Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Religionskritik :)

Skapad av Anonymare, 2009-07-29 21:35 i Livsåskådningar

72 750
941 inlägg
-10 poäng
Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Om jag får förutsätta att det inte var du som skapade livet, hur vet du vad det går ut på?

Det är självsägande?

Mellan?

Kristendom och religion?

Att Luther spred så mycket antisemitism är ett rykte som uppstod och klart är i alla fall att det är överdrivet.

Din totala avsaknad av kunskap avslöjar sig igen.
Luther skrev bl.a. följande http://www.humanitas-international.org/showcase/chronography/documents/luther-jews.htm

Några fina citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Luther_and_antisemitism#On_the_Jews_and_Their_Lies

Jag kan lika gärna kopiera in hela delen:

In 1543 Luther published On the Jews and Their Lies in which he says that the Jews are a "base, whoring people, that is, no people of God, and their boast of lineage, circumcision, and law must be accounted as filth."[13] They are full of the "devil's feces ... which they wallow in like swine."[14] The synagogue was a "defiled bride, yes, an incorrigible whore and an evil slut ..."[15] He argues that their synagogues and schools be set on fire, their prayer books destroyed, rabbis forbidden to preach, homes razed, and property and money confiscated. They should be shown no mercy or kindness,[16] afforded no legal protection,[17] and these "poisonous envenomed worms" should be drafted into forced labor or expelled for all time.[18] He also seems to advocate their murder, writing "[w]e are at fault in not slaying them."[19]

Alla citat stämmer, det är ju bara att kollla upp.


http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

krille696
Visningsbild
P 29 Norrköping Hjälte 34 inlägg
0
WTF!?!?! palla läsa en hel jävla bok häR? -.-

Kungen Bannad Av emos :'(

encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Luther var antisemit "liksom de flesta andra dåtidens kristna". Och du påstår att han var sin tids störste tänkare? Menar du då att det finns bra anledningar för judehat?

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Platonov [Gå till post]:
"Det är självsägande?"

Jasså, är du säker på det?

"Kristendom och religion?"

Skillnaden är ungefär som den mellan omtanke och politik.

"Din totala avsaknad av kunskap avslöjar sig igen."

Jag råkar faktiskt vara ganska insatt genom flera portar, så jag kan inte ta till med det påståendet riktigt. Finns mycket annat jag är dålig på du kunde kritisera.

"Luther skrev bl.a. följande http://www.humanitas-international.org/showcase/chronography/documents/luther-jews.htm
Några fina citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Luther_and_antisemitism#On_the_Jews_and_Their_Lies
Alla citat stämmer, det är ju bara att kollla upp."


Vänta lite, sa jag att Luther hade en hälsosam relation till judendomen? Jag beundrar fotbollsspelaren Anders Svensson, inte för hans religiösa uppfattning utan för hans fotbollsspel. Jag beundrar Gandhi, inte för hans frisyr, utan för hans öppenhet och tålamod. Jag beundrar Martin Luther King Jr, inte för hans skolbetyg, utan för hans samhällsreformation. Och ja, jag beundrar Martin Luther, inte för hans uttalanden om judar eller judendomen och inte för att han på något sätt skulle vara en ultimat människa, utan för hans många teologiska ståndpunkter som reformerade kyrkan och tankar som har en sådan betydelse för teologin ända fram till denna dag.

Svar till krille696 [Gå till post]:
Vem tvingar dig?

Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
"Luther var antisemit "liksom de flesta andra dåtidens kristna". Och du påstår att han var sin tids störste tänkare?"

Nej, jag påstår att han var en av sin tids största tänkare, läs om och läs rätt.

Och som jag beskrivit var han inte det för att han kunde attackera judarna (det kunde som sagt de flesta), liksom Einstein inte var en av sin tids största tänkare genom sina teologiska upptäckter.

"Menar du då att det finns bra anledningar för judehat?"

Nej, varför skulle jag göra det? :S
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Nu vet jag inte precis hur stor du vill få det till att Luther var.

"Och som jag beskrivit var han inte det för att han kunde attackera judarna (det kunde som sagt de flesta), liksom Einstein inte var en av sin tids största tänkare genom sina teologiska upptäckter."

Poängen är att du inte kan resonera om tänkare som du gör med yrkesmän. Einstein var en av sin tids största fysiker på grund av sina teoretiska upptäckter. Jag skulle inte vilja påstå att han ens var nära att vara en av sin tids största filosofer eller vad man nu menar med tänkare (teologi € Filosofi?).

För en tänkare är det aldrig en ursäkt att de flesta andra gör så. Antisemitismen kan inte vara ett bevis på brist på omdöme?

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
"Nu vet jag inte precis hur stor du vill få det till att Luther var."

Tja, säg att han som person var "i storlek av" Copernicus, snäppet större än Columbus, snäppet mindre än da Vinci, när vi nu ser till de samtida.

"Poängen är att du inte kan resonera om tänkare som du gör med yrkesmän. Einstein var en av sin tids största fysiker på grund av sina teoretiska upptäckter. Jag skulle inte vilja påstå att han ens var nära att vara en av sin tids största filosofer eller vad man nu menar med tänkare (teologi € Filosofi?)."

Jag, och de flesta med mig, benämner Einstein som en av sin tids (och all tids) största tänkare. Detta för hans fysikaliska kunskaper och upptäckter. På samma vis tycker jag man kan kalla Luther en av sin tids (och faktiskt även gällande honom, all tids) största tänkare.

För min del behöver man inte ens vara vettig inom alla ämnen för att kvalificera sig som tänkare.

"För en tänkare är det aldrig en ursäkt att de flesta andra gör så. Antisemitismen kan inte vara ett bevis på brist på omdöme?"

Jag tror absolut den visar ett bristande omdöme i den frågan, jag tror absolut att Luther var så mänsklig att han i det fallet föll för ett grupptryck. Och jag tror att alla människor har dåliga sidor, alla människor påverkas och uttrycker sådant som de vid närmare eftertanke kanske inte hade stått helt för. Vi är bara människor, låt oss acceptera det och istället ta tillvara på det goda alla kan presentera.
Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Jag beundrar Gandhi, inte för hans frisyr, utan för hans öppenhet och tålamod.

44. Who, commenting on World War Two, said: The Jews should have offered themselves to the butcher's knife. They should have thrown themselves into the sea from cliffs ?
Mahatma Gandhi, on absolute non-violence, speaking to biographer Louis Fisher in June 1946.


28. Who said : I do not consider Hitler to be as bad as he is depicted. He is showing an ability that is amazing and seems to be gaining his victories without much bloodshed ?
Mahatma Gandhi, May 1940

23. Who blocked the marriage of his son and disowned him, commenting How can I, who has always advocated renunciation of sex, encourage you to gratify it ?
Mahatma Gandhi, dealing with his son Harilal.

Varför hatar du judar?

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

Meursault
Visningsbild
P 32 Hjälte 666 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Jasså, är du säker på det?

Sluta. Bara sluta.

Skillnaden är ungefär som den mellan omtanke och politik.

Du anser inte att kristendomen är en religion?

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8

encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

"Jag, och de flesta med mig, benämner Einstein som en av sin tids (och all tids) största tänkare. Detta för hans fysikaliska kunskaper och upptäckter. På samma vis tycker jag man kan kalla Luther en av sin tids (och faktiskt även gällande honom, all tids) största tänkare."

Okej, det är inget jag tänker debattera. Vi menar lite olika saker med "tänkare" bara.

"För min del behöver man inte ens vara vettig inom alla ämnen för att kvalificera sig som tänkare."

Men en stor tänkare? Ämnen typ som socionomi eller fysik? För det en filosof sysslar med krävs absolut vett och omdöme. Om det ska bli bra.

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Platonov [Gå till post]:
"Varför hatar du judar?"

Det gör jag inte, vilket du ganska tydligt hade förstått om du faktiskt läst mitt inlägg och sett att jag besvarade det du sedan åter igen tog upp... Så, varför hatar du judar?

Svar till Platonov [Gå till post]:
"Sluta. Bara sluta."

Visst är det obehagligt när du inser hur begränsat ditt tankemönster har varit? Hade jag varit i din sits hade jag nog också satsat på självförnekelse.

"Du anser inte att kristendomen är en religion?"

Kristendomen kan absolut platsa inom kategorin religioner, jo.

Hur många gånger ska man behöva säga åt dig att samla dina inlägg i en post?

Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
"Okej, det är inget jag tänker debattera. Vi menar lite olika saker med "tänkare" bara."

Obviously. :)

"Men en stor tänkare? Ämnen typ som socionomi eller fysik? För det en filosof sysslar med krävs absolut vett och omdöme. Om det ska bli bra."

Det finns ingen man håller med om allt, så enkelt är det. Sen håller jag absolut med dig om att det är obehagligt om någon man ser upp till har alltför konstiga åsikter i någon annan fråga.
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

"Det finns ingen man håller med om allt, så enkelt är det. Sen håller jag absolut med dig om att det är obehagligt om någon man ser upp till har alltför konstiga åsikter i någon annan fråga."

Men det finns större och mindre misstag. Och uppenbarare och mindre uppenbara.

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Absolut, och därför tycker jag det är värt att betona att jag inte håller med Luther i exempelvis hans många dumma uttalanden om judar, för jag anser att det är en viktig fråga där jag inte ser upp till Luther. Sedan kan jag ha viss förståelse för varför Luther uttalade sig så med tanke på vilken tid han levde i, men det gör inte att jag står bakom uttalandena på något sätt. Det gör heller inte att jag nedvärderar hans många otroligt bra uttalanden.

Jag tror vi är ganska klara i den här frågan.
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:
Och jag tycker mig ha visat att den alls inte är adekvat.


Det är ett adekvat sätt att beskriva min syn i den här frågan. Den är inte språkligt inkorrekt och har använts relativt länge. Du har inte framlagt något som får mig att tvivla på den.

Okej, här börjar vi förflytta oss. För tidigare har du nöjt dig med att påpeka "jag har inga bevis för Gud, så jag tror inte på Gud", men nu erkänner du alltså att du aktivt tror på avsaknaden av Gud? Du kan påstå "Gud finns inte", du bortser från att du inte har bevis för att Gud inte finns och utgår ifrån det ändå? I så fall är du ateist, absolut.


Att jag inte tror på någon gud byggs upp av många saker. En av orsakerna är naturligtvis den totala avsaknaden av bevis, en annan är den inkoherens jag tycker mig finna i gudsbegreppen som framläggs.

Du gör en miss när du kallar det argumentum ad verecundiam. Eller tja, det är givetvis ett argument som bygger på auktoritet snarare än "bevis" i någon form. Men detta just för att det är en auktoritetsavgörande fråga. Det finns inga "bevis" för att ord betyder det ena eller andra, det handlar om vad vi bestämmer oss för.


Du har inte presenterat vad som är språkligt inkorrekt, dessutom så används begreppet i fråga och har använts länge. Det finns ingen auktoritet som har förnekat dess validitet.

Man kan inte ha egentlig epistemologisk legitimitet över huvud taget. Och att du ser dem som värdelösa och diffusa tycker jag är märkligt. Inte för att jag själv ger mycket för dem, utan för att de motsvaras precis av din "agnostiska ateism". Det är PRECIS den skalan som du försöker omvandla teism-ateism till.


Epistemologisk legitimetet är mycket enkelt, det är när hävdandena är på samma nivå som bevisen och skälen, och deras korrekta användning. När jag talar om gud vill jag endast hävda sådant jag har goda grunder för.
Jag försöker inte omvandla teism och ateism-skalan. Jag använder bara ett visst begrepp som jag tycker beskriver min hållning på ett adekvat sätt.


Jag försöker på intet sätt skildra hur det ligger till, för det vet jag inte, och jag försöker ännu mindre bevisa att det skulle vara så. Jag försöker visa just absurditeten i att föra ett sådant resonemang utifrån de ytterst begränsade kunskaper vi har.


Som sagt är det svårt för mig att förstå hur man fortfarande kan tro på denna gudsdefinition och denna religion när dessa frapernade teoretiska brister föreligger. Naturligtvis kan ingen ge ett svar på detta, dels för att det är i princip omöjligt att svara på problemet på ett rationellt sätt inom den kristna begreppssfären, men också för att gud helt enkelt vägrar svara på våra frågor och problem.

Det finns ingen anledning att hysa "extra stor" skepsis mot något alls. Som skeptiker bör du inse den absoluta, totala, fullständiga, oändliga osäkerheten i allt. Ingen oändlighet är större än någon annan oändlighet (åtminstone inte vad vi vet, om vi nu ska se det skeptiskt^^).



Den typen av resonemang är inte särskilt intressant för mig. Det är inte den typen av naiva skeptisism jag talar om. Hur vet du att det inte finns någon anledning till att hysa sådan skepsis? Kan du bevisa det? Kan du bevisa är du är du och inte någon annan? Kan du bevisa att ditt språk inte är obegripligt? Hur vet du att du talar om skepticism? Etc etc.
Min skepsis mot teologin är just att jag aldrig tagit del av teologiska resonemang som visat på rationell stringens och konsekvens.


Ja, och detta då utifrån förutsättningen att det optimala för oss vore en problemfri värld?



Hur menar du? Jag menar helt enkelt att om man tror att gud skapat oss och dessutom att han ville att vi skulle var friska, så har man i princip alla vetenskapliga fakta som existerar om oss, emot sig. Tror man däremot att naturalistiska processer är ansvariga för vår fysik, så finns det inga mysterier. ( Av det slaget. )





Du har en aktiv tro på att Gud inte finns trots att du inte ens sett en googoldel av vad världen har att erbjuda. Att påstå att det inte finns älgar i Sverige för att man inte hittade någon älg i din garderob, i en lägenhet, på en gata, i en stad, i Sverige, kräver ganska mycket tro.


Jag tycker det är märkligt att du tycker att en sådan jämförelse är relevant. För det första så tillhör gud och en älg helt olika kategorier. Gud eller gudar, är diffusa och övernaturliga varelser som dessutom verkar vara helt otillgängliga. Det finns ingen enhetlig version av hur gudar ser ut, beter sig, har för egenskaper, etc etc.
När det handlar om djur jag inte sett med mina egna ögon så är det helt annorlunda. Jag kan få tag på bilder, som stämmer mycket bra överens med varandra. Jag kan få ta del av oerhört mycket forskning som i detalj beskriver varelsen i fråga, jag kan enkelt ta mig till en plats där jag kan se, höra och dokumentera varelsen.
Men naturligtvis så finns det ofta en epistemologisk ”risk” när man hävdar att saker inte finns.



Dessutom (som om inte det vore nog) får man en hel del på köpet. Om inte dogmer, så får du fram att världen ska ha kunnat uppstå utan Gud, att liv ska kunna ha uppstått och mycket mycket annat. Det är detta som gör det hela så ännu mycket mer patetiskt för mig. Okej om man nu seriöst tror på att en sten kan börja leva om den ligger några miljoner år (jag tycker det är konstigt, men om folk nu tror det så...). Men att påstå sig vara säker på att så är fallet och att det dessutom inte finns någon Gud i universum (som vi inte sett en bråkdel av) blir ett helt galet stort påstående.



För mig är detta inget annat än en ganska tydlig missuppfattning av min hållning samt en god demonstration av principen ”god of the gaps”.
Som ateist så medger jag att det finns oerhört mycket vi inte vet. Vad det gäller världens skapelse, så medger jag att vi vet alldeles för lite för ens kunna säga hur det mekaniska skeendet, skaparna eller skaparen är beskaffad. När jag inte har goda skäl att tro på någon förklaring i frågan, så får jag medge det. Jag ser ingen bonus i att man väljer att tro, helt utan goda skäl, att det kristna guden skapade världen. För mig är det samma sak som att välja att tro att 3 gyllene supergudar skapade universum och påstå att man därför är mer välorienterad o bland världens mysterier.

Din parodi på teorierna om det biologiska livets början är inte heller relevanta för mig. Naturligtvis är vi långt ifrån en tillfredsställande förklaring av detta, vilket för mig helt enkelt innebär att jag väntar in bevisen, om de nu är möjliga. Jag förstår inte det hedervärda i att stoppa i en eller flera skapare och sedan hävda att man förklarat mer eller på något sätt innehar någon form av epistemologisk ”trygghet”.

Naturligtvis är det ett stort påstående, samma sak gäller alla som hävdar att gyllene superdrakar inte existerar, eller att Zeus inte existerar, eller Thor, Isis Hel etc etc.
Det som vägleder mig är helt enkelt den totala orimligheten i de gudsbegrepp jag tagit del av, samt den totala avsaknaden av bevis för någon form av gud.



Intressant, för jag tycker att till och med de där galna amerikanska idioterna, som påstår att jorden är 6000 år gammal och att gamla testamentet är en historiebok, brukar kunna framlägga intelligent design ganska vetenskapligt. Ta en snubbe som Kent Hovind - man får leta efter större bluffmakare och både du och jag känner oss tryggt övertygade om att han är ute och cyklar. Men för att vara så långt ifrån sanningen använder han väldigt mycket god vetenskap.




Jag har som sagt inte hört ett enda argument som fått mig att tro på intelligens design. Inte från Kent Hovind, William Lane craig, John Lennox eller någon annan.




På vilket sätt skulle du vara en auktoritet menar du? Ponera att du ätit sushi en gång tidigare (men äter inte nu) och jag äter det för första gången nu. Vem av oss är mest kapabel att besvara frågan om sushin jag fick var ovanligt god för att vara sushi? Med din retorik skulle jag vara det, eftersom det är jag som har "auktoriteten" - jag är ju den som smakat på den. Men på samma gång har jag ingen annan gång att jämföra med, vilket betyder att jag inte kan ha någon aning ändå. Fattar du?



Jag förstår din likensle men jag tycker inte att den är relevant för mitt exempel. Upplevelsen av mitt liv handlar inte om att jag sitter ned och jämför. Naturligtvis finns det jämförande mekanismer, men det är min upplevelse som är det viktiga. Det kan inte vara något annat. När jag delger för upplevelsen av mitt liv, så ska det inte vara en uppvisning i erfarenhet av det generella slaget, utan det handlar enkom om mitt eget liv.
Personligen så har mitt liv upplevts av mig, som mestadels negativt. Jag har känt mig, och känner mig, dyster den största delen av tiden. Vidimerandet av denna sats är oberoende av ytterligare information utifrån jämförelser med andra osv.
Frågan handlar inte om huruvida mitt liv är särskilt illa om man jämför med andra, utan hur jag upplever mitt liv.


Okej. Och som sagt teologiska fakta som uppvisar hur ihåliga många naturvetenskapliga principer är, då också.


Skulle teolgi underminera trovärdigheten i biologi? Det har jag aldrig hört talas om? Menar du kanske de teoretiska implikationerna av biologiska fakta, som vissa ateister använder sig av?


Vadå "goda grunder"? Jag har sagt från början att jag tror det, liksom du tror att det inte är så. Jag har aldrig sagt mig kunna bevisa det, argumentera för det eller backa upp det med fakta av något slag. Det är, som bekant, en fråga varken du eller jag kan ge annat än vår tro till.



Naturligtvis kan jag inte påstå att jag vet. Däremot så vill jag hävda att jag har goda skäl att tro att det INTE är så att alla barn lever strålande liv. Detta grundar jag på det faktum att många barns liv är korta intensiva perioder av smärta.
Notera att jag inte hävdar att folk generellt lever dåliga eller miserabla liv, utan endast att alla inte lever liv som kan betecknas "strålande".


Alltså jämfört med hälsan i ditt liv och mitt liv?


Det är naturligtvis en av aspekterna, som snarare är relevant för oss än för barnet. Jag är dock övertygad om att intensiv och dödlig smärta inte kräver en referensram för att uppfattas som negativt av den som upplever det. Men framförallt så finns det inga grunder för att säga att även dessa liv kan betecknas som "strålande".



Jag måste säga att du misslyckats, vilket jag inte har gjort, trots att vi kommer lika långt åt båda håll ungefär. Jag har nämligen aldrig sagt att detta är någon vetenskaplig slutsats jag kan backa upp, jag har klart och tydligt redogjort att det bara rör sig om tro. Det rör sig om tro för din del också, du har precis lika lite någon aning som jag, men du erkänner inte gärna att du bara religiöst kan anta.


Jag vill vara tydlig med min mening här. Jag kan inte, och försöker inte, "bevisa" att tiden i magen skulle vara dålig eller negativ. Det jag vill säga är helt enkelt att det inte finns goda grunder för att påstå att barnet har en "awsome" period.
Dock så finns inga vetenskapliga fakta som säger att barnet skulle ha utvecklat eller kan utveckla medvetande eller smärtförnimmelser under den första delen av graviditeten.

http://www.rcog.org.uk/news/rcog-release-rcog-updates-its-guidance

Och åter igen, utifrån vilket perspektiv säger du att det inte är ett strålande liv? Jo, givetvis endast genom ditt eget liv.


Det är ett sätt att urskilja det, absolut. Men jag vidhåller att en vecka av intensiv och dödlig smärta är hemsk utan referensramar.

Vilket jag, som jag närmast tjatat sönder, inte heller känner att jag behöver göra. Jag har aldrig sagt att jag kan bevisa det och jag har inte sagt att jag vill övertyga dig till att tro på det.


Jag förstår. För mig är det viktigt att vara tydlig med varför man håller doktriner för att vara sanna. Så länge du inte hävdar att du har goda grunder för att säga att alla lever "strålande liv", så har jag inga problem i saken.

Kan dessa ting fylla en mening?


Säkert. Dock så är dessa ting totala misslyckanden för en allsmäktig, allvetande och evigt kärleksfull gud.


Jasså, vad invände jag emot det då? Kanske missförstod jag dig, jag har nämligen lite svårt att förstå hur man kan nöja sig med endast en naturvetenskaplig förklaring. Det är lite som att beskriva människan utifrån endast Vitruvianske Mannen (du vet, den där bilden av da Vinci).


Missförståndet kan nog ha varit dubbelsidigt. Jag skulle aldrig kunna nöja mig med endast naturvetenskap. Utan logik, matematik, semiotik och filosofi är natuvetenskapen helt oförståelig för mig.


Enkelt; på så vis att du till exempel förutsätter att Gud inte finns.


Men hur gör det mig religiös? Var är riterna, dogmerna, själarna osv? Och vad menar du med att jag "förutsätter" att gud inte finns? Det är väl snarare så att jag hamnat där, på grund av de bevis som finns att tillgå.

Ja, men nu vill jag se hur den objektiva skulle se ut. Om den nu inte grundar sig på den sammanställda subjektiva uträkningen, vad går den istället på? Och om den nu skulle göra det i alla fall, hur vägs olika människor in?



De vägs in för att alla subjekt som interagerar med varandra påverkar varandra på något sätt, även om det kan vara mycket subtilt och svåruppfattat. Jag har endast utformat ramverket för hur detta skall räknas ut, jag har inte uppfunnit något heltäckande symbolsystem. Mitt argument handlar om orimligheten att postulera alla människors lika värde, när man har vissa fakta och den praktiska kontexten i åtanke. Jag föreslår också ett sätt som bättre beskriver vad för värde som vi tillskriver varandra som aktörer, och vad som kan få oss att förstå människovärdet.
Jag har dock inget färdigt symbolsystem att framlägga.



Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Att jag inte tror på någon gud byggs upp av många saker. En av orsakerna är naturligtvis den totala avsaknaden av bevis, en annan är den inkoherens jag tycker mig finna i gudsbegreppen som framläggs."

Nu bara slingrar du dig. Låt oss klarlägga detta en gång för alla, eftersom du uttalat dig åt båda hållen. Säg nu inte bara att du "inte tror på Gud", för även om det i sig är tydligt riktat har du använt det åt båda hållen också. Ange vilken av dessa båda grupper du tillhör:
1. Påstår att Gud inte finns, dessa personer skulle alltså inte bara låta bli att ställa upp på en teists påstående "Gud finns", utan även säga emot någon som påstår "det är lika troligt att Gud finns som att Gud inte finns". Dessa personer kan ställa sig på stan och aktivt uttrycka "Gud finns inte!".
2. Påstår inte att Gud finns, men påstår heller inte att Gud inte finns. Erkänner sig så begränsade i kunskap att de inte kan avgöra huruvida Gud finns eller inte, och påstår därför varken eller. Inga bevis för Gud och inga bevis mot Gud resulterar i ingetdera ställningstagande. Säger inte "Gud finns inte", men skulle däremot kunna säga emot påståendet "Gud finns" (liksom säga emot "Gud finns inte")...

"Du har inte presenterat vad som är språkligt inkorrekt, dessutom så används begreppet i fråga och har använts länge. Det finns ingen auktoritet som har förnekat dess validitet."

Seriöst, du har fått storstryk av Svenska Akademien dubbelt upp och dessutom Nationalencyklopen. Kan du stava till en mer auktoritativ källa blir jag mäkta imponerad.

"Epistemologisk legitimetet är mycket enkelt, det är när hävdandena är på samma nivå som bevisen och skälen, och deras korrekta användning. När jag talar om gud vill jag endast hävda sådant jag har goda grunder för.
Jag försöker inte omvandla teism och ateism-skalan. Jag använder bara ett visst begrepp som jag tycker beskriver min hållning på ett adekvat sätt."


Ett sätt som går emot skalans själva betydelse.

"Som sagt är det svårt för mig att förstå hur man fortfarande kan tro på denna gudsdefinition och denna religion när dessa frapernade teoretiska brister föreligger."

Med all respekt, jag vill inte förolämpa dig, men du tror på fullaste allvar att du ens har en aning i frågan? Du tror inte att de miljontals människor som varit betydligt mer insatta än du är bättre lämpade att uttala sig i frågan? Jag tror inte på majoritetsföljarargument, jag tror inte heller på auktoritetsföljarargument - att en majoritet av forskarna tror nåt, eller att de mest framstående forskarna tror nåt, betyder inte att det är sant - det är jag fullt medveten om. Men tycker du inte det vore en gnutta anmärkningsvärt om du som amatör utan vidare utbildning i frågan skulle övervinna så många århundraden av djupa granskningar från vår planets absolut mest insatta och skarpa hjärnor?

Du är som en grundskoleelev som förnekar termodynamiken - därmed inte sagt att du har fel.

En annan sak jag ofta tänker på är just det där med auktoritet i forskningen - en biolog, vetenskapsman specialiserad på livet, sägs vara auktoritativ när hon uttalar sig om livet - en psykiatriker, vetenskapsman specialiserad på psyket, sägs vara auktoritativ när hon uttalar sig om människans psyke - men en teolog, vetenskapsman specialiserad på Gud, sägs inte vara speciellt auktoritativ alls när hon uttalar sig om Gud.

"Den typen av resonemang är inte särskilt intressant för mig. Det är inte den typen av naiva skeptisism jag talar om."

Det är där du totalt genomskådas i din skepticism - hade du varit en riktig skeptiker hade det varit en självklarhet (eller tja, något du helt enkelt hade utgått ifrån, även om du inte kunnat vara säker på det) för dig, men detta bevisar att du bara vill ha anledning att plocka som du vill och vara skeptisk mot det som passar sig.

"Hur vet du att det inte finns någon anledning till att hysa sådan skepsis? Kan du bevisa det? Kan du bevisa är du är du och inte någon annan? Kan du bevisa att ditt språk inte är obegripligt? Hur vet du att du talar om skepticism? Etc etc."

Precis, det är sådant du inte skulle ha en aning om som skeptiker. Själv är jag inte skeptiker, vilket gör att jag kan besvara alla de frågorna. Gratulerar, du har just spikat fast dig själv i foten.

"Hur menar du? Jag menar helt enkelt att om man tror att gud skapat oss och dessutom att han ville att vi skulle var friska, så har man i princip alla vetenskapliga fakta som existerar om oss, emot sig. Tror man däremot att naturalistiska processer är ansvariga för vår fysik, så finns det inga mysterier. ( Av det slaget. )"

Och hur vet du det då? Jag vet inte vem som påstår det, men du verkar ju ganska övertygad även när det inte är din egen tro det gäller. Du bara sätter upp allt fler premisser åt oss andra, som du liksom menar skulle komma på köpet...

"Jag tycker det är märkligt att du tycker att en sådan jämförelse är relevant. För det första så tillhör gud och en älg helt olika kategorier. Gud eller gudar, är diffusa och övernaturliga varelser som dessutom verkar vara helt otillgängliga. Det finns ingen enhetlig version av hur gudar ser ut, beter sig, har för egenskaper, etc etc."

Vilket torde i ännu högre grad bevisa absurditeten i att uttala sig så emot Guds existens.

"När det handlar om djur jag inte sett med mina egna ögon så är det helt annorlunda. Jag kan få tag på bilder, som stämmer mycket bra överens med varandra. Jag kan få ta del av oerhört mycket forskning som i detalj beskriver varelsen i fråga, jag kan enkelt ta mig till en plats där jag kan se, höra och dokumentera varelsen.
Men naturligtvis så finns det ofta en epistemologisk ”risk” när man hävdar att saker inte finns."


Säg röda älgar istället då - har du någonsin sett en sådan? Där ska också tilläggas att du inte får ha hört från någon annan som varit i Sverige angående frågan heller, utan du ska endast utifrån din upplevelse genom garderoben döma hela Sverige.

"För mig är detta inget annat än en ganska tydlig missuppfattning av min hållning samt en god demonstration av principen ”god of the gaps”.
Som ateist så medger jag att det finns oerhört mycket vi inte vet. Vad det gäller världens skapelse, så medger jag att vi vet alldeles för lite för ens kunna säga hur det mekaniska skeendet, skaparna eller skaparen är beskaffad. När jag inte har goda skäl att tro på någon förklaring i frågan, så får jag medge det. Jag ser ingen bonus i att man väljer att tro, helt utan goda skäl, att det kristna guden skapade världen. För mig är det samma sak som att välja att tro att 3 gyllene supergudar skapade universum och påstå att man därför är mer välorienterad o bland världens mysterier."


Således torde du skrika lika mycket åt dem som säger "Strängteorin!!!" som åt dem som säger "Gud!!!" (jag vill också markera att dessa på intet sätt står som motpoler och att jag skulle kunna säga båda två, men det som är gemensamt för dem är att de inte framhåller någon bevisad helhet för dig).

"Din parodi på teorierna om det biologiska livets början är inte heller relevanta för mig. Naturligtvis är vi långt ifrån en tillfredsställande förklaring av detta, vilket för mig helt enkelt innebär att jag väntar in bevisen, om de nu är möjliga. Jag förstår inte det hedervärda i att stoppa i en eller flera skapare och sedan hävda att man förklarat mer eller på något sätt innehar någon form av epistemologisk ”trygghet”."

Inte jag heller. Kan du då ge mig samma kredibilitet som de teorierna åtminstone? Jag måste personligen hävda att jag tycker min håller fullständigt, medan de andra är rent patetiska, men om du erkänner att min är minst lika vetenskapligt hållbar blir jag åtminstone lite nöjd. Ger du mig det?

"Jag har som sagt inte hört ett enda argument som fått mig att tro på intelligens design. Inte från Kent Hovind, William Lane craig, John Lennox eller någon annan."

Och jag har inte hört dig komma med ett enda motstånd mot något av alla dessas påståenden heller, så låt oss konstatera att mötet inte riktigt skett.

"Jag förstår din likensle men jag tycker inte att den är relevant för mitt exempel. Upplevelsen av mitt liv handlar inte om att jag sitter ned och jämför. Naturligtvis finns det jämförande mekanismer, men det är min upplevelse som är det viktiga."

Det är som att jag säger "denna sushin var äcklig" som synonymt med "den här sushin var i jämförelse med annan sushi äcklig".

"Det kan inte vara något annat. När jag delger för upplevelsen av mitt liv, så ska det inte vara en uppvisning i erfarenhet av det generella slaget, utan det handlar enkom om mitt eget liv.
Personligen så har mitt liv upplevts av mig, som mestadels negativt. Jag har känt mig, och känner mig, dyster den största delen av tiden. Vidimerandet av denna sats är oberoende av ytterligare information utifrån jämförelser med andra osv.
Frågan handlar inte om huruvida mitt liv är särskilt illa om man jämför med andra, utan hur jag upplever mitt liv."


Inte för att verka cynisk, men om du nu upplever att avsaknaden av livet hade varit bättre än livet, varför lever du? Du skulle kunna ta ditt liv och slippa detta (något jag inte rekommenderar, men så tror jag också att detta livet är bättre än avsaknaden av det)...

"Skulle teolgi underminera trovärdigheten i biologi? Det har jag aldrig hört talas om? Menar du kanske de teoretiska implikationerna av biologiska fakta, som vissa ateister använder sig av?"

Jag menar att som två vetenskaper står de knappast över eller under varandra. Du förutsätter i allting att naturvetenskapen ligger överst och på något sätt väger tyngre om det skulle uppstå en konflikt.

"Naturligtvis kan jag inte påstå att jag vet. Däremot så vill jag hävda att jag har goda skäl att tro att det INTE är så att alla barn lever strålande liv. Detta grundar jag på det faktum att många barns liv är korta intensiva perioder av smärta.
Notera att jag inte hävdar att folk generellt lever dåliga eller miserabla liv, utan endast att alla inte lever liv som kan betecknas "strålande"."


Det jag reagerar på är inte ditt påstående om folks liv (som jag inte håller med dig om, men som jag kan förstå), utan att du upprepade gånger förvränger mina trosuttalanden till någon typ av påstådd vetenskap från min sida.

"Det är naturligtvis en av aspekterna, som snarare är relevant för oss än för barnet. Jag är dock övertygad om att intensiv och dödlig smärta inte kräver en referensram för att uppfattas som negativt av den som upplever det. Men framförallt så finns det inga grunder för att säga att även dessa liv kan betecknas som "strålande"."

Vilket jag nu redan besvarat ett besynnerligt antal gånger.

"Jag vill vara tydlig med min mening här. Jag kan inte, och försöker inte, "bevisa" att tiden i magen skulle vara dålig eller negativ. Det jag vill säga är helt enkelt att det inte finns goda grunder för att påstå att barnet har en "awsome" period."

Vilket jag, å min sida, inte heller har påstått. Så det passar väl utmärkt.

"Det är ett sätt att urskilja det, absolut. Men jag vidhåller att en vecka av intensiv och dödlig smärta är hemsk utan referensramar."

Mja, om det hade funnits ett verkligt och specifikt "helvete" är jag övertygad om att det helt hade varit i klass med det, med tanke på dess definition.

"Missförståndet kan nog ha varit dubbelsidigt. Jag skulle aldrig kunna nöja mig med endast naturvetenskap. Utan logik, matematik, semiotik och filosofi är natuvetenskapen helt oförståelig för mig."

Men även andra delar, antar jag? :)

"Men hur gör det mig religiös? Var är riterna, dogmerna, själarna osv?"

De är inte nödvändiga för att kvalificera sig till religiositet.

"Och vad menar du med att jag "förutsätter" att gud inte finns? Det är väl snarare så att jag hamnat där, på grund av de bevis som finns att tillgå."

Låt oss klarlägga vilken grupp du säger dig tillhöra ovan, så kan jag fortsätta sedan, utifrån det.

"De vägs in för att alla subjekt som interagerar med varandra påverkar varandra på något sätt, även om det kan vara mycket subtilt och svåruppfattat. Jag har endast utformat ramverket för hur detta skall räknas ut, jag har inte uppfunnit något heltäckande symbolsystem. Mitt argument handlar om orimligheten att postulera alla människors lika värde, när man har vissa fakta och den praktiska kontexten i åtanke. Jag föreslår också ett sätt som bättre beskriver vad för värde som vi tillskriver varandra som aktörer, och vad som kan få oss att förstå människovärdet.
Jag har dock inget färdigt symbolsystem att framlägga. "


Okej att du inte utformat själva formeln ännu, men låt mig då bara ställa några specifika frågor av rent intresse. Du säger att bedömningen är den subjektiva utifrån interaktion - betyder det att mycket sociala människors bild väger tyngre än isolerades? Varför eller varför inte det?
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Nu bara slingrar du dig. Låt oss klarlägga detta en gång för alla, eftersom du uttalat dig åt båda hållen. Säg nu inte bara att du "inte tror på Gud", för även om det i sig är tydligt riktat har du använt det åt båda hållen också. Ange vilken av dessa båda grupper du tillhör:
1. Påstår att Gud inte finns, dessa personer skulle alltså inte bara låta bli att ställa upp på en teists påstående "Gud finns", utan även säga emot någon som påstår "det är lika troligt att Gud finns som att Gud inte finns". Dessa personer kan ställa sig på stan och aktivt uttrycka "Gud finns inte!".
2. Påstår inte att Gud finns, men påstår heller inte att Gud inte finns. Erkänner sig så begränsade i kunskap att de inte kan avgöra huruvida Gud finns eller inte, och påstår därför varken eller. Inga bevis för Gud och inga bevis mot Gud resulterar i ingetdera ställningstagande. Säger inte "Gud finns inte", men skulle däremot kunna säga emot påståendet "Gud finns" (liksom säga emot "Gud finns inte")...



Jag påstår att gud inte finns, men också att jag därmed inte sagt något som kan absolut klarläggas.


Seriöst, du har fått storstryk av Svenska Akademien dubbelt upp och dessutom Nationalencyklopen. Kan du stava till en mer auktoritativ källa blir jag mäkta imponerad.


Jag har inte använt någon definition av atesim som strider mot någon ordbok jag känner till. Jag skulle också uppskatta om du tog del av det som fanns att läsa och se i mina länkar.

Med all respekt, jag vill inte förolämpa dig, men du tror på fullaste allvar att du ens har en aning i frågan? Du tror inte att de miljontals människor som varit betydligt mer insatta än du är bättre lämpade att uttala sig i frågan? Jag tror inte på majoritetsföljarargument, jag tror inte heller på auktoritetsföljarargument - att en majoritet av forskarna tror nåt, eller att de mest framstående forskarna tror nåt, betyder inte att det är sant - det är jag fullt medveten om. Men tycker du inte det vore en gnutta anmärkningsvärt om du som amatör utan vidare utbildning i frågan skulle övervinna så många århundraden av djupa granskningar från vår planets absolut mest insatta och skarpa hjärnor?


Det här är inget annat än ett auktoritetsargument. Att det var skarpa hjärnor som formade det motsägelsefulla och diffusa gudsbegreppen spelar ingen roll för mig. Det är lika oviktigt att skarpa hjärnor exploaterat hur problematiska gudsbegreppen är.


En annan sak jag ofta tänker på är just det där med auktoritet i forskningen - en biolog, vetenskapsman specialiserad på livet, sägs vara auktoritativ när hon uttalar sig om livet - en psykiatriker, vetenskapsman specialiserad på psyket, sägs vara auktoritativ när hon uttalar sig om människans psyke - men en teolog, vetenskapsman specialiserad på Gud, sägs inte vara speciellt auktoritativ alls när hon uttalar sig om Gud.


Jag tycker att man alltid ska vara mycket försiktig med att tillskriva auktoritet till människor. Jag tycker att sådan auktoritet snarare ska tillfalla de abstrakta argumenten.
Teologin har helt enkelt inte fungerande system för att bevisa och konsekvent bygga upp teorier om gud.
Om jag säger att jag har en viss uppfattning och ett visst förhållande till gud, så kan ingen teolog visa att jag har fel eller att jag är inkonsekvent. Om någon säger att gud avskyr homosexuella, så finns det inget verktyg som teologin har för att motbevisa det. Allt är utelämnat till vad man personligen tror om gud, eller flera gudar. En sådan vetenskap har svårt att övertyga mig.


Det är där du totalt genomskådas i din skepticism - hade du varit en riktig skeptiker hade det varit en självklarhet (eller tja, något du helt enkelt hade utgått ifrån, även om du inte kunnat vara säker på det) för dig, men detta bevisar att du bara vill ha anledning att plocka som du vill och vara skeptisk mot det som passar sig.


Jag är lite fundersam över vad du faktiskt menar med "riktig skeptiker". Hur vet den riktige skeptiker ens att hon kan använda sig sitt eget språk och med någon som helst säkerhet säga att vi inte kan veta något? Hur kan hon veta att hennes tankar i sig själva inte är vapen, hur kan hon veta att något hon tänker eller gör innebär på något plan?
Jag är definitivt skeptiker, efter som att jag betonar ovisshet och kräver tydlighet som ibland kan verka som redundans.

Även de som faktiskt menar att de alltid ägnar sig åt total och allomgripande skeptisk ifrågasättning ( vilket i sig är självmotsägande.) måste, för att kunna fortleva, lita på den konsekvens och konsekventa ordning som tillvaron bjuder, hela tiden.
Det finns olika former av skepticism. Jag är ingen anhängare av radikal filosofisk skepticism.

Och hur vet du det då? Jag vet inte vem som påstår det, men du verkar ju ganska övertygad även när det inte är din egen tro det gäller. Du bara sätter upp allt fler premisser åt oss andra, som du liksom menar skulle komma på köpet...


OM han är allsmäktig, allvetande, och dessutom intresserad av att alla människor ska vara friska, så har han helt enkelt misslyckats, vilket är omöjlighet för en allsmäktig gud.

Vilket torde i ännu högre grad bevisa absurditeten i att uttala sig så emot Guds existens.


Eftersom att en värld i vilken ingen gud postuleras (enligt mig) så oerhört mycket enklare kan ges en konsekvent och stringent förklaring, så är min tro hos hävdanden att inga gudar finns.

Säg röda älgar istället då - har du någonsin sett en sådan? Där ska också tilläggas att du inte får ha hört från någon annan som varit i Sverige angående frågan heller, utan du ska endast utifrån din upplevelse genom garderoben döma hela Sverige.


Således torde du skrika lika mycket åt dem som säger "Strängteorin!!!" som åt dem som säger "Gud!!!" (jag vill också markera att dessa på intet sätt står som motpoler och att jag skulle kunna säga båda två, men det som är gemensamt för dem är att de inte framhåller någon bevisad helhet för dig).


Jag har inga goda skäl att tro på existensen av röda älgar, så jag tror inte på dem.

Strängteorin måste jag ägna mycket mer tid för att förstå, i synnerhet de matematiska delarna, men det som strängteoretiker inte kan belägga med sin teori, tror jag naturligtvis inte på.

Inte jag heller. Kan du då ge mig samma kredibilitet som de teorierna åtminstone? Jag måste personligen hävda att jag tycker min håller fullständigt, medan de andra är rent patetiska, men om du erkänner att min är minst lika vetenskapligt hållbar blir jag åtminstone lite nöjd. Ger du mig det?


De parodier som du presenterade är knappast mer troliga än din teori, men sådant befinner sig på samma nivå som teorin att 4 supergudar skapade världen osv.

Och jag har inte hört dig komma med ett enda motstånd mot något av alla dessas påståenden heller, så låt oss konstatera att mötet inte riktigt skett.


Det skulle jag kunna presentera, men det är nog inte särskilt relevant för vår debatt. Du har också presenterat argument gör intelligent design, som jag förklarat min misstro mot.

Det är som att jag säger "denna sushin var äcklig" som synonymt med "den här sushin var i jämförelse med annan sushi äcklig".



Som sagt så är det min egna känsla som är relevant och inget annat i det här fallet. Jämförandet kan ha en avgörande roll i uppbyggnaden av känslan, men inte i känslan i sig.

Inte för att verka cynisk, men om du nu upplever att avsaknaden av livet hade varit bättre än livet, varför lever du? Du skulle kunna ta ditt liv och slippa detta (något jag inte rekommenderar, men så tror jag också att detta livet är bättre än avsaknaden av det)...


Jag tycker inte att avsaknaden av liv är bättre än livet. Det är en omöjlighet. Utan liv och existens kan jag inte tillskriva något värde till någonting alls.


Jag menar att som två vetenskaper står de knappast över eller under varandra. Du förutsätter i allting att naturvetenskapen ligger överst och på något sätt väger tyngre om det skulle uppstå en konflikt.


För mig är helt enkelt naturvetenskap en mer användbar vetenskap eftersom teologin inte behöver bevis eller ens logik.

Men även andra delar, antar jag? :)

Andra delar av vad?

De är inte nödvändiga för att kvalificera sig till religiositet.


Hur min ateism är religiös ser jag inte som särskilt tydligt. Men om du presenterar en definition av religion och religiös som får det att stämma, så visst.

Okej att du inte utformat själva formeln ännu, men låt mig då bara ställa några specifika frågor av rent intresse. Du säger att bedömningen är den subjektiva utifrån interaktion - betyder det att mycket sociala människors bild väger tyngre än isolerades? Varför eller varför inte det?


Det väger inte tyngre. Dessa subjektiva värden är inget som kan användas av andra som "etiska enheter" för att bedöma andra. Den som har många sociala kontakter, har helt enkelt en åsikt om andras värde, som baseras på mer "data" än den som inte har så många sociala kontakter. Det gör inte bedömningen bättre eller sämre.


Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag påstår att gud inte finns, men också att jag därmed inte sagt något som kan absolut klarläggas."

Då är du alltså ateist, och bortom min fattningsförmåga i ditt ställningstagande. Jag skulle aldrig påstå att din mamma heter miss Marple bara för att jag inte fått bevis på att hon heter något annat, däremot kanske jag inte skulle uttala mig om vad hon heter tills jag fått vetskap. Men men, då har vi iaf utrett var du står någonstans...

"Jag har inte använt någon definition av atesim som strider mot någon ordbok jag känner till. Jag skulle också uppskatta om du tog del av det som fanns att läsa och se i mina länkar."

Det gör jag gärna, dock måste jag hejda mitt intresse och begränsa mig till att läsa mycket korta stycken i tredjepartstexter, just för att jag annars skulle få på tok för mycket att läsa på alla möjliga håll. Helst skulle jag se att du klipper ut de väsentliga meningarna eller orden och ordagrant citerar dem i ditt inlägg samtidigt som du hänvisar till deras grundkälla. Men för att visa att jag vill vara så tillmötesgående som möjligt kan jag absolut tänka mig att tänja på detta.

"Det här är inget annat än ett auktoritetsargument. Att det var skarpa hjärnor som formade det motsägelsefulla och diffusa gudsbegreppen spelar ingen roll för mig. Det är lika oviktigt att skarpa hjärnor exploaterat hur problematiska gudsbegreppen är."

Som sagt tar jag avstånd ifrån det och använder det inte som argument, men jag ställde en fråga jag gärna vill ha svar på. :)

"Jag tycker att man alltid ska vara mycket försiktig med att tillskriva auktoritet till människor. Jag tycker att sådan auktoritet snarare ska tillfalla de abstrakta argumenten.
Teologin har helt enkelt inte fungerande system för att bevisa och konsekvent bygga upp teorier om gud.
Om jag säger att jag har en viss uppfattning och ett visst förhållande till gud, så kan ingen teolog visa att jag har fel eller att jag är inkonsekvent. Om någon säger att gud avskyr homosexuella, så finns det inget verktyg som teologin har för att motbevisa det. Allt är utelämnat till vad man personligen tror om gud, eller flera gudar. En sådan vetenskap har svårt att övertyga mig."


Jag är medveten om att det är så i praktiken, men det är ju en rent naturlig aspekt av något vi faktiskt erkänner vara en vetenskap, så det är ändå en väldigt anmärkningsvärd tanke att jämföra olika vetenskapsmän på detta vis.

"Jag är lite fundersam över vad du faktiskt menar med "riktig skeptiker". Hur vet den riktige skeptiker ens att hon kan använda sig sitt eget språk och med någon som helst säkerhet säga att vi inte kan veta något? Hur kan hon veta att hennes tankar i sig själva inte är vapen, hur kan hon veta att något hon tänker eller gör innebär på något plan?"

Det kan hon inte, men som sagt är jag inte skeptiker och kan därför ta för givet förutsättningar som exempelvis att vi använder samma språk när vi försöker kommunicera med varandra.
Du, däremot, borde ha väldigt svårt att uttala dig i denna diskussion över huvud taget.

"Jag är definitivt skeptiker, efter som att jag betonar ovisshet och kräver tydlighet som ibland kan verka som redundans."

Skepticism är viktigt, och det är också viktigt att hålla inom rimliga gränser, men jag har ingen respekt för den skepticism som inte i teorin täcker allting. Min bild är att hela idén spricker om man helt okritiskt utelämnar någon del på det viset.

"OM han är allsmäktig, allvetande, och dessutom intresserad av att alla människor ska vara friska, så har han helt enkelt misslyckats, vilket är omöjlighet för en allsmäktig gud."

Du inser aldrig riktigt det va? Ingenting är omöjligt för en allsmäktig Gud. Låt mig ta det igen: INGENTING är omöjligt för en allsmäktig Gud.

Men grundproblemet tror jag fortfarande är att du utgår ifrån din syn på vad mening är istället för att fråga dig vad Gud skulle säga.

"Jag har inga goda skäl att tro på existensen av röda älgar, så jag tror inte på dem."

Men du kallar dig inte aktiv motståndare till tro på röda älgar?

"Strängteorin måste jag ägna mycket mer tid för att förstå, i synnerhet de matematiska delarna, men det som strängteoretiker inte kan belägga med sin teori, tror jag naturligtvis inte på."

Oboy, vi tar upp Gud och strängteorin, och du säger att du måste ägna mycket mer tid för att förstå strängteorin...

"De parodier som du presenterade är knappast mer troliga än din teori, men sådant befinner sig på samma nivå som teorin att 4 supergudar skapade världen osv."

Så..? Jag är lika trovärdig som de vetenskapsmännen?

"Som sagt så är det min egna känsla som är relevant och inget annat i det här fallet. Jämförandet kan ha en avgörande roll i uppbyggnaden av känslan, men inte i känslan i sig."

Alltså är jag absolut kapabel att jämföra sushi trots att jag bara ätit det en gång?

"Jag tycker inte att avsaknaden av liv är bättre än livet. Det är en omöjlighet. Utan liv och existens kan jag inte tillskriva något värde till någonting alls."

Men ändå säger du att ditt liv innehåller mer ondska än godhet, right?

"För mig är helt enkelt naturvetenskap en mer användbar vetenskap eftersom teologin inte behöver bevis eller ens logik."

För mig är det uppenbart att man inte kan väga vetenskaper mot varandra.

"Andra delar av vad?"

Andra delar av denna värld? Eller av den vetenskap som finns? Du nöjer dig inte med endast de du räknade upp där, menar jag?

"Det väger inte tyngre. Dessa subjektiva värden är inget som kan användas av andra som "etiska enheter" för att bedöma andra. Den som har många sociala kontakter, har helt enkelt en åsikt om andras värde, som baseras på mer "data" än den som inte har så många sociala kontakter. Det gör inte bedömningen bättre eller sämre. "

Men vissa människor var socialare, vissa människor var mer värda och vissa människor var till och med mer människor, torde inte detta då tala till deras fördel? Om jag fick välja mellan att höra en människas åsikt och ett rådjurs skulle jag välja människans (trots att så många människor inte hade varit märkbart smartare än rådjuret).
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Då är du alltså ateist, och bortom min fattningsförmåga i ditt ställningstagande. Jag skulle aldrig påstå att din mamma heter miss Marple bara för att jag inte fått bevis på att hon heter något annat, däremot kanske jag inte skulle uttala mig om vad hon heter tills jag fått vetskap. Men men, då har vi iaf utrett var du står någonstans...


Jag är mycket riktigt en ateist, en agnostisk ateist. Din jämförelse med
Min mammas namn illustrerar inte min hållning. För att överföra min "metod" till ditt exempel så kan man säga så här.
Jag tror inte att min mors namn är Miss Marple, baserat på den totala bristen av evidens för den satsen. Dock så medger jag att den hållningen inte är absolut säker eller absolut bevisad.
Jag inför inte existensen av någon extra entitet, utan hävdar avsaknaden av en entitet baserat på avsaknaden av bevis för denna entitet.


Som sagt tar jag avstånd ifrån det och använder det inte som argument, men jag ställde en fråga jag gärna vill ha svar på. :)


Mitt svar på frågan, om jag uppfattat den, är ja, jag tror att jag har en aning i frågan.

Jag är medveten om att det är så i praktiken, men det är ju en rent naturlig aspekt av något vi faktiskt erkänner vara en vetenskap, så det är ändå en väldigt anmärkningsvärd tanke att jämföra olika vetenskapsmän på detta vis.


Visst, men för mig är helt enkelt teologin svag och till stor del meningslös, annat än rent historiskt.

Det kan hon inte, men som sagt är jag inte skeptiker och kan därför ta för givet förutsättningar som exempelvis att vi använder samma språk när vi försöker kommunicera med varandra.
Du, däremot, borde ha väldigt svårt att uttala dig i denna diskussion över huvud taget.



Jag är som sagt ingen anhängare av radikal filosofiskt skepticism.

Du inser aldrig riktigt det va? Ingenting är omöjligt för en allsmäktig Gud. Låt mig ta det igen:INGENTING är omöjligt för en allsmäktig Gud.


Det är relativt enkelt sett att exponera just hur absurd tron på den allsmäktiga, allvetande, och evigt älskande guden är.
Om ingenting är omöjligt för denna gud, så finns det bara en förklaring för det faktum att han inte ville skapa en värld med fri vilja fri från ondska. Han ville inte. Om han misslyckades, så gjorde han det endast för att han ville misslyckas, vilket i princip är synonymt med att han inte ville.
En sådan värld som vi lever i, kan inte vara skapad och övervakad av en allvetande, allsmäktig, och evigt god gud.

Men du kallar dig inte aktiv motståndare till tro på röda älgar?


Hur menar du? Jag är motståndare till all tro som inte har goda grunder.


Oboy, vi tar upp Gud och strängteorin, och du säger att du måste ägna mycket mer tid för att förståsträngteorin...


Strängteorin har relativt definierade matematiska ramar och kräver en definierad kunskap inom avancerad matematik. Gud å andra sidan, kan jag säga vad jag vill om, utan bli motbevisad eller bekräftad. Det kan vara tusentals gudar, det kan vara en homohatade gud, det kan vara en oregelbunden och föränderlig gud osv osv. Att lära sig och förstå gud är för mig meningslöst.


Så..? Jag är lika trovärdig som de vetenskapsmännen?


Det är är helt annan fråga, men de parodier som du presenterade är naturligtvis lika trovärdiga som den lika ogrundade hypotesen om den kristna guden, eller de 4 supergudarna. Huruvida ni är lika trovärdiga som personer eller vetenskapsmän kan jag inte svara på.

Alltså är jag absolut kapabel att jämföra sushi trots att jag bara ätit det en gång?


Nej, men du är fullt kapabel att kalla ditt liv miserabelt utan att ta del av andras livshistier.

Men ändå säger du att ditt liv innehåller mer ondska än godhet, right?


Ja. Min förhoppning är att det kommer att ändras. Vidare så kan endast livet erbjuda mig det goda, emedan döden är en säker tomhet.

För mig är det uppenbart att man inte kan väga vetenskaper mot varandra.


Okej? Personligen tycker jag det är enkelt att genomskåde teologins metodiska svaghet i jämförelse med andra vbetenskapliga fält.

Andra delar av denna värld? Eller av den vetenskap som finns? Du nöjer dig inte med endast de du räknade upp där, menar jag?


Alla komponenter tjänar sin unika och viktiga funktion, visst.

Men vissa människor var socialare, vissa människor var mer värda och vissa människor var till och med mer människor, torde inte detta då tala till deras fördel? Om jag fick välja mellan att höra en människas åsikt och ett rådjurs skulle jag välja människans (trots att så många människor inte hade varit märkbart smartare än rådjuret).


Jag är inte säker på vad du menar med detta, då det för mig framstår som otydligt och ospecificerat ( ska det vara "om vissa"? ), men jag kan förtydliga.
Dina åsikter i ämnet räknas naturligtvis med i din egen sammanräkning och värdebestämning. Men poängen är att
förutsättningarna för "värdesättningen" som varje individ har, dvs. antal sociala kontakter, biologisk beskaffenhet osv., gör INTE det värde som denna individ bestämmer sig för intrisikalt bättre eller sämre än någon annans värdesättning. Vad jag vill lägga tyngd på är HUR det sker, samt att det fortfarande är subjektivt.

Om det nu är så, att en person som har färre sociala kontakter och är mindre intelligent på grund av detta tillskrivs ett lägre värde av andra individer i samhället, så betyder det inte att denna individ har ett lägre värde på något "evigt" eller "intrisikalt" sätt, utan blott att dessa egenskaper generellt attraherar den typen av värden.

Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag är mycket riktigt en ateist, en agnostisk ateist. Din jämförelse med
Min mammas namn illustrerar inte min hållning. För att överföra min "metod" till ditt exempel så kan man säga så här.
Jag tror inte att min mors namn är Miss Marple, baserat på den totala bristen av evidens för den satsen. Dock så medger jag att den hållningen inte är absolut säker eller absolut bevisad.
Jag inför inte existensen av någon extra entitet, utan hävdar avsaknaden av en entitet baserat på avsaknaden av bevis för denna entitet."


Vad du baserar det på är helt oväsentligt, frågan är om du tar en ställning eller inte och efter att vi nu tydligt fått reda ut det svarar du vagt igen. Men du tar alltså ställning, du hävdar med någon bestämdhet att "det är INTE så, utan på något annat vis".

"Mitt svar på frågan, om jag uppfattat den, är ja, jag tror att jag har en aning i frågan."

Och med "aning" åsyftas då att du har en betydande tankeförmåga som dessa miljontals forskare saknat. Jag respekterar att du har den självbilden, var bara nyfiken.

"Visst, men för mig är helt enkelt teologin svag och till stor del meningslös, annat än rent historiskt."

Det får ju stå för dig, men anledningen till denna inte helt ovanliga bild tror jag är ganska typisk. Liksom all humaniora och samhällsvetenskap är den lägre rankad än naturvetenskapen av de stora massorna (och då är jag själv naturvetare, men ganska insatt i forskningens fördelningspolitik). Tragiskt men sant.

"Jag är som sagt ingen anhängare av radikal filosofiskt skepticism."

Och jag hyser som sagt endast respekt för skepticism om den är total, annars försvinner poängen, enligt mig.

"Det är relativt enkelt sett att exponera just hur absurd tron på den allsmäktiga, allvetande, och evigt älskande guden är.
Om ingenting är omöjligt för denna gud, så finns det bara en förklaring för det faktum att han inte ville skapa en värld med fri vilja fri från ondska. Han ville inte. Om han misslyckades, så gjorde han det endast för att han ville misslyckas, vilket i princip är synonymt med att han inte ville."


Uppenbarligen dröjer det ett tag till innan du (om någonsin) fattar. I alla dina svar utgår du ifrån Guds begränsning, och när jag då anmärker på att Gud inte har begränsningar svarar du åter igen som om Gud vore lika begränsad som du själv.

"En sådan värld som vi lever i, kan inte vara skapad och övervakad av en allvetande, allsmäktig, och evigt god gud."

Nej, den kan inte vara, den är och måste vara det.

"Hur menar du? Jag är motståndare till all tro som inte har goda grunder."

Åh, men det är jag också. :)
Eller tja, givetvis beroende på hur man definierar "motståndare". Jag skulle aldrig gå ut och ställa mig på en garanterat förnekande sida på det viset du gör, t ex.

"Strängteorin har relativt definierade matematiska ramar och kräver en definierad kunskap inom avancerad matematik. Gud å andra sidan, kan jag säga vad jag vill om, utan bli motbevisad eller bekräftad. Det kan vara tusentals gudar, det kan vara en homohatade gud, det kan vara en oregelbunden och föränderlig gud osv osv. Att lära sig och förstå gud är för mig meningslöst."

Låt oss säga att med dagens forskning vet vi ungefär lika mycket garanterat om Gud som om strängteorin, men visst finns det många teorier utöver det... ;)

"Det är är helt annan fråga, men de parodier som du presenterade är naturligtvis lika trovärdiga som den lika ogrundade hypotesen om den kristna guden, eller de 4 supergudarna. Huruvida ni är lika trovärdiga som personer eller vetenskapsmän kan jag inte svara på."

Okej, men om du ändå erkänner att en hypotes jag drog ihop på två minuter är lika vetenskapligt trovärdig som de aktuella "vetenskapligt framlagda" hypoteserna, tror jag att jag betonat min poäng. :)

"Nej, men du är fullt kapabel att kalla ditt liv miserabelt utan att ta del av andras livshistier."

Nu är du åter inne på en annan fråga, för visst kan jag kalla sushin äcklig också, men jag kan inte uttala mig om hur den är i förhållande till annan.

"Ja. Min förhoppning är att det kommer att ändras. Vidare så kan endast livet erbjuda mig det goda, emedan döden är en säker tomhet."

Och tomhet än ont, eller?

"Okej? Personligen tycker jag det är enkelt att genomskåde teologins metodiska svaghet i jämförelse med andra vbetenskapliga fält."

Personligen tycker jag det är enkelt att genomskåda brister i alla vetenskaper, men de bygger på varandra så att ställa dem mot varandra vore lite att förstöra hela grejen.

"Alla komponenter tjänar sin unika och viktiga funktion, visst."

Även dem du inte nämnde, förstås?

"Jag är inte säker på vad du menar med detta, då det för mig framstår som otydligt och ospecificerat ( ska det vara "om vissa"? ), men jag kan förtydliga.
Dina åsikter i ämnet räknas naturligtvis med i din egen sammanräkning och värdebestämning. Men poängen är att
förutsättningarna för "värdesättningen" som varje individ har, dvs. antal sociala kontakter, biologisk beskaffenhet osv., gör INTE det värde som denna individ bestämmer sig för intrisikalt bättre eller sämre än någon annans värdesättning. Vad jag vill lägga tyngd på är HUR det sker, samt att det fortfarande är subjektivt."


Jag menar att om värderingen sker utifrån allas lika röst innebär det att välgrundade och slentrianmässiga åsikter får väga jämnt (som i ett politiskt val, vilket förstås är demokratins brist). Så om vi säger att 90% av befolkningen skulle vara "korkad" och dessa backar upp varandra skulle de kunna "ta över" och ge definitionen av både "värde" och "korkad". Således grundar sig din syn på att att snarare vända skalan efter människorna utifrån majoritetsbeslut än att placera ut människorna.

"Om det nu är så, att en person som har färre sociala kontakter och är mindre intelligent på grund av detta tillskrivs ett lägre värde av andra individer i samhället, så betyder det inte att denna individ har ett lägre värde på något "evigt" eller "intrisikalt" sätt, utan blott att dessa egenskaper generellt attraherar den typen av värden. "

Jadu, sånt tycker jag är sjukt, men det är du som talar för ett relativt värde.
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

"INGENTING är omöjligt för en allsmäktig Gud."

Du som vill framhäva dina studier i filosofi ska få en liten tankenöt. Finn felen i meningen inom citationstecknen!

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Har jag skrutit så om dem? Så mycket har jag ju inte läst. :)

Rent filosofiskt finner jag inget fel i det uttalandet, men jag litar på att du tänker lära mig bättre?
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Tydligen var någonting omöjligt ändå...

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
Ska jag bara sitta tyst och vänta, ska jag lägga ner hela diskussionen, ska jag hånskratta, ska jag gråta, eller ska jag behöva påpeka att det fanns en enda sak att svara på och du ignorerade den?

Om du inte tänker svara är det ingen idé att fortsätta det här, så hur ska du ha det?
Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0


Svar till MER [Gå till post]:
Vad du baserar det på är helt oväsentligt, frågan är om du tar en ställning eller inte och efter att vi nu tydligt fått reda ut det svarar du vagt igen. Men du tar alltså ställning, du hävdar med någon bestämdhet att "det är INTE så, utan på något annat vis".


Precis, jag tar ställning och säger att att det INTE är så att gud finns, samt att den hållningen icke är absolut säker eller verifierbar.


Och med "aning" åsyftas då att du har en betydande tankeförmåga som dessa miljontals forskare saknat. Jag respekterar att du har den självbilden, var bara nyfiken.


Om du vill kritisera mig och min förståelse för ämnet i fråga så förslår jag att du inte använder auktoritetsarguemnt, eftersom de faktiskt saknar relevans.
JAg är medveten om att det både finns ateister och teister som är och har varit betydligt intelligentare än mig. Det är dock inget som ska ha någon direkt betydelse när jag värderar idéerna.

Uppenbarligen dröjer det ett tag till innan du (om någonsin) fattar. I alla dina svar utgår du ifrån Guds begränsning, och när jag då anmärker på att Gud inte har begränsningar svarar du åter igen som om Gud vore lika begränsad som du själv.


Mitt syfte är helt enkelt att visa hur inkoherent tron på denna gudsdefinition blir, när den skall förstås tillsammans med de fakta vi har om världen. Om han är allsmäktig och evigt god och kärleksfull, så


Nej, den kan inte vara, den är och måste vara det.


Det är ett hävdande jag aldrig sett bevis eller stöd för.

Åh, men det är jag också. :)
Eller tja, givetvis beroende på hur man definierar "motståndare". Jag skulle aldrig gå ut och ställa mig på en garanterat förnekande sida på det viset du gör, t ex.


vad menar du med "garanterat förnekande"?


Låt oss säga att med dagens forskning vet vi ungefär lika mycket garanterat om Gud som om strängteorin, men visst finns det många teorier utöver det... ;)


Strängteorin är ett någorlunda definierat forskningsområde. Frågan om gud eller gudarnas beskaffenhet å andra sidan, är helt öppen. Jag kan säga i princip vad som helst om gud eller gudarna, utan att bli motbevisad av någon teologisk princip. Så är icke fallet med strängteorin.

Okej, men om du ändå erkänner att en hypotes jag drog ihop på två minuter är lika vetenskapligt trovärdig som de aktuella "vetenskapligt framlagda" hypoteserna, tror jag att jag betonat min poäng. :)


Du presentade förvisso ingen vetenskaplig teori, men denna fråga är mycket öppen.

Nu är du åter inne på en annan fråga, för visst kan jag kalla sushin äcklig också, men jag kan inte uttala mig om hur den är i förhållande till annan.


Ja visst.

Och tomhet än ont, eller?


Det är en mycket komplicerad fråga, men för mig är det relativt simpelt. Jag söker efter det goda, som endast finns i livet. Och trots att döden lovar avsaknad av det onda, så är det avsaknade inte något eller ens värt något när man är död.

Personligen tycker jag det är enkelt att genomskåda brister i alla vetenskaper, men de bygger på varandra så att ställa dem mot varandra vore lite att förstöra hela grejen.


För mig förefaller kritiken av teologin både som naturlig och viktig. Vidare så har jag aldrig sett bevis för att de andra vetenskaperna behöver teologin.


Även dem du inte nämnde, förstås?


Sure.

Jag menar att om värderingen sker utifrån allas lika röst innebär det att välgrundade och slentrianmässiga åsikter får väga jämnt (som i ett politiskt val, vilket förstås är demokratins brist). Så om vi säger att 90% av befolkningen skulle vara "korkad" och dessa backar upp varandra skulle de kunna "ta över" och ge definitionen av både "värde" och "korkad". Således grundar sig din syn på att att snarare vända skalan efter människorna utifrån majoritetsbeslut än att placera ut människorna.



Att säga att de "Väger jämt" är, i min mening, inte relevant för denna typ av system. Detta är inte något som skall användas i politiska syften eller som någon form av demokratiskt verktyg. Inte heller är detta något jag skapat för att åstadkomma förbättring.
Det handlar inte om majoritetsbeslut, eftersom värdet tillskrivs individuellt.
Att det finns sociologiska problem med vår stora brist på empati och solidariska engagemang är ingen brist för denna värdedefinition, utan en brist hos människor. ( Som detta system förvisso pekar ut.)

Vad vill du komma med din poäng med att förändra språket? Jag är inte helt med på om du kritiserar min idé eller bara talar allmänt om människans moraliska problem.


Jadu, sånt tycker jag är sjukt, men det är du som talar för ett relativt värde.


Jag är ganska säker på att jag gjort klar för min åsikt. Detta är inte något jag propagerar för eller vill ha. Detta är helt enkelt det ( i min mening ) mest vetenskapliga och logiska sättet att se på människovärde. Inspirationen kommer huvudsakligen från Evolutionspsykologi, tex Steven Pinker.






Tillägg av Nallen 2010-07-30 00:21

*Än jag

Ingen status

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Kan det ha något med svårigheterna med konceptet "allsmäktig" att göra? Om ingenting är omöjligt för en varelse, så kan man språkligt sett se en slags motsägelse i det. Är det alltså omöjligt att skapa en företeelse eller ett "uppdrag" som för denna varelse är omöjligt?
Om det inte är det, så kan man verkligen säga att denna varelse kan utföra "allt", när det tydligen finns sådant som den inte kan göra, osv osv.


Ingen status

StainlessSteel
Visningsbild
P Hjälte 1 167 inlägg
0

Svar till Anonymare [Gå till post]:

Religionen är ett folkets opium. Ett organ för att kontrollera folk och ge människor ett icke existerande hopp.

ಠ_ಠ

progg_grogg
Visningsbild
P 33 Kristianstad Hjälte 2 921 inlägg
0
Jag är helt emot religioner. Ser ingen mening i detta då allt bara är massa trams. Enda religionen som är trovärdig på några punkter är satanismen då denna talar för att varje person bestämmer över sig själv vilket också är helt rätt.

Den här muppen är för tråkig för att skriva en rolig status.

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Precis, jag tar ställning och säger att att det INTE är så att gud finns, samt att den hållningen icke är absolut säker eller verifierbar."

Tja, eftersom du ställer upp på påståendet "Gud finns inte" är du ateist och vill du definiera dig mer detaljerat än så kan du gå till en annan skala. Jag vill bara klarlägga var vi är någonstans.

"Om du vill kritisera mig och min förståelse för ämnet i fråga så förslår jag att du inte använder auktoritetsarguemnt, eftersom de faktiskt saknar relevans."

Som jag klart och tydligt skrev är det alls inte min avsikt att göra och jag lägger ingen vetenskaplig vikt vid svaret, utan det är en fråga av rent intresse.

"JAg är medveten om att det både finns ateister och teister som är och har varit betydligt intelligentare än mig. Det är dock inget som ska ha någon direkt betydelse när jag värderar idéerna."

Du är väldigt på din vakt med att gardera dig, låt mig få lugna dig med att jag är nöjd där och inte kommer försöka använda något av detta emot dig - det var som sagt av rent intresse jag frågade.

"Mitt syfte är helt enkelt att visa hur inkoherent tron på denna gudsdefinition blir, när den skall förstås tillsammans med de fakta vi har om världen. Om han är allsmäktig och evigt god och kärleksfull, så"

Jag är rädd att du misslyckas. Varje gång. Jag har inte, och tro mig när jag säger att jag har försökt, sett tillstymmelse till bevis för att detta skulle vara falskt eller ha svårigheter att gå ihop. Vad jag upplevt är att du har svårt att greppa fulländning (och vem har inte det, so I don't blame you).

"vad menar du med "garanterat förnekande"?"

Påstå att något faktiskt inte finns bara för att jag inte tror mig ha sett det.

"Strängteorin är ett någorlunda definierat forskningsområde. Frågan om gud eller gudarnas beskaffenhet å andra sidan, är helt öppen. Jag kan säga i princip vad som helst om gud eller gudarna, utan att bli motbevisad av någon teologisk princip. Så är icke fallet med strängteorin."

Nu hänger jag inte riktigt med, menar du verkligen att teologi inte är ett definierat forskningsområde?

"Du presentade förvisso ingen vetenskaplig teori, men denna fråga är mycket öppen."

Du accepterade den som sådan iaf, och att frågan är öppen är just min poäng :)

"Det är en mycket komplicerad fråga, men för mig är det relativt simpelt. Jag söker efter det goda, som endast finns i livet. Och trots att döden lovar avsaknad av det onda, så är det avsaknade inte något eller ens värt något när man är död."

Så själva intet är inte neutralt, avsaknaden av livet och avsaknaden av godhet och ondska är inte riktig avsaknad eftersom det är lite mer ont än gott?

"För mig förefaller kritiken av teologin både som naturlig och viktig. Vidare så har jag aldrig sett bevis för att de andra vetenskaperna behöver teologin."

Kritiken är en viktig del av själva vetenskapen, en stor del av teologin går ut på just kritiken (liksom i andra vetenskaper).

"Sure."

Gott, det var bara det jag ville säkerställa.

"Att säga att de "Väger jämt" är, i min mening, inte relevant för denna typ av system. Detta är inte något som skall användas i politiska syften eller som någon form av demokratiskt verktyg. Inte heller är detta något jag skapat för att åstadkomma förbättring.
Det handlar inte om majoritetsbeslut, eftersom värdet tillskrivs individuellt."


Men du sa att det finns ett objektivt värde också, och att detta tillskrivs (bland annat) utifrån de olika subjektiva värdena. Och således skulle en värld av "korkade" människor helt enkelt kunna vända på skalan?

"Att det finns sociologiska problem med vår stora brist på empati och solidariska engagemang är ingen brist för denna värdedefinition, utan en brist hos människor. ( Som detta system förvisso pekar ut.)"

Visst är det så, men i detta fall var det ju snarare människors bristande omdöme än deras bristande empati det gällde. Det hela kan ge din värdeskala ganska "lustiga" resultat.

"Vad vill du komma med din poäng med att förändra språket? Jag är inte helt med på om du kritiserar min idé eller bara talar allmänt om människans moraliska problem."

Är inte helt säker på vad du diskuterar nu, vad skrev jag som du svarar på? :)

"Jag är ganska säker på att jag gjort klar för min åsikt. Detta är inte något jag propagerar för eller vill ha. Detta är helt enkelt det ( i min mening ) mest vetenskapliga och logiska sättet att se på människovärde. Inspirationen kommer huvudsakligen från Evolutionspsykologi, tex Steven Pinker."

Och mitt huvudargument för att man måste sluta se människan i en så strikt vetenskaplig mening, för att istället se henne med just mänskliga ögon, humant, som en medmänniska.

Svar till Nallen [Gå till post]:
"Kan det ha något med svårigheterna med konceptet "allsmäktig" att göra? Om ingenting är omöjligt för en varelse, så kan man språkligt sett se en slags motsägelse i det. Är det alltså omöjligt att skapa en företeelse eller ett "uppdrag" som för denna varelse är omöjligt?
Om det inte är det, så kan man verkligen säga att denna varelse kan utföra "allt", när det tydligen finns sådant som den inte kan göra, osv osv."


Och det är där jag menar att ni lämnar premissen och applicerar någon sorts begränsade standardvärden. Under premissen "Gud kan göra vad som helst" är svaret på alla dina utmaningar "Gud kan det". Vi är vana att det är lekledaren som bestämmer reglerna, att man som frågeställare alltid har den yttersta kunskapen och därför kan godkänna eller underkänna svaren. Men som i en misslyckad intervju där intervjuaren är helt borta kan vi inte ta en överroll i förståelsen av Gud.

Gud ÄR allsmäktig, det finns inget du kan sätta emot det. Du behöver inte tro på det, och du kan med samma bestämdhet hävda att Gud INTE ÄR allsmäktig, vilket jag troligtvis inte kan sätta mycket emot.

Men jämför med premissen "svaret är alltid 'ja'" - den tar inte hänsyn till frågan och garanterar faktiskt svaret oavsett hur knepig frågan man hittar på än är. Det spelar ingen roll om du frågar "Är svaret 'nej' ibland?" och ologiskheter eller paradoxer uppstår, premissen är premissen. Detta kan tyckas hårt och fanatiskt, men absoluta värden finns ju i alla världar och rent naturligt faller det sig så att det är Gud för en teist.

Svar till StainlessSteel [Gå till post]:
Och jag är rädd att du är fullkomligt hög på det. Du har uppfostrats i en religiöst sträng miljö som säger dig detta, en sorts självförnekelse du aldrig kunnat ta ställning till på riktigt.

Svar till tic_tac [Gå till post]:
Att vara emot religion är som att vara emot politik, med andra ord ett patetiskt missförstånd. Själv kopplar jag ihop satanism med fascism (filmtips, se Saló och upplev vart den totala självtillfredsställelsen och empatiavsaknaden leder), inte för att de flesta satanister är sådana (en betydande del är dock dessvärre det), de flesta är svartsminkade fjortonåringar som har ungefär lika stor inblick i det hela som du själv. :)

Låt mig ursäkta om något tolkas som förolämpningar, jag har absolut ingenting emot dig som person, utan vill endast betona det sjuka i vad du talar om.
encoctmebreu
Visningsbild
Hjälte 955 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

"INGENTING är omöjligt för en allsmäktig Gud."

Är ur logisk synpunkt lite rolig (Allt är möjligt för en allsmäktig gud; gillade jag bättre). Tänkte att det var en rolig uppgift.
För enligt sättet du definierat gud så borde väl INGENTING vara fullt möjligt?
En Tysk-Rommersk regent sade en gång något liknande: "Jag är kejsaren över Rom! Jag står över grammatik!".

Disregard Women, Aquire Currency!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
0
Svar till encoctmebreu [Gå till post]:
"Är ur logisk synpunkt lite rolig (Allt är möjligt för en allsmäktig gud; gillade jag bättre)."

Hehe javisst, det blir ju så i dessa sammanhang.

"Tänkte att det var en rolig uppgift.
För enligt sättet du definierat gud så borde väl INGENTING vara fullt möjligt?"


Precis, jag anade att du skulle anmärka på det^^ Och som du förstår är ju också "INGENTING" möjligt, eftersom *ingenting* är omöjligt, om du fortsätter att förstå mig^^

"En Tysk-Rommersk regent sade en gång något liknande: "Jag är kejsaren över Rom! Jag står över grammatik!"."

Folk säger att Bill Gates 1981 sa 640 kB borde vara tillräckligt för vem som helst, Lord Kelvin 1895 sa maskiner som väger mer än luft kan aldrig flyga och att det under 1700-talets upplysning var en bland forskare allmänt betrodd uppskattning att man under de närmaste hundra åren skulle hinna lära sig allt(!) som fanns kvar att veta, över huvud taget...

Sånt här är kul att läsa (oavsett om de har direkt fel eller bara en lite annan syn än oss andra), det finns gott om folk som uttalar sig, helt enkelt. ;)
Kleff
Visningsbild
P Borås Hjälte 7 663 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
"Bill Gates 1981 sa 640 kB borde vara tillräckligt för vem som helst"

Han sade aldrig det där på det sättet som du framställer det.

"Säg förlåt?" - zombiefied


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Religionskritik :)

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

3 utloggade

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons