Svar till west_west [
Gå till post]:
”Joh 10:30: "Jag och Fadern är ett." [säger alltså då Jesus]
Detta anser jag bevisar att Jesus och Fadern är just ett, samma substans. Men uppenbart är de olika aspekter av den.”
Jag håller inte med om att Jesus menade så, ”ett” här används för att visa att banden mellan Jesus och Gud är starka, de står varandra väldigt nära. Efter att Jesus sagt att han är ett med Fadern i Johannes 10:30 så framgår det att judarna ville stena Jesus för att han upphöjde sig själv till en gud, men Jesus sa till judarna att Skriften till och med sa att människor var gudar, och om människor kan bli kallade för gudar varför skulle inte då Jesus som blivit sänd av Fadern kunna kalla sig för Guds Son? (Johannes 10:30-39) Och att ”ett” här just menas med att banden är starka mellan dem bekräftar dessa verser:
”Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig. Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett.” (Johannes 17:11, Bibel 2000) Jesus säger om lärjungarna att de ska bli ”ett” på samma vis som Jesus och Gud är ”ett”. Samma sak sägs i Johannes 17:20-23.
Svar till west_west [
Gå till post]:
”Så då återstår alltså helig ande:
Joh 14:26
"Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er."
I den här versen talas det om ”hjälparen” (maskulint substantiv) med maskulint pronomen ”han”. Men det betyder inte att den heliga anden är en person. Den heliga anden står i neutrum. Jesus kallar den heliga anden för ”hjälparen” som ska ”lära” och ”påminna” eftersom det är en liknelse, han menade inte att den heliga anden är en person. Anledningen till att ”hjälparen” definieras med maskulint pronomen är för att versen lyder grammatiska regler. Men det är inte bara ”hjälparen” som personifieras i bibeln. Exempelvis personifieras ”visheten” i Lukas 7:35 där det sägs att den har barn. Döden personifieras också i till exempel Romarna 5:17 som säger att döden ”kom att härska som kung”. Såklart förstår vi att visheten inte kan få köttsliga barn och att döden inte kan regera som kung, detta är symboliskt menat.
Johannes döparen om helig ande:”Jag döper er med vatten för omvändelsens skull. Men han som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte värdig att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er med helig ande och eld.” (Matteus 3:11, Bibel 2000) Här pratar Johannes döparen om eld och vatten parallellt med helig ande, alla är opersonliga ting. (Läs också Markus 1:8, Apostlagärningarna 1:5 och 11:16)
Guds ande är Guds ”finger” enligt dessa verser:”Men om det är med Guds ande jag driver ut demonerna, då har Guds rike nått er.” (Matteus 12:28, Bibel 2000) Jesus driver ut demoner med hjälp av Guds ande.
”Men om det är med Guds finger jag driver ut demonerna, då har Guds rike nått er.” (Lukas 11:20, Bibel 2000) Jesus driver ut demoner med hjälp av Guds ”finger”.
Svar till west_west [
Gå till post]:
”Mat 28:19:
"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn"
De nämns tillsammans på ett sätt som gör dem likvärdiga”
Att det står ”den heliga andens namn” behöver inte betyda att det är personnamn det handlar om. Till exempel så kan vi säga ”Stopp i lagens namn!” utan att syfta på en person. Det grekiska ordet ”ὄνομα” kan också användas på detta viset. (Se Strong’s Greek Lexicon:
http://studybible.info/strongs/G3686) Och i detta skriftställe (Matteus 28:19) menas det att lärjungar skulle döpas i överensstämmelse med Faderns och Sonens och den heliga andens namn, dvs. att det ställs vissa krav på de som döper sig.
”helig ande” förekommer många gånger i bibeln utan den bestämda artikeln. (Exempelvis: Judas 20, 2 Petrus 1:21, 1 Korinthierna 12:3, Romarna 9:1, Apostlagärningarna 9:17, 11:24, 13:9, 52, 19:12) Paulus skrev till de kristna i Efesos att de inte skulle bli berusade av vin, utan bli uppfyllda av ande. (Efesierna 5:18) I andra skriftställen står anden parallellt med vishet och tro. (Apostlagärningarna 6:3 och 11:24)
”But he, being full of the Holy Ghost, looked up stedfastly into heaven, and saw the glory of God, and Jesus standing on the right hand of God, And said, Behold, I see the heavens opened, and the Son of man standing on the right hand of God.” (Apostlagärningarna 7:55-56, King James Bible, 1769, se också Markus 16:19 och Lukas 22:69) Stefanus blev uppfylld av helig ande och kunde då se Jesus stå bredvid Gud. Alltså återvände inte Jesus till himlen som Gud eller en del av Gud, utan som en egen individ och han kunde alltså då stå vid Guds högra sida.
Nu vet jag inte exakt hur du definierar treenigheten, enligt wikipedia lär treenighetsläran ut att Gud Sonen, Gud Anden och Gud Fadern alla har samma egenskaper samt att de alla är allsmäktiga och allvetande:
“According to this doctrine, God exists as three persons but is one God, meaning that God the Son and God the Holy Spirit have exactly the same nature or being as God the Father in every way. Whatever attributes and power God the Father has, God the Son and God the Holy Spirit have as well.”Thus, God the Son and God the Holy Spirit are also eternal, omnipresent, omnipotent, infinitely wise, infinitely holy, infinitely loving, omniscient.” (
http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity) Men stämmer detta överens med dessa verser?:
”Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.” (1 Korinthierna 15:28, Bibel 2000)
”Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern” (Markus 13:32, Bibel 2000, se också Matteus 24:36)
”Ni hörde att jag sade till er: Jag går bort och kommer till er igen. Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag.” (Johannes 14:28, Bibel 2000)
Jesus, medlare mellan Gud och människor:”Ty Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus” (1 Timoteus 2:5, Folkbibeln)
Jesus är en skapelse av Gud:”Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen” (Kolosserna 1:15, Bibel 2000)
“And unto the angel of the church of the Laodiceans write; These things saith the Amen, the faithful and true witness, the beginning of the creation of God” (Uppenbarelseboken 3:14, King James Bible, 1769)
Jesus var en profet som Gud sände ut:”Kvinnan sade: "Herre, jag märker att du är en profet.” (Johannes 4:19, Folkbibeln)
”Men i dag och i morgon och i övermorgon måste jag vandra vidare. Ty en profet kan inte dödas någon annanstans än i Jerusalem.” (Lukas 13:33, Folkbibeln)
”Och den ene som hette Kleopas sade till honom: "Är du den ende främling i Jerusalem som inte vet vad som hänt de här dagarna?" Han frågade dem: "Vad då?" De svarade: "Det som har hänt Jesus från Nasaret, en profet, mäktig i ord och gärning inför Gud och allt folket.” (Lukas 24:18-19, Folkbibeln)
”Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus.” (Johannes 17:3, Bibel 2000)
”Då sade Jesus med hög röst, där han undervisade på tempelplatsen: "Ja, mig känner ni och vet varifrån jag är. Men jag har inte kommit av mig själv, utan det finns en som har sänt mig, en som är trovärdig, och honom känner ni inte.” (Johannes 7:28, Folkbibeln)
”Jag kan inte göra något av mig själv. Efter det jag hör dömer jag, och min dom är rättvis. Ty jag söker inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.” (Johannes 5:30, Folkbibeln)
”Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig.” (Johannes 6:38, Folkbibeln)
”Jesus sade: "Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.” (Johannes 20:17, Bibel 2000)
Djävulen satte Jesus på prov:”Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet och sade: ”Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig.” (Matteus 4:8-9, Bibel 2000) Djävulen skulle sätta Jesus på prov genom att fresta honom. (Matteus 4:1) Men det skulle vara totalt meningslöst ifall Jesus var Gud. Det djävulen ville var att Jesus skulle vara olydig mot Gud. Men Jesus förblev trogen: ”Då sade Jesus till honom: "Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.” (Matteus 4:10, Bibel 2000)
Kan Gud bli frestad? Enligt Jakob 1:13 blir svaret nej:
”Ingen som frestas skall säga: "Det är Gud som frestar mig." Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon.” (Jakob 1:13, Folkbibeln)
Jesus bad till Gud:”Så snart han hade gjort det gick han upp på berget för att vara för sig själv och be. Där var han ensam när det blev kväll.” (Matteus 14:23, Bibel 2000)
”Tidigt nästa morgon, medan det ännu var mörkt, gav han sig av därifrån och gick bort till en enslig plats, och där bad han.” (Markus 1:35, Bibel 2000)
”När han hade skilts från dem gick han upp på berget för att be.” (Markus 6:46, Bibel 2000)
”När nu allt folket döptes, blev även Jesus döpt. Och medan han bad, öppnades himlen” (Lukas 3:21, Folkbibeln)
”Men han drog sig ofta undan till öde trakter och bad.” (Lukas 5:16, Folkbibeln)
”Vid samma tid gick han upp på berget för att be, och natten igenom bad han till Gud.” (Lukas 6:12, Bibel 2000)
Andra verser: Matteus 26:39, 26:42-44, Markus 14:35-36, Lukas 9:18, 28, 11:1-4, 22:41
Svar till west_west [
Gå till post]:
”Det intressanta är att Jesus säger "Han svarade: "Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till."(Joh 8:58) I en hebreisk kontext är det omöjligt att säga detta utan att göra anspråk på att vara Gud. "Jag är" (alt: "Jag är den jag är") är det enda "sanna" namnet på Gud. Så presenterar sig Gud i GT (2 Mos. 3:14).”
Det kan vara intressant att veta vad som stod innan denna vers och vad grekiskan säger om detta:
Jesus samtalade med judarna som anklagade honom för att vara demonbesatt. Bland annat säger Jesus till dem att den som håller hans ord inte ska få se döden, då blir judarna ilskna mot Jesus och säger ”Nu vet vi att du är besatt. Abraham dog och profeterna likaså, men du säger att den som bevarar ditt ord aldrig någonsin skall möta döden. Skulle du vara större än vår fader Abraham? Han dog, och profeterna dog. Vem tror du att du är?” (Johannes 8:52-53, Bibel 2000) Efter att Jesus förklarat en del för judarna så blir de misstänksamma och frågar Jesus ”Du är inte femtio år, och ändå har du sett Abraham.” (Johannes 8:57, Bibel 2000) Till svar sa Jesus ”Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.” (Johannes 8:58, Bibel 2000) Detta säger grekiskan:
εἶπεν αὐτοῖς Ἰησοῦς, Ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, πρὶν Ἀβραὰμ γενέσθαι
ἐγὼ εἰμί = Said to them Jesus Amen amen I am saying to you before Abraham to become
I amFörsta intrycket jag får av versen är att Jesus säger till judarna att han fanns till före Abraham. Men givetvis ska jag behandla ditt påstående. Du säger att ”
ἐγὼ εἰμί” som förekommer i versen är detsamma som Gud ber Moses kalla honom för i 2 Moseboken 3:14, dvs. ”jag är den jag är” eller ”jag är”. Men tar vi en titt på den grekiska Septuaginta (LXX) så står det ”
ἐγώ εἰμι ὁ ὤν” som betyder ”I am the one being” och i senare delen av versen så står det ”
ὁ ὢν” som betyder ”the one being”, dessa uttryck använde sig inte Jesus av i Johannes 8:58.