tillägga att de förklaringar som inkorporera intelligens också innfattar oändliga kombinationer.


Nja, vi kan ju säga att det bara behöver kunna skapa processer godtyckligt. Och såvitt vi vet är det bara intelligens som kan det, det är närmast definitionen på intelligens, men ser du ett alternativ är jag idel öra.


Följden kan både vara deterministisk, och vara en produkt av för oss okända mekanismen, eller slumpmässig.

Så värde är ett vidare steg utifrån intresse och engagemang?


I princip. Det som sker, är att vi som individer "förtjänar" olika värden ( som ständigt ändras ) beroende på en rad abstrakta förhållanden.
Beroende på Hur dessa abstrakta förhållanden sedan ser ut, så kan naturligtvis följden bli att alla individer faktiskt tillskrivs samma värde. Men detta värde är då ett "reellt" värde, och inget diffust och meningslöst ( i min mening ) värde.

Men nu behandlar vi värdet och inte tillskrivandet av värdet. Låt oss först klarlägga; efter vad jag har förstått förnekar du objektiva värden och talar endast om subjektiva människovärden, stämmer?


Ja. Dock så menar jag att man kan tala om objektivitet i det här sammanhanget, men endast om en dynamisk sådan.


Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag ser ingen anledning för att acceptera det. Det är ett otillräcklig svar samt ett monumentalt hål i den kristna teologin."

Okej, du behöver inte acceptera det och är fri att hitta en förklaring, men för min del är det något jag erkänner gå över mitt förstånd och lämnar det åt sidan.

"Jag åsyftade dock inte den fria viljan, utan absurditeten i att gud väljer att skapa så oerhört mycket mänskligt lidande, misär, och destruktivitet."

Som är en konsekvens av den fria viljan och världens fria gång.

"Dessa andra är just oändliga kombinationer av skeenden som icke är beroende av en beslutsfattande intelligens, utan av en "mekanisk" process."

Men hur? Frågan är hur, hur och åter igen hur. Okej om det hade varit en enorm osannolikhet som du tyckte föll sig naturligare, men nu ser jag inte ens hur vi skulle nå osannolikheten - jag ser ingen möjlighet över huvud taget.

"Följden kan både vara deterministisk, och vara en produkt av för oss okända mekanismen, eller slumpmässig."

Men att något är okänt för oss är, som bekant, ingen förklaring. Hänvisar du till "okända mekanismer" är det lika otillfredsställande som när jag skriver att Guds vägar är outgrundliga.

"I princip. Det som sker, är att vi som individer "förtjänar" olika värden ( som ständigt ändras ) beroende på en rad abstrakta förhållanden.
Beroende på Hur dessa abstrakta förhållanden sedan ser ut, så kan naturligtvis följden bli att alla individer faktiskt tillskrivs samma värde. Men detta värde är då ett "reellt" värde, och inget diffust och meningslöst ( i min mening ) värde."


Alltså kan en ren önskan av människors lika värde göra att alla människor faktiskt får lika värde, på även ett annat plan än det rent åsiktsmässiga? Även om jag skulle hålla med dig om den slutsatsen har vi ju olika syn på bakgrunden - där jag menar att människovärdet är oändligt och lika just för att det är det.

"Ja. Dock så menar jag att man kan tala om objektivitet i det här sammanhanget, men endast om en dynamisk sådan."

Och i sammanställandet av ett objektivt värde lägger man samman allas subjektiva uppfattningar? Tar man då hänsyn till individernas värde, så att de mer värdefulla också har mer att säga till om? Detta börjar kännas mer och mer som moderat demokrati... :P
Misthalin
Visningsbild
P 32 Hjälte 183 inlägg
0
Fenomenet kallas hjärntvätteri. Om alla hade varit lika bildade som du och jag t ex. Eller som medelsvensken hade det absolut inte sett ut som det gör idag. Nu är de extremt outbildade i dessa religiösa länder och det är ofta fattiga som ser religionen som alternativ.


I undersökning i nåt arabland, kommer ej ihåg vilket, visade sig att det var ca 90 % större chans att en man valde att offra sig/ bli självmordsbombare/terrorist om han blev utlovad pengar till sin fattiga familj.

Problemet är alltså i grund och botten inte relgionen, utan enbart fattigdom och brist på utbildning.

Fixa det och extremism komme dö ut. Sen är jag själv troende på en gud. Men inte någon etablerad religionsgud utan jag tror helt enkelt bara på att det finns en högre makt. Det ter sig mest logiskt för mig.

Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Okej, du behöver inte acceptera det och är fri att hitta en förklaring, men för min del är det något jag erkänner gå över mitt förstånd och lämnar det åt sidan.




Vilket är en av anledningarna till att jag omöjligen skulle kunna vara kristen.

Som är en konsekvens av den fria viljan och världens fria gång.


Har de destruktiva mutationerna fri vilja? Är det inte gud som inplanterat just rätt förutsättningar för alla missfall? ( de som inte är en konsekvens av moderns dåliga leverne vill säga. Vad menar du med "världens fria gång", om man bortser från människan och hennes frihet? Är inte gud ansvarig för något?

Men hur? Frågan är hur, hur och åter igen hur. Okej om det hade varit en enorm osannolikhet som du tyckte föll sig naturligare, men nu ser jag inte ens hur vi skulle nå osannolikheten - jag ser ingen möjlighet över huvud taget.


Den frågan kan ställas även när man postulerar en intelligent skapare. Och naturligtvis har varken du eller jag svar på den frågan, och än mindre goda bevis. Jag talar helt enkelt om de nödvändiga kriterierna som föreligger för det skeende som producerade universum, inte om sakinnehållet i den faktiska förklaringen, ty den existerar ännu inte.
Inget förefaller för mig mer eller mindre "naturligt", däremot så vill jag vara tydlig med vad som kan och inte kan antas.

Men att något är okänt för oss är, som bekant, ingen förklaring. Hänvisar du till "okända mekanismer" är det lika otillfredsställande som när jag skriver att Guds vägar är outgrundliga.



Alla modeller vi skapar för detta ändåmål är otillfredsställande. Vi har alltför lite data och möjligheter att undersöka för att kunna framlägga koherenta teorier här.


Alltså kan en ren önskan av människors lika värde göra att alla människor faktiskt får lika värde, på även ett annat plan än det rent åsiktsmässiga? Även om jag skulle hålla med dig om den slutsatsen har vi ju olika syn på bakgrunden - där jag menar att människovärdet är oändligt och lika just för att det är det.


Åsikt är inte rätt ord. Känsla är mer vad jag vill åt. Och ja, för vissa invidivider, så är säkerligen övertygelse den filantropiska läggningen så stark att de faktiskt kan se på nästan alla människor som lika värda, även om det är mycket ovanligt.
Jag har som sagt inte hört argument för det oändliga värde du talar om, än mindre för dess användbarhet och faktiska användningsområde.

Och i sammanställandet av ett objektivt värde lägger man samman allas subjektiva uppfattningar? Tar man då hänsyn till individernas värde, så att de mer värdefulla också har mer att säga till om? Detta börjar kännas mer och mer som moderat demokrati... :P


Nej inte alls. Detta sker alltid på individnivå, jag talar inte om någon slags möte eller konferens där man bestämmer dessa värden. Det jag talar om är den fortgående process, som våran sociala situation innebär. Dessa värderingar sker hos alla individer, helt individuellt och fritt.
Demokrati och moderternas politik har inget med det här att göra.
Detta värde har inget med min syn på demokrati att göra.


Ingen status

knight
Visningsbild
P 30 Spånga Hjälte 823 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:
Ja man vill att folk ska ha ett mål i livet inte bara datta runt utan att ha ett riktigt mål?


Ouch...

Kanelbullen
Visningsbild
P Ordningsvakt 3 803 inlägg
0
När att går åt helvete för en människa måste han ha något högre att se upp till ex. en Gud...

Earth, you don't have to be crazy to live here, but it helps.

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till knight [Gå till post]:
Vad är ett "riktigt mål" för något?


Ingen status

knight
Visningsbild
P 30 Spånga Hjälte 823 inlägg
0

Svar till Nallen [Gå till post]:
hmm att vara hängiven för något och att verkligen följa det kanske?


Ouch...


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Religionskritik :)

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

2 utloggade

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons