Yuckifer
P
30
Onsala
Hjälte
1 575 inlägg
2009-04-24 15:58
Svar till MER [
Gå till post]:
"
Jag skulle säga att det ligger inte i handlingen då, utan i texten. Visst har Gud möjlighet att döda oss, rent teoretiskt är det absolut en möjlig korrekt tolkning av Bibeln att Gud verkligen dödat. Men i praktiken kan Gud inte döda eftersom Gud är allgod."
Och på vilken kunskap grundar du det?
"
Ser vi då till fall i Bibeln där Gud påstås ha dödat går det snart upp ett ljus. I Gamla Testamentet framställs Gud ofta som krigslysten och mordisk. Det beror helt enkelt på att GT skrevs av judar och judar tror inte på en allgod Gud. Därför kan judar som själva vinner ett krig absolut ge Gud "äran" och säga att det var Gud som vann kriget åt dem."
Nu får du ta och bestämma dig. Ena stunden säger du att du har bibeltro för hela bibeln, men nu säger du att GT är skrivet av judar och är därför inte en rätt bild av gud? Hur ska du ha det?
"
Det är en jättesvår fråga, för självklart kan jag inte veta hur allt i Bibeln ska tolkas. Det handlar bara om att göra sitt bästa i tolkningarna och se de troliga svaren. :)"
Hur kan du då veta att din sannolikhetsuppskattning på hur gud agerar stämmer bättre än någon annans?
"
Det kan man absolut inte. Och detta är något kristna ofta får kritik för, inte minst jag själv eftersom jag har ett relativt osimpelt förhållningssätt till olika Bibeltexter. Men jag menar att det alls inte handlar om att Bibeln är informationskällan som jag ändrar lite hur som helst för att framställa den information jag vill ha ut.
Nej, det handlar om att sätta samman pusselbitarna till en bild av Gud. Och om det då är en pusselbit som inte passar in, då måste jag överväga möjligheten att den ligger på fel håll. Det kan hända att pusselbiten ligger på fel håll och då kan jag säga att den inte passar först när jag har testat att vända på den.I så fall kanske jag har skapat en annan bild av gud, och märker att dina pusselbitar ligger på fel håll mot hur min bild ser ut. Vad gör att din helhetsbild är mer legitim än min, eller judarnas eller någon annans?
"
Jo, men tänk själv. Det är samma sak med vilken bok som helst. I den andra tråden vi debatterar, satanism-tråden, citerade t-dojja ett stycke ur Nordisk Familjebok. Det var en gammal upplaga med mycket information vi idag skrattar åt för att vi tycker den är så larvig och felaktig. Samtidigt kan vi knappast säga att Nordisk Familjebok alltid har fel. Ibland stämmer det som står i den, ibland är det fel. Och när det som i detta fall visar sig fel, säger det ofta något annat. I den texten säger det ganska mycket om dåtidens syn på andra etniciteter."
Men hur kan du eller någon annan avgöra vad som är rätt eller fel, sanning eller inte i bibeln? I boken du du syftar på i satanism-tråden, så finns det ju numera annan fakta vi kan hänvisa till som visar att de böckerna t-dojja citerade inte var rätt. Men i det här fallet har vi ingen sådan att hänvisa till. Det måste väl betyda att allas tolkning är lika legitima?
That's not funny. That's sick. ๏̯͡๏)