Svar till MER [
Gå till post]:
Tvärt om, utan ondska skulle det inte finnas någon godhet. Just för att vi definierar dem utifrån varandra. Ondska skulle fortfarande finnas som en idé, dvs vi skulle kunna föreställa oss hur det skulle vara utan godhet.
När jag pratar om "ingen ondska" så menar jag inte att vi skulle vara programmerade att bara göra gott, utan att man skulle bli stoppad om man försöker göra någonting ont - som poliser gör.
--------------------
"Man"? Åter igen känns det väldigt diffust - kanske kunde du skriva ut om du menar en polis eller Gud Fader Allsmäktig?I det här fallet menade jag en människa, men vad spelar det för roll?
Föreställ dig att det är en människa som stoppar gärningsmannen i ett scenario, och att det är Gud som stoppar gärningsmannen i ett annat scenario - Vad är den moraliska skillnaden för dig?
--------------------
Liksom det vore fel för en förälder att hålla sitt barn inlåst i en källare hela livet för att de ska slippa världens alla otäckheter.Men då håller man dem borta från det goda också.
Du har ju själv sagt att du tycker att vi borde bekämpa ondska så gott det går. Varför kan inte Gud göra detsamma?
--------------------
Jag har inte sagt att jag vill att Gud tar bort den fria viljan, tvärt om har jag uttryckt att det är det som betyder allt i Guds skapelse!Du sa att om du och din familj blev attackerad, så skulle du bli tacksam om ni blev räddade.
Du sa att om det var Gud som räddade er (genom att stoppa gärningsmännen från att göra ont, dvs begränsa deras fri vilja) så skulle du inte be honom ge dem tillbaka friheten att mörda er.
--------------------
Haha, så om jag framlägger en vetenskapligt hållbar teori och pekar på att ingen av de andra teorierna är hållbara ska vi bara konstatera att det inte finns någon teori "än" eftersom den som finns kommer från "fel håll"?Jag har kollat runt efter definitionen på teori och vetenskaplig teori, och det jag hittar är att det är en förklaring av ett naturligt fenomen som stöds av bevis.
Du har inte gett några bevis, så du har ingen vetenskapligt fungerande teori, du har bara en hypotes.
Här har du en alternativ hypotes: Vårt universum skapades genom att två parallella universum kolliderade. Dessa har funnits för evigt (de kanske har olika fysiska lagar än vårt eget universum).
--------------------
Jag gillar dig på många sätt, men jag måste faktiskt betona att detta är hemskt och det är sådana uttalanden som gör dig till vetenskapens största fiende.Att utnämna sin hypotes till en teori utan att ha bevis, det är ett exempel på vad som gör en person till vetenskapens fiende.
--------------------
Nej, det är som att man hittar ett lik och polisen finner inte orsaken, men en privatperson framlägger bevis för att det var ett mord - att då konstatera "polisen har inte kommit fram till något, så vi skiter i alltihopa"Men nu är det ju så att det inte har lagts fram några bevis för att det är ett mord.
Allt privatpersonen har sagt är "Jag vet inte/förstår inte vad den naturliga dödsorsaken kan vara, så låt oss anta att personen blev mördad istället".
--------------------
Ja? Läste du inte vad jag skrev? Jag tog upp att du inte redogjorde för vilken typ av fakta det gällde, eftersom det som bekant finns många olika sorters fakta. Men, som jag skrev, är det självklart att man behöver fakta.Du sa aldrig något om vilken typ av fakta det gällde.
Du sa att en förklaring kring hur något skedde måste basera sig på fakta, men en förklaring av hur något
kan ha skett behöver inte det.
--------------------
Det är inte direkt väsentligt i sammanhanget,Det är som att säga att atomen inte är väsentlig i atomteorin.
Tånageln är hälften av din hypotes (Gud för första hälften), så jo, det är ganska väsentligt.
--------------------
men vi kan väl säga att det är en vävnad av keratin.Så du använder inte "tånageln" som en metafor? Du menar att Gud har en fysisk tånagel och att han bokstavligen sprängde en bit av den?
--------------------
Jag skulle inte råda dig att säga emot mig i den frågan, dels för att det är ganska klarlagt och inga direkt revolutionerande uttalanden jag gör,Det kan jag inte veta förrän jag har studerat ämnet dock. Dessutom så hade jag ändå tänkt att läsa naturvetenskap, utav intresse.
--------------------
abiogenes är ett ämnesområde och inte en teoriJag pratade om den senaste modellen inom området. Och så har jag hört att det finns en abiogenes-teori baserat på området (precis som att atom-teorin är baserad på kemi och atomfysik).
--------------------
Nu är du väldigt diffus med "internet-ordbok" - ska jag tolka det som att du menar SAOB eftersom SAOL snarare kallas för en "lista" (även om det förstås också är en ordbok)?Jag har kollat bägge, och de definierar agnosticism som uppfattningen att Guds existens är ovetbar, men den säger inget om ifall agnostikern tror på Gud eller ej.
En person kan ju säga att han tror på Gud (teist), men att det inte är något han kan veta (agnostiker).
En person kan säga att han inte tror på Gud (ateist), men att han inte heller tror att Gud inte finns, att han inte vet om Gud finns eller ej (agnostiker).
Om någon ställer frågan "Finns Gud?", då kan man svara Ja (stark teist), Nej (stark ateist) eller Vet Ej (agnostiker).
Om någon däremot frågar "Tror du att Gud finns?", då kan man inte vara fullständig agnostiker. Antingen tror man på Gud, eller så gör man det inte. Om man är osäker på vad man tror så är man inte fullständig agnostiker - eftersom agnosticismen inte säger något om ifall Gud finns eller ej, den säger bara att man inte kan
veta det -, man är icke-religiös som du kallar det.
Agnosticism är alltså inte ett ställningstagande kring tron - eller avsaknaden av tro - på Gud, det är ett mått på hur öppensinnad man är.
Du tror på Gud, men har sagt att det inte är något du vet, så du är en agnostisk teist.
Jag vet inte heller om Gud finns eller ej, men tror inte
att han göra det, så jag är en agnostisk ateist.
Om någon påstår sig vara fullständig agnostiker, vad tror han - eller tror inte - då?
--------------------
Intressant, jag visste inte att Oxford gav ut en ordbok över det svenska språket.Det är på engelska, men det spelar ingen roll, det är ju samma ord.
Ateism eller atheism, samma ord, samma definition.
--------------------
Nej, däremot betonar du rätt punkt. Så fort man uttalar sig om politiska system blir det i princip ett politiskt uttalande, och på samma sätt blir det i princip per automatik ett religiöst uttalande vad man än säger om Gud.Det skulle även betyda att ett uttalande om skrock automatiskt är ett skrockfullt uttalande, t.ex så skulle det vara skrockfullt att säga "Man får
inte otur av att krossa en spegel", så din jämförelse håller inte.