Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Frågor och svar om Kristendomen av Kristna för Ate

Skapad av MER, 2008-08-08 01:07 i Livsåskådningar

108 019
1 282 inlägg
-20 poäng
D2H
Visningsbild
P Hjälte 3 460 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
"Märk skillnaden mellan teori och hypotes. Men såvitt jag vet är inte energiprincipen någon teori, utan en på empirisk grund fastställd fysikalisk lag."
Det är en liten skillnad ja, men eftersom det inte går att helt fsat ställa det då våran empiri kan vara felaktig, det kan vara gud, eller vad som helst så går det inte att säga att det är så. Man kan endast verifiera teorier mer och mer, aldrig faktiskt säga att det är så.

"Nej, tvärt om. Gud är (till skillnad från alla försök med strängteorier och big bang-cykler) inte bara ett extra steg. Gud är en potentiell start, till skillnad från alla förlängningar. Läs igenom det så ser du att jag beskriver just det."
Hur kan gud vara en potentiell start? Hur kan gud vara mer sannolik än strängteorier eller big bang-cykler? Det lägger endast till ett extra steg som jag skrev, och således är det inte den teorin som gäller om det inte finns något som säger emot de andra teorierna.

"Precis, och det är därför det är så oerhört märkligt att folk säger nej till en fungerande teori med Gud, för att istället erkänna sig stå svarslösa. Detta kollektiva förnekande av och ovilja att behandla Gud i något vetenskapligt sammanhang alls är ett av de största hoten mot vetenskap idag."
Icke en fungerande teori. Eftersom guds-teorin går ut på att säga att gud alltid har funnits så är det precis som att säga att universum alltid har funnits, med big bang-cykler, multiversum eller vad som helst, eftersom dem då även kan ha funnits förevigt. Det lägger endast till ett onödigt steg som inte förklarar något mer utan endast ställer till det mer.

"Om vi litar till energiprincipen måste massan ha funnits för alltid (i form av massa eller energi), så där är jag fullständigt med dig. Processerna vet jag inte vad du gör av dock. De kan inte ha funnits för evigt, eftersom de till sin natur har en bestämd början och ett bestämt slut. Och eftersom de enda potentiella processtartarna är antingen andra processer eller intelligens måste en intelligens för en begränsad tid sedan ha startat den första processen. Sen kan du kalla den intelligensen vad du vill."
Med processer menade jag big bang-cykler, strängteorier, multiversum och alla andra teorier som försöker förklara hur vårat universum skapats.

"Varför är det ett idiotiskt sätt att diskutera? Du är medveten om att Bibeltolkning också är vetenskap och väldigt gammal som sådan. Om du på allvar menar att vetenskap inte bör diskuteras och inte bör utvecklas, då har du en minst sagt onyttig bild av vetenskap."
Det är ett idiotiskt sätt att diskutera därför att bibeltolkning baseras på just tolkningar. Personliga tolkningar. När det är något som inte stämmer då går det att endast skylla på att någon tolkat det fel och sedan tolka det på ett annat sätt, med exakt samma text, samma bas, men med olika saker.
Jag har aldrig sagt att vetenskap inte ska diskuteras, lägg inte ord i min mun. Det jag har sagt är att bibeltolkning inte är en vetenskap. Det är som att tolka Harry Potter böckerna, och sedan gå runt och döda folk för att de tror på något du inte tror på.
Och jag har inte heller sagt att vetenskap inte bör utvecklas, men det förklarade jag i förra stycket.

"Att jag gör det hela tiden känns väl lite krydd, men visst är det så att det finns många metaforer i Bibeln och det tror jag du upptäcker ganska tydligt om du läser själv. Ofta blir texter väldigt mycket tydligare när man förstår att de ingår i ett sammanhang - t ex när nytestamentliga texter citerar fragment från gamla testamentet. Att det skulle vara undanflykter är en vanlig kritik från Bibelkritiker, och visst är den berättigad då tolkningar självklart kan fungera som undanflykter. Men det är ett ganska primitivt sätt att se på saken och om man saknar pragmatism är det väldigt svårt att läsa Bibeln över huvud taget."
Jag har absolut inte sagt att du gör det hela tiden, det var självklart en överdrift när jag skrev alltid, men ni har alltid det att gå tillbaka på. "Det är endast metaforer, tolka det på ett annat sett", eller "se det med någon annans ögon så hade du förståt vad de egentligen menade". Det är endast undanflykter.
Jag har läst den, och ja, det är en massa metaforer, vad har det med saken att göra. Det gör ju endast att det blir ännu svårare, eftersom en metafor kan tolkas på väldigt många olika sätt.
Hur kan det vara ett primitivt sätt att se på saken? Den går att tolka på många sätt (vågar jag säga, oändligt många sätt?), och du kommer och säger att det är primitivt att påstå att det är fel att först säga att bibeln är sann, att den innehåller allt, och att om man tror på det så kommer man till himlen, och sedan säger att det är metaforiskt och kan tolkas på många sätt, och således inte kan innehålla någon riktig sanning? Hur får du ihop det?

"Nu gör du det väldigt enkelt för dig. Du kan ju inte påstå att allt annat du diskuterar är okontroversiellt, eller? Självklart är det inte säkert, eller ens troligt, att allt i mina tolkningar stämmer överens med författarnas. Men hur ofta kan man vara säker på att tolka en författare helt "rätt"? Det handlar om att göra det bästa av situationen."
Vetenskap skrivs inte i metaforer. När de vill få fram något så skriver de inte en (66) lulliga böcker där de med så många metaforer försöker få fram sitt budskap. Det funkar inte så eftersom det inte hade funkat om alla tolkade forskningsresultaten olika.
Du behöver inte göra det bästa av situationen om du hanterar vetenskap, eftersom den vägen som vetenskapen lägger fram inte ska tolkas, det som har observerats har redan tolkats enligt förutbestämda sätt, medan din bibelforskning går ut på att men läser bibeln och försöker para ihop texterna med redan "bevisad" vetenskap och således "visa" att bibeln är sann. Det är inte samma sak.
När du gör det bästa av situationen försöker du ju finna en sanning som inte existerar, i de texter du själv vill att denna sanning ska finnas. Det är inte sättet man tillämpar för att komma fram till rätt svar.

"Jag håller inte med. Jag tycker det är väldigt sällan kristna hänvisar till Pascals trossats som ett argument. Och visst är det ett lite fånigt sätt att se på saken (om än inte idiotiskt, det håller jag inte alls med om), då man kan komma fram till många konstigheter på motsvarande sätt. Att du tycker att det mesta är "idiotiskt" utan att riktigt någon gång förklara på vilket sätt eller varför, torde dock vara snäppet mer besvärande."
Jag håller med mig själv. Det är väldigt sällan kristna hänvisar till Pascals trossats, ja, men de tillämpar den ändå. När de (ni) argumenterar så utgår ni självklart från att gud existerar, men när de kliver ett steg neråt, och försöker argumentera från att de inte vet huruvida det finns en gud eller inte då kommer det argumentet ofta in. Man refererar inte till honom, men det finns fortfarande där.
Det torde inte vara besvärande då hela Pascals trossats bygger på att endast den kristna guden existerar, eller kan existera. Ingen annan gud går in i den ekvationen eftersom om det hade varit fallet så hade man ju behövt tro på alla gudar för att undslippa helvettet, eller vad man nu hamnar i.
Eftersom det finns otroligt många religioner hade det inte funkat, man kan inte ha flera religioner samtidigt, speciellt inte islam och [någon av de andra].
Vad händer om du går enligt Pascals trossats och tror på den kristna guden och sen när du dör möter den islamiske guden, eller den judiska, eller någon av de hinduiska, eller någon av de rommerska? Då har du ju slösat bort ditt liv, även fast du trodde att du skulle slippa hamna i helvettet, du har ju vigt ditt liv åt den kristna guden, och sedan visar det sig att han inte existerar.

Ingen status

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
"Det är allmänt erkänt..." - kom igen, gör inte diskussionen patetisk nu. Det är allmänt erkänt att Einstein förfinade Newtons fysik med hjälp av den speciella relativitetsteorin, för att skapa den så kallade allmänna relativitetsteorin - men om jag skulle vilja göra en poäng av det måste jag givetvis backa upp det påståendet.

Nåja, låt gå för att man skrivit många dumma saker genom åren, men smartast var jag egentligen för 7 år sedan, så jag behöver inte ta tillbaka något från tidigare. Jag blir bara äldre, dummare och mindre naiv (vilket jag beklagar), men självklart är jag villig att tänka om ifall du ger mig anledning till det. Faktum är att jag skulle bli glad ifall du motbevisade detta Gudsbevis, då jag själv alltså inte tror på det, och på så vis fick ihop min tillvaro något. Jag lovar att göra mitt bästa för att bistå dig; för mig är detta ingen ärebetygelsefråga. Hur menar du att min slutsats överskrider mina belägg? :)
MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Ursäkta för dubbelpost, det kom visst inte med i första...
Svar till D2H [Gå till post]:
"Det är en liten skillnad ja, men eftersom det inte går att helt fsat ställa det då våran empiri kan vara felaktig, det kan vara gud, eller vad som helst så går det inte att säga att det är så. Man kan endast verifiera teorier mer och mer, aldrig faktiskt säga att det är så."

Ja, och med det vill du ha sagt?

"Hur kan gud vara en potentiell start? Hur kan gud vara mer sannolik än strängteorier eller big bang-cykler? Det lägger endast till ett extra steg som jag skrev, och således är det inte den teorin som gäller om det inte finns något som säger emot de andra teorierna."

Nej, som jag skrev att du kan läsa i början är Gud inte en förlängning, utan en potentiell start genom att vara en intelligent varelse och på så vis vara kapabel att godtyckligt starta en process. Jag säger inte att strängteorier eller big bang-cykler är osannolika, jag kan mycket väl tänka mig att de stämmer, men de ger ingen förklaring till starten.

"Icke en fungerande teori. Eftersom guds-teorin går ut på att säga att gud alltid har funnits så är det precis som att säga att universum alltid har funnits, med big bang-cykler, multiversum eller vad som helst, eftersom dem då även kan ha funnits förevigt. Det lägger endast till ett onödigt steg som inte förklarar något mer utan endast ställer till det mer."

Nej, och det börjar bli lite frustrerande att påpeka detta hela tiden. Jag har redan skrivit klart och tydligt att universum lär ha funnits för evigt, och likaså Gud. Men universum kan, till skillnad från Gud, inte självmant starta en process och är således ensam inte kapabel att förklara uppkomsten av processer.

"Med processer menade jag big bang-cykler, strängteorier, multiversum och alla andra teorier som försöker förklara hur vårat universum skapats."

Dessa teorier försöker inte förklara hur universum skapats. Big Bang är exempelvis bara en expansionsteori.

"Det är ett idiotiskt sätt att diskutera därför att bibeltolkning baseras på just tolkningar. Personliga tolkningar. När det är något som inte stämmer då går det att endast skylla på att någon tolkat det fel och sedan tolka det på ett annat sätt, med exakt samma text, samma bas, men med olika saker."

Gratulerar, du har just förklarat att hela vetenskapsområdet humaniora är idioti, likaså större delen av samhällsvetenskapen och i princip allt som inte är strikt naturvetenskapligt.

"Jag har aldrig sagt att vetenskap inte ska diskuteras, lägg inte ord i min mun. Det jag har sagt är att bibeltolkning inte är en vetenskap. Det är som att tolka Harry Potter böckerna, och sedan gå runt och döda folk för att de tror på något du inte tror på.
Och jag har inte heller sagt att vetenskap inte bör utvecklas, men det förklarade jag i förra stycket."

Kom igen, med den där ignoransen kommer du absolut ingenstans i livet. Låt mig bara göra den korta anmärkningen att du är helt fel ute, Bibeltolkning är visst vetenskap och en utbredd sådan - den kallas exegetik om du vill slå upp det.

"Jag har absolut inte sagt att du gör det hela tiden, det var självklart en överdrift när jag skrev alltid, men ni har alltid det att gå tillbaka på."

Bara jag som tycker det låter konstigt? Först förnekar du det, sen erkänner du det, och allt i en enda mening. Jag förstår att du överdriver och det är helt okej att överdriva, men det måste klarläggas för diskussionens skull.

""Det är endast metaforer, tolka det på ett annat sett", eller "se det med någon annans ögon så hade du förståt vad de egentligen menade". Det är endast undanflykter."

Inte alls nödvändigtvis, men möjligtvis absolut.

"Jag har läst den, och ja, det är en massa metaforer, vad har det med saken att göra."

Du har läst igenom Bibeln? Låt mig tala om för dig vad det har med saken att göra. När du erkänner att den är fylld av metaforer talar det emot ditt uttalanden att alla hävdanden om metaforer är undanflykter.

"Det gör ju endast att det blir ännu svårare, eftersom en metafor kan tolkas på väldigt många olika sätt."

Ja, det är ganska symptomatiskt för metaforer.

"Hur kan det vara ett primitivt sätt att se på saken? Den går att tolka på många sätt (vågar jag säga, oändligt många sätt?), och du kommer och säger att det är primitivt att påstå att det är fel att först säga att bibeln är sann, att den innehåller allt, och att om man tror på det så kommer man till himlen, och sedan säger att det är metaforiskt och kan tolkas på många sätt, och således inte kan innehålla någon riktig sanning? Hur får du ihop det?"

Det är ett primitivt sätt att se på saken om man utdömer metaforer som retoriskt grepp bara för att man inte är säker på alla metaforer. Det är som att döma historiens alla tyskar efter Hitlers gärningar, eller som när Magnus Betnér säger "ingenting är heligt, man får skämta om allt"; kort och gott dra allt över en kam för att göra det enklare för sig själv. Ironi kan vara oerhört svårtolkat, men det gör ju inte att all ironi är opålitlig och oanvändbar.

"Vetenskap skrivs inte i metaforer. När de vill få fram något så skriver de inte en (66) lulliga böcker där de med så många metaforer försöker få fram sitt budskap. Det funkar inte så eftersom det inte hade funkat om alla tolkade forskningsresultaten olika."

Låt oss först konstatera att Bibeln inte är framställd som någon vetenskaplig rapport, det är inte syftet med den och det är ytterst få som tillskriver den sådan legitimitet.

Och jag är glad att Bibeln inte är någon vetenskapsbok, åtminstone inte begränsad till vetenskapliga resonemang. Det Bibeln berättar är människoöden, relationer, upplevelser och tankar om livets alla skeden som är helt applicerbara på våra liv ända in i nutiden.

För övrigt använder de flesta av oss sen millennieskiftet Bibel 2000, som innehåller apokryferna och således består av 77 böcker. Annars rätt. :)

"Du behöver inte göra det bästa av situationen om du hanterar vetenskap, eftersom den vägen som vetenskapen lägger fram inte ska tolkas, det som har observerats har redan tolkats enligt förutbestämda sätt, medan din bibelforskning går ut på att men läser bibeln och försöker para ihop texterna med redan "bevisad" vetenskap och således "visa" att bibeln är sann. Det är inte samma sak."

Det är väl självklart att vetenskap, liksom allt annat, måste tolkas. Däremot används största möjliga tydlighet i (natur)vetenskapliga sammanhang för att undvika onödiga felkällor.

"När du gör det bästa av situationen försöker du ju finna en sanning som inte existerar, i de texter du själv vill att denna sanning ska finnas. Det är inte sättet man tillämpar för att komma fram till rätt svar."

Vem är du att säga att sanningen inte existerar? Det som begränsar dig är din bild av sanning som något statiskt.

"Jag håller med mig själv."

Nu förvånar du mig.

"Det är väldigt sällan kristna hänvisar till Pascals trossats, ja, men de tillämpar den ändå. När de (ni) argumenterar så utgår ni självklart från att gud existerar, men när de kliver ett steg neråt, och försöker argumentera från att de inte vet huruvida det finns en gud eller inte då kommer det argumentet ofta in. Man refererar inte till honom, men det finns fortfarande där."

Jag är helt villig att diskutera utifrån en grund utan Gud, att hypotetiskt tänka bort Gud ur sammanhanget för en diskussion, om du upplever att det fyller en funktion. Det är inte sällan man behöver skåda ur andras perspektiv, så det är jag van vid.

"Det torde inte vara besvärande då hela Pascals trossats bygger på att endast den kristna guden existerar, eller kan existera. Ingen annan gud går in i den ekvationen eftersom om det hade varit fallet så hade man ju behövt tro på alla gudar för att undslippa helvettet, eller vad man nu hamnar i.
Eftersom det finns otroligt många religioner hade det inte funkat, man kan inte ha flera religioner samtidigt, speciellt inte islam och [någon av de andra]."

Detta har jag redan skrivit, och som du ser är jag inget större fan av Pascals trossats (även om den förstås har en poäng), så jag förstår inte varför du kritiserar den inför mig...

"Vad händer om du går enligt Pascals trossats och tror på den kristna guden och sen när du dör möter den islamiske guden, eller den judiska, eller någon av de hinduiska, eller någon av de rommerska? Då har du ju slösat bort ditt liv, även fast du trodde att du skulle slippa hamna i helvettet, du har ju vigt ditt liv åt den kristna guden, och sedan visar det sig att han inte existerar."

Detta svarade jag alltså på ovan, men jag tycker också det känns väsentligt att påpeka att det inte är olika gudar det rör sig om, utan olika perspektiv på Gud.
Saftgubbe
Visningsbild
P 31 Uddevalla Hjälte 2 093 inlägg
0
Svar till BerndtAke [Gå till post]:
" Det få var och en ta ställning för vad de utsätter sig för."
Men du vet tydligen inte vad ”fri vilja innebär”
"

Jo, men du förstod inte argumentet med psykologisk determinism. Hade du förstått det hade du också förstått att du inte har någon kontroll över mekaniken förhur eller om du tar ställning överhuvudtaget.

Du måste alltid agera på din starkaste drift. Vare sig den säger "köp sprite" eller "köp inte sprite". Det har du ingen kontroll över, därmed finns ingen fri vilja.

"Det du tror på är ”ur ingenting kom någonting utan orsak” och det får du göra av fri vilja."

Red herring. Läs ovanstående.

"Var står det klart och tydligt att de fick kunskap av att äta det?"

http://en.wikipedia.org/wiki/Tree_of_the_knowledge_of_good_and_evil

Därefter kan du kolla upp verserna själv antar jag?

"Svar Läs då 3 Mos 3:2; 1 Mos 2:15 - http://www.bibeln.se/las/2k/ "

Länken är trasig.

"Troligen, just eftersom de hade fri vilja, "

Hänvisas till Psykologisk Determinism. Du har ingen kontroll över att hava drifter.

"Det var en helt oskyldig orm som andevarelsen Satan använde för att tala med Eva, likt en buktalare.."

Men varför står det då att den var den listigaste varelsen? Satan nämns inte ens, det var ju ormen.

"Vad gjorde de annars menar du, olydnad = uppror. 2 Mos 19:5 - http://www.bibeln.se/las/2k/
Gud visste att människan kunde inte styra på egen hand
"

Hänvisas också till Psykologisk Determinism. Om gud redan visste, var inte detta test meningslöst? Länka gärna direkt till verserna eller citera då källan inte verkar fungera korrekt.

"Adam och var de första i det blivande samhället, de skulle uppfylla jorden"

Men du skrev ju att det var ett samhälle.. Nåväl.

"Om du skriver ett hånfullt inlägg till svarar jag dig inte, jag är seriös, sedan må vi ha olika uppfattning i vår fria vilja."

Om du inte tycker om liknelser som pekar ut logikfel så kan du lägga av att debattera genast. Om du inte är ute efter att testa om din verklighetsbild håller mot argument, eller för att kolla om det du stödjer din världsbild på har några brister, så är det här inte rätt plats.

Om du tycker att det är upprörande när jag eller andra argumenterar mot dig, eller låter bli att hålla med dig, så bör du också lägga ner. Detta är inte en plats för att bli klappad på huvudet när man utropar argument eller åsikter.

Detta är en arena för att andra ska kritisera och analysera varför man tror som man gör och vad man sedan stödjer det på.

The only good is knowledge. The only evil is ignorance. - Socrates

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Alltså, jag tycker i grunden att ditt argument gör för mycket anspråk på fysisk kunskap som a) inte är helt bekräftad b) till viss del motsägs av modern vetenskap. Higgsmekanismen kan du läsa om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_mechanism Jag förstår typ hälften (får plugga fysik när jag är klar med filosofin), men uppenbart är att de framsteg och rön som faktiskt klargjorts pekar på att dina slutsatser kring den fysiska verkligheten saknar tillräcklig grund för att vara säkra och definitiva. För övrigt bevisar det ju inte mer än en "orörd rörare", och det har vi ju vetat sedan typ Aristoteles (Plotinus byggde dock på det jävligt schysst).

Ave Crux Spes Unica

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Mja, det anmärkningsvärda är väl de enorma anspråken utifrån att det är ett ganska lätt bevis på en oerhört stor fråga. Och du måste tro mig när jag säger att jag gärna ställer mig på samma sida som du till det - jag är trots allt en motståndare till absoluta gudsbevis och skulle gärna se min tillvaro lite mer tillfredsställande genom att hitta ett kryphål i detta bevis.

Men jag måste vara ärlig (både mot mig själv och mot dig), och då är det faktiskt så att det inte framlagts några motbevis. Jag har emellanåt varit inne på samma spår som du - för i skenet av nya fysikaliska upptäckter kan det finnas utrymme för undantag från termodynamiken. Jag vet själv ett intressant samtal jag hade för många år sedan för någon som beskrev en teori baserad på att hela universum var "lånad energi", och därigenom ett undantag. Men då, liksom vid alla andra tillfällen, slutar det i att det bara rör sig om svaga hypoteser. Och det är så symptomatiskt för dessa diskussioner. Jag är inte alls främmande för att det skulle kunna tänkas finnas undantag från termodynamiken, men så länge dessa hypoteser är just hypoteser och termodynamiken faktiskt är en av de mest grundläggande fysikaliska lagarna måste vi förhålla oss till dem som sådana.
Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Men även om den klassiska fysiken får antas stämma (fastän den inte kan förklara materias uppkomst, osv.) är det ett otroligt svagt bevis. Det är, som jag ju redan nämnt, Aristoteles orörda rörare, men inget mer. Inget förnuft, ingen världssjäl. Inte ens om man lägger till Avicennas essensbevis får vi något som liknar den kristne Guden. Det är förvisso ett bevis som överrensstämmer med en sådan tro, men inte på långa vägar tillräckligt. Det bevisar egentligen ingenting, bara att vårt universums existens har en början, och det har ju redan bevisats ganska väl av bl.a. Lemaitre (och de andra).

Ave Crux Spes Unica

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Det du antyder dig till att göra är ett starkt symptom i den vetenskapliga debatten. Vi har en grund som vi finner vetenskaplig och i den visar sig Gud passa väldigt bra - då börjar du direkt ifrågasätta den och ange det som ett argument emot den. Jag har inga problem med att grundläggande fysikaliska lagar skulle förändras, men då ska det ske för att vetenskapliga upptäckter visar något nytt, inte för att det passar din tro bättre.

Och jag har då aldrig hävdat att det rör sig om ett bevis för att min detaljerade definition av Gud stämmer - tvärt om har jag uttryckt mycket tydligt att det då bara rör sig om intelligens av något slag; hypotetiskt en apa eller rent av en amöba, varför Gud nu inte hade kunnat vara sådan...

Min bild av Gud som en personlig Gud och det typiskt kristna tankesättet kring Gud är religiöst, och inget jag påstått bevisas vetenskapligt.
Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Den vetenskapliga grund du stödjer dig på är 400 år gammal. Jag vet inte hur djupt ni gick in på partikelfysik i gymnasiet men vi fick i alla fall lära oss att newtons fysik inte går att applicera på partikelnivå. Och ja, jag har den otrevliga tendensen att ifrågasätta det mesta.

Ett annat problem du gör är att du inte definierar "intelligens" och varför en sådan skulle krävas för att orsaka en ursprunglig rörelse.

Jag trodde det var uppenbart att den Gud som ska bevisas är en självmedveten, reflekterande och aktivt handlande Gud, och inte någon fysisk ur-process (varför nu en sådan skulle ha religiös mening öht).

Ave Crux Spes Unica

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0

Svar till BerndtAke [Gå till post]:

Det uppstod ur primitivt RNA, det är nästan helt säkert.

Ave Crux Spes Unica

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
"Den vetenskapliga grund du stödjer dig på är 400 år gammal. Jag vet inte hur djupt ni gick in på partikelfysik i gymnasiet men vi fick i alla fall lära oss att newtons fysik inte går att applicera på partikelnivå. Och ja, jag har den otrevliga tendensen att ifrågasätta det mesta."

Ja, det brukar vara så på gymnasiet. Faktum är att vi frågade vår lärare varför den newtonska fysiken inte skulle vara applicerbar på partikelnivå, och han hade ingen förklaring (självklart är det i sig inget argument - han är en arbetare vid marknivån som blir tillsagd vad han ska säga av de mer insatta, men det verkar tragiskt nog vara ganska symptomatiskt). Jag är som sagt inte alls främmande för att newtonsk fysik skulle vara otillräcklig, förenklad eller rent av felaktig i vissa sammanhang (tvärt om vore det ju extraordinärt om han personligen fått en så ofantlig del av fysikens grundvalar rätt direkt). Men att döma ut vetenskap för att man "nog kommer upptäcka att den är fel" är ett stort brott mot den vetenskapliga metoden. Och ditt sätt att döma ut vetenskap för att den är gammal är att betrakta som direkt vetenskapsfientlig.

"Ett annat problem du gör är att du inte definierar "intelligens" och varför en sådan skulle krävas för att orsaka en ursprunglig rörelse."

Jag tycker mig göra det ganska klart, men du får självklart ställa detaljfrågor om du tycker att jag missar något. En intelligens är i detta sammanhang något som är kapabelt att göra val - godtyckliga eller baserade på logiska resonemang - till skillnad från de (med tillräcklig data) fullständigt förutsägbara processerna. En bakterie må vara simpel (nåja, fortfarande oerhört komplex och, enligt en föreläsning av Karsten Pedersen jag var på, med flera sekunders minne trots att de ju saknar hjärna), men kan faktiskt välja att plötsligt vid ett tillfälle göra en godtycklig rörelse som skapar den första processen och därmed starten till all utveckling som skett.

Anledningen till att denna intelligens behövs är att den är det enda förutom andra processer som kan starta nya processer och således måste ha legat bakom den första processen.

"Jag trodde det var uppenbart att den Gud som ska bevisas är en självmedveten, reflekterande och aktivt handlande Gud, och inte någon fysisk ur-process (varför nu en sådan skulle ha religiös mening öht)."

Varför skulle det vara uppenbart? Det är långt ifrån alla som ens tror att Gud är sådan! Och som jag sagt åtskilliga gånger tror jag inte på bevis för sådant.
Saftgubbe
Visningsbild
P 31 Uddevalla Hjälte 2 093 inlägg
0

Svar till BerndtAke [Gå till post]:
Vad finns det för anledning att inte tro på evolutionen?

For the sake of argument: Spelar det någon roll om vi har utvecklats till att vara som vi är eller om gud har skapat oss så?

Vi har fortfarande kvar den psykologiska determinismen vilket som.

The only good is knowledge. The only evil is ignorance. - Socrates

Saftgubbe
Visningsbild
P 31 Uddevalla Hjälte 2 093 inlägg
0

Svar till BerndtAke [Gå till post]:
Nu går du off topic.

The only good is knowledge. The only evil is ignorance. - Socrates

Saftgubbe
Visningsbild
P 31 Uddevalla Hjälte 2 093 inlägg
0

Svar till BerndtAke [Gå till post]:
Frågan gällde inte evolutionen, som du kanske inte märkt.

The only good is knowledge. The only evil is ignorance. - Socrates

Saftgubbe
Visningsbild
P 31 Uddevalla Hjälte 2 093 inlägg
0
Svar till BerndtAke [Gå till post]:
Frågan gällde inte det heller. Sedermera är jag inte otrevlig. Cirka 90% av alla känslor som man normalt brukar få med via tonfall förloras i text. Däremot kan jag hålla med om att jag är lite irriterad för att vi är off topic.

Åter till den psykologiska determinismen.

Man kan göra ett enkelt exempel.

Gjorde du ett val när du "bestämde" dig för att tycka om chokladbollar? Nope. Det fanns inget val, du tyckte bara om det. Du kan heller inte välja att inte tycka om det.

Samma med den där musiken som du kanske har dånandes ur en Ipod? Eller när du bestämde dig för att bli pissnödig. Eller när du bestämde dig för att bli sugen på Sprite.

Alla dessa termer, så som "musik" eller "sprite" är egentligen meningslösa. Du kan sätta in vad som helst där, och du har inte kunnat bestämma dig för att tycka om vissa saker. Du har inte medvetet och aktivt bestämt att en positiv känsla ska anknytas till vissa ting. Eller en negativ.

Och hur ska du försvara dig mot det här? Hur ska du angripa det här argumentet? Hur ska du angripa att du inte har bestämt medvetet att kanske tycka om smörgåstårta? Eller män/kvinnor? Många saker är oundvikligt så som de är.

Varför jag kan gilla ärtsoppa ena året och hata soppan det nästa, har jag ingen aning om. Men jag vet att jag inte bestämmer om jag tycker om det eller inte.

Därav har vi ingen kontroll över vilka drifter vi tycker om att utföra och vilka vi inte tycker om att utföra. Därav är också människan inte möjliga att skyllas på för deras brott annat ur ett moralvetenskapligt perspektiv.

Hur mycket skada gjorde den här människan på dessa andra, när den sköt deras vänner? Eller körde över någons barn?

Man kan inte hålla sadister ansvariga för att de tycker att lidande är roligt. Däremot kan man hålla dem ansvariga för sina groteska handlingar. Allt i bibeln verkar påstå att gud dömer för det första utav dem.

Som när man tycker att sin grannes fru är het. Eller har "orena" tankar om andra män, eller vad för något annat biologiskt vi inte kan hjälpa. Som att ha sex.

Dessutom så är det ju gud som har skapat oss så här? Eller hur? För det här kan ju inte alls ha uppstått genom evolutionen, för det skulle innebära moral dekadens. Och det kan man ju inte ha. Det vore ju äckligt.

I så fall skulle det inte heller finnas några som straffar alla pedofiler, lögnare, tjuvar, mördare? <sarkasm>För det räcker ju inte med att vi sätter dem i fängelse eller t.o.m avrättar dem...

Människor kan ju inte utmäta straff ordentligt. </sarkasm>



Tillägg av Saftgubbe 2011-08-06 06:00

Tänk dig att Magnus Betnér säger detta.

The only good is knowledge. The only evil is ignorance. - Socrates

Saftgubbe
Visningsbild
P 31 Uddevalla Hjälte 2 093 inlägg
0

Svar till BerndtAke [Gå till post]:
Men valde du att tycka om det han sade? Valde du att tänka "A men det här låter resonabelt."?

The only good is knowledge. The only evil is ignorance. - Socrates

Nallen
Visningsbild
Hjälte 2 513 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:
Jag tycker det är besynnerligt och något osympatiskt att du återvinner och återanvänder dina argument i alla debatter, oavsett om de har visat sig vara både felaktiga och ologiska, jag tycker personligen det är oärligt.
Men, då vi ändå diskuterar i en annan forumtråd, så ville jag bara kommentera en sak här.

Jag har svårt att förstå hur det kan vara svårt att tala om begreppet ateist, och varför du verkar totalt igonrera den enkelhet som uppstår om man använder sig av den i min mening mest stringenta definitionen.

Teism-tro på en eller flera gudar, som är "personliga"

A-teism-avsaknad av sådan tro,"icke-teism","inte-teism","utan-teism"

Om man inte berättar mer än att man är ateist, har man inte uttryckt mer än att man inte är teist. Om man säger sig "veta" eller "tro" detta, samt om man är av åsikten av det går att "veta" eller ta reda på, det finns inte i begreppet ateism.

A-gnostisicm, betecknar ett ställningstagande som säger att man inte kan säga sig veta eller ha kunskap om dessa frågor, utan endast tro.
(grekiska α-γνωστικισμός, a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande").
Man kan vara både agnostisk teist och agnostisk ateist.


Och ja, det finns många olika användningar av dessa begrepp. Ateist har haft betydelsen kättare,omoralisk medborgare,materialist,person som säger sig veta att det övernatuliga inte finns osv. men om man endast håller sig till deras faktiskt spårkliga betydelse, samt om man vill föra en så finkalibrerad diskurs som möjligt, så är dessa begrepp mycket användbara, och inte särskilt kontroversiella.




Ingen status

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Svar till Nallen [Gå till post]:
"Jag tycker det är besynnerligt och något osympatiskt att du återvinner och återanvänder dina argument i alla debatter, oavsett om de har visat sig vara både felaktiga och ologiska, jag tycker personligen det är oärligt."

Kryddmästarn. Du har inte hört en bråkdel av mina argument, men visst är det sant att jag återanvänder dem när samma frågor uppstår. Det kallas att vara konsekvent. Och även om jag tror du hör samma argument väldigt ofta, eftersom bredden av dina frågor varit liten, tror jag inte du lyckats motbevisa ett enda av dem än. Det är ganska patetiskt, med tanke på hur mycket jag tjattrar borde du ganska snabbt kunna lägga fram mina tydligaste tabbar. Så gör det - säg ett enda av alla dessa felaktiga och ologiska argument som jag återanvänder. Jag litar förstås på dig när du säger att de existerar, och det kan ju inte vara svårt att ge ett kort exempel.

"Men, då vi ändå diskuterar i en annan forumtråd, så ville jag bara kommentera en sak här."

Jag hade ingen aning om att vi diskuterade i någon annan forumstråd nu. Är det på den här sidan tror jag inte att jag svarat på ett tag, så upplys mig om jag missat nåt...

[ateism och agnosticism]

Ja, jag tycker det är ganska fånigt att vi fortfarande inte är förbi definitionen av dessa relativt grundläggande begrepp. Detta är inte svårt, så var vaken och ta in följande.

Ateism är inte bara en avsaknad av tro, utan det aktiva ställningstagandet att det inte finns någon gud. Ateism är inte bara en vägran att ställa sig bakom påståendet "Gud finns", utan hävdandet att påståendet är felaktigt.

Agnosticism däremot handlar (som du i smått antyder) om förhållandet till kunskapen, och säger antingen att man inte vet huruvida någon gud finns eller att man över huvud taget inte kan veta det.

http://www.ne.se/ateism
D2H
Visningsbild
P Hjälte 3 460 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism
Din länk påstår att ateism är något, som det inte nödvändigtvis är.
Alltså har du fel om du endast anser att ateism kan vara ställningstagandet att gud inte existerar.

Ingen status

AngelZlayer
Visningsbild
P 33 Hjälte 31 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Nja, det är alltid lockande att säga ja, men jag tror faktiskt inte det. Jag är faktiskt tacksam för möjligheten till mord, för därmed blir avståndstagandet från det värt något. Den mördade blir troligtvis inte mycket lyckligare av det, vilket är den svåra biten, men i en värld där mord inte kunde ske hade vi saknat en del av det livet innebär idag.

Jag håller delvis med, men samtidigt så skulle jag inte sagt emot om Gud räddade mig från att bli knivmördad, så det är ett knivigt läge (höhö).

Men som sagt, även om Gud steg ner och stoppade onda handlingar innan de sker så skulle vi fortfarande kunna föreställa oss ont och gott.
Bara för att en person växt upp i en värld utan ondska så tror jag inte att h*n skulle se tanken på att styckmörda sina föräldrar som "helt ok" för det.


Det är helt sant att Guds allsmäktighet inte är någon förklaring för oss, annat än att vi kommer sakna en hel del förklaringar genom våra liv. Frågan är om man kan lita på att mobiltelefonen fungerar även om man inte riktigt förstår hur det går till, under premissen att mobiltelefontillverkarna kan veta mer än jag i den frågan.

Om en mobiltelefon fungerar eller ej är ju dock något vi kan testa, till skillnad från övernaturliga väsen.


Och då är det helt sant att jag inte ser någon möjlighet alls för världen att uppstå utan Guds inverkan.

Du säger att Gud är evig, att hans kognitiva förmågor inte har någon bakomliggande orsak, men vad har du som stöder detta? Det är inte så vetenskapligt att bara utgå ifrån att du har rätt utan att ge bevis.
Jag skulle kunna göra likadant med universum, att "universum är evigt", "något kan visst uppstå ur inget" osv, utan att ge belägg för det.


Ja precis, och nu gäller det alltså ett fall där människan hävdar sin okunskap i frågan.

Personen hävdade även sin [avsaknad av] tro, personen tror inte på Gud.
MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Svar till D2H [Gå till post]:
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att acceptera. Nationalencyklopedin - när du har en mer auktoritativ källa än så kan du återvända. Det är klart det finns massor av olika definitioner av ateism, och för egen del tycker jag inte det är viktigt vad man vill kalla det, men vi behöver klarhet i begreppen och då NE uppenbarligen kommer med en klar definition (som dessutom är mycket logisk) kör vi på den.

Svar till AngelZlayer [Gå till post]:
"Jag håller delvis med, men samtidigt så skulle jag inte sagt emot om Gud räddade mig från att bli knivmördad, så det är ett knivigt läge (höhö)."

Så sjuukt torrt :P
Men rätt i sak, som drabbad är det givetvis alltid trist. Logiken vi lever i blir då helt enkelt att någon måste drabbas.

"Men som sagt, även om Gud steg ner och stoppade onda handlingar innan de sker så skulle vi fortfarande kunna föreställa oss ont och gott."

Tror du det? Jag tror faktiskt annorlunda. Vi skulle bara förknippa vissa handlingar med att Gud ingrep - vi skulle inte få något begrepp av skada eller negativa följder.

"Bara för att en person växt upp i en värld utan ondska så tror jag inte att h*n skulle se tanken på att styckmörda sina föräldrar som "helt ok" för det."

Att styckmörda sina föräldrar skulle över huvud taget inte existera i ens sinnesvärld, då vi får förutsätta att det räknas som ondska.

"Om en mobiltelefon fungerar eller ej är ju dock något vi kan testa, till skillnad från övernaturliga väsen."

Mja, det finns många som skulle hävda annorlunda.

"Du säger att Gud är evig, att hans kognitiva förmågor inte har någon bakomliggande orsak, men vad har du som stöder detta? Det är inte så vetenskapligt att bara utgå ifrån att du har rätt utan att ge bevis."

Givetvis, det är en helt korrekt (och viktig) iakttagelse. Om jag framställer några attribut på Gud som bevisade eller garanterade ska du alltså inte lita på mig, för jag har absolut inga (objektiva) bevis på det. Det är rena spekulationer, om än baserade på goda grunder.

"Jag skulle kunna göra likadant med universum, att "universum är evigt", "något kan visst uppstå ur inget" osv, utan att ge belägg för det."

Här menar jag däremot att du har fel. Vad jag gör är att komma med antaganden inom de rimliga, logiska och fysikaliska gränserna. Att påstå att "universum är evigt" är också fullt möjligt, såvitt vi vet, och det antagandet får du därmed självklart göra om du tycker det kan förklara någonting. "Något kan visst uppstå ur inget" är däremot ett påstående som bryter mot den vetenskap vi har idag, och därför ett antagande du inte kan göra för att nå fram till möjliga förklaringar.

Alltså, du får gärna spekulera fritt även i de mest otroliga förklaringar, för att finna en lösning, men bara så länge de är möjliga. Och då tror jag inte du kan finna någon möjlig förklaring som inte inkluderar vad jag i detta fall kallar Gud.

"Personen hävdade även sin [avsaknad av] tro, personen tror inte på Gud."

Nu tar du dig friheten att lägga in "avsaknad av tro" som ett alternativ till "tro". Och jag är medveten om att detta kan bli lite komplicerat på grund av begreppsförvirringen, men det är först den aktiva tron som är ett aktivt ställningstagande i teismfrågan. Att jag säger "Jag kan inget om politik, så jag är inte moderat" gör mig inte politisk, eftersom det inte är ett avståndstagande ifrån moderaterna (vilket hade varit fallet ifall jag istället sagt "Jag är vänsterpartist, så jag är inte moderat"), utan ett avståndstagande från själva frågan. Är du med?
FuHS
Visningsbild
P 33 Hjälte 2 903 inlägg
0
Värdelös tråd. Alla vet redan allt om kristendom och kommer bara försöka övertala er om att ateism är fetast, så kommer ni babbla argumentlöst i oändligheten.

Keffad å sne

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Svar till FuHS [Gå till post]:
Vad är det som är så värdelöst med det då? Vad är det för mål du tror vi målat upp, som skulle gå åt skogen om du nu har rätt i det du säger?

Sedan att alla skulle veta allt om kristendomen vill jag bestämt bestrida. Vi må ha en förhållandevis allmänbildad population i Sverige, men tala om okunskap när det gäller andliga frågor och teologi hos befolkningen... Vi är en nation av folk som tror att religion krigar, att religion är passé, att religion står mot vetenskap, att Gud är en låtsasvän, att Bibeln är en sagobok, att religion går att hålla vid sidan om allt annat, att religion är ute efter att styra (förutom Buddhism, som inte skulle vara en riktig religion, utan en allmänt nyttig livsstil), och att religion är en privatsak.

Man kan tycka att det inte gör något att de flesta svenskar inte känner till Augustinus eller vet vad som avhandlades vid koncilierna i Nicaea. Men faktum är att folk inte vet vad de tror, och oftast inte bryr sig heller. Och det är förödande.
Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0
Svar till MER [Gå till post]:

Men att döma ut vetenskap för att man "nog kommer upptäcka att den är fel" är ett stort brott mot den vetenskapliga metoden. Och ditt sätt att döma ut vetenskap för att den är gammal är att betrakta som direkt vetenskapsfientlig.


Jag dömer inte ut någon vetenskap, men det finns inga skäl att anta att de newtonska lagarna gäller för universums uppkomst eftersom vi vet att de inte är allmängiltiga.

En intelligens är i detta sammanhang något som är kapabelt att göra val - godtyckliga eller baserade på logiska resonemang - till skillnad från de (med tillräcklig data) fullständigt förutsägbara processerna.


Men ett val är ju ett aktivt handlande i tid och rum som implicerar att man kan handla fel. Inget av detta funkar ju på Gud som är utanför våra koncept och inte kan handla fel. Alltså faller det begreppet och därmed kan Gud inte defieneras som en intelligens.

Personligen förkastar jag alla försök att inrama Gud inom våra begreppsramar och göra honom till ett föremål för vårt förnuft. Jag hänvisar till den judiske filosofen Philo som menar att Guds väsen inte kan förstås eller begripas, men att vi genom hans handlingar (t.ex. i och genom Kristus) ändå kan lära känna honom.

Ave Crux Spes Unica

Snopp
Visningsbild
P -990 Bergkvara Hjälte 5 452 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:
Fast sedan är ju detta inte några svar, utan bara gissningar av random folk. Skulle vilja ha en källa på det här, och försök att vara lite källkritisk.

MER
Visningsbild
P 33 Mölndal Hjälte 3 305 inlägg
Trådskapare
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
"Jag dömer inte ut någon vetenskap, men det finns inga skäl att anta att de newtonska lagarna gäller för universums uppkomst eftersom vi vet att de inte är allmängiltiga."

Det finns ingen anledning att tro att de fysikaliska lagar vi annars räknar som allmängiltiga plötsligt kan räknas bort när det gäller avlägsen tid.

"Men ett val är ju ett aktivt handlande i tid och rum som implicerar att man kan handla fel. Inget av detta funkar ju på Gud som är utanför våra koncept och inte kan handla fel. Alltså faller det begreppet och därmed kan Gud inte defieneras som en intelligens."

Nu gör du två missar. Handlandet kräver tid och rum, ja, men nu var inte kravet på intelligensen att den faktiskt skulle utföra handlingar. Jämför det med att vi plötsligt stoppar tiden - du och jag är likafullt intelligenta varelser, även om vi inte kan utföra handlingar då tiden står stilla.

Att ett val skulle kräva möjligheten att "göra fel" låter mycket märkligt, är det något du själv hittat på? Men även om så vore är det nu du som tillskriver Gud attribut såsom allgodhet (vilket förövrigt inte heller betyder att Gud inte skulle kunna utföra onda handlingar, bara att Gud inte gör det). Så utifrån de premisserna är Gud fortfarande i allra högsta grad en intelligens.

"Personligen förkastar jag alla försök att inrama Gud inom våra begreppsramar och göra honom till ett föremål för vårt förnuft. Jag hänvisar till den judiske filosofen Philo som menar att Guds väsen inte kan förstås eller begripas, men att vi genom hans handlingar (t.ex. i och genom Kristus) ändå kan lära känna honom."

Det låter som ett mycket vettigt förhållningssätt, som jag önskar att jag hade mer av själv. Jag är skadad av mitt naturvetenskapliga intresse.

Svar till Snopp [Gå till post]:
Det är våra svar, sen kan de vara gissningar, fakta eller upplevelser - de kan duga gott som svar oavsett. Anser du att något svar är felaktigt, eller gör för stora anspråk får du givetvis anmärka på det.

Vad vill du ha källa på?
Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0

Svar till MER [Gå till post]:

Det finns ingen anledning att tro att de fysikaliska lagar vi annars räknar som allmängiltiga plötsligt kan räknas bort när det gäller avlägsen tid.


Det är inte tiden jag hänvisar till. De tidigaste skedena i Big Bang (bildandet av materia, osv.) utspelade sig på mikrinivå där vi vet att traditionell newtonsk fysik - ja, logiken själv till och med- inte är tillämpbar.

Nu gör du två missar. Handlandet kräver tid och rum, ja, men nu var inte kravet på intelligensen att den faktiskt skulle utföra handlingar. Jämför det med att vi plötsligt stoppar tiden - du och jag är likafullt intelligenta varelser, även om vi inte kan utföra handlingar då tiden står stilla.


Det tankeexperimentet är inte giltigt, vi existerar i tid och rum och vår existens är beroende av dessa. Om tiden "stannar" slutar vi därför existera eftersom premissen för vår existens förgörs.

Det låter som ett mycket vettigt förhållningssätt, som jag önskar att jag hade mer av själv. Jag är skadad av mitt naturvetenskapliga intresse.


Ja, jag tror att det i grunden är fruktlöst att försöka hitta Gud genom vetenskap och rationell argumentation. När Augustinus sökte Gud letade han inte i världen utan inom sig och i sitt medvetande. Det är vad som skiljer vår Gud från blixtslungande stenåldersgudar: han är inte en "supreme being" i någon slags världslig hierarki utan varat själv och existensens själva essens.

Ave Crux Spes Unica

Kae
Visningsbild
P 32 Västra Frölunda Hjälte 6 659 inlägg
0

Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Men om du med hjälp av med experiment bekräftade teorier kunde förklara alltings uppkomst utan en gudom, vilket syfte tjänar då gudomen till? Om vi kanske inte kan motbevisa hans existens per se men samtidigt påvisa att han aldrig gjort något för att inverka i vårt universum, vad skulle då "vår" gudsbild tjäna för syfte? Det vore en förklaringsmodell som inte förklarar något.

Ungefär som att hävda att vi var trettiofjärde sekund byter medvetande och minnen med en slumpad person på jorden. En intressant tanke men inget som man tjänar något på eller får några insikter av.

Jag själv tycker att om man söker efter en högre sanning eller bara vill utöka sin kunskap så måste man se till världen vi lever i och vilka krafter som verkar på den.

Speciellt tycker jag att man ej bör välja en hypotes och sedan försöka bevisa den (d.v.s. att t.ex. tänka "Vore nice om Gud fanns. Jag ska försöka bevisa att han finns!") utan man borde snarare se till ett eller flera fenomen som ej är förklarade och utifrån sina observationer formulera en teori som på ett simpelt sätt förklarar dessa. En teori som även kan både bekräftas/falsifieras av experiment eller genom att påvisa motsägelser gentemot andra vedertagna sanningar.

Inser att jag spann av en bit från det du skrev så du behöver väl egentligen inte lägga för mycket vikt i att jag tilltalar just dig (om du nu inte faktiskt vill såklart).

Kleff
Visningsbild
P Borås Hjälte 7 663 inlägg
0

Svar till Kae [Gå till post]:
"vad skulle då "vår" gudsbild tjäna för syfte?"

Efterlivet osv.
Något som vi aldrig kommer kunna förklara med vetenskap.

"Säg förlåt?" - zombiefied

Kae
Visningsbild
P 32 Västra Frölunda Hjälte 6 659 inlägg
0

Svar till Kleff [Gå till post]:
Det är sant men om vi som sagt varken kan observera eller uppleva någonting som tyder på något om Gud och om han som vissa hävdar faktiskt står utanför universum (läs: inte kan påverka), är det inte då irrationellt att tro just något alls om det? Det ter sig för mig som att ha en åsikt om fastighetsskatt när man inte vet vad en byggnad är för något eller någonsin kommer att kunna se en.


Forum » Samhälle & vetenskap » Livsåskådningar » Frågor och svar om Kristendomen av Kristna för Ate

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons