Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Abort/mord

Skapad av Borttagen, 2011-08-19 22:20 i Samhälle & vetenskap

45 466
203 inlägg
0 poäng
Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
0

Svar till _Ozzy_ [Gå till post]:

Höll du med mig på de andra punkterna eftersom du valde att inte besvara dom?

Det du skrev var att du inte fattade grejen med människovärdet och jag visade lite enkelt på varför det är viktigt att försvara. Människovärdet omfattar alla människor oavsett dennes fysiologi, det hoppas jag att du ställer upp på?
Det här med att den enbart är en cellklump är intressant. Vart exakt går då gränsen?
Som jag skrev precis ovanför:
"Detta är ingen enkel fråga som sagt. Frågan som är avgörande är när en människa blir till, vilket jag hävdat hela tiden men som folk inte tycks läsa... Egentligen finns det bara två tydliga ögonblick att välja på: antingen vid födelsen, när fostret lämnar livmodern, eller när spermien tränger in i ägget Alla punkter däremellan är högst godtyckliga och därför såväl vetenskapligt som moraliskt tveksamma.
Det är därför jag tycket det är så konstigt att samhället så ensidigt väljer att ta abort förespråkarnas sida. Överallt annat i samhället går man på det säkra före det osäkra men inte i den här frågan.
Ingen av alla abortförespråkare i den här tråden har kunnat pekat ut exakt när livet börjar. Det enda jag har sett är folk som envist hävdar att ett foster inte är en människa utan att kunna precisera när fostret faktiskt blir en människa. Det är något er sida måste kunna göra, eller så får ni godta att det är en människa ni dödar."

Detta måste du kunna bemöta.



Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

_Ozzy_
Visningsbild
P 35 Örebro Hjälte 5 210 inlägg
0

Svar till Salvator [Gå till post]:
Ffs, det är sent, och jag är full >.<

Men visst: Here you go.


"Så en människas liv är alltså mindre värt för att en annan "inte vill"? Det är väl en väldigt konstig människosyn? "

Nu brukar ju argumentet "jag vill inte" sällan komma upp, utan snarare har de å göra med som jag tidigare sa: Ekonomiska problem, relations problem eller allmänt hindrar en från att uppnå dom mål man har i livet. Eller att man helt enkelt inte är redo.

Men nej, vill man inte ha ett barn så tycker jag inte det är konstigt att man gör en abort. Jag har en tjejkompis, hon säger att hon aldrig vill ha barn. Och vet du vad? Hon blev gravid strax innan studenten. Vad gjorde hon? En abort... Vad är det som är konstigt?







"Kanske är så idag men det spelar ingen roll. Dels kan det ändras i framtiden men framförallt så är det knappast ett giltigt argument för att kränka någon annans liv. I så fall skulle vi ha rätt att döda gatubarn, de har inte heller någon familj men de har rätt till sitt liv i all fall."

Igen så säger du nu att de är samma sak att döda ett barn, som att "döda" ett foster i form av en cellklump? Vilket jag gång på gång står fast vid att det är två helt olika scenarion.






"Människovärdet omfattar alla människor oavsett dennes fysiologi, det hoppas jag att du ställer upp på?"


Igen: I mina ögon är det två helt olika saker att döda en människa, och att abortera en cell klump.





"Ingen av alla abortförespråkare i den här tråden har kunnat pekat ut exakt när livet börjar"

De är ju som att peka ut exakt när den första människan föddes?

Men de är ju lite därför man bara utför aborter fram till en viss vecka.

Jag hette tidigare _Ozy_

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0
Svar till Lobax [Gå till post]:

Och det är inte ett foster? Mer differentierad, förvisso, men bygger verkligen människovärdet på hur genetiskt olikt det är gentemot värdeorganismen?

Självklart måste det göra det eftersom den biologiska definitionen av människa förutsätter en genetiskt unik och suverän individ.

Teoretiskt sett så är det absolut möjligt att skapa en människa sålunda du har en komplett uppsättning gener. Så jo.

Ja, men då behöver du ett obefruktat ägg och sedan inseminera i ett laboratorium. Alltså är det, som en källa till genomet, snarare att jämföra med en spermie. Men ingen hävdar ju att spermier eller ägg är människor.

Ave Crux Spes Unica

Heklep
Visningsbild
P Hjälte 674 inlägg
Trådskapare
0

Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Så så fort ett ägg blir befruktat av spermie räknas det till människa?

"I am against religion because it teaches us to be satisfied with not understanding the world." - Richard Dawkins

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0

Svar till Heklep [Gå till post]:

Biologiskt, ja.

Ave Crux Spes Unica

hedonette
Visningsbild
F 28 Göteborg Hjälte 1 000 inlägg
0
Nu har jag inte riktigt läst igenom alla sidor här så jag har inte full koll på vad som redan skrivits eller inte. Jag är i alla fall för det mesta mot abort, så här kommer min åsikt.


Genom abort lär sig modern inte att älska utan hon till och med dödar sitt eget barn för att lösa sina problem. Och genom abort får fadern budskapet att han inte behöver ta något som helst ansvar för barnet han är upphovet till. Det är troligt att den fadern försätter andra kvinnor i samma svåra situation. På så sätt leder en abort bara till fler aborter.

Vad jag väldigt ofta fått höra som motargument är att fostret inte har något medvetande under den första tiden. De är bara, som någon uttryckte det, ”en degklump av celler”. Om de förblev medvetslösna skulle detta argument ha en poäng. Men det faktum att de kommer att få ett medvetande inom bara några månader gör att argumentet faller. Att döda ett foster är därmed som att döda någon som svimmat: en medvetslös individ som snart komer att få medvetande.

När man diskuterar abort hänvisas det ofta till kvinnans rätt till sin egen kropp, men har inte barn rätt till liv? Fostret kommer att bli ett livs levande barn. Skulle en husägares rätt till sitt hus göra att han/hon kan döda de barn som bor däri? På samma sätt är kvinnans kropp fostrets ”hus”, men hon har inte rätt att döda det för det.

Man säger också att ett barn måste få ett värdigt liv, och de mödrar som funderar på abort känner ofta att de inte klarar av att ge sina barn ett värdigt liv, därmed borde abort vara rättfärdigat. Men födda barn som är oälskade eller lever under hemska förhållanden dödar man inte utan man spenderar resurser på att ge dem en ny fosterfamilj och låta dem få gå i terapi. Varför är man inte villig att ge samma behandling till ofödda barn och låta dem födas? För att det kostar för mycket pengar? I så fall väljer man pengar istället för liv.

Tänk på att de flesta aborter sker av skäl som vi aldrig skulle acceptera om det gällt en född människa.

Jag hette tidigare Estetik

Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
0

Svar till _Ozzy_ [Gå till post]:

Tsst, bärsa på en måndag :) Har herrn inget arbete att sköta?:P

Att en tjej som säger att hon inte vill ha barn gör abort är väl knappast en skräll i Sverige med tanke på hur debatten och lagen faktiskt ser ut. Jag ser inte hur det är relevant? Att man vill eller för göra något betyder inte att det är moraliskt rätt att göra det.

Igen så säger du nu att de är samma sak att döda ett barn, som att "döda" ett foster i form av en cellklump? Vilket jag gång på gång står fast vid att det är två helt olika scenarion.

Ja det gör du men du förklarar inte skillnaden? Du accepterar att människovärdet är något bra men ändå har du svårt att greppa grunden i människovärdet, nämligen att det omfattar alla som klassas som människor. När barnet anses levande så är bör det med all rätt anses som en människa även fast dess fysiologi skiljer sig från en bäbis.

De är ju som att peka ut exakt när den första människan föddes?

Det är precis det som är min poäng, att det inte är väldigt svårt. Därför är det så konstigt att nästintill alla accepterar abort trots att det mycket väl kan röra sig om att vi dödar levande människor.
Är inte det lite märkligt?

Men de är ju lite därför man bara utför aborter fram till en viss vecka.

Ja men den veckan ser olika ut i olika länder. Det är trots allt bara vad Sveriges lag säger. Varför skulle just den svenska lagstiftningen vara den korrekta i den här frågan?
En människa blir väl knappast levande senare i Sverige för att vi tillåter abort i senare veckor?


_Ozzy_
Visningsbild
P 35 Örebro Hjälte 5 210 inlägg
0
Svar till Salvator [Gå till post]:
Förkyld, då dricker man jägermeister. Funkar bättre än något annat jag ännu funnit på apoteket =)



Men om vi går ner till grunderna så ligger problemet i vad du och jag anser är en människa och ett liv.


I mina ögon är en människa en levande varelse, en indevid med en fungerande hjärnaktivitet. Vilket ett litet foster i de första veckorna inte har, iallafall långt ifrån vad det har i exempelvis 5:e månaden (åter igen så har jag inte den bästa kollen på vilket stadie fostret är i vilken vecka).


Du anser att ett foster är precis lika värt som en fullt utvecklad person. I mina ögon är ett foster fortfarande en cellklump, som jag själv inte anser är mycket mer levande än en spermie.



Ärligt talat så tycker jag de är värre att avliva en fullvuxen gris, bara för att få lite skinka på smörgosen te frukost. Grisen är iallafall medveten om sin egen existens.






Ärligt talat så får iallafall jag den känslan att detta människovärde hos fostret som du pratar om, bara är symboliskt. Visst, hjärtat pumpar blod (efter ett par dagar/någon vecka) men jag kan bara inte erkänna ett foster som en människa på samma sätt som ett utvecklat spädbarn.

Jag hette tidigare _Ozy_

Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
0

Svar till _Ozzy_ [Gå till post]:

Nice får prova det, jag är på väg att bli lite småförkyld så det kanske fungerar även i förebyggande syfte? :)

Ja om ett foster i de första veckorna inte har det som krävs för att det ska klassas som levande så är det inte fel att ta bort det. Man kan inte döda något som inte lever :)
Jag har ingen aning om vart den gränsen faktiskt går eller om den ens finns och jag är vare sig för eller emot abort faktiskt. Däremot är det roligare att debattera mot abort just för att den absoluta majoriteten är för abort :)

Vet inte exakt vad du menar med symboliskt värde men det är ett filosofiskt/moraliskt ställningstagande precis som de mänskliga rättigheterna. Det är självklart människor som har hittat på det av praktiska delar men om man nu accepterar de mänskliga rättigheterna som något bra, vilket vårt samhälle gör, är det rimligt att vara konsekvent med det.
Människovärdesprincipen och de mänskliga rättigheterna säger båda att varje människa är lika värd oavsett fysiologisk och mental utveckling, därför spelar det ingen roll om människan i sig inte är mer än en cellklump - den omfattas fortfarande av våra grundprinciper i samhället.
Antingen omfamnar samhället människovärdesprincipen fullt ut eller så förkastar man den. Börjar man göra undantag för vissa så öppnar det upp dörrar för andra att göra göra undantag.


BinBin
Visningsbild
P 34 Uppsala Hjälte 6 798 inlägg
0

Svar till Heklep [Gå till post]:
Innan ägget befruktas!!!

Menstruation är mord!


Visa spoiler


För abort, mot statligt finansierad abort... :)
Tiden, no idea.

Vaskar forumnotiser

Nobodywashere
Visningsbild
P 34 Lilla Edet Hjälte 12 872 inlägg
0
En sak kan jag hålla med kauge om, det är dumt att använda bort som alternativ till preventivmedel som många gör, men jag är fortfarande för abort, folk borde bara lära sig att skydda sig bättre också, så blir det mindre onödiga kostnader för samhället.

Roses are red and violets are blue, one day we'll cruise down Blood Gulch avenue, it's red versus red and blue versus blue.

Kleff
Visningsbild
P Borås Hjälte 7 663 inlägg
0
Svar till BinBin [Gå till post]:
Mot statlig finansierad abort ... uhh...

Hittade detta, det är vad en abort kostar sjukvården.
Källa, sthlms-landsting:

"(1 trimester) Kirurgisk tidig abort: 8 399 kr
(1 trimester) Medicinsk tidig abort: 7 481 kr
(2 trimester) Abort efter vecka 12: 14 529 kr "

Om det inte var statligt finansierat skulle det inte göra det till en klassfråga?
Vi har redan nu vitt slödder som förökar sig för fort (tänker på alla äckliga människor under 20 som skaffar en unge som ett försök till bot när det kommer till sina psykiska problem), finns det inte risk att det blir ännu värre?

Jag anser att det ska vara gratis, så slipper man fler disneymänniskor som har barn i den åldern.

Vi borde införa IQ-test/lämplighetstest på alla som vill ha barn under 25 ...



Tillägg av Kleff 2011-09-14 08:27

"Då skriver de också om vilka kostnader som tillkommer (och alltså inte är medräknade ovan):"

"Övriga kostnader som tillkommer

Graviditetstest, info och råd från barnmorska samt ev. kuratorskontakt på ungdomsmottagning eller MVC är inte inkluderat i kostnadskalkylen.

Telefonrådgivning + tidsbokning av barnmorska eller sjuksköterska på kvinnoklinikernas mottagningar är tidskrävande men debiteras idag inte med någon KÖKS"

"Säg förlåt?" - zombiefied

Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0
Wow, svår tråd. Som vanligtså har typ Salvator, McKay och DuckTales varit här och ställt till det så att jag får svårt att försvara mina ställningstaganden.


Jag försöker basera mina ställningstaganden utifrån tanken om att människan är en varelse med oinskränkbar integritet, men av något uppenbara skäl måste man som oinskränkbar individ göra avkall på sin integritet, till exempel genom att underkasta sig statligt våld, hot om våld och frihetsberövande för att ta del av de fördelar som ges i gengäld (skattefinansierad verksamhet, ett fungerande rättsystem et cetera).


I slutändan är jag i alla fall för abort, och åtminstone pro-choice, dvs. rätten för andra människor att ta beslut kring sina egna liv och det liv de bidrar till att skapa.

På sätt och vis vill jag välja på rättighets- och integritetsbegreppet, och hellre se människan som en tabula rasa vad gäller rättigheter och integritet. Att man börjar på noll, så att säga, helt utlämnad åt sina skapares nåd, för att sedan ges fler rättigheter och en starkare integritet som människa alltsom embryot utvecklas till spädbarn, spädbarnet till barn, barn till ungdom, ungdom till vuxen.

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

Medium
Visningsbild
P 28 Örebro Hjälte 1 654 inlägg
0
Om man inte ska abortera barn, så kanske jag skulle börja ta och ansamla min avkomma & donera till någon spermabank, så inte en droppe går till spillo.

Tillägg av Medium 2011-09-14 10:26

Eller ja, så jag inte blir klassad som en mördare.

Live in peace & love and you'll find harmony.

Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
0

Svar till Syndafloden [Gå till post]:

På sätt och vis vill jag välja på rättighets- och integritetsbegreppet, och hellre se människan som en tabula rasa vad gäller rättigheter och integritet. Att man börjar på noll, så att säga, helt utlämnad åt sina skapares nåd, för att sedan ges fler rättigheter och en starkare integritet som människa alltsom embryot utvecklas till spädbarn, spädbarnet till barn, barn till ungdom, ungdom till vuxen.

Detta att man ska få fler rättigheter ju äldre man blir är tvärtemot hur det fungerar idag, ett barn har många fler rättigheter än en vuxen.
Det är något som är nödvändigt och bra, om det inte ska vara så måste vi riva upp hela barnkonventionen och läser man igenom en så förstår man att det inte är något som är bra.
För vad spelar det för roll om barn är soldater? Vad spelar det för roll om barn har farliga arbeten? Varför ska barn gå i skolan? Varför ska vuxna ens behöva lyssna på barn? Eller varför ska barn ens behöva leka och ha egen fritid?
Alla dessa grejer är några exempel som står i barnkonventionen och det är rättigheter som barn har men som vuxna saknar. Med ditt sätt att resonera skulle vi behöva avskaffa alla dessa rättigheter för barnen.
Här kan man läsa lite enkelt om vad barnkonventionen faktiskt inebär: http://www.bo.se/files/publikationer, pdf/Barnets rattigheter lattlast.pdf
Du brukar vara vettig så jag är ganska säker på att du faktiskt håller med om att det som står där faktiskt är något som är bra. :)

I slutändan är jag i alla fall för abort, och åtminstone pro-choice, dvs. rätten för andra människor att ta beslut kring sina egna liv och det liv de bidrar till att skapa.

Visst skapar föräldrarna barnen men ett barn är fortfarande en annan människa. En förälder ska inte få behandla en människa, även om den har skapat den, hur den vill och samhället ska inte heller vara passivt bara för att det sker i det privata. En kränkning i det privata är fortfarande en kränkning.


Syndafloden
Visningsbild
P 33 Karlstad Hjälte 10 705 inlägg
0

Svar till Salvator [Gå till post]:
Fast jag tänkte mer i termer kring bestämmanderätt. Ett barn har mindre bestämmanderätt ju mindre den är, särskilt över sig själv. Barnkoventionen och barns rättigheter är inget jag direkt bestrider.

Och ja, det inenbär en kränkning mot en annan människa, men dessa kränkningar är väl en nödvändig del av ett fugnerande samhälle?
Vi kränker människor titt som tätt, i Sverige är det förvisos ovanligt med kränkning genom mord, men rättighetsöverträdelser förekommer ofta.

Föräldrar som bestämmer över barns kost, ekonomi, rörlighet och umgänge, staten som bestämmer över medborgaren et cetera.

Oavsett ställer jag mig bakom valfriheten. Pro-life drabbas inte nämnvärt av en valfrihet i abortfrågan. De som är havande drabbas av pro-life.

HEH, TIME FOR A BIT OF A ROUGH AND TUMBLE

Salvator
Visningsbild
Hjälte 6 051 inlägg
0

Svar till Syndafloden [Gå till post]:

Okej då är jag med på vad du menar :) Att barn inte får göra vad de vill är inget konstigt utan föräldrarna har ett ansvar. Det balanseras också på sätt och vis att barn inte kan bli bestraffade i domstol.

Det beror lite på också vad man anser en kränkning faktiskt är.
Med rättigheter kommer också skyldigheter, åtminstone bör det göra det, så visst kan samhället ställa krav på sina medborgare. Jag tycker t.ex. att det är fullt rimligt att vi begärs försvara landet i krig. Demokrati är ingen rättighet utan ett privilegium, vill man åtnjuta det privilegiet är det rimligt att man också ställer upp på att försvara det.

Däremot kan inte samhället upprätthålla människovärdet och de rättigheter som följer med det åt vissa men inte åt andra. Det gör att det urholkas och öppnar luckor för andra att förbise det. Här måste samhället vara konsekvent, om det är fel att döda människor måste det vara fel att döda alla människor oavsett dennes fysiologi eller mentala utveckling.

Den som drabbas är barnet som får sin viktigaste rättighet kränkt. Valfrihet i all ära men abort bryter ändå mot den liberala etikens kärna:
"man får göra vad man vill så länge man inte skadar någon annan".
Det finns säkert en mer elegant formulering men innebörden av den jag återgav är detsamma som den riktiga.
Om fostret är levande så är det "någon annan" i det här samhället och en abort dödar fostret. Att ha rätt till sin egen kropp är inte detsamma som att ha rätt att döda någon annan.



Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
0
Svar till Salvator [Gå till post]:
Nej inte i den meningen vi använder de idag.
Jasså? Varifrån kommer då dessa rättigheter? Hur motiverar du dem?

Den enda icke-religiösa härledning jag kan komma att tänka på är Kants kategoriska imperativ (Act only according to that maxim whereby you can, at the same time, will that it should become a universal law.). Men den grundar sig på att endast rationella varelser kan hållas moraliskt ansvariga och ha rättigheter (något ett foster definitivt inte är).

Detta är något som denna filosofiska ståndpunkt ofta kritiseras för, eftersom detta innebär att människor som inte har någon kognitiv förmåga (mentalt handikappade, barn..) saknar rättigheter.
http://plato.stanford.edu/entries/moral-animal/#MorConAni

Det rör sig snarare om hur vi organiserar samhället, det är det är den poängen du missar. Det må vara människor som har hittat på det men om vi nu bygger hela vårt samhälle på de principerna är det väl rimligt att vara konsekvent med det?
Absolut inte, vårt samhälle bygger till väldigt stora delar på pragmatism, utilitarism, och olika former av konsekvensetik, inte minst i välfärdsstater. Pliktetik var mer vanligt i religiösa, nationalistiska och auktoritära stater från förr.

Dessutom, att något är kutym är inte en motivering för dess giltighet.

Vad är liksom annars felet med slavhandel t.ex.?
Du utgår från att slavhandel måste vara fel, och för argumentet att den hypotes som har den slutsatsen därmed är rätt. Sålunda det inte är ett bevis du för så utgår man inte från att något är sant, man kommer fram till att något är sant.

Personligen anser jag att slavhandel är fel, eftersom det medför en avsevärt sänkt lycka hos de drabbade. Värde är nämligen i min mening högst subjektivt, och pga människans (och i princip alla större djurs) biologi så är lycka det enda intrinsikala värdet. Det "rätta" är därmed att maximera lyckan, och slavhandel har motsatt effekt.

Det må vara hemskt men även om någon har begått en fruktansvärd handling emot kvinnan så ger det inte någon rätt att faktiskt döda någon annan.
Du har inte motiverat att någon rätt existerar, och då kan du inte utgå från att den existerar. Fostret kan inte känna sorg eller smärta, och den lider lycka mycket som en cancertumör eller en växt gör vid abort. Kvinnans olycka och lidande väger alltså betydligt tyngre än icke-existerande sådan från fostrets sida. Så om det är kvinnans önskan att abortera så finns det inget skäl att förhindra detta.

Om ditt människovärde blir kränkt ger det dig inte rätten att kränka någon annans.
Du utgår fortfarande från att något människovärde existerar och är intrinsikalt utan belägg för det. För att göra detta måste man vara i princip religiös. Den pliktetik som jag känner till som inte är religiöst utgår ju från att människovärdet kommer från den kognitiva förmågan, något vi inte finner hos ett foster. Du kränker alltså ingenting om du dödar en cellklump utan förmåga att vara sig känna eller resonera.

Samma sak här, att föräldrarna inte kan ta hand om barnet upphäver inte barnets människovärde.
Samma sak som innan. Vilket människovärde? Var kommer det från?

Djur har värde, människor har rättigheter. Där ligger skillnaden.
Det besvarar inte frågan. Var kommer djurens värde ifrån? Var kommer människans rättigheter ifrån? Om liv är ett i sig intrinsikalt värde (såsom det hävdas av abortmotståndare, läs "rätten till liv") så måste man nog antagligen svälta sig själv. För varför skulle människor, men inte djur och växter, omfattas av dessa påstådda intrinsikala värden? Och om växter kan undantas, varför kan inte ett foster med samma frånvaro av de neurologiska funktioner som särskiljer oss omfattas?

Läs Rand om du är intresserad av det :)
Rand har skrivit mycket, speciellt om sånt som inte hör till ämnet. Hänvisa, citera eller länka till hennes motivering eller argumentation som är relevant.

Sen borde vi självklart inte äta den mängd kött vi gör idag. Det är i all rätt att betrakta som onödigt dödande då vi endast dödar djur för nöjes skull. Att äta gott är att betrakta som ett nöje, inte ett behov.
Varför är det inte rätt?

I min mening är det inte dödandet i sig som är fel, utan hur detta går till och konsekvenserna av det (förstörda regnskogar, grymma livsförhållanden för djuren, större utsläpp och förorening mm).

Som sagt omfattar bara människor av rättigheter.
Varför?

Vi har som bekant ordnat hela vårt samhälle efter dessa premisser så då bör vi vara konsekventa i det.
Nej. Se mitt tidigare svar till detta.

Varför skulle man ha rätt att kränka en människa men inte en annan baserat på dennes fysiologi?
För att fysiologi är avgörande - vi avstår från hundkött men inte griskött pga djurets fysiologi och kulturella värderingar. Men till skillnad från en gris så kan ett foster inte känna, det kan inte resonera. I grisars hund fallet finns det praktiskt taget inga skillnader i dessa förmågor.

Därför är det motiverat att göra åtskillnad mellan utvecklat djur som kan lida och foster.

Detta strider i mot allt som vår civilisation bygger på.
Inte alls, vår civilisation bygger på att grunda våra antaganden och teorier på fakta och logiskt hållbara resonemang.

Det var väl ett väldigt dåligt exempel du valde? En yrkeskompetens kan inte jämföras med människovärdet.
Det är ett utmärkt exempel, för det är endast vid subjektiva och kontextuella förhållanden som en människa kan värdesättas. Värdet något har bygger på dess förmåga att ge oss lycka, däribland beteckningen instrumentellt värde. Pengar, familj, hundar, spel, vänner, droger, alla dessa har ett värde för oss eftersom de skänker oss glädje och lycka. De har inget egenvärde i sig.

Låt oss bara se över följande kända tankeexperiment:
4 barn ramlar i en sjö och håller på att drunkna. En befinner sig hundra meter bort från resten, och råkar vara ditt barn. Låter du tre barn drunkna för att rädda ditt, eller låter ditt barn drunkna för att rädda de övriga tre?

Om det fans något okränkbart och likställt människovärde så är det självklart att du ska rädda de övriga tre och låta ditt barn drunkna. Men när det kommer till kritan så värderar de flesta (av evolutionära skäl) sin egen avkomma högre.

Du svarade för övrigt inte på mitt förra tankeexperiment. Vid en apokalyps, värderar du alla lika och slumpar fram de som ska se till att arten överlever eller värderar du människor efter överlevnadskompetens?

Annars bör vi inte ha några problem heller med rasism och kan lite godtyckligt lagstifta om att det är okej att skjuta neger men inte araber.
Lite lågt att använda sig av en rävsax?

Forskningen är väldigt tydlig om att den genetiska skillnaden mellan olika mänskliga populationer runt om i globen är så gott som obefintlig. Detta tas upp i flertalet trådar här i HP om ämnet. Rasism är därför ovetenskapligt och orelaterat.

Därtill är det centrala i de flesta filosofiska inriktningar antingen förmågan att känna lycka samt lida eller den kognitiva förmågan, vilket inte förändras av geografisk födelseort, hudfärg eller kultur.

Vi är trots allt inte lika inför varandra.
Där ser du, u said it yourself.

Varför tror du att rättighetsorganisationer håller så hårt på de mänskliga rättigheterna?
Av samma anledning som kommunistiska organisationer håller hårt i marx:s skrifter eller kristna i bibeln. De antagligen stödjer antagligen de koncept som de propagerar.

Om man börjar mixtra med naturen så blir det så klart lite speciellt
Vi mixtrar inte alls, nästan alla celler genomgår celldelning där samtlig arvsmassa kopieras. Min poäng är att DNA gör inte människan - våra förmågor gör oss till det.

En klon är givetvis också en människa, DNA't behöver knappast vara det avgörandet men det visar på att fostret faktiskt är en egen människa och inte bara en extra kroppsdel.
Varför det? Fram tills dess att den utvecklar vissa förmågor så är den i funktionalitet inte olik en klump cancerceller (som för den delen heller sällan klassas som en kroppsdel).

Vilka cancerknölar har egen DNA, du får ge exempel?
Alla celler har egen arvsmassa i cellkärnan. Cancerceller är ej undantagna.

Cancerceller har utöver detta en eller flera mutationer som medför att de inte förstörs genom apotos (våra cellers naturliga självmordsmekanism). Dysfunktionella celler med denna egenskap kan då förökas okontrollerat och skapa en tumör.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apoptosis#Inhibition_of_apoptosis

Cancercellernas arvsmassa måste vara annorlunda än den av våra övriga celler för att kunna bli cancer.

Det finns givetvis andra argument för när livet börjar.
Nog lever ett foster om man utgår från att det kan dö. Frågan är om det är en mer anmärkningsvärd död än den av en cancercell.

Barn går att rädda flera månader innan de föds så nog allt ser vi ofödda som människor.
Dessa har hunnit utveckla basala funktioner, alternativt simulerar vi den omgivning som krävs för att de ska kunna utveckla vissa basala funktioner. De är inte färdigutvecklade och är lika mycket människor som larver är flugor.

Det argumentet håller dock inte för precis som jag skrev i mitt första inlägg i tråden kan inte vårt människovärde vara baserat på våra medicinska framsteg.
Jag hävdar ju då att människovärdet inte existerar, så jag håller nog med dig här :)

Att kunna utveckla en artificiell livmoder där man kan låta ett foster utvecklas ger inte fostret de funktioner och förmågor som definierar en människa.

Frågan som är avgörande är när en människa blir till, vilket jag hävdat hela tiden men som folk inte tycks läsa...
Jag har bara sett en massa om människovärde :P

Men jag håller med dig, fast för egen del behöver det inte vara en människa innan man ska ta hänsyn till fostret, utan det viktiga är när fostret utvecklar förmågan att känna smärta. I Sverige så gränsen 18 veckor, och studier visar att barnet inte är utvecklat nog för att kunna uppfatta smärta före vecka 24. Dessutom är det osäkert om de ens kan känna något alls så länge de är i livmodern, eftersom där produceras kemikalier som tros hålla fostret i ett kommaliknande tillstånd.

Egentligen finns det bara två tydliga ögonblick att välja på: antingen vid födelsen, när fostret lämnar livmodern, eller när spermien tränger in i ägget Alla punkter däremellan är högst godtyckliga och därför såväl vetenskapligt som moraliskt tveksamma.
Inte alls. Förmågan att känna smärta är som sagt ganska utredd.

Det är därför jag tycket det är så konstigt att samhället så ensidigt väljer att ta abort förespråkarnas sida. Överallt annat i samhället går man på det säkra före det osäkra men inte i den här frågan.
Nja, forskningen är som sagt ganska så säker gällande smärta.

Ingen av alla abortförespråkare i den här tråden har kunnat pekat ut exakt när livet börjar.
Lever gör den nog alltid eftersom den kan dö.

Det enda jag har sett är folk som envist hävdar att ett foster inte är en människa utan att kunna precisera när fostret faktiskt blir en människa.
Det finns ett kriterie som räcker för mig och utilitarister: smärta.

Det är något er sida måste kunna göra, eller så får ni godta att det är en människa ni dödar.
Men det är den inte.

En klon är väl snarare en kopia, en kopia är som du vet inte det samma som originalet. "Copying is not theft" som du vet :)
Precis. Varpå man inte, som många abortmotståndare gör, kan hävda att det måste vara genetiskt olikt för att vara en annan individ.

He he, men det skulle säkert gå betydligt snabbare för dig att läsa igenom tråden än att debattera emot mig :)
Men inte lika kul! :)



Tillägg av Lobax 2011-09-15 01:34

Holy shit vad inlägget blev långt :O

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0

Svar till Lobax [Gå till post]:

Fast även mentalt handikappade och foster kan bearbeta och ta till sig olika former av kunskap (foster kan t.ex. redan i moderlivet lära känna modernas och faderns röster), vilket innebär att de är rationella nog att kunna motta kunskap och därmed forma sitt medvetande (utifrån Kants idealism, dvs.). Kant menade att alla rationella människor (som i förmågan att ha ett förnuft, oavsett grad, inte "rationella" som du försöker använda det) besitter denna förmågan att forma ett medvetande vilket i grunden gör oss jämställda (eftersom kvalitén på medvetandet enbart kan härledas utifrån yttre betingelser, som vi inte kan veta någonting om, Das ding an sich). Dessutom kan du omöjligt kartlägga fostrets medvetande eller förmåga att uppleva smärta eftersom det inte finns någon intersubjektiv eller vetenskaplig metod för att avgöra detta (de observationer som gjorts visar att nyfödda likafullt inte kan känna den typ av smärta vi upplever, men det bevisar ju ingenting egentligen).

Sedan förfaller det väl lite komiskt hur du avfärdar att Salvator utgår från mänskliga rättigheter när du själv inte ens lyckas motivera eller definiera lycka eller lidande, eller förekomsten av dessa i våra medvetanden (vilket du ju såklart inte kan, eftersom de är intrasubjektiva kvalitéer). Det vore kanske bättre om du motiverade dina ståndpunkter lite bättre, och läste lite embryologi för det mesta du skriver där (om fostrets kognitiva egenskaper, osv.) är ju bara fel. Att fostret utvecklar och har utvecklat vissa mentala förmågor är ju helt uppenbart när det har kartlagts att det kan drömma och reagera på musik, röster och andra stimuli, samt utvecklingen av reflexer och annan motorik under fosterperioden. Du verkar helt vilja förkasta denna utveckling men undviker helt att dra en gräns för var mänskligheten börjar (vilket du ju inte kan eftersom du inte kan någonting om fosterutveckling).

Sedan tror jag att jag förklarat skilladen mellan cancerceller och det nascenta fostret, men jag får väl göra det igen: cancerceller är differentierade celler som uttrycker vissa specifika gener utifrån dess differentiering och har därmed helt andra funktioner och en helt annan fysiologi än det nascenta fostret, som ju uttrycker andra. Därmed spelar det ingen roll att det innehåller samma genom, eftersom det uttrycks helt annorlunda. Epigenetik. Läs om det på wikipedia eller låna en bok.

Ave Crux Spes Unica

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0

Svar till Lobax [Gå till post]:

Nja, forskningen är som sagt ganska så säker gällande smärta.


Du är ju bara full med skit.

Bozette M. Observation of pain behavior in the NICU: an exploratory study.J Perinat Neonatal Nurs. 1993 Jun;7(1):76-87. (från abstract):
Infants and even premature neonates, although immature, possess the basic pathways and nociceptors necessary for pain perception.


White MC, Wolf AR. Pain and stress in the human fetus. Best Pract Res Clin Anaesthesiol. 2004 Jun;18(2):205-20. (från abstract):
It is not known if the fetus can actually feel pain, but noxious stimulation during fetal life does cause detectable stress responses.


Mahieu-Caputo D, Dommergues M, Muller F, Dumez Y. [Fetal pain].
Presse Med. 2000 Apr 1;29(12):663-9. (från abstract):
It can be accepted that the fetus is able to perceive pain as early as 26 weeks gestation, possibly from 20 weeks.

Ave Crux Spes Unica

Lobax
Visningsbild
P 30 Uppsala Hjälte 5 448 inlägg
0
Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Fast även mentalt handikappade och foster kan bearbeta och ta till sig olika former av kunskap (foster kan t.ex. redan i moderlivet lära känna modernas och faderns röster), vilket innebär att de är rationella nog att kunna motta kunskap och därmed forma sitt medvetande (utifrån Kants idealism, dvs.).
Att kunna tillgodose sig kunskap (rättare sagt känna igen saker) gör dig inte mer förnuftig än en hund. Men inte förespråkar du att djurliv är okränkbara?

Kant bygger hela sitt resonemang på att personen skapas av förmågan att kunna ta beslut grundade på förnuft. Det är det som gör oss fria och medför moraliska plikter och rättigheter, jämfört med de som endast agerar utefter sina instinkter.
Visa spoiler
Beings whose existence depends not on our will but on nature have, nevertheless, if they are not rational beings, only a relative value as means and are therefore called things. On the other hand, rational beings are called persons inasmuch as their nature already marks them out as ends in themselves. (Kant, 1785, 428)

Ett foster som inte ens utvecklat sina instinkter klart kan knappast kallas rationellt eller förnuftigt.

Dessutom kan du omöjligt kartlägga fostrets medvetande eller förmåga att uppleva smärta eftersom det inte finns någon intersubjektiv eller vetenskaplig metod för att avgöra detta (de observationer som gjorts visar att nyfödda likafullt inte kan känna den typ av smärta vi upplever, men det bevisar ju ingenting egentligen).
Man kan titta på hjärnaktivitet och de fysiska kraven för att kunna känna smärta. Dessa kommer först långt efter gränsen för när vi får abortera. Dessutom är all form av medvetenhet bevisligen väldigt primitiv innan födseln.
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=when-does-consciousness-arise

Sedan förfaller det väl lite komiskt hur du avfärdar att Salvator utgår från mänskliga rättigheter när du själv inte ens lyckas motivera eller definiera lycka eller lidande, eller förekomsten av dessa i våra medvetanden (vilket du ju såklart inte kan, eftersom de är intrasubjektiva kvalitéer).
Lycka och lidande är biologiska egenskaper vi har tack vore evolutionen. Evolutionärt gångbara beteenden belönas med rus, lyckokänslor och välbehag, motsatsen med smärta, sorg. Det är därför majoriteten får rus vid sex och ont vid fysisk skada.

Att fostret utvecklar och har utvecklat vissa mentala förmågor är ju helt uppenbart när det har kartlagts att det kan drömma och reagera på musik, röster och andra stimuli, samt utvecklingen av reflexer och annan motorik under fosterperioden.
Det har jag inte motsatt mig. Detta sker dock sent, långt efter den gräns vi har för genomförandet av abort.

Dessutom är dessa mentala förmågor knappast jämförbara med ens de av ett djur. En hund är exempelvis lika smart som en tvååring.
http://www.physorg.com/news168967215.html

cancerceller är differentierade celler som uttrycker vissa specifika gener utifrån dess differentiering och har därmed helt andra funktioner och en helt annan fysiologi än det nascenta fostret, som ju uttrycker andra.
Javisst, jag har inte påstått något annat. Däremot är det tidiga fostret och cancerknölen lika välfungerande människor. Fostret har däremot potentialen att bli en människa, men det gör den lika mycket människa såsom ett frö är en blomma.

Därmed spelar det ingen roll att det innehåller samma genom, eftersom det uttrycks helt annorlunda.
Precis. Därför gör det då heller ingen skillnad att ett foster har samma genom som en människa, eftersom människan har "helt andra funktioner och en helt annan fysiologi än det nascenta fostret".


Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:
Att foster under vecka 18 (den övre abortgränsen i Sverige), inte kan känna smärta är ganska väletablerat. Inte ens de gamla studier du citerar motsäger detta.

En rapport från förra året av Royal College of Obstetricians and Gynecologists sätter gränsen till 24 veckor:
Visa spoiler
Current research shows that the sensory structures are not developed enough or specialised enough to respond to pain in a fetus of less than 24 weeks. After 24 weeks, it is difficult to say that the fetus experiences pain because this, like all other experiences, develops postnatally along with memory and other learned behaviours. In addition, increasing evidence suggests that the fetus never enters a state of wakefulness inside the womb. The placenta produces chemicals that suppress nervous system activity and awareness.
http://www.rcog.org.uk/files/rcog-corp/RCOGFetalAwarenessWPR0610.pdf sida 20


Liknande svar får vi från en sammanställning gjort av forskare från UCSF. De tillägger dock att man inte kan notera hjärnaktivitet som tyder på att fostret har någon medvetenhet förens efter 29-30 veckor, långt efter den svenska abortgränsen på 22 veckor som gäller i undantagsfall.
Visa spoiler
Small-scale histological studies of human fetuses have found that thalamocortical fibers begin to form between 23 and 30 weeks’ gestational age, but these studies did not specifically examine thalamocortical pathways active in pain perception.
While the presence of thalamocortical fibers is necessary for pain perception, their mere presence is insufficient - this pathway must also be functional. It has been proposed that transient, functional thalamocortical circuits may form via subplate neurons around midgestation, but no human study has demonstrated this early functionality. Instead, constant SEPs appear at 29 weeks’ PCA, and EEG patterns denoting wakefulness appear around 30 weeks’ PCA. Both of these tests of cortical function suggest that conscious perception of pain does not begin before the third trimester. Cutaneous withdrawal reflexes and hormonal stress responses present earlier in development are not explicit or sufficient evidence of pain perception because they are not specific to noxious stimuli and are not cortically mediated.

http://serendip.brynmawr.edu/local/scisoc/brownbag/brownbag0506/fetalpain.pdf


All bevisning tyder på att de foster vi aborterar bort är oförmögna att känna smärta.

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0
Svar till Lobax [Gå till post]:
Kant bygger hela sitt resonemang på att personen skapas av förmågan att kunna ta beslut grundade på förnuft. Det är det som gör oss fria och medför moraliska plikter och rättigheter, jämfört med de som endast agerar utefter sina instinkter.


Du läser ju Kant jävligt dåligt. Texten handlar om djurs moraliska status och det han skriver är:
Beings whose existence depends not on our will but on nature

Detta gäller ju inte foster eftersom de är ett resultat av mänskligt handlande (vilja eller begär) snarare än naturens nycker.

have, nevertheless, if they are not rational beings,

Foster kan i denna menings betraktas som rationella och utesluts alltså ännu en gång

only a relative value as means and are therefore called things.

Foster är inte “medel” för något, oavsett vilket värde du tillskriver dem, för till vad skulle de vara medel till? Knappast till föräldrars önskan att få barn, för det har ju redan hänt, och människor är ett mål i sig och aldrig ett medel:

On the other hand, rational beings are called persons inasmuch as their nature already marks them out as ends in themselves. (Kant, 1785, 428)



Ett foster som inte ens utvecklat sina instinkter klart kan knappast kallas rationellt eller förnuftigt.

Jag hävdar att du lägger värderingar i dessa ord som inte är tillräckligt vetenskapligt eller filosofiskt belagda. Vid ett visst stadium (oklart när) uppvisar foster en förmåga att reagera aktivt på stimuli och det bör klassas som ett medvetande.


Man kan titta på hjärnaktivitet och de fysiska kraven för att kunna känna smärta. Dessa kommer först långt efter gränsen för när vi får abortera. Dessutom är all form av medvetenhet bevisligen väldigt primitiv innan födseln.

Och efter födseln, enligt din egen artikel:
It is well recognized that infants have no awareness of their own state, emotions and motivations. Even older children who can speak have very limited insight into their own actions.
Var sätter du gränsen och varför?


Lycka och lidande är biologiska egenskaper vi har tack vore evolutionen. Evolutionärt gångbara beteenden belönas med rus, lyckokänslor och välbehag, motsatsen med smärta, sorg. Det är därför majoriteten får rus vid sex och ont vid fysisk skada.

Men det säger inget om lyckoupplevelsen i sig, bara om deras betingelse. Relationen mellan materia och den subjektiva upplevelsen (qualia) är fortfarande ett enormt filosofiskt problem som du inte kan hänvisa till utan vidare motivering.


Det har jag inte motsatt mig. Detta sker dock sent, långt efter den gräns vi har för genomförandet av abort.

Det sker, vad jag minns från våra embryologiföreläsningar ungefär vid tredje-fjärde månaden. Eftersom NS är, till viss del, utvecklat då borde väl det vara en lämpligare gräns (fullt utvecklat blir det inte förrän efter födseln). Egentligen inleds utvecklingen av NS med neurulationen som ju sker i fjärde veckan. Hoppsan.


Dessutom är dessa mentala förmågor knappast jämförbara med ens de av ett djur. En hund är exempelvis lika smart som en tvååring.

Utifrån ditt argument är det alltså lika moraliskt acceptabelt att döda en tvååring som inte lyder en som att döda en hund.


Javisst, jag har inte påstått något annat. Däremot är det tidiga fostret och cancerknölen lika välfungerande människor. Fostret har däremot potentialen att bli en människa, men det gör den lika mycket människa såsom ett frö är en blomma.

Cancerknölen är ju helt genetiskt rubbad, det nascenta fostret är en biologisk människa i sitt tidigare stadium. Du hänvisar till att de innehåller samma genom, men det är irrelevant. Det handlar inte om potential, utan om vad det faktiskt är. Det kommer att bli en fullständigt utvecklad människa, men det är redan en människan, rent biologiskt. Utvecklingen börjar vid konceptionen.


Precis. Därför gör det då heller ingen skillnad att ett foster har samma genom som en människa, eftersom människan har "helt andra funktioner och en helt annan fysiologi än det nascenta fostret".

Det är inte genomet som är irrelevant. Det är en unik individ med en unik utvecklingsväg, en cancertumör kan växa, men förblir en cancertumör. På samma sätt förblir fostret människa, fast det utvecklas.




Ave Crux Spes Unica

Heklep
Visningsbild
P Hjälte 674 inlägg
Trådskapare
0

Svar till BinBin [Gå till post]:
Skrev att den frågan var ganska onödig, men det kan finnas folk som tycker det :)

"I am against religion because it teaches us to be satisfied with not understanding the world." - Richard Dawkins

Reason
Visningsbild
Hjälte 269 inlägg
0

Svar till DuckTales [Gå till post]:
Ja, givet att fostret inte är någonting mänskligt, och givet att rättigheter strikt bara kan appliceras på människor så stämmer det. Jag har emellertid problem med båda premisserna ;) Tycker t.ex. att Gotterdammerung har argumenterat förvånansvärt väl varför ett foster bör betraktas som en människa.

Staten är motsatsen till frihet

Kauge
Visningsbild
P 36 Lund Hjälte 628 inlägg
0
Svar till DuckTales [Gå till post]:
Jag talar inte om lagstiftning, utan om sund moral och etik, alltså vad som borde vara normen och inte vad som är.

Vi kan sitta och diskutera [vad som är] sund moral och etik hur mycket och hur länge vi vill, det är ändock lagstiftningen vi måste utgå ifrån när det gäller abort, speciellt i denna diskussion.

Nej, jag är avsevärt mer en människa än en köttklump i en kvinnas livmoder.

Jaså? Så när slängs fostret bort och "byts" mot en människa som är mer lik dig? Hör du inte själv hur konstigt det låter? Det som gör en människa unik är inte medvetandet, då vi är ganska viss om att även djur har medvetanden. Det som skiljer oss människor från t.ex. djuren är vår gener.

Jag besitter fler mänskliga egenskaper än detta köttpaket, alltså är jag mer en människa.

Jag vet inte vilka egenskaper du åsyftar. Men inte heller egenskaperna gör dig till människa. Många av de egenskaper och beteenden som vi har har också schimpanser och andra primater. Ett roligt exempel på detta är till exempel:



Köttklumpen i fråga är lika mycket en människa som en kvinnas könsceller som varje månad spolas ut ur kroppen.

Detta har jag förklarat för osanning förut. Den s.k. "köttklumpen" är kombinerade könsceller från både mannen och kvinnan och därmed ett liv. En manlig könscell eller en kvinnlig könscell är inte mer liv än vad glass allenast är banana split. Basic fortplantningskunskap.

Lika mycket mord om jag bestämmer mig för att skära av ett finger på mig själv faktiskt, samma DNA som en människa i detta finger, men inte är det mord.

Skillnaden är att du inte släcker ett helt liv när du skär av dig fingret, som när du aborterar ett foster.



Svar till MidnattMannen [Gå till post]:
Dock så anser jag som jag skrev till Salvator ovan att människovärdeprincipen inte tar hänsyn till verkligheten och är en slags utopisk idé om att den mänskliga formen är fullständigt oberoende av alla möjliga omständigheter.
Det är en etisk dröm imho.


Inte tar hänsyn till verkligheten? Du får gärna förklara hur. Vilka omständigheter behövs för att förklara någon till en icke-människa?

Skillnaden är dock att jag inte ser ordet människa som en självklar stoppskylt.

...för att?

Som jag har nämnt i tidigare inlägg, enligt mig så är inte en människa i form av ett anancefalisk foster (utan hjärna) en individ.

Men du är fullkomligt säker på att en hjärndöd person (alltså med en fullt obrukbar hjärna, som på sätt och vis kan betraktas som en människa utan hjärna övht) fortfarande är en människa? Hur ska du ha det?

Eller någon annan form av ovanligt missfoster som trots mänsklig DNA, blodomlopp etc osv t.ex är utochinvänd.

Men vad ska vi då betrakta som en människa, när det gäller skepnad? Är alla som har lika långa långfingrar som ringfingrar att betrakta som icke-människor, eller var ska vi dra gränsen?

För du kan inte på allvar mena att ifall två barn föds, varav ena är ett friskt barn och det andra är anacefaliskt, så är båda lika mycket värda?

Absolut är de det! Jag har svårt att se varför den andre skulle räknas som mindre värd och vad som skulle göra den mindre värd än den friska. Du börjar trilla på lite hal is, för nu börjar vi närma oss Downs-abortfrågan med raska steg.

Att om man nu skulle behöva ta ett val mellan att behålla ett av barnen för att överleva så skulle man singla slant?

Och hur ofta händer det?

Verkligheten är inte lika rosa och gosig som idén om människovärdeprincipen vill få en att tro.

Det beror på om man blundar för människoprincipen för att man lever i sin egen lilla värd av cynism och nihilism.


Svar till Ellie [Gå till post]:
Fast varför inte då visa på "skräckbilder" från mer verkliga aborter.

Det ÄR ju riktiga aborter jag har visat bilder ifrån!?! Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå. Oavsett om fostret aborteras i 12 veckan eller i 24:e så är det fortfarande hemskt, själviskt och människoförnedrande.

Eller är de inte tillräckligt skräckinjagande?

Mord är mord, och mord är alltid skräckinjagande.

Eller i alla fall vara säker på att bilderna är inom abortgränsen i Sverige och inte från en propaganda hemsida.

Spelar det någon roll från var inom gränsen bilden har tagits? Det är ju fortfarande en genomförd abort!


Svar till lovemenow [Gå till post]:
Varför är du så emot abort?

För att jag anser att varje barn har rätt till sin rättighet till sitt eget liv. Något som vi har tagit för givet att de inte har.

Är det bättre att sätta ett barn till livet, som man inte kan ta hand om?

Absolut. Och det du skriver är worst case scenario, en adoption går alltid att lösa om föräldern själv inte kan ta hand om barnet. Om inte det så är planering nyckelordet. Jag känner många som fått barn i 15-16-årsåldern och ändå lyckats uppfostra normala, artiga barn. Allt handlar om ansvar, kan man inte ta hand om ett barn får man väl se till att tänka efter innan man särar på benen. Svårare än så är det inte.

Ingen status

DuckTales
Visningsbild
Hjälte Två adekvata inlägg
0

Svar till Kauge [Gå till post]:
Vi kan sitta och diskutera [vad som är] sund moral och etik hur mycket och hur länge vi vill, det är ändock lagstiftningen vi måste utgå ifrån när det gäller abort, speciellt i denna diskussion.

Och där har du fel. Lagstiftningen är inte ett giltigt argument i denna debatt, enär den baserar sig på någon form av post-kristen värdenihilism. Alltså ointressant ur en debattsynvinkel.

Jaså? Så när slängs fostret bort och "byts" mot en människa som är mer lik dig? Hör du inte själv hur konstigt det låter? Det som gör en människa unik är inte medvetandet, då vi är ganska viss om att även djur har medvetanden. Det som skiljer oss människor från t.ex. djuren är vår gener.

Ännu en gång presenterar du ett flagrant fel. Djur må ha medvetanden, men enkom människan har högre medvetanden. Din video bör för övrigt blott betraktas som kuriosum, alldenstund den på intet sätt belägger en högre medvetandegrad hos schimpanser.

Jag vet inte vilka egenskaper du åsyftar. Men inte heller egenskaperna gör dig till människa. Många av de egenskaper och beteenden som vi har har också schimpanser och andra primater. Ett roligt exempel på detta är till exempel:

Men det högre medvetandet allenast skiljer oss från djuren.

Detta har jag förklarat för osanning förut. Den s.k. "köttklumpen" är kombinerade könsceller från både mannen och kvinnan och därmed ett liv. En manlig könscell eller en kvinnlig könscell är inte mer liv än vad glass allenast är banana split. Basic fortplantningskunskap.

Din bild av den kombinerade könscellen som ett liv är en chimär, ty denna köttklump besitter inga som helst mänskliga egenskaper utöver sitt genom, ett genom som är människan unikt. Nota bene, människan, ty envar har en mänsklig genuppsättning i varje cell, varför den befruktade könscellen är lika mycket en människa som en bit av mitt finger. Celler som lever, med mänskligt DNA däri.

Skillnaden är att du inte släcker ett helt liv när du skär av dig fingret, som när du aborterar ett foster."

Ånyo presenteras en chimär, faktum är; fostret lever ej!

Once upon a time I was a man

Kauge
Visningsbild
P 36 Lund Hjälte 628 inlägg
0

Svar till DuckTales [Gå till post]:
Jag ska svara mer sakligt på ditt inlägg i eftermiddag, men tills dess: Vem i hela fridens namn försöker du imponera med ditt mossiga språk? Du vinner inga argumentationspoänger på det, bara så att du vet.

Ingen status

MidnattMannen
Visningsbild
P 38 Bandhagen Gjafisk desajner 11 386 inlägg
0

Svar till Kauge [Gå till post]:

"Vilka omständigheter behövs för att förklara någon till en icke-människa?"

Har inte påstått att det blir en icke-människa.
Det jag säger är att människaformen inte alltid är lika mycket värd oavsett förhållanden.

Och jag anser inte ordet människa som en självklar stoppskylt just för att allt är relativt och beror väldigt mycket på situationen i fråga.

Jag - Som jag har nämnt i tidigare inlägg, enligt mig så är inte en människa i form av ett anancefalisk foster (utan hjärna) en individ.

Du - Men du är fullkomligt säker på att en hjärndöd person (alltså med en fullt obrukbar hjärna, som på sätt och vis kan betraktas som en människa utan hjärna övht) fortfarande är en människa? Hur ska du ha det?

...nu blandar du ihop en väldigt massa, vilket iochförsig förklarar ditt resonemang I guess och varför det skiljer sig såpass mycket från mitt.
Det finns en gigantisk skillnad på individ och människa, och om du vägrar se skillnaden så är du imho i djup förnekelse av den fysiska världen.
Måste kanske förtydliga dock att när jag menar individ så syftar jag på individualitet. Dvs en människa med ett säreget "jag".

Så med andra ord, ett barn utan hjärna har inget "jag" och kommer aldrig att ha det.
En hjärndöd person har förlorat sitt "jag", sin individualitet, och kommer aldrig att återfå det.
Båda förblir dock människor i högsta grad.
Förstår du vad jag menar?

Människa är inte automatiskt = individualitet.

"Men vad ska vi då betrakta som en människa, när det gäller skepnad? Är alla som har lika långa långfingrar som ringfingrar att betrakta som icke-människor, eller var ska vi dra gränsen?"

Som sagt, du missuppfattar det jag har sagt.
Även ett foster som fötts utochinvänd utan hjärna och med tre hjärtan är fortfarande en människa. Jag har aldrig sagt något annat.
Dock så har inte en sådan människa samma värde som en fullt frisk bebis, av väldigt logiska och självklara själ.

Jag finner det högst dumt och ansvarslöst att betrakta två sådana barn som lika värda om födseln t.ex sker i låtsäg Afrika.
I en sådan situation så bör utan tvekan all fokus läggas på det friska barnet så att det överlever.
Inte fördela omsorgen 50/50 så att det friska barnets chans att överleva markant minskar.
En sådan tankegång är fullkomligt ologiskt och skadlig.

"Och hur ofta händer det?" (gällande frågan ifall man skulle behöva singla slant)

Jahapp, blev det plötsligt svår att svara på frågan eller?



Jag har sex med bacon

Gotterdammerung
Visningsbild
Hjälte 281 inlägg
0
Svar till MidnattMannen [Gå till post]:

Måste kanske förtydliga dock att när jag menar individ så syftar jag på individualitet. Dvs en människa med ett säreget "jag".


Den store embryologen Klaus Hinrichsen menar dock att individualiteten är en förbindelse av genomet och epigenesen där "zygoten på grundval av det genetiska programmet, i samspel med sin livsmiljö, förverkligar sina anlag till ett komplext och enhetligt system med tilltagande målinriktning" (ur Humanembryologie).

Således är det inte bara så att zygoten är utrustad med hela det utvecklingspotential som leder till den fullt omfattande människan, utan att den embryonala fasen i sig inleder en differentiering av genomet (på kromatinnivå) som samverkar med livsmiljön för att forma den individuella karaktären.

Individualitetens epigetiska utveckling inleds alltså under embryo/fostertiden. Eftersom individen aldrig kan betraktas som fullt utvecklad (epigenetisk utveckling sker livet ut) måste början av utveckligen likställas med självförverkligandet av individualiteten och den självständiga individens fullständiga tillblivande.

Ave Crux Spes Unica

MidnattMannen
Visningsbild
P 38 Bandhagen Gjafisk desajner 11 386 inlägg
0

Svar till Gotterdammerung [Gå till post]:

Det är vad Klaus Hinrichsen tycker ja...

Plus att individualitet utan hjärna när det gäller en människa låter aningen motsägelsefullt.
Lite som att försöka påstå att någon utan hjärna känner ångest.

Ett embryo har nämligen ingen hjärna alls i sina tidiga stadier.


Jag har sex med bacon


Forum » Samhälle & vetenskap » Abort/mord

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons