Svar till Edmund [Gå till post]:
" inte fått särskilt mycket mer livserfarenhet och minnen än vad den hade en dag tidigare, då den icke var född?"
Den har börjat förnimma verkligheten, den har fått sitt medvetande. Den är inte längre beroende av en värd för att leva - den är sig själv, till fullo och oreducerbart.
Avlivar du den direkt när du tagit ut det har det fortfarande börjat förnimma saker. Det handlar inte om den kan uppfatta sina minnen, det handlar om att den börjat använda sig av kunskapen att göra detta, den har börjat utforska sin verklighet - den har möjligheten att göra detta.
Vidare kan man helt enkelt hävda det praktiska: du är inte människa om du inte har papper på det. Detta gillar jag dock inte, då det öppnar för negligering av människovärdet hos exempelvis papperlösa flyktingar. Men det är fortfarande ett praktiskt argument.
Sen är det bara meningslöst av dig att försöka komma med så fruktansvärt tvivelaktiga extremer; jag skulle kunna använda ditt synsätt för att få dig att exempelvis legitimera mord på människor i grönsakstillstånd, men det gör jag inte, för det är bara meningslöst att hårdra saker i oändlighet. Det är inte argumentation på något vis.
" inte fått särskilt mycket mer livserfarenhet och minnen än vad den hade en dag tidigare, då den icke var född?"
Den har börjat förnimma verkligheten, den har fått sitt medvetande. Den är inte längre beroende av en värd för att leva - den är sig själv, till fullo och oreducerbart.
Avlivar du den direkt när du tagit ut det har det fortfarande börjat förnimma saker. Det handlar inte om den kan uppfatta sina minnen, det handlar om att den börjat använda sig av kunskapen att göra detta, den har börjat utforska sin verklighet - den har möjligheten att göra detta.
Vidare kan man helt enkelt hävda det praktiska: du är inte människa om du inte har papper på det. Detta gillar jag dock inte, då det öppnar för negligering av människovärdet hos exempelvis papperlösa flyktingar. Men det är fortfarande ett praktiskt argument.
Sen är det bara meningslöst av dig att försöka komma med så fruktansvärt tvivelaktiga extremer; jag skulle kunna använda ditt synsätt för att få dig att exempelvis legitimera mord på människor i grönsakstillstånd, men det gör jag inte, för det är bara meningslöst att hårdra saker i oändlighet. Det är inte argumentation på något vis.